Nintendo 3DS: den store tråden

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#21
Så, um, det jeg også lurer på er om det er et slags punkt i spillet hvor man kan si at man har vunnet og åpnet opp alt eller noe sånt som gjør at man kan si man har gjennomført spillet, et slags mål; eller om det bare er masse baner og biler, og en oppfordring til å slå deg løs? Hva er det som på en måte binder all kjøringen sammen, om noe?
I Ridge Racer 3D har du Grand Prix Mode som fyller den funksjonen der. Du kjører serier på et visst antall løp (som regel 4-5), og når du vinner alle sammen låser du opp nye runder i Grand Prix-treet (etter de første par rundene kan du velge mellom to-tre forskjellige runder for å kommer videre), nye biler, og nytt stæsj å pimpe bilene du allerede har med. Det kan da være nye Nitrous-modi (det finnes tre forskjellige tradisjonelt iallfall, mulig det finnes noen nye her), større motor osv. Det blir aldri noe hardcore opplegg, det er kun for å gi deg flere muligheter og åpne opp for litt varierende taktikk for å passe til kjørestilen din. Jeg liker Ridge Racer fordi det er en rimelig ren og nedstrippet arkade-bilserie som fokuserer mye mer på å simulere konseptet å ræse rundt i bil, framfor den realistiske opplevelsen. Kan også reppe om at spillet falt mer i smak nå som jeg har vent meg til 3D-effekten. Den er ikke spesielt framtredende eller imponerende i Ridge Racer 3D, bare så det er sagt, men det viser seg at du trenger en liten tilvenningsperiode likevel.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#23
Da blir neste tips at det koster 349 på Lefdal/Elkjøp, noe som jo er litt billigere enn de andre launch-spillene.
 
#25
Elsker maskinen, den er definitivt den beste håndholdte jeg har håndholdt. Spillutvalget foreløpig er labert... Men håper på et fantastisk spillutvalg som DS fikk, spesielt med nye muligheter. Eneste spillet jeg har er Street Fighter fordi alt annet så ut som drit. SF er bra, men jeg klarer ikke spille det som jeg gjør på konsoll ettersom det krever så mye vill knappetrykking at jeg frykter for 3DSens helse :(
 

Lodin

Der Waaaah
#26
Ghost Recon: Shadow Wars er akkurat det jeg håpa på, et ålreit lite turbasert strategispill av den gamle skolen. Selvom det er Julian Gollop av X-Com fame som står for designet minner det mer om Jagged Alliance, noe som slett ikke er ille. Storyen er tyspisk Clancy møl hvor heroiske amerikanske dicks skal bekjempe de slemme russerne som vil gjenskape Sovjets storhetstid. Det gjør man på sedvanlig vis med seks folk som hver har forskjellige spesialiteter. Snipere, snikesnusker og commandos som må samarbeide om å ta ut russerne.
Spillen bærer klart preg av å ha vært til DS under mesteparten av utviklinga, men her tror jeg det er en fordel. Det er det eneste launchspillet til Ubi som ikke er en bedriten eggsugende port. Det som er der av 3D funker helt greit og særlig kuttescenene blir en del mer spiffy av det.
Jeg er bare fire missions uti, men så langt har de allerede vært varierte. Som oftest går det ut på å bare mørda bølger med fiender, men på et brett skulle man snike seg usett forbi ala Sam Fisher. Det gikk såklart ikke så da måtte jeg beine som faen og såvidt karre meg til endepunktet på banen.
Vel verdt et copp om man liker sjangeren og for en gangs skyld gjør det ikke skam på stamtavla til spillserien.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#27
Jammen... jeg skulle jo ikke trenge å kjøpe 3DS enda da! :(
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#28
Najs. Kan vel også nevne at Zavvi selger 3DS-spill til £30, noe som er en ganske hyggelig pris. Og du kan få dem til å merke pakka som gave når du bestiller, så sjansen for å bli bøsta i tollen reduseres. Tar dog en god stund før du får herlighetene i kassa.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#30
Vel, her har man spilt litt mer Ridge Racer (siden det er det eneste spillet jeg har), og jeg føler jeg kan si litt mer vettugt om det nå.

For det første: Jeg tok feil da jeg antok det var akkurat samme dealen som på PSP. Såklart, rundt nitti prosent av innholdet har du sett før hvis du har spilt noen Ridge Racer-spill gitt ut de siste åra, men det er nå sånn det er. Likevel har de lagt til en del endringer som gjør det verdt å få med seg, tross alt.

