Kva er ditt beste minne fra: Zelda 3.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#21
Hah, sjekk Lodin tar feil'a. Link's Awakening er det eneste Zelda-spillet som har en skikkelig downer-slutt, det eneste Zelda-spillet som har en love interest for Link (unntatt Ruto som er comedy option), oooog det spillet som startet skattejakt-tradisjonen i Zelda-serien. Litt partisk er jeg nok siden det var det første Zelda-spillet jeg eide, men det er fortsatt utrolig hvor mye av Link to the Past de klarte å krøste inn på Gameboy-en uten at det ble noe stress. Og uten at det bare ble en rehash.

Men, altså, Link to the Past er jo som Tralleksandar sier opphavet til mange av de moderne Zelda-paradigmene. Det var det første moderne Zelda-spillet, og spillet som gikk tilbake til - og forbedret - den originale oppskriften etter Link's Adventure. Det er klart at du har spilt mye av det allerede i seinere spill, men for min del handler Zelda om de små historiene og å utforske en unik verden hver gang og ingenting av det du har i Link to the Past finnes i noen andre spill (selv om det lett kan argumenteres for at seinere spill forbedret ting fra Link to the Past). Konklusjonen min er uansett at det er vel verdt å spille siden det er ett av de vanskeligste Zelda-spillene, det har en enorm verden med drøssevis av hemmeligheter å finne, og oppgavene du må løse er blant de beste i serien.
 
#22
Dessuten føles det framleis fresht etter alle desse åra, på samme måte som Chrono Trigger har digg historie har dette fantastisk atmosfære. Pacing føles også akkurat passe digg, siden du ikkje MÅ pløye gjennom borg etter borg om du ikkje orker akkurat då, du kan leite etter hjertebiter, finne huler med gøymde skatter, lese skilt og finne hint om greier du kan få, oppdage at den mørke og lyse verdenen kan reises mellom på ein måte slik at du kjem til steder du aldri nådde før..

Osv osv. Klart, historien til dei enkelte figurene blir sjelden utbrodert og dei fleste NPC'er forblir endimensjonale, men dei gjer jobben sin godt og dei viktigste får sin forløsning i rulleteksten. Dessuten er kontrollen fantastisk og bossfights kongegøy. Vil ikkje sei at dei andre isometriske inkarnasjonene gjer det bedre enn denne utgivelsen. Ja, Link's Awakening tok steget frem litt med skattejakt og brukte ein del direkte humor som var meir subtil i ALTTP, men husk at musikkchip'en i SNES er bedre enn kva enn dei klarte å produsere med GB eller GBA, der du også finner Oracle-utgivelsene. Som eg for øvrig også skal pløye gjennom på sikt. Trur nok dei er vanskeligere enn ALTTP, du Yeti.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#23
Blir nesten litt fornærma her over at du tror jeg ikke har spilt gjennom Oracle-spillene på alle tenkelige måter. Kan avkrefte det du skriver der forøvrig, de ække mye vanskelige.
 
#24
Da jeg fant ut at en karakter i spillet er oppkalt etter en SG-er, nemlig Agahnim.
Da bør du kanskje anskaffe A Link to the Past, det er det beste Super Nintendo-spillet.

Jeg husker at jeg og søstrene mine fikk dette spillet i julekalenderen på julaften. Foreldrene våre hadde faktisk lagt en del arbeid i det og laget en rebus, som ledet oss rundtomkring i hele huset. Vi hadde aldri hørt om Zelda før, fattern hadde bare gått innom den lokale leketøysjappa og spurt etter det beste Super Nintendo-spillet. Er ganske glad for at det var en nerd på jobb den dagen, kan du si.

Jeg pleier vanligvis å dra frem dette spillet når det nærmer seg juletider, med mindre det nylig har kommet et nytt Zelda-spill da.
 
#25
Mitt er kjedelig nok når man trekker ut Master Sword. Det er i hvertfall det jeg husker best, når alle dyrene løper til side når du går mot sverdet i skogen. Men nå er det 9 år siden jeg sist spilte det, kanskje på tide igjen?

Og lol@Tralleksandar som tror at det ikke er noe vits i å spille dette om man har spilt alt annet Zelda. Neida, i forhold til de andre zeldaene gjør det ikke noe voldsomt unikt, men det gjør alt best. Majora's Mask og Wind Waker vil alltid være favorittene mine, men ALttP er absolutt det mest gjennomførte.

