Lite forslag angående Kjøp, salg og bytte

Status
Stengt for ytterligere svar.
#1
Det er sikker ikke bare jeg som har merket at flere brukere her på forumet har registrert seg utelukkende for å kjøpe og/eller selge et par ting. Her er noen eksempler på slike brukere:

http://www.spillegal.no/forum/index.php?showuser=585
http://www.spillegal.no/forum/index.php?showuser=938
http://www.spillegal.no/forum/index.php?showuser=1621


Jeg vet ikke om dette er noe dere i ledelsen synes er helt greit, eller om det er noe dere vil prøve å unngå.

Jeg liker det i hvert fall ikke. For det første så er det veldig vanskelig å kunne vurdere hvor seriøs en bruker med så få innlegg er. Man har etter min mening ikke nok grunnlag til å kunne danne seg et inntrykk av brukeren hvis han/hun nesten ikke har postet på forumet før. Jeg har selv blitt svindlet av en "n00b", og det er ikke noe moro. Jeg prøver ikke å henge ut alle nykommere (og de som jeg har linket til over her) som uærlige mennesker, bare så det er klart. For det andre er det også litt irriterende at folk registrer seg kun for å selge en ting eller to, og sjelden vender tilbake for å bidra i diskusjoner. De kunne likesågodt lagt ut spillet for salg på QXL eller Finn.

Mitt forslag er å gjøre det slik at enhver bruker må ha over 100 poster for at han/hun skal kunne poste på Kjøp, salg og bytte. Vi hadde en lignende regel på gamle SG med Generelt forum, og den regelen følte jeg var ganske unødvendig. Men jeg mener det kunne være lurt å innføre en lignende regel for Kjøp, salg og bytte. Ikke at folk flest på dette forumet legger mer merke til en bruker med 100 poster enn en med 5, men da kan man i hvert fall søke etter medlemmets innlegg og danne seg et inntrykk på den måten. Det vil også forhindre at folk bare registrer seg for å selge en ting, for det blir faktisk ikke mulig med en slik regel. Eneste bakdelen med dette (som jeg kan komme på) er at det kan føre til mer spamming, men jeg tviler litt på at folk gidder å registrere seg, spamme seg opp til 100 innlegg, selge et par ting for så å forsvinne for godt.

Hva mener dere?
 
#2
Jeg er helt enig. jeg hadde ihvertfall ikke tatt sjangsen på å kjøpe noe fra "I_sell" med 2 innlegg. dette er jo ikke et kjøpeforum. men et spillforum med en seksjon der brukerne kan selge og kjøpe ting.
 
#3
Det er faktisk en knakende god idé.
Selv om det kan være litt surt å være en seriøs bruker uten 100 posts som vil selge noe, så tough luck. :)

Du har min stemme.
 
#4
Dette er et tema jeg lenge har irritert meg over. Det skulle vært et mye bedre system her på siden. Det er jo selvsagt opp til hver enkelt kjøper om man tar sjansen på en ny bruker, men det hadde ikke jeg tatt tørt i hvert fall.
 

Sancti

Terrorkatt
#5
Jeg synes også det er en god idé. Brukere kan jo fortsatt være useriøse selv om de har 500 innlegg, men det er uansett kjedelig med folk som registrerer seg kun for å bruke forumet som en salgsside, og aldri bruker det til noe annet enn det.
 
#6
Opprinnelig skrevet av Sancti@28.05.2005, 15.17
Jeg synes også det er en god idé. Brukere kan jo fortsatt være useriøse selv om de har 500 innlegg
226954​
Jaja, helt klart. Men om en useriøs bruker har 500 innlegg, er det mye større sjanse for at andre vet at denne brukeren kanskje ikke er helt til å stole på. En helt ny bruker som nesten ikke har skrevet noen ting er det vanskelig å danne seg et inntrykk av. Det kan selvfølgelig også være brukere som opptrer seriøst, men som ikke er det. Det er det ingen garanti for.
 

Endre

Ødela forumet
#7
Det blir litt for mye arbeid å sette en grense på over 100 innlegg for å få tilgang til K,S,B. Da må vi flytte over en god del medlemmer (1000 +) i en egen gruppe som ikke har tilgang til seksjonen ...

Kanskje vi kan gjøre det på en annen måte?
 
#8
Går det ikke ann å gjøre som f.eks cs klanen at bare de over 100 innlegg kan se forumet? eller må alle legges til manuelt?

