Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (PS3, og bare PS3)

Lodin

Der Waaaah
Fra man killer Rayene til man møter Solidus i 2 tar vel litt over 45 minutter var det noen som sa. Gjør scenene dobbelt så lange og sikkert enda mer invikla for seieren.

oma

Village Drunk
Jeg er ganske nøytral til de lange scenene, eneste problemet jeg ser med dem er at man kanskje ikke er helt klart over når de kommer. Ser for meg at jeg spiller en sen kveld, klokken er 23:45 og jeg tenker "bare litt til" - bam, cutscene på nitti minutter som jeg ikke er klar til å ta inn akkurat da. Satser på at ting legger opp til at man merker når en lang cutscene er på vei, og som i MGS2 så var det jo mulighet til å save midt inni cutscenen (hvertfall den på båten med snake og ocelot)

90 minutter uakseptabelt som cutscene i spill? Neh, hvorfor det? Det handler vel om hvordan de forskjellige folkene spiller spill for, men for meg er det som ett interaktivt medie der historien som oftest står aller sterkest. Gameplay kommer i andre rekke. Om de 90 minuttene bygger på og viderefører historien som er gitt i spillet, så ser ikke jeg noe problem med at det skal være der. "Man spiller spill for å spille" - joa, men det er den helheltlige opplevelsen som teller, og om historien passer godt, og det man får av gameplay er godt, så har jeg ingenting imot å se 90minutters sekvenser ^^

D

Deleted member 91

Gjest
"En film hvor bildet er sort i alle 90 minuttene og det bare er lyd er negativt? Nei, hvorfor det? For meg er det lyd som står sterkest: Bildet kommer i andre rekke." - Oma

Newsflash: Noe av det som skiller historier i spill fra historier på film er at halve poenget er at det skal formidles gjennom selve spillet, og ikke scriptede cut-scenes du ikke har noen innvirkning på. Det er latskap, rett og slett, og vitner om dårlig forståelse for mediet. "joa, men det er den helheltlige opplevelsen som teller, og om historien passer godt, og det man får av gameplay er godt, så har jeg ingenting imot å se 90minutters sekvenser." Hva så? Det er jo ingen jævla unnskyldning, skjønner du ikke det? Det er vel og bra at gameplayet er bra, men det betyr ikke at spillet derfor kan slække på andre aspekter. Som sagt skal jeg nok klare å slite meg gjennom filmklippene jeg også, men jeg kommer ikke til å være glad når jeg gjør det.

Lodin

Der Waaaah
Du er bare lei deg fordi MGS4 ikke kommer på 360, du
Ja faktisk. Jævla Kojima som ikke liker penger.
Får se hvor mye spænn jeg får i feriepenger og igjen på skatten, men jeg utelukker ikke at det blir en PS3 utelukkende for dette spillet. <_<

Men uansett vet vi alle at det blir porta før eller siden! :q1:

Interaktivitet er stikkordet, for det er nettopp dét som skiller spill fra andre medier. Man kan godt tilnærme seg filmens fortellerteknikker og estetikk, som Fahrenheit gjorde så flott, men man må da for enhver pris unngå å la spilleren føle seg overflødig. Inaktivitet er døden for spillmediet, derfor er jeg kritisk til Kojimas ideologi.

D

Doctor Downs

Gjest
Newsflash: Noe av det som skiller historier i spill fra historier på film er at halve poenget er at det skal formidles gjennom selve spillet, og ikke scriptede cut-scenes du ikke har noen innvirkning på. Det er latskap, rett og slett, og vitner om dårlig forståelse for mediet.
Når du stikker på videoutleiesjappa for å leie deg et spill for kvelden så er det greit nok at "Playstation 3"-logoen indikerer at det faktisk er et spill du har i henda og ikke en sær hybrid, men etter tre Metal Gear Solid-kapitler burde du vite hva du får. Kanskje ikke et spill i ordets rette forstand, og ihvertfall ikke en film, men sabla mange synes fortsatt det er underholdende, og da ser jeg ikke hvordan kritikken din er noe mer relevant enn "det stod 'action' på coveret, men det var jo bare prating. Drittfilm!"

