Nintendo- ett synkende skip?

Jeg klarer bare ikke helt å forstå hvorfor Nintendo ga ut en lilla (eller indigo om man vil) konsoll, med en lilla logo. Hva tenker forbrukeren når han/hun ser en firkantet-formet logo med lilla farge? Eller hva med en haug små 3D-firkanter som til slutt blir til en lilla logo? Carlsen Leker anyone? Jeg synes det blir for sært. Det er ikke noe barnslig ved logoen egentlig ... Den er helt grei. Men det blir bare for sært for mannen i gata som heller synes det ser tøft ut med en über-fancy måte å skrive «PS2» på, eller en tøff grønn X. Ikke at jeg liker logo-fargen til Microsofts XBox så godt, men den bruker ikke klosser til å forme logoen sin (klosser --> Lego) ... Egentlig er dette en bagatell, men den lillafargen trekker ikke til mannen i gata.

Nå kom det riktignok en svart GameCube ved lansering også ... Men det var likevel lilla logo.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hey, Gamecube-logoet er det sprekeste evvah. Ikke diss.

smached:

Jeg er forsåvidt enig med deg i at Nintendo har tatt litt for lite sjanser, men det er ikke de alene om. Det eneste virkelig originale jeg kan komme på fra denne generasjonen er Sonys Eye Toy-spill. Når jeg tenker over det, har Nintendo egentlig vært ganske dristige i denne generasjonen. Jeg føler de på mange måter har tatt flere sjanser enn konkurrentene. Et godt eksempel er besluttningen om at The Wind Waker skulle ha Cel-shadet grafikk. Mange droppet Wind Waker på grunn av det. Vi har jo også spill som Paper Mario 2, som grafisk sett er temmelig dristig. Dessuten har vi spill som Metroid Prime, som praktisk talt har funnet opp en ny sjanger.

Ellers er jeg helt enig med deg.

How to kill a faerie?

Stop believing in it.

Nintendo er fortsatt en av de vakreste små skattene som finnes i en verden fylt med EA. At vi som sitter her og tror vi kan noe slutter å tro på det hele er begynnelsen på slutten. Gamecube har på mange måter vært en flopp, men det hindrer likevel ikke det faktum at Nintendo er den konsollen som har de fleste og beste toppspillene.

Det største problemet slik jeg ser det er mangel på main stream innovasjon ( som på mange måter er det motsatte av innovasjon )

Isteden for å bli en god gammeldags brusblanding er nintendo det de alltid har vært, gøy. Men folk i dag vil ikke ha det gøy, de vil ha noe snasent noe med mange duppeditter, selv om de ikke har bruk for det. Og når de duppedittene høres ut som noe man kan få bruk for, ja da er det klart for idiotdansen. GCen skriker gøy til deg, men det hjelper ikke stort. Hvorfor? Jo fordi vi vil ha tøff som tufsa tatovert mitt i panna.

GC er den mest innovative konsolen. Den har de mest innovative spillene. Den har den bredeste appelen, men den har ikke tøff skrevet over hele seg.

Du blir ikke tøff av å eie en GC. Men hvis du har en genuin interesse for spill som ikke stinker kommersialisering helt ut i eksplosjonen på forsida, så er GC den rette konsollen for deg. Med mindre du eier en modifisert xbox, that is ;)

Hvorfor GC har floppet:

Den innoverer med spill, ikke med multimediatilbehør

Den har alt for få eksplosjoner klistret rundt omkring, både på konsollen og på spillene

Den er ubrukelig til å stanse innbruddstyver

Den er alt for gøy til at depressive tenåringer kan like den

Den appelerer til en gruppe mange ikke ønsker å assosieres med

Det virker som om kritikken mot GC i all hovedsak retter seg mot at den skriker gøy til alle og enhver. Den oppfølger greia forstår jeg svært lite av, det er jo en slevfølge at å klistre ett kjent merkenavn til et produkt gjør det mer attraktivt. Det kalles reklame, og dere ser det hver dag i ulike former. Det er ikke noe sært noe nintendo holder på med. Hva faen er dere. Evneveike? Å starte en ny merkevare er usikkert økonomisk. Tror dere verden leker butikk?

