MMO-er: That's it?

#21
Sant. De driver sakte, men sikkert, og implenterer gamle funksjoner. Latterlig, spør du meg. Pga. alle endringene i spillet de har gjort, ligger det igjen masse gamle greier som ikke virker lenger. Blant annet en haug med quests som det ikke går an å fullføre.

Og for å ikke nevne hvor utrolig ræv combat- og skill-systemet er nå. Det blir ikke mer WoW-inspirert enn det der. Det var faktisk ganske unikt det forrige.
 
#22
Etter å ha lest og prøvd ut forskjellige MMORPGs, har jeg følelsen for at alle MMORPGer vil være like når sjangeren tar kvelden. Etter å ha spilt Final Fantasy XI i noen år og prøvd ut World of Warcraft og den nye varianten av Star Wars Galaxies i en måned, begynner disse å ligne mer og mer hverandre når det kommer til sosialisering.

Final Fantasy XI er et spill som er meget vanskelig å komme seg noen sted uten å kjenne noen med mindre du er har en jobb som er god å gjøre ting alene. Har du ikke en av de jobbene eller er rett og slett ikke interessert i å spille en av dem, må du hjelpe andre for at de skal nå sine mål og vica versa. Kjempeflott, du er nødt til å kommunisere med andre for å komme deg videre i livet. Selv om denne biten er fin, har den ulemper som kan gi enkelte spillere seriøse problemer. For å være med på forskjellige hendelser, har de fleste meget strenge og store krav for at du skal komme deg inn på de. Kravene kan lett bli løst ved å kjenne de riktige personene og om du har tid til det. Så kommer tiden at enkelte personer i din sosiale gruppe aldri logger seg på, du blir nødt til å kommunisere med andre for å komme deg videre. Her kommer problemene, dine venner logger seg på etter en måned og vil komme seg videre fra hvor de stoppet. Unnskyldningene de har er at de har ikke hatt tid til å spille på grunn av jobb, skole eller kjæreste. Før jeg går videre må jeg nevne at enkelte ting du må gjøre før du kan gjøre enkelte hendelser er vanvittige vanskelige for personer som ikke spiller mye. Om du er ikke en av de som hjelper dine venner som har hoppet av hengslene før eller siden, må de finne seg noen andre å spørre etter hjelp om. Tiden for dine venner er knapp og de har kanskje ikke tid til å sosialisere seg med andre på spillet. De ønsker seg flere ting å gjøre i enten mindre grupper eller alene.

Utviklerene Square Enix har i løpet av den siste tillegspakken kommet med flere ting du kan gjøre enten med mindre grupper eller alene. Med andre ord, venne dine fikk sitt ønske oppfylt. De har gjort din hverdag i spillet enklere for deg hvis du har problemer med tiden. Som jeg har forstått det, var det nettopp dette Blizzards World of Warcraft gjorde. De gjorde spillet sitt mer tilgjengelig for massen ved å lage ting som ikke krever at du kjenner 4-5 andre ukjente på forhånd. I motsetning til Final Fantasy XI tidligere, krever ikke World of Warcraft at du må levele opp med andre for å gjøre andre ting. I det siste har Square Enix gjort det enklere å levele opp, du kan gjøre det i enkelte tilfeller alene. Når vi gjør ting alene i et MMORPG, er det en ting å spørre seg: Spiller vi egentlig et MMORPG? Et av de elementene som gjør et MMORPG til hva det er, er at du kan bli kjent med andre. Nå trenger du ikke lenger å kjenne noen mer eller mindre for at du kan gjøre akkurat hva du ønsker. Star Wars Galaxies fulgte etter og gjorde alt enklere. Nå har jeg verken spilt Star Wars Galaxies eller World of Warcraft mye, derfor velger jeg å la være å kommentere om disse fra nå av.

Selv om MMORPG-utviklere har gjort et riktig steg å gjøre spillvarianten mer tilgjengelig for masser, har jeg følelsen at de har skutt seg i foten i samme slengen. De gjør ting enklere for masser å gjøre i online spill, men glemmer i mange tilfeller sosiale hendelser. Final Fantasy XI er skyldig for nettopp dette, sosiale hendelsene spillet har hatt i forskjellige årstider har siden jeg startet bare blitt verre og verre. I den første hendelsen jeg deltok på, fikk jeg reise rundt hele verden med en partner for å finne diverse ting. Dermed måtte vi bytte det til hverandre og dra tilbake til en NPC for å få noe nytt. I de sosiale hendelsene jeg har vært med på senere har vært mye mer begrenset. Du drar kun i enkelte tilfeller til startbyen din og gjør det der eller drar du ut i nærheten av den og gjør det. I enkelte patcher blir det oftest nevnt kun balansering og nye quester. Er dette hva folk ønsker mest av alt og alle når det kommer til MMORPGer? Mer grind, flere kamper og krangler om ubalanse og loot? I denne sammenhengen blir alt av sosialisering og samarbeid glemt.

Spillene har utviklet seg fra å være kun for hardcore spillere til folkemassen ved å kutte av på det sosiale. Du trenger ikke å kjenne personene du gjør noe med, i enkelte tilfeller blir det nesten som å spille en runde Counter Strike online på grunn av akkurat dette. Konklusjonen min blir dermed at den sosiale parten i MMORPGs fungerer rett og slett bare ikke for den normale person med heltidsjobb og andre viktige ting på gang.
 
