Ninety Nine Nights

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
Man kan ikke plukke opp en ny konsoll med bare ett spill. Selv om det kanskje hadde holdt med Dead Rising, slang vi med Ninety Nine Nights også, sånn for variasjonens skyld. Førsteinntrykket var at det var komplett hjerneskadd, litt som Dynasty Warriors, hvilket det egentlig er veldig likt. Det er litt mer strømlinjeformet, dog. Det er mye lettere enn DW-serien (iallfall det jeg har spilt av den), men har en del stygge difficulty spikes som krever at man grinder for å levelle opp litt.

Ellers er det vel egentlig som forventet. Som hærfører fiser man omkring på en slagmark og begår massemord. Bodycounten på hvert brett pleier å nå godt over tusen, og om du har litt kontroll på kølla di, klarer du å få komboer på godt over det. Tre tusen fem hundre er vel rekorden foreløpig. Store komboer gjør at røde og blå orbs får høyere verdi, slik at du får ladet opp super-nigger-death-gnu-angrepet ditt raskere. Super-nigger-death-gnu-angrepene er über-pimpa versjoner av vanlige angrep, som gir avsindig mye skade, treffer ørten fiender på én gang og chainer lett til komboer. Når du har aktivert dette, får du blå orbs istedet for røde, og får dermed ladet opp Jesus-fister-Satan-mens-han-spiser-is-og-rir-en-struts-angrepet ditt. Jeg vet ikke hvordan jeg skal beskrive dette uten bilder og veiving med armene, med det er iallfall smartbombs. Meteorer og annet drit som regner over slagmarken og gjerne tar med seg fem hundre til tusen fiender i slengen. Effektivt, og artig å se på.

Jeg vet ikke om dette er noe å anbefale, med mindre du liker å aktivt miste IQ, men det er iallfall morsomt. Spilt gjennom de to første figurene nå (Inphyy, hu derre med den praktiske brystplata og vingene) og en stereotyp mercenary-fyr (who may or may not be the legendary warrior known only as "The Bull"). Kapitlene er korte, historien er komplett hjelpesløs, dramaturgien i videosekvensene er smertefull og konfliktbyggingen i de korte kapitlene er helt uforståelig for mitt sarte sinn, iallfall. Mizuguchi og en eller annen koransk luring står bak plott, character design og regi, og det burde de piskes hardt for. Kort sagt: rævva. Helt uholdbart, men det er iallfall ikke like direkte provoserende som for eksempel ekskrementene man får servert som historie i Saints Row.

Hvorfor liker jeg dette, til tross for at sunn fornuft dikterer at jeg burde ta det med tilbake til Game fort som fy? Jeg aner ikke. Det er ekstremt lett underholdning, det er morsomt å få nye, stadig hardere og ondere komboer og det er såpass mange figurer å mestre at det aldri blir direkte ensformig (selv om man gjør det samme hele tiden: Slakter hærer mens din egen hær tilsynelatende står og klør seg i rumpa). Personlig synes jeg dette føles mer ut som Devil May Cry, ikke i forhold til struktur og kampsystem, men feeling; enn Dynasty Warriors. Det er større og tøffere komboer enn DW noensinne har utstyrt meg med, og strategielementene som alle slike spill pleier å hvile på er blitt tonet kraftig ned til gjengjeld for fokus på ren slakt. Det funker egentlig bra, for det er irriterende å måtte forholde seg til noe annet når du er opptatt med å utrydde. Om det høres gøy ut, er det bare å fyre løs. Jeg spår at dette spillet kommer til å selge omtrent fem eksemplarer i vesten, så om du er x360 eier kan dette være verdt å titte på om et halvt års tid, når det koster 200 kroner og er kraftig overrepresentert i preowned-seksjonen på EB Games eller Spiderman. Vi fikk det for 250 kroner sammen med x360-en. Hadde jeg betalt full pris for det er jeg ikke like sikker på at jeg ville satt pris på det. Try before you buy! Om du synes demoen er morsom, og tror denslags kunne underholdt deg i rundt ti timer, er det bare å slå til. Resten av spillet er mistenkelig likt, om enn forferdelig myte penere. Demoen har valgt den dølleste banen i verden å vise frem spillet med. Det er ikke et sinnsykt pent spill, men det er iallfall forholdsvis next-gen, selv om det er en del slowdown i de virkelig, virkelig store, drøye slagene.

Edit: Faen. Det var Kallis profil. Vel, det var med, SHDR, som skrev hele styret. Hat meg.

CyberK

Finner ikke på noe.
Du er flink til å bomme på hvem som er logget inn, ser jeg. =D

Selv synes jeg det virker litt sært at en kar som Mizuguchi, som har kommet med slike eksentriske perler som Space Channel 5 og Rez, skulle lage et spill som stort sett går ut på å være DW, bare større og penere. Etter det jeg har lest hanket MS han inn for å lage et spill som appelerte til gulinger (ettersom X-burken ikke hadde verdens beste salg der borte).. Dette spillet er jo faktisk en ganske stor satsing for det markedet (men vil, som SHDR sa, selge ca. fem eksemplarer her borte). Jeg lurer på om japser faktisk er så grunne at dette holder for dem som en killer app. Saint's Row er i hvert fall ikke det. ("You ready for this, playah?", som de sier på MTV-reklamene som skal vise hvor pimp man kan være i det spillet.)

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Bare sånn at vi har ryddet Saints Row av veien (det spillet fortjener ikke en egen tråd): Det eneste som er bra i det spillet, er VO-en til han negern med beret som er leder for The Saints og den fikse vrien med at han konsekvent kaller deg "playa". Resten er drit. Jeg har talt.