Nintendo foretar forøvrig sine eksperimenter på det japanske marked, og hvis det flopper der, så slipper vi å se det her. Praktisk, ikke sant?

står en bra artikkel om dette i TIME Asia Magazine. litt utdatert kansje siden den er et år gammel, men forklarer masse om hvorfor nintendo sliter.
blant annet sier den at forhandliger mellom sony å nintendo om å sammarbeide om å lage konsoller brøt sammen i 1990, så derfor fant sony ut de skulle lage sin egen konsoll istedet å bli en direkte konkurrent til nintendo. å det var vel egentlig begynnelsen på slutten for nintendo.

den sier også at 60% av spillene til nintendo mekker nintendo selv mot sonys 20%. og nintendo var beryktet for å være meget grådige mot spillutviklere som var interresert i å utvikle spill til deres konsoller så derfor tok spillutviklere sin business over til sony istedet noe som raskt gjorde sony til folkets favoritt.
og den dag idag vasker jo sony gulvet med nintendo på konsoll fronten og angrepet er begynt på nintendos tidligere monopol marked håndholdte konsoller.
da denne artikkelen ble skrevet hadde sony 74% av konsoll markedet mens x-box og gc måtte slåss om smulene og hadde omtrent 13% vær av markedet.

nøkkelordet her er kapital noe som både microsoft og sony har i bøtter å spann + at de er 2 mega selskap som er vant til å slåss for sine produkter i harde konkurranse utsatte markeder med mange forskjellige typer produkter, mens for nintendo som lenge var nesten ene hersker så er disse nye fiendene kansje litt større enn hva de klarer å gape over og det kan nok vise seg at sony og microsoft rett å slett blir for formidable konkurrenter og ha med å gjøre. deres konkurrenter har tross alt en evig rennende elv med ny kapital fra andre områder rennende inn i selskapene mens nintendo er litt mere avhengig av den kapital de får av nettopp konsollene og spill salget...

men nintendo sitter visst nok på en ganske formidabel pengesekk de og som kan komme godt med i slagene som er i ferd med å trå inn for fullt nå også på håndholdt markedet...

les mer nedenfor:

The Console Wars!

EDIT:
Konami: Japans største uavhengige utvikler/utgiver kommer med bare Disney-lisensierte spill til GameCube og MGS:TTS som solgte så dårlig til konsollen at det har fått selskapet til å holde tilbake alle de mest profilerte titlene til GameCuben minus fotballspillet som ligner mest på PES (Jikkyo-ett-eller-annet). Dermed kan vi konkludere med at Konami allerede har forlatt det synkende skipet.
" At this fall's giant Tokyo Game Show, Konami, one of the largest game producers, introduced 23 PlayStation games?but only three for GameCube. "Our target is high school students and older, not Nintendo's grade school demographics," says Minako Gotoh, an executive at FromSoftware, which currently makes 15 titles for the PlayStation 2 but just two for the GameCube. "

deres målgruppe er ikke drittunger sier de, men ungdommer og voksne :D

Isteden for å bli en god gammeldags brusblanding er nintendo det de alltid har vært, gøy. Men folk i dag vil ikke ha det gøy, de vil ha noe snasent noe med mange duppeditter, selv om de ikke har bruk for det. Og når de duppedittene høres ut som noe man kan få bruk for, ja da er det klart for idiotdansen. GCen skriker gøy til deg, men det hjelper ikke stort. Hvorfor? Jo fordi vi vil ha tøff som tufsa tatovert mitt i panna.

GC er den mest innovative konsolen. Den har de mest innovative spillene. Den har den bredeste appelen, men den har ikke tøff skrevet over hele seg.
nintendo har den smaleste appealen, ikke den bredeste. i alle år har de appelert i hovedsak til barn under 14 år, dette har liksom vært hele markedsføringen deres. når playstation kom så annerkjente de voksne spillerne tidlig etter sin fødsel og oppfordret sine spillutviklere til å lage spill egenet for voksne noe ikke nintendo har for vane og gjøre.

nintendo har forsøkt å gi ut noen mere voksne titler i de senere år, men gjennom et langt liv med et barnslig image har folk vanskelig for å se på nintendo som noe annet enn leketøy makkere for barn ettersom det har vært ders markedsføring å image i alle år helt til playstation kom...

