. Men det er også kjedelig å kjempe mot de samme monstrene om
og om igjen da du egentlig bare vil komme deg fra A til
B.
bruk no
encounters materia eller customice sverdet i FFX med det som gjør at ingen fiender
angriper...

er ikke alltid så lurt
med tanke på erfaring men den kan du jo samle inn når du finner ut hvor det går kjappest å
skaffe den, så slipper du slåss mot creatures som gir deg nesten null experience å kun
fungerer som irriterende hinder i veien... (nere i flyet i FF VII, å i Omega ruins på FFX)
men
så til topic... det viktigste i rpg`er forskjellig, for eksempel når jeg spiller Final
fantasy så forventer jeg en god story å karakterer mann nærmest blir glad i å sitter nesten
med en klump i halsen når end credits ruller over skjermen. man blir følelsesmessig
engasjert å bare må spille videre for å få vite skjebnen til sine karakterer, å det tror jeg
er bevisst fra square, nemlig å engasjere... visst det skjer at det er vemodig når spillet
tar slutt da vet du at de har lykkes å truffet spikern på hodet. sånn er FF serien å jeg
ville ikke hatt det på noen annen måte! Storyen er essensiell i FF serien...
mens
i førstepersons rpg`er som morrowind å gothic så er ikke storyen i høysete,men fremdeles en
vesentlig del av spillet, men det er mere det å gi deg følelsen av å bo i en vel fungerende
verden hvor du skal slå deg fram på vei mot toppen som sagnomsust kriger eller trollmann.
man kan utforske hele verdenen fra første stund man bynner å spille å eneste som holder deg
unna enkelte plasser er visst karakteren din er for dårlig til å ha kjangs til å overleve
der men du kan fremdeles dra dit hvis du har lyst. for eksempel den hula nord i gothic hvor
det Black trollet holder til, man blir nysjerrig på va som skjuler seg der inne, om det er
noen berømte våpen eller rustninger, å tenk hvor mye penger jeg får hvis jeg sløyer ett
blacktroll å selger skinnet. så du legger deg i hardtrening å tar småjobber for kjøpmenn for
å spe på experiencen for så å komme tilbake senere når du har kjangs til å ta trollet. alle
handlinger man foretar seg påvirker ens rykte blant NPC`ene så det er lurt å være ops på
hvem man hjelper å hvem man fornærmer. bare det å utforske verdenen å finne hemmelige huler
med nice skatter åssåvidere er spennende.
så va som er viktigst i en rpg kommer
egentlig helt ann på, jeg er like stor fan av morrowind å gothic som jeg er av Final fantasy
men av helt andre grunner...