For det første er alle tilskuddene fra Ridge Racer 7 med; her har du Garage, hvor du kan kjøpe nye biler for poeng du tjener opp på løp, og dessuten pimpe bilene dine med nye spesifikasjoner (ikke noe mer mekking enn at du bare velger Type-Z og får raskere bil), og nye Nitrous-modi. Standarden er at du har tre tanker som du kan bruke en i slengen eller flere på en gang ettersom du drifter, men du kan tweake dette ved å velge hvilken type Nitrous-boost som skal være mest effektiv (Ultimate Charge eller vanlig, eller bare omtrent likt på begge). I tillegg kan du velge hvilken type Nitrous bilen din skal ha etter en stund (aner ikke hva som trigger det, jeg har bare låst opp nye modi på den bilen jeg bruker mest). Her er det mye rart; i tillegg til vanlig Nitrous kan du få en ekstra tank, Flex Nitrous som lar deg booste når du vil og bruke så mye Nitrous du vil, Hi-Nitrous som gir deg latterlig mye mer boost men brukes opp dobbelt så fort (denne bruker jeg nå), og et par andre varianter. I tillegg har du også Slipstream-systemet fra RR7 som er nyttig når du skal kjøre forbi.

Kombinasjonen av at valutasystemet styrer unlocks og de nye opplåsbare greiene tilfører nok nye taktikker til at spillet tross alt føles litt friskt, selv om det er mye gjenbruk. Og da er vi over på det første virkelige problemet: Som i alle andre RR-spill jeg har spilt, må du omtrent spille sovende for at du skal klare å miste førsteplassen i de første Grand Prix-rundene. Dette er et problem siden banene begynner å brukes om igjen allerede etter tre runder. Det er mange kjedelige løp du må grinde gjennom før du møter noe som kan minne om motstand, selv om det går litt fortere her enn i for eksempel Ridge Racer 6 (hvor omtrent hele første Grand Prix endte med at du hadde tatt igjen motstanderne med en runde). Når du klarer dette, åpner spillet seg og du har plutselig mange interessante løp å se fram til, hvor den gode banedesignen virkelig trer fram. Dette kunne enkelt vært unngått ved at du fikk spille høyere løp fra start, men du må akkurat som før låse opp Advanced-løpene ved å grinde gjennom Beginner. Temmelig meningsløst når man tar i betraktning at ingen av bilene fra Beginner kan brukes i Advanced-løpene.


Det andre virkelige problemet er - mistenker jeg - at spillet i stor grad er porta fra Ridge Racer 2 til PSP. En ting er at noe av grafikken (spesielt små detaljer) fører til en del ghosting i 3D-visningen, slik at ting ser ut til å flimre som om du har feil vinkel på skjermen til tross for at du ikke har det. Mye verre er det at i noen deler av noen av banene er det til tider massive framedrops ute og går. Hele spillet senker farten når du er på disse stedene, og det er dønn irriterende. Det er bare noen få steder det skjer, og stort sett bare hvis du bruker Nitrous (siden det legger på noen backbuffer-effekter), men når grafikken ikke akkurat pusher 3DS-en så mye ellers (eksempel: Noen av shaderne har oppløsning som ser ut til å være kjipere enn N64) er dette rimelig utilgivelig.

Men ja, det er de to eneste tingene jeg virkelig har å utsette på dette. Det er Ridge Racer, på godt og vondt, og spesielt hvis du ikke har spilt RR før eller har skippa serien de siste årene, er dette et bra kjøp.
 
#32
Yeti: Kan du gi en oppdatert estimat på hvor mye av banene som er gjenbruk?

Jeg er i utgangspunktet kjempefan av RR, men det er noe dritt at de ikke skjønner at stordelen av fanbasen gjerne vil få styre sin egen vanskelighetsgrad.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#33
Fullstendig enig. Turneringene heter liksom "Beginner", "Advanced" osv., er ikke så vanskelig å skjønne.

Noe estimat på gjenbruk... Vel, jeg skrev "omtrent 90% gjenbruk" tidligere, det er vel ikke så hakkandes gæærnt tror jeg. Noen av banene har jeg sett i RR6 og RR7 i tillegg til RR1+2 på PSP, men så er det noen baner jeg ikke husker. Uansett er det flere av banene du har kjørt flere ganger før, men så har de lagt til en ny bit underveis. For å si det sånn så plages jeg ikke enormt.
 