N3... jeg har bare testa demoen, men jeg var veldig langt unna å bli overbevist. Det er faktisk direkte jarring å gå fra Dead Risings nøye konstruerte og nidkjært detaljerte verden til dette latmannsprosjektet; feedback er det nest mest åpenbare momentet. Hvor man i Dead Rising faktisk får følelsen av at man kliner til noen med jernrør når man kliner til noen med jernrør, på grunn av de brutale lydeffektene og det ørlille faktum at slaget ditt faktisk stoppes av kisen du treffer, føles N3 som om man slåss mot papirsoldater. Våpenet ditt sneier glatt gjennom absolutt alt, enten det er kjøtt, tre eller rake fjellveggen. Jeg ble stuck på demoen fordi jeg trodde de palisadetårnene ikke kunne ødelegges, utelukkende på grunn av mangel på feedback når jeg slo dem. Slikt holder ikke for meg lenger.

Det mest åpenbare er forresten at alle folka bortsett fra protagonistene i N3 ser klin like ut, men det vet vel alle som har sett spillet.

D

Deleted member 91

Gjest
SITAT(Yetipants @ 23.09.06, 20.51) 24877
Bare sånn at vi har ryddet Saints Row av veien (det spillet fortjener ikke en egen tråd): Det eneste som er bra i det spillet, er VO-en til han negern med beret som er leder for The Saints og den fikse vrien med at han konsekvent kaller deg "playa". Resten er drit. Jeg har talt.
[/b]
Spørsmål: Har du faktisk smakt litt på fullversjonen, eller er det bare noe du sier basert på demoen? Jeg bare spør siden jeg fikk omtrent like mye ut av den som deg, men det finnes en hel del folk rundtomkring på Internett som sier demoen ikke kan sammenlignes med fullversjonen.

Og hva Niognitti Netter angår: Jeg liker Dynasty Warriors, så et eventuelt bargainbinkjøp om noen måneders tid er nok ikke å se bort ifra.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Det var straffen Volition fikk for å gi ut en bæsj og kalle det en demo, ja. ;)

Libresse

Hvordan tror du alle de modellene får plass i minnet? Jo, ved at det er fire av dem totalt, og så sitter x360-en med et ondt flir og kloner dem for your pleasure.

Jeg hadde tenkt å starte et Saints Row-emne også, siden vi faktisk er i besittelse av det. Vi hadde tenkt oss Oblivion, men det var for anledningen utsolgt, så vi fikk Saints Row som plaster på såret. Om vi ville, kunne vi bare stikke tilbake dit til uka for å bytte det i Oblivion, og det ser det sannelig ut til at jeg har tenkt å gjøre. Drittspill. Bedre mekanisk enn GTA, men makan for et jævla søplespill det er regardless. Cirka like mye sjarm som et veidødt ekorn.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
SITAT(di Valore Scadente @ 23.09.06, 21.07) 24884
Hvordan tror du alle de modellene får plass i minnet? Jo, ved at det er fire av dem totalt, og så sitter x360-en med et ondt flir og kloner dem for your pleasure.[/b]
Da vil jeg ha en forklaring på Dead Rising, sånn cirka nå.

Synes det var morro å svinge med sverdet mot fiender som ikke gir noe motstand. Merkelig tilfredsstillende. Kjøper det nok når det faller i pris.

Helt enig med trådstarter her. Spillet byr ikke på verken teknisk, historie eller gameplay messig snadder, men det er et eller annet som gjør at man vil fortsette å spille. Jeg for min del synes det var uberkult og å prøve å toppe komboene mine (ente til slutt på 2300 eller noe, ja jeg har problemer). I tillegg til klisete klisjeer og litt for kule anime mellomsekvenser, ja jeg elsker mellomsekvenense, gjør dette til en tittel som faktisk er verdt å ta en titt på ved en senere annledning når det eventuelt har blitt et par hundringser billigere.

Dette var faktisk et spill som jeg så frem til med stor lyst, men jeg delte skuffelsen med tusner av andre da jeg fikk rotet meg til å laste ned demoen. Jeg har spilt en god del hos en kamerat og spillet gjør det samme om igjen og om igjen uten at jeg tar meg spesielt nær av det.

Spillet er som sagt ikke veldig bra, men det byr på en god dose enkel underholding i rundt en time av gangen og det er vel strengt tatt det eneste som er viktig for meg siden jeg aldri klarer og spille noe særlig lenger enn en til to timer i et strekk.

- Sulky

Kan ikke si at demoen av N3 ga mersmak til å en gang offre et blikk på coveret til fullversjonen, Jeg begynte å kjede meg etter første fighten. Kommer ikke til å investere tid i dette spillet med mindre jeg blir betalt for å spille det...

Vel saints row var helt greit, historiemessig ikke særlig imponerende, men det kalrte å holde meg lenge nok til at jeg fikk gjennomført det og det er småartig å skape kaos i gatene og kle seg ned til bokseren og slå ned mennekser på gata, mens man er dritings eller stein... Da slår man vist mye hardere logisk nok, for det er et kjent faktum at steine og drita personer er mestre i slosskamp!

Libresse

Særlig stonere er noen røvere i nevekamp. Hver gang jeg ser noen sende bongen rundt kjenner jeg et lite adrenalinkick, for da jeg vet at det snart blir bråk.

Hurra for hasj!

Jeg blir alltid litt nervøs når en fyr akkurat har røyka seg så stein at han nesten sovner, da vet jeg at det snart kommer et velplassert slag mot fjeset mitt!

Man behøver ikke være ekspert for å vite at de fleste drap skjer rundt bongen...