Nintendo 3DS: den store tråden

Fullblox ble slippi uten fanfare nå og det er såklart en pussler hvor man som sumoen Mallo skal døtte og dra i esker. Denne gangen er gimmicken at de kan hales i alle retninger. Nytt er og at de første bretta er gratis og så er det fire brettpakker man kan kjøpe med 40 brett i hver. Til sammen koster de 80 spenn og man sparer en del på det. Uansett er det fortsatt megakoscheli og masse :3.
 
Nytt Chibi Robo annonsert og denne gangen er det en plattformer hvor man bruker ledninga som kroken fra Bionic Commando. Vil ha.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen


I dag er dagen hvor The Legend of Zelda: Tri Force Heroes slippes. Yay! Jeg aner ikke noe om hvordan det er ut over at jeg har sett en trailer fordi jeg ikke klarte å styre meg, men det ser ut som en smartere designet utgave av Four Swords/Adventures. Reklamen lovte jo at jeg skulle få lov til å spille ordentlig aleine, men håpet er så klart at flere enn meg gidder å kjøpe faenskapen. Online for tre spillere (ikke to...), det må det da gå an å få til.

PS: Lefdal/Elkjøp kjører kampanje så du får spillen for 399 til og med i morra. Har reservert et eksemplar hos Lefdal så jeg skal dit etter jobb, aner ikke hvordan det er andre steder men på Hamar er det tydeligvis bare jeg som bryr meg om Nintendo-greier så de tar inn ett eksemplar av ting. Det er ikke en underdrivelse, de får bokstavelig talt inn ett enkelt eksemplar av spillet. Bare sånn i tilfelle du ikke bor midt i Oslo-gryta hvor de sikkert har så mange at du ikke kan promenere ned til Kiwi uten å få spillet og en N3DS kasta etter deg.
 
Kjøpte spillet i går via Komplett. Har prøvd litt online med tilfeldige folk og det fungerer overraskende bra, men noen av partiene kan være ganske vanskelige og har opplevd game over et par ganger allerede. Men ingen som har trollet med vilje ennå, noe jeg hadde forventet mer av i et slikt spill.
Skal prøve det litt i ettermiddag med noen venner, er nok der det virkelig er artig.
Skader heller ikke at musikken er i toppsjiktet og sjarmen til å ta på :)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Yess, dreit meg ut der og sjekka ikke før jeg kjøpte. Nu vel. Nå veit jeg iallfall at det som kreves for å være en helt er at du har spisse ører, fyldige koteletter og sideskill.
 
Spilte gjennom første "bane" i går samt starten på bane 2 med noen venner i går. De hadde ikke spillet så vi spilte gjennom "download play". Fungerte overraskende bra! Så vidt jeg har forstått får de en egen save, der de får lagret penger og materiale slik at de kan kjøpe kostymer. Vet ikke om dette fremdeles er lagret neste gang vi spiller, men ville blitt overrasket hvis ikke. Tror dog at de ikke kan være med på arenaen. Men absolutt det bedre jeg har sett av "download play" på 3DS!

Selv om vennene mine kan være litt skadefro, så gikk spillingen ganske greit, og mye morsommere å kunne rope ut sin frustrasjon på en spiller i samme rom i stedet for å måtte spamme "NOOOO!" når random internettfolk oppfører seg ubrukelig.
Alt i alt er herlig liten opplevelse som fungerer som et fint avbrekk fra Smash Bros :)

Edit: glemte å nevne at samarbeid er en vesentlig del av dette spillet. Spesielt utfordrende kan det bli hvis man har forskjellige oppfatninger av hvordan man best skal løse en puzzle, eller enda værre: bekjempe en boss. Ved vår gjennomspilling møtte vi nemlig en boss som krevde god samlet manøvrering for å kunne slå den, problemet var at én mente det var best å gjemme seg på en topp mens vi andre ville holde oss nærme bossen til den viste svakhetstegn, resultatet ble til at vi ikke klarte å reagere mot bossen da den kunne tas da vi var for langt fra hverandre. Er også morsomt at man på sett og vis blir mer utsatt når man går samlet, hvis én spiller f.eks. har bombedrakt og kaster en stor bombe midt i heltegjengen, så kan man risikere å miste 6 av 8 hjerter på én gang, noe som gjør koordinasjon og samarbeid viktig :)
 
Sist redigert:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Har bare spilt aleine så langt, er vel halvveis på første område. Det er en real nedtur innledningsvis, fordi systemet med å bytte mellom tre utgaver av Link, og synet av de døde trefigurene som bare står der og er megacreepy, spesielt når du tenker på at også den ekte Link blir en trefigur når du bytter, er så forstyrrende at det ikke finnes noen parallell i tidligere Zelda-spill; det er rett og slett den verste Zelda-opplevelsen du kan ha. Går seg til etter hvert, dog. Likevel fungerer enspillerdelen mest som trening til flerspillermodusen, og som frampek til hvor artig du kan ha det i den. Jeg registrerer at brettene er kortere og har mer korridor/arena-preg enn i tidligere utgaver, noe som i grunn er bra. Four Swords spesielt led under at det var digre områder du måtte fise rundt i og masse items du måtte bytte mellom, så det var innmari klønete å samle hele banden.
 
