Mannefall

SHDR

Gullmedlem
#1
Vi har egentlig mistet ganske mye i år. Gamle travere som Interplay og Acclaim, selskaper som har vært med på å definere det vi kjenner som videospill, har blitt skviset ut av markedet. Fordums storheter som Eidos sliter med store, røde tall i regnskapet. Nå nylig har Argonaut gått ned, et selskap alle burde kjenne til for ganske enkelt å ha introdusert polygonal grafikk til konsoller i form av Super FX-chippen som satt i for eksempel Star Fox. Det er temmelig mange eksempler på at det å være uavhengig utvikler er en risikoidrett. Men hva er da alternativet?

Alternativet er helt åpenbart å være in-house developer for en utgiver, slik Criterion er in-house EA eller Clover Studios er in-house Capcom. Men er det et veldig godt alternativ? Se på spill som Sudeki, fokustestet i fillebiter, eller spill som Burnout 3, som stadig er et knallspill men er infisert med et skrekkelig, lisensiert soundtrack og en begredelig platekusk for å "appellere til alle". Utgivere er business-minded på en helt annen måte enn utviklere, de skal ha hjul til å gå rundt, finansplaner og halvtårsprojisjoner skal helst gå opp. Aksjer skal handles, markedsverdi avhenger av hvor mye hype de klarer å klemme ut av seg.

Hvor blir det av kreativiteten i dette? Og hva vil skje med utviklingen? Spillbransjen er allerede en ganske så dum bransje, med fokus på He-Man/Pamela-kropper, dårlige sex-vitser og store eksplosjoner fremfor de ekstremt spennende mulighetene spill har som fortellerteknisk medium. De er tilpasset laveste fellesnevner på en måte som hemmer utviklingen. Gode plott er for de aller fleste de formulaiske syretrippene i Final Fantasy, og gode karakterer er for de fleste Gackt-ripoffs som Dante eller sjelløse pappmasjé-figurer som Sam Fisher. Dette selger, og dette vet utgiverne ... betyr det at spillbransjen aldri vil kunne heve seg over det umodne, frustrerte tenåringsstadiet?
 
#2
Eidos er geniale, dumt om de fosvinner.

Final Fantasy og Devil may cry har jeg aldri likt, Splinter Cell synes jeg er ganske artig pga alt det tøffe utstyret.

Men, den beste produsenten er og forblir Blizzard, så lenge de står skal jeg være glad ;)
 
#5
Eh.. Lige så :p


Jeg vet ikke om du mente at alle som skal poste i denne tråden må skrive minst 300 ord.
Helt ærlig så er jeg enig med deg. Kan man diskutere med noen man er enige med? Sikkert, men det blir ikke noe særlig bra..
 

SHDR

Gullmedlem
#6
Åkei da. Men jeg håpet at noen kanskje hadde noe vettugt å si om tilstanden til favoritthobbyen sin. Kanskje de mener at den retningen spillbransjen tar nå faktisk er bra? At de liker MTV-musikk og kvasirealistisk spion-action? Eller kanskje de er forbannet og vil ha tilbake Burger Time eller Mappy. Jeg vil ha meninger!

Er det ingen av dere som har meninger?
 
#7
Det er blitt dyrt å lage spill idag, siden brukerne forventer mer og mer kvalitet. Det koster mye idag å lage et spill som ikke selge noe. Når uavhengie utviklere først før røde tall, så har de ikke en stor pengebinge å ta av slik som EA kan gjøre. Nå viser det seg at å utvikle spill til neste kosnoll tar enda lenger tid enn i dag, så vi kan forvente at den utviklingen som er skildret bare vil forsterke seg i årene som kommer.

Resultatet er mere kommersielle spill, som utgivere (som EA) vet vil selge. Man rekner med at om noen år må et spill selge over millinoen for å gå i overskudd. Siden tapstallene blir så store på et spill som ikke gjør det bra, er det færre som vil satse på noe orgianlt, som kanskjee kommer til å gjøre det bra, eller kanskje kommer til å floppe. Det kommer til å bli spill som gir en sikker inntekt, det er spill som gta, halo, half-life, doom, starcraft, FF osv. Halo 6 blir ikke så usannsynlig lenger.

Dette er utviklingen slik den ser ut i dag. Og det ser jo ikke akkurat svært bra. Jeg er ikke særlig happy om det heller, men hva kan vi som spillere egentlig gjøre. Vi krever jo hele tiden det beste av spillutviklerne og utgiverne. Samtidig er konkurrase på markede hard, spå utviklerne blir oppmuntret hele tiden til å bruke ny teknologi, som bare blir dyrere.

Men det positive i dette her er at de spille som blir laget, kommer til å blie enda bedre. For ingen utgivere vil risikere å utgi et halvferdig spill som ikke selger i det hele tatt.
 

EagleJin

Bear Necessity
#8
At utviklerne forsvinner er ingen ny sak, og det er heller ikke noe nytt innen IT-markedet generelt. Konkurransen rundt IT o.l. underholdning har allerede ført til en god del overtagelser og utskvisinger av mindre firmaer. De siste årene har til og med de erfarne, f.eks. Square, Activision, Blizzard, EA osv osv, måttet ty til lansereringer av produkter de vet selger i stedet for å prøve på nyskapning, nettopp fordi det er økende konkurranse fra så å si alle kanter i spillbransjen.
Konsekvensene slik jeg ser dem blir slik:
De gamle gutta reproduserer
De nye prøver på noe nytt, men idèene er ofte for dårlig gjennomført for at spillene skal bli slagere. Eller de kjøpes opp av et desperat, større firma, som tilfeldigvis har kapital til å kjøpe opp et vellykket prosjekt, men ikke til å skape et eget med fare for at det går dukken.

Det hele er en tragisk utvikling, og Shadar: spillbransjen vil aldri komme over fjortisstadiet om ikke et spill, som kan spilles hardcore på høynivå blir sluppet snart.

Heldigvis kommer NAMCO med Tekken 5 (til tross for at dette også er et "fjortisspill på lav-nivå) og SEGA/AM2 med Virtua Fighter Final Tuned, som begge er like rundt hjørnet (bare 4-10 mnd igjen...), og for min del er dette alt som trengs for at "spilleæren" skal reddes. Selv om disse to spillene kan virke døde pga høyt antall relativt like forgjengere, legges det mye tanke inn for å trekke fram "den ultimate kampfølelsen". Disse to er eksempler på "sikre" salgsprodukter som også er vellykkede utenfor det platte, gamle og "wannabe nyskapende". Helt sikkert opplegg med videreutviklede detaljer som gjør dem begge om til helt nye spill i seriene.
 

Cycerin

Norsk. Nykristen. Naruto.
#9
Jeg hater å se at utviklere prøver å rekke ut til den mest kritiske kjernen av gamere ved å komme med "revolusjonerende gameplay" eller interessante ideer som aldri funker i praksis.
Spillpressen har vært flinke til å hype ihjel spill fra ukjent hold som lover mye på nyskapningsfronten men ender opp som et teit forsøk fra en utvikler som nå er halvt konkurs.