[Xbone] neXtbox 720p kickflip

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Eurogamer skrev:
Eurogamer: The big thing that everything is concerned about is the Xbox One's attitude to second-hand gaming. I really want to try to get to the bottom of this issue before we talk about anything else.
Phil Harrison: So, think about how you use a disc that you own of an Xbox 360 game. If I buy the disc from a store, I use that disc in my machine, I can give that disc to my son and he can play it on his 360 in his room. We both can't play at the same time, but the disc is the key to playing. I can go round to your house and give you that disc and you can play on that game as well.
What we're doing with the digital permissions that we have for Xbox One is no different to that. If I am playing on that disc, which is installed to the hard drive on my Xbox One, everybody in my household who has permission to use my Xbox One can use that piece of content. [So] I can give that piece of content to my son and he can play it on the same system.
I can come to your house and I can put the disc into your machine and I can sign in as me and we can play the game. The bits are on your hard drive. At the end of the play session, when I take my disc home - or even if I leave it with you - if you want to continue to play that game [on your profile] then you have to pay for it. The bits are already on your hard drive, so it's just a question of going to our store and buying the game, and then it's instantly available to play.
Hmm. Nå leste jeg dette en gang til, og nå ble jeg jaggu usikker selv. Man trenger disken for å spille... hvis man... har kjøpt disken? Men hvis man ikke har kjøpt disken, men kopierer fra en kompis/brukt BD, da... blir disk-utgaven forvandlet til en nedlastingsutgave som krever aktivering?

Uansett, dette er en ny og spennende dimensjon ved videospill som jeg håper det blir mer av (SARCASM ALERT!!! lol). Altså, greit nok at man ikke kan låne bort PC-spill heller, men der er det i det minste sånn at du betaler en gang, ett sted, og så har du spillet.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Aha, godt å se det ikke bare er meg som kan bir noe forvirret av hva de forsøker å formidle. Har en følelse av at de ikke helt vet selv hvordan det blir å funke enda så i kombinasjon med at ingen andre heller da skjønner det blir det en del synsing.

Når det er sagt har PC-spill og Steam fungert på samme måte som Fetthesten nevner og måtte kobles mot nettet med jevne mellomrom så ser for meg det ikke vil slå så katastrofalt ut, folk vil godta det. Men om det er så lite brukervennlig vi mistenker er det ikke nødvendigvis så mange som vil godta det.

EDIT: Til nye lesere på ny side:

Kjørte et roundtable på dette i lystig lag lørdag og det er to ting jeg lurer på:

1: Om Microsoft er så opptatt av at kun en bruker skal kunne spille en tittel om gangen, hvorfor ikke la meg se hmmm nei la oss si levere spillet på en fysisk disk og man må ha disken for å spille problem solved oisann sånn det alltid har vært.

2: Dette er den som er litt tricky, og som vi ikke ble enige om:

Jeg kjøper Tekken 7 til Xbone, knytter det til kontoen min å spiller i vei. Så blir oerhört svær i kjeften å inviterer meg over for å få juling. Jeg tar med spillet til han, logger inn på min profil, vi spiller i vei.
Etter at jeg har satt på plass oerhört ønsker han å låne skiva mi når jeg stikker hjem så han kan trene, han logger da på sin egen konto å får beskjed av Live at han må kjøpe en lisens til tittelen for å få lov til å spille det på sin konto hvorpå han gjør det.

Mister jeg da tilgangen til min "lisens" til spillet?

Dvs. knytter den fysiske skiva noe mot kontoen din så den ikke kan være knyttet til en annen samtidig, eller kan både oerhört og jeg spille Tekken 7 (med samme skive) når vi har kjøpt lisens hver for oss?
Det må vel uansett deles i to scenario, ett hvor jeg selger/låner bort/gir bort et spill til en kompis og ett hvor man skal selge/bytte et spill i en bruktbutikk. I sistnevnte tilfelle vil man jo få noe direkte igjen for å miste tilgangen til sin lisens av butikken.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Når det er sagt har PC-spill og Steam fungert på samme måte som Fetthesten nevner og måtte kobles mot nettet med jevne mellomrom så ser for meg det ikke vil slå så katastrofalt ut, folk vil godta det. Men om det er så lite brukervennlig vi mistenker er det ikke nødvendigvis så mange som vil godta det.
Både og spør du meg. Når du kjøper et spill på steam vet du nøyaktig hva du får, det er helt andre forventninger knyttet til digitale goods i forhold til noe fysisk du kjøper i butikken. Kjøper man en skive i butikken forventer man å kunne slenge den inn i hvilken som helst enhet som støtter den type skive, det er blandingen av håndtering av digitale og fysiske spill som har sørget for forvirringen og skepsisen.
 
