Mario Kart DS

Kilik

Lokal moderator
For min del regner jeg nok dette som første must-have, da dette blir det første spillet som faktisk gjør at jeg kjøper meg DS. Jeg kommer nok også til å plukke opp Castlevania og Advance Wars, men er ingen stor fan av de seriene. MK:DS ser ut til å ha det meste jeg ønsker i et Mario Kart-spill: Rask og fin grafikk, online, klassiske baner fra alle de tidligere spillene og en forbedret single-player mode. Kommer nok ganske sikkert til å overgå Mario Kart 64 og Burnout 3 som min racerfavoritt.

Ellers må det jo nevnes at DS har en ekstremt god line-up også etter Mario Kart. Resident Evil: DS, Metroid Prime: Hunters, Animal Crossing og New Super Mario Bros. er potensielle killer-apps de nærmeste månedene. Kan ikke akkurat si det samme om PSP som ser ut til å fortsette for det meste med PS2-konverteringer...

Kilik

Lokal moderator
Regner GTA som allerede lansert. Etter GTA er det så og si ingen PSP-spill jeg ser fram til.

Forhåndsbestilte Mario Kart rett etter E3 jeg :flau:
Gleder meg no inni hælvette...

En annen ting man kan gjøre med touch-skjermen er å tegne ikoner som vises over deg når du spiller med NWFC... Disse ikonene kan også bli vist på http://www.nintendowifi.com/

<div class='quotemain'>
Altså, både kirby, og castlevania bruker da begge skjermene like bra og på akkurat samme måte som mariokart, nemlig med kart. Og jeg tviler på man vil ha tid til å glo for mye på kartet i mario kart, med tanke på at det faktisk snakk om racing. Altså, kunne like gjerne vært utgitt på PSP. *kranglefant*
[/b]
PSP ja. Men ikke GBA som Castlevania.
[/b][/quote]
Grrreit. Her er hva som ville ha skjedd om DoS kom på GBA:

- Lavere oppløsning, ergo dårligere grafikk.
- Mye dårligere 3D-grafikk.
- Fjerning av Doppelganger-sjelen (det er ikke nok knapper).
- Mye, mye, mye dårligere lydspor.
- Ingen krystallblokker eller Magic Seals

Ett av disse punktene går tilogmed utover gameplay, ikke bare grafikk ...

På Gamerankings ligger det rett under SotN, som mange mener er det beste i serien, etter min mening er dette det beste. Er det i det hele tatt tvil om at spillet er bra? Må det promotere DS-ens spesielle touch-screen for å være en killer app? Holder det ikke at spillet er ... bra?

Og angående denne kommentaren din:
Joda, vi kan tegne i spill som Kirby og Project Rub, men det kan man også i MS Paint.[/b]
Å sammenligne Kirby og Project Rub med MS Paint blir som å sammenligne hvilketsomhelst spill på f.eks. SNES med et tastatur kun fordi man kan trykke ned knapper. Skjerp deg, Alex.

<div class='quotemain'>
<div class='quotemain'>
Altså, både kirby, og castlevania bruker da begge skjermene like bra og på akkurat samme måte som mariokart, nemlig med kart. Og jeg tviler på man vil ha tid til å glo for mye på kartet i mario kart, med tanke på at det faktisk snakk om racing. Altså, kunne like gjerne vært utgitt på PSP. *kranglefant*
[/b]
PSP ja. Men ikke GBA som Castlevania.
[/b][/quote]
Grrreit. Her er hva som ville ha skjedd om DoS kom på GBA:

- Lavere oppløsning, ergo dårligere grafikk.
- Mye dårligere 3D-grafikk.
- Fjerning av Doppelganger-sjelen (det er ikke nok knapper).
- Mye, mye, mye dårligere lydspor.
- Ingen krystallblokker eller Magic Seals

Å sammenligne Kirby og Project Rub med MS Paint blir som å sammenligne hvilketsomhelst spill på f.eks. SNES kun fordi man kan trykke ned knapper. Skjerp deg, Alex.
[/b][/quote]
Oppløsningen er nærmest identisk på DS og GBA.
DS: 256 x 192
GBA: 240 x 160

