Vel, her har man spilt litt mer Ridge Racer (siden det er det eneste  spillet jeg har), og jeg føler jeg kan si litt mer vettugt om det nå.
For  det første: Jeg tok feil da jeg antok det var akkurat samme dealen som  på PSP. Såklart, rundt nitti prosent av innholdet har du sett før hvis  du har spilt noen Ridge Racer-spill gitt ut de siste åra, men det er nå  sånn det er. Likevel har de lagt til en del endringer som gjør det verdt  å få med seg, tross alt.
For det første er alle  tilskuddene fra Ridge Racer 7 med; her har du Garage, hvor du kan kjøpe  nye biler for poeng du tjener opp på løp, og dessuten pimpe bilene dine  med nye spesifikasjoner (ikke noe mer mekking enn at du bare velger  Type-Z og får raskere bil), og nye Nitrous-modi. Standarden er at du har  tre tanker som du kan bruke en i slengen eller flere på en gang  ettersom du drifter, men du kan tweake dette ved å velge hvilken type  Nitrous-boost som skal være mest effektiv (Ultimate Charge eller vanlig,  eller bare omtrent likt på begge). I tillegg kan du velge hvilken type  Nitrous bilen din skal ha etter en stund (aner ikke hva som trigger det,  jeg har bare låst opp nye modi på den bilen jeg bruker mest). Her er  det mye rart; i tillegg til vanlig Nitrous kan du få en ekstra tank,  Flex Nitrous som lar deg booste når du vil og bruke så mye Nitrous du  vil, Hi-Nitrous som gir deg latterlig mye mer boost men brukes opp  dobbelt så fort (denne bruker jeg nå), og et par andre varianter. I  tillegg har du også Slipstream-systemet fra RR7 som er nyttig når du  skal kjøre forbi.
Kombinasjonen av at valutasystemet  styrer unlocks og de nye opplåsbare greiene tilfører nok nye taktikker  til at spillet tross alt føles litt friskt, selv om det er mye gjenbruk.  Og da er vi over på det første virkelige problemet: Som i alle andre  RR-spill jeg har spilt, må du omtrent spille sovende for at du skal  klare å miste førsteplassen i de første Grand Prix-rundene. Dette er et  problem siden banene begynner å brukes om igjen allerede etter tre  runder. Det er mange kjedelige løp du må grinde gjennom før du møter noe  som kan minne om motstand, selv om det går litt fortere her enn i for  eksempel Ridge Racer 6 (hvor omtrent hele første Grand Prix endte med at  du hadde tatt igjen motstanderne med en runde). Når du klarer dette,  åpner spillet seg og du har plutselig mange interessante løp å se fram  til, hvor den gode banedesignen virkelig trer fram. Dette kunne enkelt  vært unngått ved at du fikk spille høyere løp fra start, men du må  akkurat som før låse opp Advanced-løpene ved å grinde gjennom Beginner.  Temmelig meningsløst når man tar i betraktning at ingen av bilene fra  Beginner kan brukes i Advanced-løpene.
Det andre virkelige problemet er - mistenker jeg - at  spillet i stor grad er porta fra Ridge Racer 2 til PSP. En ting er at  noe av grafikken (spesielt små detaljer) fører til en del ghosting i  3D-visningen, slik at ting ser ut til å flimre som om du har feil vinkel  på skjermen til tross for at du ikke har det. Mye verre er det at i  noen deler av noen av banene er det til tider massive framedrops ute og  går. Hele spillet senker farten når du er på disse stedene, og det er  dønn irriterende. Det er bare noen få steder det skjer, og stort sett  bare hvis du bruker Nitrous (siden det legger på noen  backbuffer-effekter), men når grafikken ikke akkurat pusher 3DS-en så  mye ellers (eksempel: Noen av shaderne har oppløsning som ser ut til å  være kjipere enn N64) er dette rimelig utilgivelig.
Men  ja, det er de to eneste tingene jeg virkelig har å utsette på dette.  Det er Ridge Racer, på godt og vondt, og spesielt hvis du ikke har spilt  RR før eller har skippa serien de siste årene, er dette et bra kjøp.