New Super Mario Bros. [DS]

SITAT(COWbob @ 16.06.2006, 19.29) 10197
Mange verdner har (vil jeg si) unødvendige starter, der du må springe frem et par meter, gå inn i et rør før den virkelige verden begynner.
[/b]
De er ikke unødvendige. Du vet de derre røde boksene og hammerkasterne som beveger seg rundomkring på level-kartet? Det er for at de skal ha et sted å poppe frem uten å at det blir helt horete. Lurer på hvordan det hadde blitt hvis f.eks. en hammerkaster-dude havnet i en sånn derre undervannslevel.

I morgen er dagen!
Noen som vet hvor de har spillet i Bergen?
Sendte mail til Elkjøp, og de fortalte meg at de hadde spillet i bestilling og at ingen Elkjøp-butikker kom til å ha spillet til lansering, fikk det muligens neste uke. Ikke helt bra.

Elkjøp har aldri spill ved lansering. Så aldri gå dit hvis du vil ha et spill på release.

Skal vi se, Elkjøp har vel reklamert for Mario Kart DS i nesten alle sine blader som har dumpet i postkassa mi, til 349,-. De har enda ikke fått det inn her i Tromsø. Så har de ikke så mange andre DS spill heller, men de burde ha det de reklamerer for.

Jeppers, da har jeg vært eier av dette spillet i ca 20 timer. Foreløpig har jeg kun rota meg frem til verden nummer to, men iom at jeg har fått med meg alle gullmyntene så langt, har jeg lagt ned en del timer i det.

Det aller første som slo meg var hvor likt spillet var det aller første Super Mario Bros. En smule logisk med tittelen tatt i betraktning. For meg var dette en liten skuffelse. Mine to favoritt 2d-Mariospill er Bros 3 og SMWorld. Begge de to har store, stilige verdenskart med mange tøffe snarveier. Dessuten har begge de to ganske avansert leveldesing. Brettene der utnytter de 2 dimensjonene til det fulle. Banene kan by på mange ruter, både høyt og lavt, og dermed mye utforsking. I New (og forsåvidt det gamle) Super Mario Bros er banene mye mer rett-fram. Man har selvsagt rør-veier og alternative ruter i ny og ne, men det kan ikke måle seg med det brede designet som treern og World har. Grafikken er derimot veldig pen. Hver karakter er modellert i 3d og det passer faktisk utmerket inn i omgivelsene, som også er veldig stilige.

Et bevis på hvor streit leveldesignet er i dette spillet, er faktumet at de har fjernet fjøra/vaskebjørnhalen, som altså lot oss fly. Man sitter igjen med fire forskjellige power-ups. En av dem er den gode, gamle blomsten, som fungerer som den alltid har gjort. To nye er sopper som enten lar Mario bli knallstor, eller veldig liten. Den større varianten er nærmest ubrukelig. Morsom som en gimmick, da det er en liten fest for øyet å la Mario løpe rett frem og ødelegge omtrent alt han støter på. Dessverre er den svært lite praktisk. Man ødelegger alle klosser og rør man støter på, og ødelegger dermed mange potensielle snarveier eller objekter som trengs for å få tak på gullmyntene. Å bli liten er dermed veldig meningsfullt. Som liten kan man løpe på vannet, nærmest sveve i luften, gå gjennom trange passasjer og hoppe svært høyt på fiender. Den siste power-upen er et blått skall, som forvandler Mario til ... Skall-Mario..? Som "Skall-Mario" kan man gjøre seg om til et skall på bakken, akkurat som skallene man selv kan kaste, og fly frem og tilbake. Praktisk i enkelte omgivelser.

Annet som er nytt i spillet er evnen til å slenge seg og klatre i tau, hoppe fra vegger og å kunne trampe-hopp på bakken. Tydelig inspirert av Mario 64 altså. Alle disse nye evnene fungerer svært godt og gjør gameplayet mye mer variert og dynamisk. Med disse evnene kan utviklerne skape svært originale baner og det har de altså gjort. Man møter ofte på områder hvor man må enten hoppe mellom vegger eller trampe-hoppe på bakken for å komme seg videre. Dermed blir New Super Mario Bros et unikt spill i forhold til de andre 2D-Mariospillene. Ikke grensesprengende unikt, men såpass unikt som det bør være.

