Konsollkrigen: Oppsummering og avstemming - Hvem vant?

Hvem vant konsollkrigen?


  • Totalt antall stemmer
    36

sheriffen

humre humre
#1
Xbox 360 har nå vært ute i nærmere 5 år, mens Playstation 3 og Nintendo Wii kom ut for ca. 4 år siden.

I et halvt tiår har engasjerte mennesker på internett kranglet og debattert om hvilken konsoll som er best, og nå har vi kommet såpass langt at det er på tide å kåre en vinner før de nye konsollene blir lansert og syklusen starter igjen.

For meg må det være Xbox 360. Hovedsaklig fordi jeg ikke eier en Playstation 3 og ikke føler behovet for å kjøpe en heller, og fordi ingen Wii-spill foruten Super Mario Galaxy har klart å engasjere meg.

For deg som ikke har bestemt deg enda, her er noen viktige fakta og analyser som kan brukes til begrunne ditt svar:

Xbox 360: Rødringer hele tiden og bråker som en nordnorsk januarstorm fordi den er skrøpelig og dårlig produsert, men har de kuleste spilla.
Playstation 3: Ser tøff ut og er et kvalitetsprodukt men har dessverre ingen spill.
Nintendo Wii: En maskert Gamecube med waggle for drittunger og godt voksne mennesker som av en eller annen grunn fremdeles spiller Pokemon.

Hva sier folket?
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
#3
Objektivt sett vant Wii, men jeg synes det er noe møkk. Det er flere av spillene på Wii jeg er interessert i som jeg dessverre ikke gidder å spille fordi jeg misliker kontrollene sterkt.

Å si at PS3 ikke har noen spill blir veldig 2007 av deg, Sheriffen. Skjerp deg.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#4
360 vinner nok her. Wii som konsept er veldig gøy, men jeg føler på en måte at det stagnerte veldig fort, i motsetning til DS, som bare ble bedre over tid. PS3 har som kjent ingen spill (bortsett fra Uncharted, Little Big Planet (som ikke fenget meg) og Demon's Souls), så det er ikke et tema en gang. 360 har et litt traust, men like fullt bra spillutvalg og en utmerket onlinetjeneste. Noe maskinvarerusk på tidlige modeller (jeg er på min tredje 360 nå) trekker selvsagt ned.
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
#5
Jeg synes ikke spillargumentet er så veldig 2007. Nå har jeg riktignok degenerert til casualgamer og følger ikke med på så mye av de mindre spilla, men ingen spill har hittil skreket DU MÅ KJØPE PS3. Nærmeste var kanskje Heavy Rain.

Jepp, 360-hore her.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#6
PC såklart. :riffa:

Men sånn seriøst så ble det uavgjort
 

fieron

Plukker opp støvet ditt
#7
Når man skal spørre om hvem som har vunnet konsollkrigen, så syns jeg den mest rettferdige måten å bestemme det er antall solgte enheter. Så det vil si wii.
Men wii er egentlig rumpe, så den reelle krigen burde stå mellom 360 og ps3.
 
#9
360. Uten tvil for min del. Driter i objektivitet her; Wii'en samler støv og ps3'en brukes kun som mediaboks og til street fighter pga overlegen pad. Men med relansering av topp ps2- spel vil den i det minste brukes meir?
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#10
X360 som spillkonsoll, PS3 som mediestasjon. Wii er også verdt prisen for å få med seg de eksklusive AAA-titlene.
 
#11
PS3 for min del. Heavy Rain og MGS4 sikret den seieren.
Tar man med alt av multiplatformere i ligningen, faller det likevel tilbake på at jeg liker PS3-spaka langt bedre enn 360'n sin.
Så ja..PS3.
 

fieron

Plukker opp støvet ditt
#12
Hvilke type folk, eller rettere sagt hvilke hender liker ps-kontrollen bedre enn 360 sin? Ps3 sin er ikke spesielt god i min ærlige mening.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#14
Kan vel si det så enkelt som at 360-kontrollen ikke fungerer spesialet bra til spill med digital input (siden de som designet d-paden var hyra inn fra NAV eller noe), men gruser den tretten år gamle Sony-kontrollen på alle andre områder.
 
#16
iPhone.
 
#17
PS3 har nå funksjon som en meget dyr Blue-Ray-spiller, men har i det minste både HDMI-utgang og optisk utgang. Jeg er meget fornøyd med å se film på den, og dessuten er det overraskende lett å spille av nedlastede filmer lagt på minnepinne. Så jeg er enig med Houseman at det er den beste mediestasjonen; en i overkant dyr mediekonsoll, men likevel.

Wii derimot, har degenerert til en meget dyr plasstager. Siden Zelda: TP har jeg ikke spilt sammenhengende på den i det hele, og har bare unntaksvis vært gal nok til å spille Wii Fitness. Denne faller utvilsomt nederst på min liste, også under xbox, på tross av at jeg selv aldri har eid en.

Det er PC jeg har hatt de fleste gode spillopplevelsene etter folk sluttet å produsere spill til Playstation 2, men samtidig er den ikke helt det samme som en god konsollspillopplevelse: Om konsollspilling er en god hasjrus, opplever jeg PC-spilling som en hektisk tidvis meth- eller heroinrus. Spilling på PC oppleves som langt mer "compulsive" aktivitet enn jeg husker spilling på Playstation. Det kan hende at det er min situasjon som har forandret seg, men det er uansett en rent objektiv forskjell mellom det å spille liggende på sengen eller sofaen, og å spille sittende på en kontorstol foran en PC-skjerm. Konklusjon: Det er kvalitative forskjeller i spillopplevelsen mellom konsoll og PC. Selv venter jeg på det neste store JRPG-et i Suikoden-stil for å kunne vende tilbake til en litt mer rolig spillopplevelse enn det er å spille i stor grad ferdighetstestende spill. Dette tror jeg Playstation er i større stand til å formidle, mye fordi det er åpenbart at Playstation-kontrollen ikke er laget for action-spill. Det er i stor grad at xbox kjører ganske hardt på diverse skytespill, at jeg har styrt unna.
 

Lodin

Der Waaaah
#18
Salgsmessig vant Nintendo overlegent, men når det gjelder spilla så... Wii hadde for mye dritt mens de andre to bare er små oppgraderinger av Xbox 1 og PS2. Sånt blir ingen vinner av.

E: Ja, PC vinner igjen!
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
#19
MEN FOR FAEN PC ER IKKE KONSOLL SÅ SLUTT Å HOR

ops caps
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#20
PS3 vant mitt hjerte, men det hadde den nå uansett gjort lenge før den ble lansert. <3

Den har bedre mediefunksjonalitet, mange av de spillene jeg liker (subjektiv alert), 3D-greier har dukket opp og jeg har fortsatt den maskinen jeg kjøpte på launch-dagen stående og dure as we speak uten antydning til maskinvarefeil. Jeg tror egentlig at PS3 i "folkets" øyne har klart å beholde glansen som åhløø den kraftigste konsollen uten at det har så mye å si for salget. I følge wikipedias beste anslag ligger den rett bak kjeksboksen i salg med Nintendo Tiss på soleklar førsteplass.

Så denne generasjonen oppsummert; En vinner som må diskes på grunn av manglende dugelighet, og delt andreplass til de to andre.