Og synes du virkelig 3D-grafikken er så veldig imponerende på DoS? Jeg synes den er bistygg, og er ikke det minste i tvil om at GBA kunne dratt den av mer enn godt nok. Doppelganger-sjelen sier meg nada. Men knappeproblem ser jeg ikke for meg. Folk har fått til det meste på GBA med dens fire action-buttons. Lydsporet kunne vært like bra om de bare hadde gitt lyden nok cartridge plass. Har hørt like imponerende lyd (nesten iallefall) i flere GBA spill. Krystallblokkene er piss. De ødelegger den fine flyten og stemningen i spillet ved å plutselig tvinge deg til å måtte stoppe opp for å starte å fikle med touch-skjermen for å fjerne noen stygge blokker som rent visuelt bare ødelegger det vakre visuelle preget resten av spillet har. Jeg blir nærmest provosert av dem. :p
Ellers kan jeg legge til at oppskriften er den eksakt samme som i forrige Castlevania spill. Og når du har betalt for og runna alle tre GBA spilla opptil flere ganger, da begynner det å føle litt repetetivt. Jeg krever litt mer variasjon fra spilla mine enn bare noen last-minute touch-funksjoner. Men for all del, om du vil kjøpe absolutt alle Castlevania spill (og Kirby for den saks skyld, han er jo din nye fetish virker det som) der ute og spille dem til krampa tar deg, er det ingen som hindrer deg i det. Selv om jeg synes det er litt teit, er det ikke som om min mening vil komme og konvertere din oppfatning av spilla. Du kan like dem så mye du vil. Men du trenger ikke å bli helt Jehovas vitne på rompa mi og prøve å få meg til å "innse" at spillet er verdens åttende underverk.

Paint-paralellen jeg trakk var på grunn av ideologien bak spillet, ikke den fysiske utførelsen. Det er kun selve tegne-gimmicken som gjør begge spillene nogenlunde underholdende. Husker du ikke når vi diskuterte dette over IRC? Ikke tving meg til å repetere meg selv.

Å avslutte posten din med "Skjerp deg Alex", forsterker bare hvor sterkt behovet ditt er for å bevise for deg selv og andre at spilla du eier er gode. Det er jo tross alt kun din subjektive mening, så å påstå at det er meg det er noe galt med (og at jeg bør skjerpe meg for) på grunn av vår ulike smak, er ikke helt riktig synes jeg.

Jeg er forøvrig ganske enig med deg når det kommer til krystallblokkene, de er temmelig ubrukelige.

Angående den diskusjonen vi hadde på IRC, det siste jeg husker du sa var noe om at spilldesignet ikke var bra på Kirby, dette sa du fordi jeg mente at det å styre spillet med mus ville vært rævva. Altså, jeg tolker det som at du mener at dersom spillet styres på en annen måte enn det er designet for, og er dårligere, må det være dårlig spilldesign. Det var ganske klart at du ikke hadde testet Kirby den gang, har du testet spillet nå? Hvis ikke burde du virkelig ikke uttale deg om at tegne-gimmick er det eneste som gjør spillet underholdende.

Og angående sluttkommentaren min, den var kun pga det tåpeligste argumentet jeg har sett noen klare å lire fra seg på SG på lang tid - Kirby/MS Paint-sammenligningen din. Den hadde ingenting med vår ulike smak å gjøre, jeg syns bare det er ganske teit å bryte noe ned til grunnprinsippet, for å deretter sammenligne det med noe annet, uten å ta alle de andre faktorene i betrakning.

Nåja, det siste jeg husker er at du roper: "Må stikke nå, skal til Oslo." Idet jeg og Endre totalknuser deg i debatten. :p

Neida. Men hva jeg mente med paint-paralellen, er at spillet er kun morsomt iom at det utføres med en stylus. Det hadde vært dritkjedelig med en analog-stick eller mus. Ergo er det kun hardwaren som gjør spillet morsomt. Ergo er spillmekanikken svak. Igjen, jeg nekter ikke for at spillet er morsomt, men det er desverre ikke så mye mer enn det. Et av DS sine revolusjonerende spill med unike muligheter? Langt derifra.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hvis det ikke er bra nok at spillet er morsomt, hva i helvete krever du av et bra spill da? En tusenlapp i esken?

"Nåja, det siste jeg husker er at du roper: "Må stikke nå, skal til Oslo." Idet jeg og Endre totalknuser deg i debatten."