Spillet har mer dybde enn tidligere 2D-Mariospill. Man har tilgang til en rekke minispill (de fleste fra Mario 64 DS), som enten kan spilles alene eller med andre. Man har også en morsom to-spiller-modus hvor Mario og Luigi skal kappløpe etter stjerner. Veldig morsomt.

Alt i alt er New Super Mario Bros et veldig komplett Mario-spill.

Jeg kan være enig i at verdenskartet er utrolig kjedelig, spesielt om man sammenlikner med Super Mario World. MEN! Levelene er jammen ikke kjedelige. Etterhvert kommer det noe skikkelig stilige, som er vel så spesielle som vi har sett før. Mange hemmeligheter er rimelig lure, også.

Har også hatt det siden onsdag. Er kommet meg frem til World 7 foreløpig, men har ikke spilt SÅ mye. Angående sanking av gullmynter har jeg ikke engasjert meg så mye i det at det gjør no, men det kommer vel etterhvert.

Jeg la også merke til World 4, og 7. Du må vel gjøre noe helt sjukt for og komme deg dit, noen som vet hva?

På slutten av de siste banene før 4 og 7 må du være liten. Altså kjempeliten ved hjelp av den ene soppen. Da vil Mario gå en annen rute når han forlater slottet.

Jeg gjorde det ganske enkelt. Jeg hadde en minisopp på lager, og brukte den før jeg skulle sette nådestøtet på bossen.

SITAT(sortulv @ 02.07.2006, 09.31) 12487
Jeg gjorde det ganske enkelt. Jeg hadde en minisopp på lager, og brukte den før jeg skulle sette nådestøtet på bossen.
[/b]

Ok, skal prøve på det etter at jeg har fått ladet ferdig Dsen. Spank you very much.

Husk at du må kline til med rævva som minimario (trykke ned midair).

Jeg har ikke lyst til det Klaymen, skal ha en laaang jam session med en annen gitarist jeg møtte forleden.
Så tar det nok når jeg er ferdig

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Vær nå så inderlig snill å holde oss oppdatert. Helst om alle tingene du gjør innimellom Mario-spillingen din også.

Noen butikker i oslo som har spillet på lager? Ser ut til at spiderman, spaceworld og elkjøp er utsolgt for spillet. Hvor går jeg da ... EBgames?

SITAT(Yetipants @ 02.07.2006, 18.38) 12571
Vær nå så inderlig snill å holde oss oppdatert. Helst om alle tingene du gjør innimellom Mario-spillingen din også.
[/b]

Hvis du absolutt har så lyst til det så kan jeg vel gjøre det. Nå har jeg nettopp kommet hjem fra jobb, dusja, spist middag, bla bla bla....

Men neida....Back on topic!

Har nå slitt meg igjennom til World 8-2 om jeg ikke husker helt feil. Banene varierer, men fienden er så og si samme. Men fy faen man blir avhengig! målet mitt er og bruke denne uka til og klare spillet 100% hvis mulig.

D

Deleted member 91

Gjest
SITAT(Dodraugen @ 03.07.2006, 01.11) 12630
Noen butikker i oslo som har spillet på lager? Ser ut til at spiderman, spaceworld og elkjøp er utsolgt for spillet. Hvor går jeg da ... EBgames?
[/b]
Internett. Mye billigere uansett.

Bestilte det endelig for omtrent en halvtime siden, så nå blir det spennende å se om Videogameplus er så bra som alle skal ha det til. Rofl.

Kjipt at jeg har pessimistiske foreldre og ikke er 18 år før om noen måneder, da. Tror jeg kjøper spillet på Spiderman, Har en tilgodelapp der på 400 kroner (200 hvis jeg bruker den på noe nytt). Fikk høre de skulle få inn flere kopier i går eller i dag. Det betyr at de mest sannsynlig har spillet inne om en liten uke, om jeg kjenner dem rett.