Som vanlig viser det seg at multiplayer-Zelda er bra, men bare når alle brikkene en sjelden gang faller på plass. Man MÅ være tre folk som er gode til å samarbeide og som har lav latency, for at det ikke skal bli frustrerende så med mindre man har to venner med 3DS så er det opp til matchmaking-gudinnen om du får lov til å ha det gøy med spillet. Vi må med andre ord få orga no spillings her på forumet en eller annen gang:p

Synes det er synd at det skal fokusere på multiplayer jeg da, for det har en supersjarme og uhøytidelighet jeg gjerne skulle sett strekt utover et skikkelig eventyr.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Yess. Har spilt gjennom de to første områdene (skau og vann) aleine, pluss noen bonus challenges på det første, og jeg liker alt bortsett fra at sukk og stønn, de jeg spiller med er så ræva. Dvs. de gjør ingenting siden jeg spiller aleine. Nå har ikke jeg spilt CD-i-spillene, men i canon-Zelda er det bare Zelda II som er høyere enn dette på frustrasjonsfaktor. Tok en match med randos og det var god sort, prøvde meg på coliseum og da var det en som droppa så da ble det sorry mac og tjue rupier som trøst. Hadde jeg kunnet være sikker på at ikke spillinga mi ble ødelagt av en kødd som droppa ut så hadde jeg bare gått på nett hele tida, men sånn er det ikke. Så ja, SG-spillings må avtales, og det snarest. Når kan dere?
 
Nintendo Badge Arcade har dukka opp og eier ikke mye. Det er et typipisk kranspill med en kanin som konstant pusher deg til å betale litt ekstra. Resultatet av å betale litt ekstra er fine pins man kan døtte på desktopen. Resultatet er at jeg brukte 14 kroner på dritet og så sletta det. Onde greier...
 
Om du ikke er en dum pokemon er det nå enda en grunn til å skru på 3DSen. Pokeyman Picross er ute og det er ikke uventet picross hvor man skal fange noen rare dyr. Om man liker formelen er det såklart fantastisk tidtrøyte. Det er forøvrig gratis i form av at man kan spille de første bretta og så kjøpe flere i pakker. Samme konseptet som Fullblox og der funka det ålreit.
Jo også har det den vprste tutorialen. Pass på å bruk skip-knappen flittig og flipp kjerringa som vil lære deg fuggern.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Bare seconder den der ass. Ikke helt komfortabel med IAP-ene ennå; jeg har ikke brukt ett øre ennå, men det lukter at det blir noen kronasjer etter hvert. Det eneste som egentlig skurrer, er at jeg har ett område hvor jeg ikke finner flere brett å spille, men oversikten viser at jeg fortsatt mangler å samle ting. Bare for mesterrasen som betaler, muligens? Vi får vha simn.

Det er på sin plass å nevne at med de ekstra systemene, progresjonsmodellen og den nye metaen så er dette LETT det friske pustet jeg har krevd fra Picross de siste årene. Om du har en hjerneskade og dermed ikke liker Pokemon så drit i det, last ned uansett for dette er allerede ett av årets spill.
 
Foretrekker Nintendo sin modell kalt "free to start" siden det i praksis er ein demo. Badge Arcade er ok som gratis om du takler å kun få eit par gratisbadgers (mushroom mushroom). Men relliøst spelling daglig er uaktuelt gitt.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Liten Pokemon Picross-oppdatering siden jeg fant ut at faen heller, dette har jeg lyst til å være med på så jeg punga ut. For de som lurer så får du gratis dingsebomser (altså, IAP-valutaen) når du har kjøpt 5000 av dem. Det koster 240 kroner. Som er en rimelig pris for et Picross-spill med Pokemon-tema. Det er fortsatt IAP-er når du har betalt, men du kan bare kjøpe dem vekk umiddelbart så hele greia med å samle valuta faller bort. Fortsatt medaljer å høste, da!

En annen greie er at noen brett er låst med passord. Kjapt søk fant denne lista på Reddit:
Each region has 4 passwords:

JP: 72398476 80930344 75946452 15768352
US: 75603372 34111425 72005601 96734255
18587211 89907383 74326715 77742314
21602893 24235988 77858192 20886261
97053818 19871870 90176937 31986915
71402434 52856270 24177718 38651076
50559005 56005335 91393494 16456607
^ Five sets for EU, so might be language-locked.
Raden som begynner på 1858 funka for meg.

Ellers? Det er en del strategi i metaen, selv om det stort sett går på å samle flest mulig pokemon og bruke dem der spillet krever at du gjør det. Når du har brukt en pokemon går den i cooldown, og den kan du kjøpe vekk... med mindre det er en Legendary eller Mega Evolved-pokemon, da. Teit nok. Det har noe å si fordi enkelte pokemon har begrensninger på hvor store brett du kan bruke dem på, og mange unlocks krever at du bruker visse abilities.

Så ja, jeg synes fortsatt det er fett. Picross er alltid fett, og det er moro med Pokemon-dill og IAP-greiene kan jeg tåle når det er lagt begrensninger på hvor mye du kan bruke. Bra jobba, Nintendo.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Ja. Spiller dette selv og det er ganske bra greier. Eneste innvendingen (bortsett fra f2p-sakene) er at når jeg skal på dass og gjøre kanskje to små puzzles så åpner jeg maskina og den roper "A rare pokemon has been sighted". De er bare synlige i en time, og puzzlet er da gjerne en svær 30-minutters sak.

240 spenn er helt grei deal, men hvis du ikke betaler kan du veldig tidlig bli stuck med å måtte gjøre den daglige treningspuzzelen i en uke før du kan låse opp neste område.