står en bra artikkel om dette i TIME Asia Magazine. litt utdatert kansje siden den er et år gammel, men forklarer masse om hvorfor nintendo sliter.
blant annet sier den at forhandliger mellom sony å nintendo om å sammarbeide om å lage konsoller brøt sammen i 1990, så derfor fant sony ut de skulle lage sin egen konsoll istedet å bli en direkte konkurrent til nintendo. å det var vel egentlig begynnelsen på slutten for nintendo.
den sier også at 60% av spillene til nintendo mekker nintendo selv mot sonys 20%. og nintendo var beryktet for å være meget grådige mot spillutviklere som var interresert i å utvikle spill til deres konsoller så derfor tok spillutviklere sin business over til sony istedet noe som raskt gjorde sony til folkets favoritt.
og den dag idag vasker jo sony gulvet med nintendo på konsoll fronten og angrepet er begynt på nintendos tidligere monopol marked håndholdte konsoller.
da denne artikkelen ble skrevet hadde sony 74% av konsoll markedet mens x-box og gc måtte slåss om smulene og hadde omtrent 13% vær av markedet.
nøkkelordet her er kapital noe som både microsoft og sony har i bøtter å spann + at de er 2 mega selskap som er vant til å slåss for sine produkter i harde konkurranse utsatte markeder med mange forskjellige typer produkter, mens for nintendo som lenge var nesten ene hersker så er disse nye fiendene kansje litt større enn hva de klarer å gape over og det kan nok vise seg at sony og microsoft rett å slett blir for formidable konkurrenter og ha med å gjøre. deres konkurrenter har tross alt en evig rennende elv med ny kapital fra andre områder rennende inn i selskapene mens nintendo er litt mere avhengig av den kapital de får av nettopp konsollene og spill salget...
men nintendo sitter visst nok på en ganske formidabel pengesekk de og som kan komme godt med i slagene som er i ferd med å trå inn for fullt nå også på håndholdt markedet...
les mer nedenfor:
The Console Wars!
EDIT:
Konami: Japans største uavhengige utvikler/utgiver kommer med bare Disney-lisensierte spill til GameCube og MGS:TTS som solgte så dårlig til konsollen at det har fått selskapet til å holde tilbake alle de mest profilerte titlene til GameCuben minus fotballspillet som ligner mest på PES (Jikkyo-ett-eller-annet). Dermed kan vi konkludere med at Konami allerede har forlatt det synkende skipet.
" At this fall's giant Tokyo Game Show, Konami, one of the largest game producers, introduced 23 PlayStation games?but only three for GameCube. "Our target is high school students and older, not Nintendo's grade school demographics," says Minako Gotoh, an executive at FromSoftware, which currently makes 15 titles for the PlayStation 2 but just two for the GameCube. "
deres målgruppe er ikke drittunger sier de, men ungdommer og voksne
Isteden for å bli en god gammeldags brusblanding er nintendo det de alltid har vært, gøy. Men folk i dag vil ikke ha det gøy, de vil ha noe snasent noe med mange duppeditter, selv om de ikke har bruk for det. Og når de duppedittene høres ut som noe man kan få bruk for, ja da er det klart for idiotdansen. GCen skriker gøy til deg, men det hjelper ikke stort. Hvorfor? Jo fordi vi vil ha tøff som tufsa tatovert mitt i panna.
GC er den mest innovative konsolen. Den har de mest innovative spillene. Den har den bredeste appelen, men den har ikke tøff skrevet over hele seg.
nintendo har den smaleste appealen, ikke den bredeste. i alle år har de appelert i hovedsak til barn under 14 år, dette har liksom vært hele markedsføringen deres. når playstation kom så annerkjente de voksne spillerne tidlig etter sin fødsel og oppfordret sine spillutviklere til å lage spill egenet for voksne noe ikke nintendo har for vane og gjøre.
nintendo har forsøkt å gi ut noen mere voksne titler i de senere år, men gjennom et langt liv med et barnslig image har folk vanskelig for å se på nintendo som noe annet enn leketøy makkere for barn ettersom det har vært ders markedsføring å image i alle år helt til playstation kom...