Jf. eksemplet ditt: Hvis lisensen koster like mye som den fysiske disken solgt over disk, som det er rapportert, er eneste fordelen av at Oerhöert låner skiva di, at han slipper å laste ned over nett.

Slik jeg forstår MCVUK-artikkelen: Hvis du prøver å selge spillet ditt tilbake til en MS-sertifisert bruktspillhandel (type GameStop), vil de strippe deg fra din lisens, via 24-timers-sjekkinga av din Xbone-burk over nett. GameStop vil da kunne selge "din" gamle lisens (+ disken, nettopp på grunn av samme fordel som den beskrevet over) til ny kunde, men da til en pris som bestemmes av: A) Cut'en MS bestemmer utgiveren/utvikleren skal få – tipper dette blir en prosentandel av veiledende pris for "ny" lisens, og B) Det GameStop selv ønsker i provisjon.

De legger visstnok også ned XBLA-butikken sånn som den eksisterer nå. Titler utgitt til Xbone vil alle være synlige i Games-tab'en til det nye OSet, men enkelte av titlene vil også være mulig å kjøpe over disk.
 
Både og spør du meg. Når du kjøper et spill på steam vet du nøyaktig hva du får, det er helt andre forventninger knyttet til digitale goods i forhold til noe fysisk du kjøper i butikken. Kjøper man en skive i butikken forventer man å kunne slenge den inn i hvilken som helst enhet som støtter den type skive, det er blandingen av håndtering av digitale og fysiske spill som har sørget for forvirringen og skepsisen.
Jeg tror Filip sammenlignet med kjøp av PC-spill over disk, og at Xbone-spill vil i salgsformat minne mer om dette. Den eneste forskjellen der vil da være at man faktisk vil kunne ha mulighet til å selge sitt Xbone-spill tilbake til MS-sertifiserte bruktspillhandler. Som er en fordel.

Men jo, det er forvirrende å forklare til mannen i gata at der han vanligvis har kunnet kjøpt en ting og brukt det som han selv ønsket, blir hverdagen noe annerledes for den nye konsollgenerasjonen.

Jeg tror imidlertid de må fire litt på reglementet. Mange av oss har flere brukerkontoer de ønsker å bruke spillene på, og de kunne i de minste han en slags "fair use" lisens, som tillater bruk på opptil tre forskjellige maskiner/kontoer, før "kjøp ny lisens"-reglementet kicker inn.

*fake edit: jeg er en asshole som ikke har lest gjennom alle innleggene fra før, og repeterer nok poeng som er sagt allerede. Sorry. Skyt meg.
 
Jeg syns det høres ut som et forbanna surr som jeg ikke vil gidde å sette meg inn i. Når det er sagt blir det forhåpentligvis bedre enn det jævla online pass-faenskapen sånn at jeg slipper å bruke 20 min på å skrive i koder hver gang jeg skal spille et nytt EA-spill.
 

Terje

mostly harmless
Det er nettopp det med å ikke kunne bruke spilla på flere kontoer som ikke vil funke for mannen i gata. Mannen i gata er ikke spesielt interessert i åssen konsoller og brukerkontoer fungerer. De kjøper spillmaskin til unga og et par Legospill og noe annet lisensbasert som unga synes er kult og så skal det bare funke. Greit nok hvis de bare har én konsoll og deler en brukerkonto som er tilfellet hos to av de tre søskna mine. Broren min derimot har en konsoll på hvert barnerom, og de har hver sin brukerkonto på grunn av aldersinnstillinger og slikt, men de deler på spilla. Hva da?
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Jeg tror Filip sammenlignet med kjøp av PC-spill over disk, og at Xbone-spill vil i salgsformat minne mer om dette.
På en måte. Poenget mitt er mer hvordan mannen i gata vil oppfatte dette. Ved kjøp av digitale greier knyttes det opp mot en konto og man må være innlogget på den kontoen for å benytte seg av det man har kjøpt. Slikt fungerer steam, iTunes, Netflix og mye annet i dag og forventningene fra forbrukerne er deretter.

Kjøper man noe over disk er det ikke slik det fungerer i dag, det er helt andre forventninger. Det aller største problemet oppstår når MS ikke klarer å gi konkrete svar selv når vi som er mest interessert og oppdatert spør veldig spesifikt. Hvis ikke MS greier å være mer frempå med denne informasjonen forventer jeg media backlash, sinte uvitende kunder og mange telefoner til MS support.

Jeg så en roundtable på Gametrailers i går (ugh, Geoff..), og der dro ei dame frem et knallbra eksempel. Hvis en mor kjøper et spill som hennes tre sønner skal dele på, da vil ikke de to andre kunne spille dette spillet på sine egne profiler på samme konsoll? Hvem vet. Og dette er spørsmål som kommer fra pressefolka som var på eventen, har pratet med MS sine representanter etterpå og samlet all info fra alle andre kanaler, de vet heller ikke svaret. Jeg tror ikke MS selv vet svaret enda.
 
