Metal Gear Solid 3: Snake Eater *SPOILERE*

#21
Opprinnelig skrevet av LocoLennon@15.12.2004, 04.49
Nå må vi ikke glemme en av de mest overnaturlige av de alle, nemlig Ninjaen. All respekt til Hideo Kojima for å utelate han i denne omgang.

Men ninjaen er urealistisk, han kan nærmest fly, og er unaturlig sterk. Selv en Metal Gear sleit mot han i nærkamp. I NÆRKAMP.
149109​
What! What!? WHAT!!? Skriver du det der bare for å provosere eller? ;)

Det er klart Gray Fox er overnaturlig, men det blir på en annet måte. Det er teknologien som er overnaturlig. Det er drakten hans som gjør at han får overnaturlig spenst og krefter. Vampyrer, snakkende armer, en som skyter bier fra kjeften, en med armer som en edderkopp og drit lang tunge osv blir noe HELT annet. Mener ihvertfall jeg.

Ellers ser jeg på for eksempel den sekvensen du får etter å ha slått The Fury som mer symbolsk enn noe som faktisk skjer. Kanskje som en slags hallusinasjon fra Snake sin side?
Vet ikke hvordan vi ellers skal tolke det jeg. Tror ikke Snake hallusinerer så altfor mye (bare om vampyrer og Dracula). Det er bare bortforklaringer. The Fury blir forvandlet til en demon tatt rett fra Doom 3, og prøver å ta Snake!
 
#22
Opprinnelig skrevet av Tyrion@15.12.2004, 03.51
- The Cobras er for merkelig. Selv om de var morsomme å spille mot. De ble også litt for lette.
Jeg synes også the Cobras var litt for merkelig. Men egentlig ikke så veldig. Det var noen pretty fucked up skrudde folk med i mgs og mgs 2 også. Bare tenk på Phsyko Mantis eller Vamp.
149086​
Det var vel egentlig bare Psycho Mantis som var litt rar blant Foxhound, men jeg mener at de evnene han har er troverdige nok, siden de baseres på tilsynelatende ekte egenskaper. Grey Fox sin drakt er faktisk en teori som blir forsket på, men den finnes jo naturligvis ikke ennå.
 
#23
Phsyko Mantis var VELDIG rar, de andre var litt rare.

Ocelot, sadistisk trippelspion med en snakkene hånd.
Sniper Wolf, rusmiddels avhengig som kunne forelske seg i målene sine.
Vulcan Raven, Halvnaken indianer som løper rundt i kulda med en sværjævla gattlinggun som de bruker i nosen på en f 16 og blir spist opp av kråker får å så overføre sjelen sin til dem?
Liquid virker jo normal, helt til slutten av spillet der han overlever å bli sprengt, bli grisebanka og kastet ned fra metal gear, skutt gjentatte ganger med maskingevær før endlig å dø av Foxdie, men armen og sjelen overlever merklig nok.

Større freak show skal du lete lenge etter.
 
#24
Vulcan Raven er bare sterk, og den gattling gunnen finnes i en mindre versjon.
Sniper Wolf er bare en god snikskytter. Hun er vel den mest troverdige.
Revolver Ocelot er sadistisk og det er greit nok. Venter på en god forklaring angående armen.
Det med at Liquid blir skutt så mange ganger, handler om gameplay. Hvis du bare trengte å skyte han èn gang, hadde det ikke blitt noen ordentlig boss.
 
#25
Tyrion: Det er ikke snakk om at Foxhound er 100% realistiske, men de er mye mer realistiske enn Cobra Unit. Det må du vel være enig i?
 
#26
Han tok jo armen til Liquid og hver gang ocelot kommer i kontakt med snake kan liquid ta over kroppen til Ocelot. Nettopp grunnen til at Liquid fikk snake til å komme til tankeren sånn at han kunne ta over Ocelot, lese hjernen hans, stjele en MG ray, for å så stupe ut i havet etter Patriots/Philsophers. Herav den snakkende armen :p

Fremdeles ingen som har svart på spørsmålet mitt om Volgins elektriske krefter.

Hørte forresten om at hvis du lagrer med en gang du starter kampen med The End og quitter og ikke spiller på en uke vil du få en beskjed fra Major Zero at The End har "croaked" Du kan også drepe The End ved varehuset i det han ruller tilbake til døren, da slipper du å møte han senere.

Edit: ja Thagen, de er litt mer realistiske en The Cobras, men jeg føler at hvis du fikk vite litt mer om backgrounden til Cobras ville de ikke virke så urealistiske.

