Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (PS3, og bare PS3)

SITAT(NiloPilo @ 23.11.06, 18.04) 36449
Jeg gidder ikke å diskutere MGS på GTA tråden! Så here goes.

Så Kojima vil bare gi ut MGS4 på ps3...men KONAMI vil gi ut på multi?
[/b]
Det er det ryktene til EGM sier.

Kostnaddene til MGS4 blir bare større og større, og Konami har begynt å miste troen på at de kan tjene så mye penger på dette og maser visstnok da om at Kojima også skal utgi spillet til 360. Kojima står fast på middags-teorien sin om at 360 er en søndags middag, mens PS3 er en majestetisk middag eller hva nå enn han sa. Poenget er uansett det du summerte i posten din. Men vi må huske på at det er rykter EGM har skaffa.

Ahh okey, så det er bare rykter. Men hvordan var Substance på boxen? Kan ikke huske at den ble noe hit?

I

impywimpy

Gjest
Jeg spilte igjennom det på Xbox, men siden jeg ikke har spilt det på Playstation 2 blir det vanskelig for meg å sammenligne. Jeg kan ikke si at jeg fant noen problemer med spillet, med unntak av at det ikke nådde opp til de glorifiserte minnene jeg hadde fra enern, og at spillet nok var en smule datert i forhold til når det først ble sluppet på PS2. Jeg spilte dog igjennom spillet, og i disse grader sier det mer enn man skulle tro, så helt gæli kan det umulig ha vært. Salgstall gidder jeg rett og slett ikke å sjekke, men du har rett i at det ikke var en kjempehit. Akkurat det har vel noe med brukerbasen på den tiden å gjøre: Vi må ikke glemme at de aller fleste (antakeligvis alle) spillene som ble gitt ut senere til Xbox solgte en god del dårligere. Et eksempel er Silent Hill 2, men det finnes sikkert flere.

Jeg har prøvd det på Xbox hos en venn. Av det jeg fikk sett merket jeg ikke så mye forskjell, utenom at jeg syntes PS2 kontrollen passet bedre til spillet. Det var en eller annen snål måte å sikte på husker jeg.

Om du likte MGS 1 bedre enn 2 er en smakssak, men jeg selv synes toern er mye bedre enn det første.

Men som Impy sier, så ble spillet først utgitt til PS2 også Xbox. Om Halo hadde blitt utgitt nå til PS2 hadde det nok ikke solgt like bra som det gjorde på Xbox, nettopp fordi spillet er gammelt. Akkurat nå har de jo sjansen til å etablere seg for 360 brukerbasen samtidig som med PS3 eierene og dermed vil spillet sikkert få inn noen kroner til i lommeboka til Konami.

Jeg har ikke spilt Xbox-versjonen, så jeg kan ikke sette fingern på hva som er grunnen til de lave salgstallene, men det er nok som du sier et spørsmål
om brukerbase. For ikke å nevne at Metal Gear Solid ga PS en stor fanskare, og jeg vil driste meg til å si at MGS2 ble en god grunn til å skaffe seg en
PS2, og derfor hadde de aller fleste, som ville ha spillet, allerede kjøpt det på PS2

Syntes faktisk det er litt kjipt jeg, hvis MGS4 går over til å bli multi. Det skal jo være "en" av de beste spillene til PS3, faktisk en av de beste spillene i vår tid, men hvis disse ryktene da stemmer, så tror jeg ps3 vil få en krafig smell. Da vil jo folk flest tenke "er ikke vits å kjøpe ps3 nå" faktisk er det det jeg tenker.
Men kojima, det virker ikke som kojima kunne gi ut spillet som multi. Er ikke helt Kojima style føler jeg.

Altså MGS4 til 360, da kan vi like gått si at Halo 3 kommer til Ps3 :p

Kanskje EGM vil tjene litt spenn, og starter rykter?

Men på en annen måte, spillindustrien er som alle andre industrier, one goal! MAKE MONEY. Så kanskje det er sant

SITAT(NiloPilo @ 23.11.06, 18.37) 36462
Altså MGS4 til 360, da kan vi like gått si at Halo 3 kommer til Ps3 :p
[/b]
Nei, fordi Sony ikke eier Konami. Det ville vært mer som om Genji hadde kommet på 360. Ikke at Genji kan sammenlignes med Halo sånn fun factor-messig men.

Opprinnelig skrevet av 'NiloPilo'

Kanskje EGM vil tjene litt spenn, og starter rykter?
Ville isåfall ikke vært første gangen et blad fant på noe sånt.

SITAT(Aleks @ 23.11.06, 18.33) 36457
Akkurat nå har de jo sjansen til å etablere seg for 360 brukerbasen samtidig som med PS3 eierene og dermed vil spillet sikkert få inn noen kroner til i lommeboka til Konami.
[/b]
MGS4 vil neppe komme samtidig på PS3 og 360, med tanke på at spillet er langt ifra ferdig og MGS4 er skrevet spesifikt for arkitekturen til PS3.