På en måte. Poenget mitt er mer hvordan mannen i gata vil oppfatte dette. Ved kjøp av digitale greier knyttes det opp mot en konto og man må være innlogget på den kontoen for å benytte seg av det man har kjøpt. Slikt fungerer steam, iTunes, Netflix og mye annet i dag og forventningene fra forbrukerne er deretter.

Kjøper man noe over disk er det ikke slik det fungerer i dag, det er helt andre forventninger.
Sammenligningen er forøvrig ikke helt rettferdig. Spillet du kjøper i butikken er ikke fysisk i samme forstand som brettspill, men et lagringsmedium for et digitalt produkt. Og sånn sett sammenfaller det med andre digitale produkter der ute – ebøker, iTunes-musikk osv, som du nevner. DVD og Blu-ray er kanskje mer nærliggende, men også der er EULAen som regel langt strengere enn man tror (låning til kompis er ifølge lisensen overtramp). Husk også at til og med fysiske kultur/underholdningsobjekter, som papirbøker, har ganske strenge bruks- og kopireglementer med hjemmel i norske og internasjonale rettighetslover. For å stille det på spissen: Også fysiske kultur/underholdningsobjekter har du i mange tilfeller i prinspippet bare "bruksrett" på – et ord som lett kan sidestilles med "lisens".

Det handler imidlertid, som du sier, om forventninger, men kunder kan være ganske naive overfor hvilke rettigheter de har overfor produktene de kjøper.

På kort sikt vil denne endringen fra MS direkte ramme kundene og deres vante bruksmønster – ikke minst et mellomledd som bruktspillhandler. Men på lang sikt vil endringen komme kundene til gode da utgivere/utviklere vil få mer av kaka av bruktspillsalget, og kunne bruke disse pengene på å ivareta jobber og utvikle bedre og flere gode spill. Den som tror at spillbransjen ikke er i fritt fallit, bør ta en titt på alle de nedlagte og konkkursrammede spillutviklerstudioene de siste 18 månedene.

@Terje: Jeg tror tilbakemeldingene fra kundegrupper resultere i en "husstandslisens", men på en måte som det ikke lar seg gjøre å svindle systemet. Akkurat det har jeg ingen løsning på.

*edit: typo, og sitatfuckup
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Sammenligningen er ikke helt rettferdig, men det er det som ligger bak forventningene mellom kjøp over disk og kjøp av noe som er 100% digitalt over nett. I dag ser man på kjøp av film og kjøp av et spill som den samme greia. Filmen min kan jeg beglane på en spiller hjemme og jeg kan ta den med til deg og se den der. Eller bare låne bort disken. Man trenger ikke styre med login, konto eller noe annet styr, det er bare plug&play. Det samme gjelder spill... frem til Xbone.

MS har en vei å gå med å informere om hvordan dette skal fungere.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
For min del er det ganske enkelt: Jeg pleier å spille på PC, blant annet fordi det er superlettvint (for meg). Jeg kjøper så godt som aldri PC-spill i butikk lenger, fordi det er så greit å laste ned lovlig fra nett. PC-spill er også så godt som alltid billigere enn konsollutgavene, så det veier opp for at man ikke kan låne dem bort. Konsollregimet har på sin side vært mer fleksibelt mtp. låning og bytting og bruktsalg, men der har til gjengjeld prisene vært høyere. Jeg forstår at MS har som mål å komme piratkopiering og bruktsalg til livs, og poenget med langsiktig gevinst for forbrukerne er jeg helt med på, men jeg synes det er en miss av MS å ikke ha dette spikra ved annonsering. Det er ikke nytt at bruktsalg og bruksrettigheter er viktig for forbrukerne, så å sende så mange ulike signaler er lite heldig. Det spørs om MS synes det er verdt å holde på med dette lenge nok til at den langsiktige gevinsten kicker inn.
 
Filmen min kan jeg beglane på en spiller hjemme og jeg kan ta den med til deg og se den der. Eller bare låne bort disken.
Du kan ta filmen med til en kompis eller låne bort disken, men det overskrider den "private" brukslisensen. Ingen arresterer deg for det (organisert utleie uten tillatelse kan du derimot få bot for), men hadde filmindustrien en faktisk teknisk mulighet til å begrense bruken, ville de gjort det for lenge siden. Sånn sett er vi også heldig at deres fokus på inntekt er først og fremst av performativ art og stammer fra kinovisning, mens salg av DVD/Blu-ray er mer en surpluss value å regne for. (En sannhet med modifikasjoner, med tanke på hvor mye penger det faktisk er å hente av DVD/Blu-ray-salg, men du ser at salget synker i takt med at streaming-tjenester o.l. øker i popularitet).