Jeg så den debatten der og husker ingen knusing fra din side.

"Neida. Men hva jeg mente med paint-paralellen, er at spillet er kun morsomt iom at det utføres med en stylus. Det hadde vært dritkjedelig med en analog-stick eller mus. Ergo er det kun hardwaren som gjør spillet morsomt. Ergo er spillmekanikken svak. Igjen, jeg nekter ikke for at spillet er morsomt, men det er desverre ikke så mye mer enn det. Et av DS sine revolusjonerende spill med unike muligheter? Langt derifra."

Spill skal være underholdende, og det er Kirby, hva som gjør spillet bra kommer i tiende rekke. Å si at det ikke har unike muligheter blir litt rart synes jeg, kan ikke forestille meg det spillet på GBA, så unikt er det ihvertfall.

Det at spillet ikke hadde vært moro med mus eller analogstikke er ikke en gyldig grunn for at spillmekanikken er svak slik jeg ser det. Gode spill er ikke tilpasset alt av spill-hardware som finnes på markedet men utnytter funksjonene til en enkelt konsoll/kontroll.

Nåja, det siste jeg husker er at du roper: "Må stikke nå, skal til Oslo." Idet jeg og Endre totalknuser deg i debatten. :p

Neida. Men hva jeg mente med paint-paralellen, er at spillet er kun morsomt iom at det utføres med en stylus. Det hadde vært dritkjedelig med en analog-stick eller mus. Ergo er det kun hardwaren som gjør spillet morsomt. Ergo er spillmekanikken svak. Igjen, jeg nekter ikke for at spillet er morsomt, men det er desverre ikke så mye mer enn det. Et av DS sine revolusjonerende spill med unike muligheter? Langt derifra.
[/b]
Såh ... spillmekanikken er svak fordi den ikke er designet til å styres med analogspake eller mus? Det er ikke kun hardwaren som gjør spillet morsomt, hadde det vært tilfellet kunne jeg like gjerne brukt en femtilapp på en god blyant og en blokk tegneark ...

Men hva jeg mente med paint-paralellen, er at spillet er kun morsomt iom at det utføres med en stylus. Det hadde vært dritkjedelig med en analog-stick eller mus. Ergo er det kun hardwaren som gjør spillet morsomt. Ergo er spillmekanikken svak.
[/b]
Altså, er spillmekanikken svak fordi den er designet rundt konsollens muligheter? Does not compute...

Hvis det ikke er bra nok at spillet er morsomt, hva i helvete krever du av et bra spill da? En tusenlapp i esken?
[/b]
Men les hva jeg skriver da mann. Jeg sa jo at spillet var morsomt, men ikke så mye mer enn det. Det må du vel si deg enig i?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Øh, ja... så... bare for å opplyse meg: Hva skulle dette "mer enn det" vært for noe da?

Et litt bedre gjennomført spill. Det er ikke det spor vanskeligere å lage det spillet der enn det er å lage f.eks. blokkokopter. Et spill som også spilles på en nogenlunde unik måte. Et spill med like detaljert (eksludert pynt da) leveldesign. Et spill jeg finner ca like underholdende. Et spill jeg heller ikke hadde betalt 400 kroner for.

Unik måte? Nei. Detaljert leveldesign? Nei. Like vanskelig å lage som Canvas Curse? Nei. Igjen beviser du ganske godt at du enten ikke har noensomhelst peiling på spilldesign, eller ikke har spilt Kirby, og kan dermed ikke uttale deg om spillet er bra eller ikke.

Blokkokopter har ikke level-design engang. Banen er tilfeldig generert. Og deet er så simpelt at jeg kunne lagd det.

Jeg vet klart at spillet er kun en remake. Men den beste remaken og den utgaven jeg spiller.

Agahnim:
Vi forblir uenige på de punktene, selv om du kunne argumentert bedre enn å bare nekte for dem.:p Å si at jeg ikke har peiling på leveldesign er litt hovent og unødvendig synes jeg. :)

Morbo:
Det beviser bare poenget mitt ytterliggere. At en random designa bane kan være like spennende og utfordrende som Kirby sine. (egentlig ikke da, men jeg har det like morro for hver nye bane der som i Kirby)