Det er akkurat det samme med RPG spill som med alle andre sjangre. De forandrer seg. Noen synes de gamle spillene var bedre, andre synes de nye er bedre. Sånn er det bare.
Selv ble jeg introdusert for konsoll rpg med Final Fantasy VII, og det er fortsatt et av de beste spillene jeg noensinne har spill. Jeg har også spillt en eldre titler, for jeg har ingen problemer med "dårlig" grafikk, i og med at den første maskinen jeg hadde var en Commodore 64. Mange sier også at den største grunnen til at jeg liker FFVII så bra er fordi det er det første jeg prøvde men det er et svakt argument. Jeg spillte også Chrono Cross lenge før jeg prøvde Chrono Trigger, men likevel likte jeg Chrono Trigger bedre. Det har svært lite med rekkefølgen å gjøre.
Jeg så også ekstremt frem til FFVIII, med tanke på at FFVII var så stort. Jeg ble ikke skuffet faktisk. Førsteinntrykket var utrolig bra. Til dags dato er det fortsatt bare den irriternde DRAW kommandoen som gjør at jeg ikke liker spillet så godt som de andre spillene. For ellers er musikk, atmosfære, junction systemet, kortspillet, karakterer i toppklasse.
FFIX spillte jeg gjennom på 5 dager første gangen, så jeg overdriver vel ikke akkurat når jeg sier at det ble kjærlighet ved første blikk.
"Første" generasjon med konsoll-rpg kom i form av FFI-VI, Chrono Trigger etc etc. Playstation1 generasjonen har FFVII-IX, Chrono Cross, Xenogears, Suikoden I og II. Selv synes jeg at hittil har Playstation1 generasjonen vært bedre enn denne generasjonen med konsoll RPG, hvis vi ikke regner med spill som Grandia II og Skies of Arcadia som denne generasjonen. Denne generasjonens hittil beste konsoll-rpg er vel KOTOR, og det var jo en overraskelse da Star Wars ikke akkurat er synonymt med kvalitet på spillfronten. Så jeg tror nok ikke vi skal utelukke denne generasjonen med konsoll-rpg ennå, særlig ikke med tanke på kommende titler som FFXII, Dragon Quest VIII, Jade Empire og KOTOR 2.
Dessuten... jeg vil si Square Enix har gjort noe riktig med FFX og FFX-2. Historie-aspektet har vist seg å fortsatt være på topp i SquareEnix (selv om jeg misliker historien i FFX, så er det jo en smakssak), de vet fortsatt hvordan de skal utvikle forskjellige battlesystemer, og grafikken og musikken er fortsatt i toppsjiktet, med de rette personene. FFX-2 brakte frem et ganske friskt og raskt battlesystem, mens FFX brakte frem muligheten til å bytte karakterer under kamp. Hvis vi tar det beste fra FFX og FFX-2, legger til en lang og genial historie fylt med plottwists og alt vi forventer oss av et skikkelig FF spill, mer bevegelsesfrihet (verdenskart), så har vi kanskje FFXII. Dette kan bli utrolig bra.