Lodin

Der Waaaah
Forøvrig var det Sushi-X som jobba i EGM på 90 tallet, men nå bor i Spania som var den første til å komme med dette ryktet og. Var han som dreiv rykteseksjonen i EGM på den tida og bla. meldte om bruddet mellom Nintendo og Sony som siden ble til Playstation 1. =D

ja, men Hideo har sa jo at han har laget MGS4 til hans marked(MGS fans). Og alle tidligre MGS har kommet først ut til PS. PS og MGS har et veldig nært forhold, tviler sterk på at en mann som Hideo prøver ødlegge det.

SITAT(Fatso Forgetso @ 23.11.06, 18.44) 36466
MGS4 vil neppe komme samtidig på PS3 og 360, med tanke på at spillet er langt ifra ferdig og MGS4 er skrevet spesifikt for arkitekturen til PS3.
[/b]
Jeg snakker om å ikke vente 2 år med å utgi det slik som de gjorde med Substance. Heller annonsere det nå. Det vil da ikke ta så altfor lang tid? Om jeg husker riktig er det å lage spill til Xbox 360 mye lettere enn å lage til PS3. Dessuten har de jo mye av forarbeidet allerede gjort. For eksempel historien, figurene også videre. Vi har jo tidligere fått høre at en av grunnene til at spillet ikke er ferdig er fordi historien ikke er helt ferdig. Og da snakker jeg om denne forbindelsen Portable Ops og MGS4 vil ha. Slike problemer vil vi slippe, og da fatter jeg ikke hvorfor de ikke kan få det ute i løpet av Q1 og Q2 av 2008. Jeg ville ihvertfall vært fornøyd.

Opprinnelig skrevet av NiloPilo

ja, men Hideo har sa jo at han har laget MGS4 til hans marked(MGS fans). Og alle tidligre MGS har kommet først ut til PS. PS og MGS har et veldig nært forhold, tviler sterk på at en mann som Hideo prøver ødlegge det.
Nå må du tenke på at alle MGS spillene har vært multiplattform til nå, utenom Snake Eater. Ja, det har blitt lansert først til PS2, men det har kommet til andre konsoller senere, så hvorfor skal det ikke skje nå?

I

impywimpy

Gjest
Om du hadde lest posten min skikkelig hadde du notert deg at jeg skriver glorifiserte minner. Det betyr ganske enkelt at jeg hadde feile forventninger basert på at MGS var en av de første virkelig cinematiske spillene jeg prøvde, og at jeg spilte gjennom det sammen med en god venn i en sitting. Jeg tror nok at MGS var mer grensesprengende enn toern. Da jeg kom meg til å spille MGS 2 var jeg blitt en del år eldre; Kontrollen virket klønete sammenlignet med for eksempel Splinter Cell (som det er naturlig å trekke inn, selv om spillenes mekanikk ikke er så alt for lik), historien var ikke lenger like overbevisende (i og med at jeg hadde fordypet meg i litteraturen) og bossene kunne ikke måle seg med Psycho Mantis, Raven og Sniper Wolf (navn jeg fortsatt husker den dag idag). Spør meg om bossene i MGS2 og jeg tror knapt jeg husker en eneste en, med unntak av han bombemannen på rulleskøyter, det ene og alene fordi han slo meg som fullstendig latterlig, og sistebossen, fordi han var slik en stor skuffelse (sverdmekanismen fungerte heller dårlig). Legg til det faktum at da vi gikk igjennom MGS spilte jeg ikke selv gjennom mesteparten av spillet, og satt derfor igjen med lite eller inget inntrykk av hvor korka kontrollen kunne være. Jeg tviler ikke på at MGS2 kan ha vært et bedre spill enn enern, til og med hvis du ser dem begge i et historisk perspektiv (hvis du spilte igjennom toern først fremstår sikkert enern som en god del dårligere), men det er nå en gang slik at dine første kjærligheter er de som følger deg ut livet.