#23
Hva med å ha et MMO som dropper dreping/slakting/grinding/etc og kun satser på interaksjon mellom spillerne? Der poenget med å spille er å ha det gøy og skape relasjoner slik virkeligheten til daglig utfolder seg? Et hvert spill som krever at jeg skal bruke mer enn 10 timer (eller skrekk og gru 20) på å komme igang er automatisk vond gløgg i mine øyne. Personlig kunne jeg tenke meg å åpne arkadebule i en onlineverden og vise de små barna hva Treasure klarer å gjøre med et Naomi-maskin.

Det skal da ikke være nødvendig å bli en usosial, illeluktende onanist på promperommet for å ha det gøy over nettet?
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#25
SITAT(Freeman @ 05.06.07, 06.09) 69024
Hva med å ha et MMO som dropper dreping/slakting/grinding/etc og kun satser på interaksjon mellom spillerne? Der poenget med å spille er å ha det gøy og skape relasjoner slik virkeligheten til daglig utfolder seg? Et hvert spill som krever at jeg skal bruke mer enn 10 timer (eller skrekk og gru 20) på å komme igang er automatisk vond gløgg i mine øyne. Personlig kunne jeg tenke meg å åpne arkadebule i en onlineverden og vise de små barna hva Treasure klarer å gjøre med et Naomi-maskin.

Det skal da ikke være nødvendig å bli en usosial, illeluktende onanist på promperommet for å ha det gøy over nettet?
[/b]
Det var da det derre "Seed" spillet, som var en mmo uten noe slossing eller monstre. Du befant deg på en romkoloni som hadde mistet kontakten med jorda, og målet med spillet var å bygge et miljø og en infrastruktur.
Det slo liksom ikke helt an, for folk var ikke i stand til å begripe hva spillet gikk ut på. De synes spillet var meningsløst siden det ikke hadde kamp og xp.

http://pc.ign.com/objects/776/776763.html

Det som er litt trist med slike nisjé-spill, er at selv om du klarer å tiltrekke deg den forbrukergruppen du sikter til, så kommer du også til å tiltrekke hundrevis av spillere som synes det gode gamle er bedre. Dette merker man spesielt i pvp-spill, hvor pve-spillere også vil spille men synes det hadde vært mye bedre hvis det ikke hadde vært så mye pvp.

De gjorde jo skill-progressjonen i Eve tidsbasert fordi de var lei av slike "drep monstre for xp"-spill, men mange synes Eve er poengløst nettop fordi man ikke får xp av å drepe npc's.
 

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
#26
SITAT(Tomas @ 05.06.07, 10.46) 69038
Det slo liksom ikke helt an, for folk var ikke i stand til å begripe hva spillet gikk ut på. De synes spillet var meningsløst siden det ikke hadde kamp og xp.
[/b]
Dårlig Design kaller mann det.


MMO'er, slik de er i dag, er ikke så aller verst. Det er en balansegang mellom et spill og en sosial opplevelse.

WoW gjorde mye for at sjangeren fikk aksept, men jeg tviler sterkt på at MMO'er blir det de er idag. Det blir mer ala PS Home, en sosial hub, der folk møtes for å spille/chatte/cybersexe, en extension av IRC. MMO'er trenger vel bare en lavere barrier of entry, der man faktisk kan spille fem minutter og delta.

Men da blir hele spillet helt moot for det markedet man kanskje vil fange? Dedikerte addicts. For hvorfor skal jeg gidde å grinde 80 dager for å være like kul som en noob, som hadde grinet og bæsjet i buksene fordi at han ikke har like mye tid til å kaste bort som meg?

Good Question. Og hvordan balansere dette, slik at det blir meningsfylt for alle parter? Interesting Question.

MMO'er slik de er idag er ikke allemanns kopp te, SOM ALT ANNET. Vi kommer til å se flere mikronisjer og at sjangeren beveger seg vekk fra den campe settingen den ligger i. Men jeg tror at mer nyansert spillbarhet er litt far fetched akkuratt nå, dessuten må man vel finne en endelig definisjon på hva en MMO er, evt. for hvordan de skal spilles.

Men så har MMO'er gitt oss en del fine singleplayer spill, som personer som avskyr å spille med andre noobs og sosialere seg kan nyte. Men hey, jeg spiller heller sammen, eller imot, et annet menneske enn bare alene, om den/de personen/e er i samme rom som meg eller ikke spiller forsåvidt liten rolle (over nett er hendigere).

Jeg vet faktisk ikke helt hva folk vil ha. Men jeg holder en knapp på IRC^2.
 

Cycerin

Norsk. Nykristen. Naruto.
#29
Jeg må si at MMOer kommer til å være fundamentalt like med mindre spillutviklerne finner en bedre måte å få spillerne til å bruke måneder av gangen på spillet enn grinding. Og det er jeg neimen ikke sikker på hvordan de skulle ha fått til. Kanskje territoriale kamper og verdensdominasjon på svær skala, som i lategame 0.0 EVE.