Reginald Fils-Aime, Nintendo's VP of Sales of Marketing har kommet med noen lovende kommentarer for dem som bekymrer seg over nintendo for tida:

* The next generation home videogame sytem from Nintendo, codenamed Revolution, will be fully unveiled in the upcoming E3.

* They don’t give any info about it cause they don't want their ideas stolen from their competitors.

* They plan to aggressively pursue the best third-party companies, by any means, to develop games for Revolution.

* Revolution’s mission is to deliver an innovative experience to gamers, just like the DS did.

* Last but not least Mario 128 is still in development for the GameCube.
Kilde

Sheffield

Livet er for kort til å være edru
Når skal folk slutte å høre på In-house pressemeldinger? Det er bare propaganda. PROPAGANDA! Slike pressemeldinger skal alltid tas med et par og tyve teskjeer salt.

Opprinnelig skrevet av swepps
nintendo har den smaleste appealen, ikke den bredeste. i alle år har de appelert i hovedsak til barn under 14 år, dette har liksom vært hele markedsføringen deres. når playstation kom så annerkjente de voksne spillerne tidlig etter sin fødsel og oppfordret sine spillutviklere til å lage spill egenet for voksne noe ikke nintendo har for vane og gjøre.

nintendo har forsøkt å gi ut noen mere voksne titler i de senere år, men gjennom et langt liv med et barnslig image har folk vanskelig for å se på nintendo som noe annet enn leketøy makkere for barn ettersom det har vært ders markedsføring å image i alle år helt til playstation kom...
Jeg vet dette argumentet er temmelig utslitt, men jeg kan ikke la være å nevne det. Et spill trenger ikke inneholde boldsøl, store eksplosjoner, svar humor, banning, realistisk grafikk, sex osv. for å kunne apellere til voksene. Jeg er blir snart 18, og jeg nyter Nintendos spill like mye som jeg alltid har gjort. Og skal vi tro Nintendos propaganda, er mer 1/3 av GBA SP-eiere over 18 år. GBA har ikke akkurat mange spill som inneholder mye av de tingene jeg listet opp ovenfor.

Jeg vil tro at i hver fall Zelda og Metroid er spillserier som de fleste voksene vil like. Men også det nylig utgitte Paper Mario 2 tror jeg vil slå an hos de eldre, til tross for det barnslige utsendet. Det er fordi spillet har en del humor som burde egne seg for voksene.

Opprinnelig skrevet av impywimpy@05.01.2005, 20.54
Dette tror jeg er litt feil, grunnen til at PS2 selger mest er den brede utvalg av spill. Nintendo har fint lite støtte fra tredjepartsutviklere, PS2 er har massevis. Mannen i gata regner med at den konsollen med flest spill har også flest gode titler. I tillegg til at man kan spille av DVD-filmer på den.

Ellers er det mye jeg kunne kommentert i innlegget ditt, men jeg skal snart legge meg.

Redigert: Shigsy, det argumentet (om unødvendigheten av vold) nytter ikke når mannen i gata vil ha det. Pengene ligger i mainstream-appellen - noen Nintendo ikke har mye av.

Opprinnelig skrevet av Agahnim
Redigert: Shigsy, det argumentet (om unødvendigheten av vold) nytter ikke når mannen i gata vil ha det. Pengene ligger i mainstream-appellen - noen Nintendo ikke har mye av.
Jeg vet, jeg vet. Og det er trist at folk tenker slik. Det er for teit at mannen i gata (eller fjortisen i gata) velger spill etter hvor fete eksplosjoner det er på coveret. Jeg er sikker på at hvis en hardcore GTA-fan bare hadde tatt seg litt tid til å teste et spill som for eksempel Paper Mario 2, hadde han ganske så sikkert funnet ut at spillet faktisk er veldig moro, og at det har en helt spesiell sjarm som det burde være vanskelig å mislike. Jeg har opplevd flere folk som har disset Nintendos spill for å være barnslige, men så fort de får prøvd Smash Bros er det plutselig ikke så teit allikevel.