Litt interessant å lese på et MGS-forum, hvor fanboy-faktoren er relativt høy, at folk ikke er alt for skeptiske til en port til 360, hvis det sparer dem for 600$

I

impywimpy

Gjest
Godt å se at selv fanboyer kan ta til fornuften. La oss be om at vår venn NiloPilo snart kommer etter. ;)

SITAT(impywimpy @ 23.11.06, 18.53) 36473
Om du hadde lest posten min skikkelig hadde du notert deg at jeg skriver glorifiserte minner. Det betyr ganske enkelt at jeg hadde feile forventninger basert på at MGS var en av de første virkelig cinematiske spillene jeg prøvde, og jeg spilte gjennom det sammen med en god venn i en sitting. Jeg tror nok at MGS var mer grensesprengende enn toern. Da jeg kom meg til å spille MGS 2 var jeg blitt en del år eldre; kontrollen virket klønete sammenlignet med for eksempel Splinter Cell, som det er naturlig å trekke inn, selv om spillenes mekanikk ikke er så alt for lik, historien var ikke lenger like overbevisende i og med at jeg hadde fordypet meg i litteraturen, og bossene kunne ikke måle seg med Psycho Mantis, Raven og Sniper Wolf, navn jeg fortsatt husker den dag idag. Spør meg om bossene i MGS2 og jeg tror knapt jeg husker en eneste en, med unntak av han bombemannen på rulleskøyter, og det ene og alene fordi han slo meg som fullstendig latterlig og sistebossen fordi han var slik en stor skuffelse (sverdmekanismen fungerte heller dårlig). Legg til det faktum at da vi gikk igjennom MGS spilte jeg ikke selv gjennom mesteparten av spillet, og satt derfor igjen med lite eller inget inntrykk av hvor korka kontrollen kunne være. Jeg tviler ikke på at MGS2 kan ha vært et bedre spill enn enern (hvis du spilte gjennom toern først fremstår sikkert enern som en god del dårligere), men det er nå en gang slik at dine første kjærligheter er de som følger deg ut livet.
[/b]
Jeg spilte gjennom eneren 6 ganger. Ja, jeg elsket spillet, men jeg fant det for kort dessuten var jeg så ung da at jeg mest sannsynligvis gikk glipp av en del ting underveis. Jeg fatta historiens helhet, men ikke mindre deler. Det var først da jeg for et halvt år siden plukket opp spillet igjen jeg fikk limt dette tilbake. Likevel finner jeg MGS2 bedre. Jeg hadde skyhøye forventninger og da jeg endelig fikk det innfridde det alt og enda mer. Gameplayet er og var etter min mening det mest underholdende jeg noen gang har opplevd. Historien var fantastisk. Historien er den beste i noe media etter min mening.

Om minnene dine forsterker følelsene dine for MGS1 forstår jeg det fint. Det er slik med meg og FFVII også. Jeg vet det ikke er det beste i serien, men minnene mine gjør det til det.

Og btw, angående storien i MGS2:

Spoiler

Dere fatter alle sammen at det hele egentlig bare var en test for å finne ut om en AI kunne ta over jobben til patriotene? De la ut den mest utenkelige situasjonen mulig og fikk den til å løse den noe den klarte med glans. Situasjonen de valgte var Shadow Moses (MGS1). Grunnen til at vi fikk høre det med S3 og planen om å lage en ny Snake var at Ocelot ble lurt til dette. Som sagt deler han kropp med Liquid Snake som er en motstander av patriotene og dermed måtte de lyve til ham.

Spoiler over

Føler for få elsker historien like mye som meg :(

SITAT(Aleks @ 23.11.06, 19.08) 36480
Og btw, angående storien i MGS2:

Spoiler
Dere fatter alle sammen at det hele egentlig bare var en test for å finne ut om en AI kunne ta over jobben til patriotene? De la ut den mest utenkelige situasjonen mulig og fikk den til å løse den noe den klarte med glans. Situasjonen de valgte var Shadow Moses (MGS1). Grunnen til at vi fikk høre det med S3 og planen om å lage en ny Snake var at Ocelot ble lurt til dette. Som sagt deler han kropp med Liquid Snake som er en motstander av patriotene og dermed måtte de lyve til ham.
Spoiler over
[/b]

Spoiler
Historien er litt mer dyptpløyende enn som så, eller virkemidlene er i alle fall det. På mange måter er Kojima The Patriots, S3 er spillet, og
spilleren (du) er Raiden. Husk tilbake til der du blir tatt til fange. Du har ingen våpen, du er naken og sjefen din har sagt at oppdraget er over.
Men likevel fortsetter du å spille, fordi Olga, som er en av terroristene, sier at Snake har våpnene dine. Det er her spillet glitrer, selv om
det kanskje blir litt for ambisiøst, men det viser i alle fall at Kojima tar mediet på alvor, ved å bruke slike virkemidler. For saken er: Spiller du videre
til du møter Snake, har du akseptert at du kan kjempe for absolutt ingenting, at S3 funker og at du kan kontrolleres ved hjelp av informasjon.

Så forsøkte jo jeg bare å framstråle hovedpunktet. Uansett, nå fikk du meg bare til å minnes fantastiskiteten (går det ann å si det?) til spillet.

For meg er det ikke historien i seg selv som er bra, men nettopp dette virkemiddelet som Kojima tar i bruk. Og nettopp denne interaktiviteten
er spill som media i særstilling av å inneha og burde tas på alvor.