Etter å ha lest og prøvd ut forskjellige MMORPGs, har jeg følelsen for at alle MMORPGer vil være like når sjangeren tar kvelden. Etter å ha spilt Final Fantasy XI i noen år og prøvd ut World of Warcraft og den nye varianten av Star Wars Galaxies i en måned, begynner disse å ligne mer og mer hverandre når det kommer til sosialisering.
Final Fantasy XI er et spill som er meget vanskelig å komme seg noen sted uten å kjenne noen med mindre du er har en jobb som er god å gjøre ting alene. Har du ikke en av de jobbene eller er rett og slett ikke interessert i å spille en av dem, må du hjelpe andre for at de skal nå sine mål og vica versa. Kjempeflott, du er nødt til å kommunisere med andre for å komme deg videre i livet. Selv om denne biten er fin, har den ulemper som kan gi enkelte spillere seriøse problemer. For å være med på forskjellige hendelser, har de fleste meget strenge og store krav for at du skal komme deg inn på de. Kravene kan lett bli løst ved å kjenne de riktige personene og om du har tid til det. Så kommer tiden at enkelte personer i din sosiale gruppe aldri logger seg på, du blir nødt til å kommunisere med andre for å komme deg videre. Her kommer problemene, dine venner logger seg på etter en måned og vil komme seg videre fra hvor de stoppet. Unnskyldningene de har er at de har ikke hatt tid til å spille på grunn av jobb, skole eller kjæreste. Før jeg går videre må jeg nevne at enkelte ting du må gjøre før du kan gjøre enkelte hendelser er vanvittige vanskelige for personer som ikke spiller mye. Om du er ikke en av de som hjelper dine venner som har hoppet av hengslene før eller siden, må de finne seg noen andre å spørre etter hjelp om. Tiden for dine venner er knapp og de har kanskje ikke tid til å sosialisere seg med andre på spillet. De ønsker seg flere ting å gjøre i enten mindre grupper eller alene.
Utviklerene Square Enix har i løpet av den siste tillegspakken kommet med flere ting du kan gjøre enten med mindre grupper eller alene. Med andre ord, venne dine fikk sitt ønske oppfylt. De har gjort din hverdag i spillet enklere for deg hvis du har problemer med tiden. Som jeg har forstått det, var det nettopp dette Blizzards World of Warcraft gjorde. De gjorde spillet sitt mer tilgjengelig for massen ved å lage ting som ikke krever at du kjenner 4-5 andre ukjente på forhånd. I motsetning til Final Fantasy XI tidligere, krever ikke World of Warcraft at du må levele opp med andre for å gjøre andre ting. I det siste har Square Enix gjort det enklere å levele opp, du kan gjøre det i enkelte tilfeller alene. Når vi gjør ting alene i et MMORPG, er det en ting å spørre seg: Spiller vi egentlig et MMORPG? Et av de elementene som gjør et MMORPG til hva det er, er at du kan bli kjent med andre. Nå trenger du ikke lenger å kjenne noen mer eller mindre for at du kan gjøre akkurat hva du ønsker. Star Wars Galaxies fulgte etter og gjorde alt enklere. Nå har jeg verken spilt Star Wars Galaxies eller World of Warcraft mye, derfor velger jeg å la være å kommentere om disse fra nå av.
Selv om MMORPG-utviklere har gjort et riktig steg å gjøre spillvarianten mer tilgjengelig for masser, har jeg følelsen at de har skutt seg i foten i samme slengen. De gjør ting enklere for masser å gjøre i online spill, men glemmer i mange tilfeller sosiale hendelser. Final Fantasy XI er skyldig for nettopp dette, sosiale hendelsene spillet har hatt i forskjellige årstider har siden jeg startet bare blitt verre og verre. I den første hendelsen jeg deltok på, fikk jeg reise rundt hele verden med en partner for å finne diverse ting. Dermed måtte vi bytte det til hverandre og dra tilbake til en NPC for å få noe nytt. I de sosiale hendelsene jeg har vært med på senere har vært mye mer begrenset. Du drar kun i enkelte tilfeller til startbyen din og gjør det der eller drar du ut i nærheten av den og gjør det. I enkelte patcher blir det oftest nevnt kun balansering og nye quester. Er dette hva folk ønsker mest av alt og alle når det kommer til MMORPGer? Mer grind, flere kamper og krangler om ubalanse og loot? I denne sammenhengen blir alt av sosialisering og samarbeid glemt.
Spillene har utviklet seg fra å være kun for hardcore spillere til folkemassen ved å kutte av på det sosiale. Du trenger ikke å kjenne personene du gjør noe med, i enkelte tilfeller blir det nesten som å spille en runde Counter Strike online på grunn av akkurat dette. Konklusjonen min blir dermed at den sosiale parten i MMORPGs fungerer rett og slett bare ikke for den normale person med heltidsjobb og andre viktige ting på gang.