Det går jo alltids ann å si at de med under 100 innlegg ikke har lov til å selge/kjøpe noe? :rulleøyne:
 
#9
Kan ikke folk bare la være å kjøpe av folk med under 100 innlegg hvis dem har lyst da? Er jo ikke noe problem, enten stoler du på selgeren/kjøperen eller så lar du bare være.. verre er det ikke.
 
#10
Jeg syns dette er unødvendig. Hva så om de registrerer seg bare for å kjøpe/selge? Hva om de har akkurat den sjeldenheten du har lett lenge etter, eller om de vil ha det EA-spillet du angret på du kjøpte for så lenge siden? Personlig pleier jeg å sjekke den aktuelle brukeren i Brukernes tilbakemeldinger, og har ikke personen handlet her før, er det bare og be ham/henne fullføre sin del av handelen først.
 
#11
Mitt største problem er ikke det at folk registrerer seg her kun for å kjøpe/selge/bytte (selv om jeg ikke akkurat liker det), men jeg har fått inntrykk av ledelsen ikke liker det, så det var på mange måter et forslag til ledelsen hvis de vil gjøre noe med dette.

musa: Hvorfor gjøre ting så lett når du kan gjøre det vanskeligere? :p Men seriøst. Som nevnt har jeg blitt svindlet av en bruker her på forumet (husker ikke nicket i farta), og han hadde 1+ i brukernes tilbakemeldinger. Han hadde ingen minus og ingen stryk. Det plusset var nesten det eneste jeg hadde å gå ut ifra da jeg skulle vurdere om fyren var til å stole på. Ved å sette krav til et viss antall innlegg for å kunne poste i kjøp, salg og bytte, vil man få mere å gå ut ifra når man skal vurdere om fyren er til å stole på.

Forresten så er det ikke nødt til å være 100 innlegg som er grensen, det var bare et forslag fra meg. For min del kan det gjerne settes så lavt som til 30 innlegg, om det skulle bli noe av dette da.
 
#13
Nå kan i hvert fall ikke jeg se K, S, og B seksjonen, og jeg har godt over 100 poster. Ellers synes jeg det er en knakende god idé.


Edit: Og sekundet etter at jeg postet denne posten kunne jeg se seksjonen igjen. :)
 

Sancti

Terrorkatt
#14
Går det an å utestenge enkelte medlemmer fra seksjonen? Jeg synes ikke man bør få lov til å bruke den når man har to eller flere stryk.

Til opplysning hjelper det heller ikke å registrere en ny bruker når man har fått stryk én gang, vi ser IP-en din.
 
#15
La de holde på, sier nå jeg..
Så lenge du er obs på å kreve postoppkrav eller noe fra nybegynnere, ser jeg ingen trussel i det. Bruk brukernes tilbakemeldinger!
 
#16
Siden forumet ikke tjener en dritt på at folk selger og kjøper, hadde en 100 posts grense gjort seg.
Ironisk nok, blir det mye jobb å fikse på det nå.

Når det gjelder å kjøpe eller selge, er det opp til enhver bruker å bruk litt sunn fornuft.
Ingen som tvinger deg til å kjøpe eller selge noe.
 
#17
Opprinnelig skrevet av Ghaz@29.05.2005, 18.07
La de holde på, sier nå jeg..
Så lenge du er obs på å kreve postoppkrav eller noe fra nybegynnere, ser jeg ingen trussel i det. Bruk brukernes tilbakemeldinger!
227306​
Unskyld meg, men jeg ser ikke hvordan postoppkrav gjør det så mye sikrere. Vet om en i militæret som bestilte seg Xbox, og passet på at den ble sendt som postoppkrav. Men da han fikk varen og betalte for den i postluken, viste deg seg bare å være en pakke med en murstein oppi. Denne handelen skjedde riktignok ikke her på siden, men han ble kraftig svindlet.
 

Sancti

Terrorkatt
#18
Det var vel heller med tanke på andre veien... hvis man skal selge noe selv. :tommelopp:
 
#19
Selvfølgelig er det opp til hver enkelt å avgjøre om man vil stole på noobs eller ikke, men jeg har tro på at det ville bli enklere å avgjøre dette om vi hadde innført en slik regel. Men for all del, ikke sikkert jeg har rett. Det var derfor jeg postet dette forslaget på forumet og ikke bare sendte det i en PM til Endre eller Sancti. Jeg ville se hvordan forslaget ble mottat av den gjengse SG-er. ;)
 
#20
Jeg er 100% enig.
Med tanke på forumets beste.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.