Dessuten er det vel det eneste i serien som har en parallell verden (om man ikke regner med OoT sin tidsreising)? Twilight Princess hadde sine tvailait-segmenter, men det var bare det samme området med et mørkt filter over og man måtte styre som en kjip ulv. I Dark World er det i det hvertfall store forskjeller og nye områder å utforske.
 

Terje

mostly harmless
#26
Jeg er også i har-aldri-spilt-et-Zelda klubben. Eller, jeg prøvde riktignok det første en del på en sånn demomaskin i en lekebutikk. En sånn drittmaskin som hadde flere spill å velge mellom, og som auto-resetta hvert femte minutt så det var umulig å få spilt spilla noe særlig. Den hadde også Super Mario, Super Mario 2, Super Off-Road og Snake Rattle'n'Roll husker jeg. Den siste var faktisk det som ble spilt mest av folk der, artig sak.

Har aldri eid noen Nintendo konsoll, så derfor har det aldri blitt noe mer Zelda på meg. Så.. ALttP er et greit sted å begynne hvis man vil ha en liten innføring? Får legge det til i backloggen, så kommer jeg til det i 2015 eller noe.
 
#27
Forstår det sånn at du kjem frå Commodore-verdenen så ALTTP er ein god start ja. Liker du det er det rett på Link's Awakening, Minish Cap, Oracle Of Ages/Seasons og så Legend Of Zelda. Evt drite i alle etter ALTTP og kjøre 3DS-remaken av OOT, så Wind Waker etterfulgt av Majoras Mask.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#28
Vil si at hvis du ikke har spilt Zelda før og ikke er interessert i å stille huet tjue år tilbake, så er det bare å gi faen i The Legend of Zelda og Link's Adventure. Sistnevnte er det Zelda-spillet jeg liker dårligst (CD-I-greiene er ikke Zelda-spill :argh: ), og det er fordi det er et ekstremt masete plattform-actionspill med noen RPG-lite-elementer. Det er helt streit (men ballevanskelig) for det meste, men så skal du ned i dungeons og slåss mot ubrukelige mongofiender som spammer angrep og blokk og den eneste taktikken du har er å blokkere og mashe angrep tilfeldig og håpe du treffer. TLoZ var favorittspillet mitt da jeg var liten, men det er så akterutseilt mekanisk sett nå om da'n at det nesten gjør vondt å spille.

Min anbefaling er egentlig å gå rett på Wind Waker. Hvis du ikke liker det, så... vel. Da er det bare å gi faen i resten. :D
 

Terje

mostly harmless
#29
Nå er jo jeg en av de som mer enn gjerne skrur huet tjue år og vel så det tilbake, men ja, jeg har sett nok av Legend of Zelda til å se at hva det nå en gang var så er det mest en kuriositet i dag. Har lest nok artikler om det i Retro Gamer (det beste magasinet) til at man er kjent med hva det var og hva det betød likevel. Så da blir det å legge til Link To The Past og Wind Waker i spillelista foreløpig, så får vi se hvor det bærer hen. Biter meg merke i resten som er blitt nevnt og takker for tips.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#30
Wind Waker må være min favoritt i serien. Ja, det er det faktisk. Nå har jeg ikke spilt ALttP (skyt meg), men jeg har det liggende på GBA et sted...
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#32
Den frihetsfølelsen da vi gikk over fra OoT til Wind Waker under Zeldathon, den var awesome.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#34
Hvis du mener 1080p er det som gjør grafikken nydelig tror jeg du har misforstått.
 
#35
Stemmer, men oppløsningen og andre grafikk innstillinger på Dolphin gjorde spillet meget vakkert. Twilight princess ser også bra ut, men det er en mengde spill som ikke ser noe særlig mye bedre ut.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#36
Jeg min side får tårer i øynene av å spille Super Mario Galaxy, da det spillet hadde sett helt fantastisk ut om det ikke var skjemmet av den lave oppløsninga.
 
#37
Enig, har kun testa Galaxy 2 på Dolphin og det ser villt bra ut. Men for å ha en stabil 50-60 FPS og at musikken ikke skal bli borte etter noen minutter, må man ha opptil et monster av en CPU.

Skyward Sword anbefales på Dolphin også, men trenger god CPU der også.