Etter min mening: fantasiløs leveldesign, lite ufordring, og null læring (hvis man har spilt Yoshi's Island).
Dessuten for mye inkonsekvente detaljer å samle. Super Mario 3D Land gjorde samlinga riktig: 3 ting per brett, men du må følge med i timen for å finne alle tre. 20 + 100 kan funke, men det er vanskeligere å holde interessen oppe, og Yoshi's Island DS klarte det ikke for min del.
Når det er sagt skal jeg banne i kjerka og si at Yoshi's Island, originalen, også er oppskrytt: det er et interessant spill historisk med tanke på den dristige (den gangen) kunststilen, den ambisiøse måten fysikk var bygget inn i mekanikkene, og i den generelt lekne tilnærminga til Mario-universet. Selve plattforminga er derimot ikke i nærheten av like bra (artig, moro, spenstig, kjapp, presis) som for eksempel Super Mario World, og det er litt begrenset hvor mye de klarer å gjøre ut av fysikken.