D

Deleted member 91

Gjest
Når du stikker på videoutleiesjappa for å leie deg et spill for kvelden så er det greit nok at "Playstation 3"-logoen indikerer at det faktisk er et spill du har i henda og ikke en sær hybrid, men etter tre Metal Gear Solid-kapitler burde du vite hva du får. Kanskje ikke et spill i ordets rette forstand, og ihvertfall ikke en film, men sabla mange synes fortsatt det er underholdende, og da ser jeg ikke hvordan kritikken din er noe mer relevant enn "det stod 'action' på coveret, men det var jo bare prating. Drittfilm!"
Syns egentlig mitt tidligere eksempel passer mye bedre enn ditt. Kan godt hende de nitti minutter med lyder som akkompagnerer det sorte bildet er skikkelig bra lyd, men det var fortsatt en film jeg skulle se. Les Bookhouseboys innlegg om igjen.

D

Doctor Downs

Gjest
Lest, og hvis jeg var nødt til å kjøpe favorittalbumet mitt på en DVD fordi en CD ikke fantes ville jeg fortsatt gjort det. At "det var et spill du vil ha" er bare ikke et gyldig argument lenger når det er så soleklart hva Metal Gear Solid 4 kommer til å bli.

Sånn jeg ser det er jeg ikke noe mer overflødig som spiller når jeg ser en cutscene i et spill enn når jeg ser en film, så sant cutscenen faktisk er underholdende. Så sant jeg ikke føler meg snytt for spillertid for pengene, så klart. Men igjen, her vet du hva du får.

Så, med hva er egentlig problemet med at noen lager et cinematisk spill som fokuserer mer på det cinematiske? Det er jo nok av spill som gjør det på din måte, hvorfor ikke prøve noe nytt, utvikle mediet videre? Ikke at dette er helt nytt lenger, men om fortellingen og mellomsekvensene er gripende nok, kanskje de faktisk er mer interessante enn gameplayet? Ser ingen grunn til at man MÅ ha klare skiller mellom film og spill, egentlig.

D

Deleted member 91

Gjest
Jeg er helt for å utvikle mediet videre (lol), men å gjøre spill mer som film er ikke å gå fremover, det er å gå til siden. jeg gidder ikke bruke så mye mer tid på det her nå, føler jeg har sagt hva jeg mener og de som har lyst til å forstå burde ha gjort det allerede. toodles.

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
Men hva hvis cinematikken er skikkelig ånkli cinematisk cinematinanimert cinematografisk cinemax?

Novastrum

Feminist-elitist
Det hadde vært bedre hvis man kunne ha noen valg innimellom all pratinga, à la mass effect. Codec-samtalene i MGS2 gikk helt greit første gang jeg spilte igjennom, men det har fått meg til å stoppe spillinga på andre forsøk - fordi såpass mye av narrativen er pakka inn i kjedelige non-interaktive samtaler gjør det at man ikke får noen grunn til å oppleve spillet på nytt. Med mindre man synes det er sinnsykt morsomt å løpe frem og tilbake på en båt og en oljeplatform uten følelse av historie. (jeg gidder ikke)

MGS3 fullførte jeg ikke, men det jeg spilte var morsommere enn MGS2 på mange områder.

Jeg tenker meg MGS fanboys nekter å innrømme at selv for dem er 90 minutters cutscenes for mye. Jeg er stor fan av serien, men 90 minutter? Og det er ikke slutten engang? Hva om jeg har to timer å spille på, og etter en halvtimes spilling, så starter en av disse 90 minutters sekvensene? Joda, da har jeg brukt opp de to timene mine. Sjansen er da relativt mye større for at jeg heller velger et annet spill å spille de to timene. Er det det Kojima vil?

Sekvensene bør være revolusjonerende bra for at jeg skal orke å se 90 minutter av de i et strekk. Og da snakker jeg ikke bare innenfor spillbransjen, det bør revolusjonere hele den jævla underholdningsindustrien!

90 minutter er drøyt men jeg nekter å tro det før jeg får se det. Tror ikke noe oppegående menneske i produksjonsstaben der tror at slike lengder er akseptable.