La netopp merke til enda en liten ting å kommentere i innlegget ditt, jeg var trøtt igår:
Jeg er blir snart 18, og jeg nyter Nintendos spill like mye som jeg alltid har gjort. Og skal vi tro Nintendos propaganda, er mer 1/3 av GBA SP-eiere over 18 år.
Har du alltid lent deg mot Nintendo? Nintendo hadde jo sin stortid med NES og SNES og jeg vet at mange kjøper GBA for å spille SNES-klassikere igjen. Dette er gjerne folk i 18-årsalderen eller eldre. Det kommer masse nye og bra spill til GBA, men mange av topptitlene er relanseringer - noe vi tåper som solgte SNES-en vår liker.

Jeje ...
Bottom line: Jeg tror grunnen til at Nintendo har solgt 1/3 av GBA-ene sine til 18-årige eller eldre er deres hyppige bruk av relanseringer.

Agahnim:

OK, kanskje jeg brukte bredeste appell litt feil. Poenget er at jeg mener at Nintendos spill burde appelere til folk i alle aldre og på alle nivåer. Hvorfor? Fordi Nintendo er gøy.

Hvorfor den ikke gjør det er en annen sak. Dette er fordi majoriteten av folk er noen forbanna idioter som ikke ser forskjell på kvalitet og kvantitet med mindre de blir kuttet opp. Dette er et faktum. Man kan ikke forvente at majoriteten tenker selv.

Bare se på det politiske bildet i Norge, det er nesten som man lurer på om diktatur er veien framover...

Grunnen til at ting selger bra er yderst sjeldent kvalitet. Folk flest har ikke vett til å gjøre kloke valg til deres eget beste. Du kan si hva faen du vil, men det er likevel et faktum.

Og SP er jo "teh sexiest"

Kilik

Lokal moderator
Ser ut til at det nærmer seg slutten for GC i UK:

In what could mark the beginning of the end for Gamecube in the UK, major retailers such as Argos have started to sell the machine for as little as £39.99.

Accessories and software are also being reduced across the board. Index, for instance, have been flogging Mario Kart: Double Dash!! for £9.99, Mario Sunshine for £6.99 and WrestleMania X8 for a mere £5.99, while Woolworths have been selling a selection of titles from the Players Choice range for £6.99.

With both PlayStation 2 and Xbox having had a hugely successful Christmas, thanks to the recent releases of AAA titles like GTA San Andreas and Halo 2, Nintendo half-heartedly countered with a Cube bundle that featured the year-old Mario Kart: for the week-ending 11 December, just over 7000 Gamecubes were sold in the UK, compared to 37,500 for Xbox and 60,500 for PS2.

Kilde: GamesRadar

Noen som har kilder til det norske salget? Mistenker Nintendo gjør det bedre her, da Nintendo tradisjonelt har gjort det meget bra i Norge (N64 gjorde det best i Norge sammenlignet med alle andre europeiske land).

Kleevah

Livsfarlig amatør
http://www.gc.advancedmn.com/article.php?artid=4035

Skrevet på en humoristisk måte, men jeg synes faktisk det er en faretruende god fremstilling av dagens marked.

Og til alle dere som på død og liv skal påstå at Nintendo taper så mye penger og kommer til å gå konkurs osv.: Ta en titt på årsregnskapet (ie. overskuddet) de siste årene før dere opner kjeften igjen.

Oj, her var det JÆVLIG mange røde tall med minus foran dere... <_<

> http://www.nintendo.com/corp/annual_report.jsp

SHDR

Gullmedlem
Det var det jeg også mente. Nintendo går slett ikke med underskudd, som sagt er de faktisk de eneste som tjener penger salg av sin konsoll. I motsetning til Xbox og særlig PS2 består GC-en av temmelig standard deler, i motsetning til NV2X og særlig RDRAM-en i PS2-en, som sørger for at skaberakket glatt holder seg over 1000 kroner alene. Legg til en ekstremt sær custom-chip, og du har dyre greier.

Opprinnelig skrevet av Shadar@07.01.2005, 16.33
Det var det jeg også mente. Nintendo går slett ikke med underskudd, som sagt er de faktisk de eneste som tjener penger salg av sin konsoll..
159681​
Tjener ikke sony fett på ps2 for tiden...