Vel, her har man spilt litt mer Ridge Racer (siden det er det eneste spillet jeg har), og jeg føler jeg kan si litt mer vettugt om det nå.
For det første: Jeg tok feil da jeg antok det var akkurat samme dealen som på PSP. Såklart, rundt nitti prosent av innholdet har du sett før hvis du har spilt noen Ridge Racer-spill gitt ut de siste åra, men det er nå sånn det er. Likevel har de lagt til en del endringer som gjør det verdt å få med seg, tross alt.
For det første er alle tilskuddene fra Ridge Racer 7 med; her har du Garage, hvor du kan kjøpe nye biler for poeng du tjener opp på løp, og dessuten pimpe bilene dine med nye spesifikasjoner (ikke noe mer mekking enn at du bare velger Type-Z og får raskere bil), og nye Nitrous-modi. Standarden er at du har tre tanker som du kan bruke en i slengen eller flere på en gang ettersom du drifter, men du kan tweake dette ved å velge hvilken type Nitrous-boost som skal være mest effektiv (Ultimate Charge eller vanlig, eller bare omtrent likt på begge). I tillegg kan du velge hvilken type Nitrous bilen din skal ha etter en stund (aner ikke hva som trigger det, jeg har bare låst opp nye modi på den bilen jeg bruker mest). Her er det mye rart; i tillegg til vanlig Nitrous kan du få en ekstra tank, Flex Nitrous som lar deg booste når du vil og bruke så mye Nitrous du vil, Hi-Nitrous som gir deg latterlig mye mer boost men brukes opp dobbelt så fort (denne bruker jeg nå), og et par andre varianter. I tillegg har du også Slipstream-systemet fra RR7 som er nyttig når du skal kjøre forbi.
Kombinasjonen av at valutasystemet styrer unlocks og de nye opplåsbare greiene tilfører nok nye taktikker til at spillet tross alt føles litt friskt, selv om det er mye gjenbruk. Og da er vi over på det første virkelige problemet: Som i alle andre RR-spill jeg har spilt, må du omtrent spille sovende for at du skal klare å miste førsteplassen i de første Grand Prix-rundene. Dette er et problem siden banene begynner å brukes om igjen allerede etter tre runder. Det er mange kjedelige løp du må grinde gjennom før du møter noe som kan minne om motstand, selv om det går litt fortere her enn i for eksempel Ridge Racer 6 (hvor omtrent hele første Grand Prix endte med at du hadde tatt igjen motstanderne med en runde). Når du klarer dette, åpner spillet seg og du har plutselig mange interessante løp å se fram til, hvor den gode banedesignen virkelig trer fram. Dette kunne enkelt vært unngått ved at du fikk spille høyere løp fra start, men du må akkurat som før låse opp Advanced-løpene ved å grinde gjennom Beginner. Temmelig meningsløst når man tar i betraktning at ingen av bilene fra Beginner kan brukes i Advanced-løpene.
Det andre virkelige problemet er - mistenker jeg - at spillet i stor grad er porta fra Ridge Racer 2 til PSP. En ting er at noe av grafikken (spesielt små detaljer) fører til en del ghosting i 3D-visningen, slik at ting ser ut til å flimre som om du har feil vinkel på skjermen til tross for at du ikke har det. Mye verre er det at i noen deler av noen av banene er det til tider massive framedrops ute og går. Hele spillet senker farten når du er på disse stedene, og det er dønn irriterende. Det er bare noen få steder det skjer, og stort sett bare hvis du bruker Nitrous (siden det legger på noen backbuffer-effekter), men når grafikken ikke akkurat pusher 3DS-en så mye ellers (eksempel: Noen av shaderne har oppløsning som ser ut til å være kjipere enn N64) er dette rimelig utilgivelig.
Men ja, det er de to eneste tingene jeg virkelig har å utsette på dette. Det er Ridge Racer, på godt og vondt, og spesielt hvis du ikke har spilt RR før eller har skippa serien de siste årene, er dette et bra kjøp.