Opprinnelig skrevet av plan_9@30.07.2004, 13.39
Det eneste som er litt trist er at ingen av spillene, hvis bilder vi nettopp ble servert av Lodin, byr på noen eksklusive (iallefall langt fra fristende) DS-funksjoner som virkelig tar bruk av den ekstra skjermen eller stylusen. Og dette er tross alt noen av de største og mest attraktive DS titlene så langt...
80786
Jeg kan lage en liten liste over spill som jeg synes utnytter DSens nye muligheter veldig bra.
Metroid Prime: Hunters
Jeg synes kanskje at Metroid Prime: Hunters er det spillet som foreløpig utnytter DSens tuch screen best. Slik fungerer det: Man beveger Samus med D-Paden, men det interessante er at man styrer Samus sin synsvinkel med stylusen. Man drar rett og slett stylusen i den rettningen man vil at Samus skal se. Dette synes jeg virker som en fantastisk måte å styre et FPS på. Jeg tror nesten at denne styringen kan overgå tastatur og mus hvis de får det til ordentlig. Man bruker også den trykkfølsomme skjermen til å skyte. For å skyte, er det bare å trykke på skjermen der du vil at Samus skal skyte så gjør hun det.
Den øverste skjermen er i Metroid Prime: Hunters preget av et kart. Det er kanskje ikke super nyskapende, men det virker hvertfall veldig greit å alltid ha et kart tillgjengelig når man spiller. Man slipper altså å gå inn på en meny og avbryte spillet hver gang man er usikker på hvor man skal gå.
Pac Pix
Dette er vel kanskje det mest oppfinnsomme spillet vi har sett til nå. Tingen med dette spillet er å tegne en Pac Man. Når du har tegnet en Pac Man kommer den til live. Meningen er at Pac mannen skal spise alle spøkelsene i bildet, men du må også sørge for at Pac mannen ikke går ut av bildet. Dette forhindrer du ved å tegne streker slik at du stopper den fra å forsvinne ut fra bildet. Du må også lede Pac mannen til spøkelsene ved å tegne streker. Du kan tegne Pac mannen så stor du bare vil, bare den ser sånn omtrent ut som en Pac Man. Hvis du tegner noe som ikke blir godkjent som en Pac Man, forsvinner tegningen. Man har ikke evig med blekk, så man bør ikke feile for mye
Den øverste skjermen viser poengsum, hvor mye blekk du har igjen og tid som er igjen.
Pac 'n Roll
Jepp, nok et Pac Man spill. Dette synes kanskje jeg at er det spillet som best utnytter begge skjermene. På den nederste skjermen er det plassert en Pac Man og på den øverste skjermen foregår selve spillet. For at Pac mannen i den øverste skjermen skal bevege seg, må man rulle Pac mannen i den nederste skjermen i rettning av der du vil at den skal rulle i den øverste skjermen. Her kommer begge skjermene til god nytte. Jeg har registrert at det er en del folk som mener at den trykkfølsomme skjermen er den virkelige revolusjonen DSen kommer med, og at hele "Dual Screen" tingen bare er en gimmic. Vel, jeg mener at dette spillet motbeviser det ganske kraftig. Dette spillet hadde nok ikke funket med kun én skjerm, hvertfall ikke like bra.
Wario Ware inc. DS
Det virker som om Wario Ware inc. DS gjør mye bruk av den trykkfølsomme skjermen. Dette spillet, som de to forrige Wario Ware spillene, består av masse syke minigames. Mer vet jeg egentlig ikke om det.
Jeg har også lyst til å nevne en tech demo som ble vist frem på E3 i år. Den ble enkel og greit kalt:
Submarine Demo
Dette er altså bare en demo som ble skapt for å vise hva man kan gjøre med DSen.
På den øverste skjermen ser man en u-båt og på den nederste skjermen ser man et kontroll panel. Det er menignen at man skal få u-båten til å gå frem, tilbake, opp og ned ved å trykke på diverse knapper og dra i forskjellige spaker på den nedre skjermen. Dette gjøres da naturligvis med stylusen. Dette er også et eksempel på et spill som ikke hadde funka med én skjerm.
---
Spill jeg vet lite om, men som virker interessante:
- Animal Crossing DS (Virker som om dette spillet gjør god bruk av Dual Screen funksjonen og den trykkfølsomme skjermen)
- Mario Kart DS (vi har enda tilgode å se noe virkelig nyskapende fra dette spillet, men det som gjør meg spent her, er trådløs multiplayer.)
- Super Mario 64x4 (akkurat som med MK, er dette et spill som ikke foreløpig virker serlig nyskapende, men det kan bli moro med multiplayer. Dessuten er jo Super Mario 64 også et fantastisk singleplayer spill.)
Det er jo nå ca 120 DS-spill under utvikling og det skal bli spennende å se hva diverse utviklere finner på. Jeg er veldig spent på hva de an få til med stemmegjennkejnnigen som vi ikke har sett noe til enda.