Tross alt, det er Big Boss vi snakker om her. Tidenes strøste og beste soldat. Kan jo ikke vente at en normal soldat skal klare å stanse ham, her må det større skyts til. Derfor irriterte det meg at den lille pingla Ocelot plutselig klarte å stå i mot Snake mot slutten. men men Snake hadde jo tross alt tatt seg gjennom en jungel, huler, drept et gående vepsebol, dengt spiderman 3, spist utallige slanger og faenskap, banka dritten ut av ocelot 2 ganger, knust en gammel mann, blitt brent gjentatte ganger før han tilslutt nesten blir spiust av et flammemonster, klatert opp en laaaaaaaaang stige, infiltrert en base, forhåpentligvis drept homse raiden, fått grisejuling av Volgin, blitt torturert, fått skutt ut øyet sitt, hoppet ned en foss, vært gjennom en nærdøden opplevelse der han møte alle han har drept, dengt Volgin, Shagohod, dratt en skadd dame gjennom jungelen, banka The Boss som han jo også har fått rimlig mye deng av gjennom spillet, i tillegg har han blitt skutt, kutta opp, og generelt mere skadd en jesus i Passion of the christ.

Så kanskje han var litt sliten.........Derfor hadde Ocelot en sjanse.
 
#27
Opprinnelig skrevet av Tyrion@15.12.2004, 07.04
Fremdeles ingen som har svart på spørsmålet mitt om Volgins elektriske krefter.
149189​
Det ble aldri forklart, selv om jeg ringte så mye jeg kunne på radioen i kampene mot han og ellers. Mulig at det har noe med drakten å gjøre ja, men jeg tror heller det er for å holde det i sjakk. "My body carries an electrical charge of over 10 million volts." (noe sånt) sier han, så hvis han mener det bokstavelig, så er det vel et eller annet som har skjedd med han. Hvem vet. Tror vi kan glemme å forvente forklaringer på sånne ting.

"Kuwabara, kuwabara" betyr forresten "God forbid lightning strikes us" eller noe sånt, for dere som ikke visste det. Synd for han at han ikke sa det på slutten. =]

Opprinnelig skrevet av Tyrion@15.12.2004, 07.04
Så kanskje han var litt sliten.........Derfor hadde Ocelot en sjanse.
149189​
Eller kanskje det faktum at han er sønnen til The Boss, og er en meget dyktig soldat? Ocelot er bare rundt 19 år i MGS3, og veldig uerfaren, men han utvikler seg mye i løpet av spillet, mye takket være BB. Jeg syns bare det var moro at han klarte å slå fra seg litt på slutten.
 
#28
Det finnes grenser hvor mye du kan lære på 2 uker da. Fra å få så juling som det er mulig i Tselinojarsk til å sloss jevnt med snake som har vært med på å lage den fightingstilen ogi tilegg har akkurat drept masteren av CQC.

Men det er vel enda en urealistisk egenskap vi kan legge til Ocelot. Evnen til å lære en fighting stil på 2 uker som sikkert tok The Boss og Snake 5-6 år å lære.
 
#30
Jeg skrev ikke mine meninger for å provosere, skjønner ikke hvordan det kunne blitt tolket slik. Jeg synes at en teknologi er overnaturlig er like relevant som en overnatulig person. Hva er egentlig forskjellen? MGS har alltid vært et fantasi-spill i mine øyne. Det første var urealistisk, og synes MGS2 var ennå mer urealistisk. Synes egentlig MGS3 var mer jordnær enn MGS2.

Men jeg ser det sånn: MGS-serien baserer seg på fantasy med enkelte elementer fra virkeligheten. Det er ikke et realistisk spill med enkelte fantasy-elementer. Selv Snake er overnaturlig. Dessuten, det er spill, og spill har ingen regel for hvordan en skal tolke det. De er ment å underholde, og hvis man har problemer med overnaturlige elementer i et spill som baserer seg på fantasi, så er det vel bare å la være å spille. Jeg liker disse tingene, og foretrekker dette fremfor et kjedelig rett-frem og jordnært spill som Splinter Cell - som verken har gameplay som fenger, historie som griper eller karakterer som fascinerer.
 
#31
Opprinnelig skrevet av LocoLennon@15.12.2004, 08.07
Jeg skrev ikke mine meninger for å provosere, skjønner ikke hvordan det kunne blitt tolket slik.
149220​
Neida, men det kunne nesten virke litt sånn siden jeg har han som avatar. =]


Jeg synes at en teknologi er overnaturlig er like relevant som en overnatulig person. Hva er egentlig forskjellen?
Syns det er en ganske betydelig forskjell jeg. Det blir overnaturlig på helt forskjellige måter. The Pain og The Fear er jo helt latterlige. Bier i kroppen og kropp som en edderkopp? Drakten til Gray Fox er mye mer troverdig.

Men det er selvfølgelig forskjellige meninger om det også. Jeg elsker jo serien, og jeg har ikke noe i mot at ting er litt overdrevet, men jeg syns karakterer som i Cobra Unit blir altfor mye. Kanskje like mye fordi de rett og slett er dårlige karakterer som at de er overnaturlige. Men foruten om det så elsker jeg spillet.

Unnskyld meg mens jeg går og runder spillet for femte gang.
 