Nøyaktig det samme kan sies om musikk og CD-salg, for øvrig.

Fysiske objekter vil nok imidlertid ikke forsvinne med det første, spesielt siden kjapp internettilgang ikke er like tilgjengelig over hele verden (eller hele Norge, for den saks skyld), men det er i den retningen vi går. Og da vil bruks- og lisensreglementene gjøre seg mye mer synlige. Dessverre. (Eller? Jeg er usikker.)
 
New shit has come to light (via ign)

ALLTID ONLINE

“While a persistent connection is not required, Xbox One is designed to verify if system, application or game updates are needed and to see if you have acquired new games, or resold, traded in, or given your game to a friend. Games that are designed to take advantage of the cloud may require a connection.”

“With Xbox One you can game offline for up to 24 hours on your primary console, or one hour if you are logged on to a separate console accessing your library. Offline gaming is not possible after these prescribed times until you re-establish a connection, but you can still watch live TV and enjoy Blu-ray and DVD movies."

BRUKTSALG og LÅN

"In our role as a game publisher, Microsoft Studios will enable you to give your games to friends or trade in your Xbox One games at participating retailers. Third party publishers may opt in or out of supporting game resale and may set up business terms or transfer fees with retailers. Microsoft does not receive any compensation as part of this."

“Xbox One is designed so game publishers can enable you to give your disc-based games to your friends. There are no fees charged as part of these transfers. There are two requirements: you can only give them to people who have been on your friends list for at least 30 days and each game can only be given once.

It's worth noting that Microsoft allows you to gift games to friends but they can't borrow them. Microsoft added that "loaning or renting games won’t be available at launch, but we are exploring the possibilities with our partners."

Xbox One will also allow you to give up to 10 family members access to "log in and play from your shared games library on any Xbox One."

"A family member can play your copy of Forza Motorsport at a friend’s house. Only now, they will see not just Forza, but all of your shared games. You can always play your games, and any one of your family members can be playing from your shared library at a given time."

STOREBROR-SER-DEG-KINECT


"At Microsoft, we prioritize your privacy. We understand that your personal data and privacy are important. Xbox One and Kinect will provide tools to put you in control of your data. You are in control of what Kinect can see and hear. By design, you will determine how responsive and personalized your Xbox One is to you and your family during setup. The system will navigate you through key privacy options, like automatic or manual sign in, privacy settings, and clear notifications about how data is used. When Xbox One is on and you’re simply having a conversation in your living room, your conversation is not being recorded or uploaded."

Your personal data will never be available to anyone outside of your console, Microsoft stressed. "You can play games or enjoy applications that use data, such as videos, photos, facial expressions, heart rate and more, but this data will not leave your Xbox One without your explicit permission."

Mer info her inkl. påstand om at alle spill tilgjengeliggjøres digitalt samme dagen som de lanseres.

---

Kjør debatt!
 
Virker som utgivere kommer til å sette mye av reglementet selv på en per-tittel-basis sånn i henhold til bruktsalg og gavegivning (dog ingen utlån). Mange merkelige begrensninger ellers. Må ha vært på vennelista di de siste 30 dagene? De skal liksom sikre seg at det er VENNER du gir bort spill til?

Familielisensen er forøvrig OK. Var en slik type lisens jeg etterspurte. Fiffig at du kan "ta med deg" lisensen til et annet hus og spille på familiens "konto", selv om et annet medlem er hjemme og spiller samme spillet samtidig på samme "konto". Man kan jo saktens nesten se for seg at noen kan skape en slags "liksomfamilie" av forskjellige spillegal-klaner, der 10 stykk deler/spleiser på et spillkjøp (med én moder-Xbone). Mon tro hvordan de tenker begrense denne typen utnytting av systemet? Bare én off-site gaming session om gangen?
 

Lodin

Der Waaaah
Jeg skulle poste det, men takk for at du gjorde det. For en morpulende potetstappe!

Åssen i helvete vet et kamera om man trenger en oppdatering?
, Xbox One is designed to verify if system, application or game updates are needed



you can only give them to people who have been on your friends list for at least 30 days and each game can only be given once.

JESUS!!!!
 
Kan ikke huske så mye negativitet rundt en konsollannonsering før. MS bør ha noe bra å vise frem for å rette opp imaget nå.
 
Jeg mener å huske at folk var ganske negative til 360 og, jeg: De droppet all utgivelse av spill til gamle xbox, kun halvveis bakoverkompatibilitet, spillene kunne ikke utnytte harddisken, betalt online-løsning.