#34
En annen ting jeg er nysgjerrig på er bruk av egen musikk. Spilte stordelen av mine 50 timer med RR6 med Prince og Morrissey på lydsporet, og med mindre noe radikalt har skjedd med komponistkvaliteten håper jeg at det samme kanskje kan gå an på 3DS? Eller blir det å velge mellom eksklusivt iPod og eksklusivt motorlyd?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#35
Sistnevnte.
 
#36
Sjølv speler eg Rayman 3D, som tidligere nevnt er basert på Dreamcast-porten av Rayman 2. Eit gjennomportet spel av dimensjoner dei fleste har prøvd allerede. Må nevnes at eg ikkje har hatt særlig tid til å nyte spelet i lange drag då eg kun har hatt tid til gaming på bussen dei siste dagene, og begrenset synsvinkel pluss dagslys er ikkje forenelig med slik 3d. Likevel, førsteinntrykket er bra, kontrollen sitter bra og spelet er artig. Har ut fra menyen ikkje lagt merke til bruk av verken online funksjoner eller pedometervaluta.
 
#38
Så, da rotet jeg bort 360 dollar på en 3DS (svart, selvfølgelig), Ridge Racer og Pilotwings. Førsteinntrykket er klart bra, 3D-en funker stort sett veldig bra, så lenge man holder seg noenlunde i ro. Masse artig dilldall som følger med av systemsoftware, og det er åpenbart en svært kapabel liten boks dette; skal bli spennende å se om noen klarer å bruke AR-konseptet til noe mer enn teknologidemo, men Nintendos versjon var i det minste gjennomarbeidet og med en viss wow-effekt.

Synes menysystemet bærer preg av at NIntendo har lært av både Wii og DSi; denne gangen føles ting rett og slett veldig gjennomarbeidet, effektivt, søtt og elegant. Det er en helt annen designretning enn f.eks. Apple kjører, men resultatet er omtrent like silkemykt—sikkert mye også pga. mer maskinkraft denne gangen. Effekten med at spillet man pauser blir plassert tredimensjonalt i 'bakgrunnen' er veldig lekker. Skal bli grådig spennende å se om eShop-en vil bli like bra; det er på tide at en av konsollselskapene virkelig får til en ordentlig spillbutikk på nett nå, og det hadde vært artig om 3DS ble maskinen som hevet Nintendo opp fra verstingstempelet.

Spillene jeg har kjøpt er begge veldig bra. Ridge Racers første time er som Yeti sa omtrent 90% gjenbruk, men 3D-effekten hjelper, sammensetningen og stilen føles ny, og spillet ser stort sett meget lekkert ut. Foreløpig er det med andre ord akkurat det jeg forventet, og vel verdt 40 dollar. Pilotwings har også vært veldig moro, men jeg savner litt den mer funky og arkadeaktige følelsen fra Pilotwings 64. Vi får se hva det blir til—det gir selvsagt mye mening for Nintendo å ha en slags viderføring av Wii Sports Resort i lanseringsporteføljen, men de kunne sikkert prøvd hardere på å ta hele konseptet et par steg videre. Spillteknisk og brukergrensesnittmessig er det imidlertid glimrende, så foreløpig klager jeg ikke.

Støtten for DS-spill har jeg forløpig bare testet med Mario & Luigi 3. Grafikken blir litt uskarp, men stort sett var det ikke noe stort tap synes jeg. Kan godt tenke meg at jeg kommer til å bruke maskinen til den eksisterende samlinga også.

Andre strøtanker:
- Jeg vil ha Wipeout på denne. Fat chance, selvsagt.
- Jeg vil ha Super Mario Galaxy også.
- Hvis ikke Rockstar er helt idiot, så får de portet Chinatown Wars til 3DS så snart råd er.
- Skiftet mellom å titte på skjerm 1 og skjerm 2 var ikke så slitsomt som jeg trodde. Det krever litt omstilling, men jeg ble raskt vant til hvordan fokuset måtte plasseres.
- Batteritiden virker smått irriterende. Er det ikke litt pussig at Nintendo ikke klarte å få til noe litt mer substansielt? Er dette bare ren spekulasjon i å få solgt den oppdaterte modellen som sikkert kommer om et år eller to?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#39
Muligens kan du spare litt batteritid på å slå av trådløst nettverk, men jeg aner ikke. Det er ikke akkurat sånn at det er massive fordeler ved å ha den på hele tida, enn så lenge. Ellers enig, spesielt i "svart, selvfølgelig". Fikk se den turkise i butikken og da måtte jeg brått ha svart.