#32
Egentlig tror jeg nok man hadde sett litt annerledes på disse karakterene om vi hadde fått litt mer bakgrunnsinformasjon om de, og at de hadde litt mer å si for handlingen i spillet. Sånn som de var nå var de bare nikkedukker eller mercenaries for Volgin og The Boss. Hadde de vært flesket ut litt ville vi kanskje synes de var bedre karakterer. Jeg er enig i at karakterene var dårligere enn andre karakterer, men jeg likte faktisk Vamp veldig godt i MGS2, og det samme med Fortune. Jeg er dritt lei Liquid, og han skulle aldri ha kommet tilbake, og har jeg valget mellom en snakkende hånd og en av de mer tvilsomme karakterene i MGS3 (som The Fear eller The Pain) så foretrekker jeg faktisk sistnevnte.

Jeg har ikke rundet spillet mer enn en gang, og begynte så vidt på Hard. Jeg sleit med å finne ut hvordan jeg skulle få tak i den krokodille-lua, men det gikk til slutt. Burde egentlig ha skjønt det med en gang.

Når det gjelder overdrivelser, så synes jeg Hideo Kojima er litt mer forsiktig enn Silicon Knights var med MGS: Twin Snakes, som overdrev videosekvensene langt mer enn Hideo gjør i hans versjoner. Jeg snakker ikke om lengde, men overdreven bruk av en viss matrix-effekt. Jeg var redd det skulle bli for mye av det i MGS3, men Hideo var litt flinkere der synes jeg.
 
#33
Når det gjelder overdrivelser, så synes jeg Hideo Kojima er litt mer forsiktig enn Silicon Knights var med MGS: Twin Snakes, som overdrev videosekvensene langt mer enn Hideo gjør i hans versjoner. Jeg snakker ikke om lengde, men overdreven bruk av en viss matrix-effekt. Jeg var redd det skulle bli for mye av det i MGS3, men Hideo var litt flinkere der synes jeg.
Jepp, twin snakes ble for mye Matrix. Mye av sekvensene er veldig kule, men det blir så alt for mye av det. Og noe av det er barehelt idiotisk, feks når snake først tar en backflip opp på en stinger rakett for å avfyre sin egen også tar backflip igjen av stinger raketten, alt dette imens han bærer sin egen stinger utløser som sikkert veier mellom 20-30 og en rakett på 10 kilo. Jeg tellte anntall backflips jeg rundet spillet. Tror det var 7, kan ikke forestille meg snake ta 1 engang. Det er det jeg foretrekker med BigBoss, isteden for å gjøre alt alt så jævlig fancy og slitsomt så tar han den enkleste og mest praktiske løsningen. Ta Raiden og BB å se på forskjellige bevegelser de gjør. Hoppe over og henge seg i rekkver, rulle, fightingen, osv. Raiden sine bevegelser ser kanskje bedre ut, men det blir for dumt. Selv CQC har veldig simple bevegelser med mest mulig effektivitet.
 
#34
Snake er jo sånn han også. Det er bare i Twin Snakes han gjør jævlig mye unødvendig som å kaste en granat for å stoppe en metallbit, istedet for ganske enkelt hoppe til siden. Grunnen til dette er Ryuhei Kitamura. Kojima ga han for mye frihet.

Twin Snakes er greit nok, men det er ikke noen tvil om at MGS1 er sånn Kojima ville det skulle være. Selv om han hadde hatt teknologien da, så tviler jeg på at vi ville sett noe i nærheten som det Twin Snakes er.
 
#35
Ja, snake er også slik, men BB er enda mer rolig når han gjør ting. Der Snake er mere følelseladd er BB en kald jævel, men har fremdeles følelser, han virker så mye mer mennesklig enn Snake, kanskje fordi han er "ekte vare" og Snake bare er en klone av ham.

At det ikke er så mye fancy Matrix greier kan jo ha med at alle FMVer er laget ved hjelp av Japanske elitesoldater, som gjør naturlige og effektive bevegelser, men det er nok Hideo som forettrekker denne stilen framfor matrix.
 
#37
Opprinnelig skrevet av Snake Eater@14.12.2004, 15.30
En annen måte å få stealth på er å fullerføre spillet uten en eneste "Alert mode".
148983​
Det kan jeg bekrefte. Fullførte nettopp spillet uten en eneste alert og med "Tsuchinoko" i buret nå, og fikk både Stealth Camo og Infinity Face Paint. Og ikke få en eneste alert er egentlig ikke så vanskelig. Bare å lagre regelmessig i tilfelle du gjør en feil. Mye mindre arbeid enn å finne alle frosker ihvertfall.


Angående intervjuet..

EGM: There's a guard looking at a picture of his son "Johnny." I assume that's Johnny Sasaki. Where did the whole Johnny Sasaki thing come from?

Kojima: There's actually a guy on our team called Johnny Sasaki.

:D
 
#38
EGM: There's a guard looking at a picture of his son "Johnny." I assume that's Johnny Sasaki. Where did the whole Johnny Sasaki thing come from?

Kojima: There's actually a guy on our team called Johnny Sasaki.

:D

EGM: Doesn't he mind being made into this ridiculous guard who gets sick and craps his pants?

Kojima: No, not at all

=D
 
#40
Import. Spillet har vært ute i snart to måneder i USA.

Det finnes norske butikker som selger det, eller du kan bestille rett fra USA/Canada. Men du må ha NTSC, chippet PS2 eller noe annet lurt for å få spilt det.