Shodan: Tjaaaa ... Sony nektet blant annet The Behemoth lisens til å gi ut Alien Hominid på PS2 opprinnelig, siden det var i 2D, og de følte ikke at det representerte deres konsoll godt nok. Etter at det var gitt ut på GameCube, og solgte temmelig anstendig, fikk de likevel lisens. Det er et greit eksempel på at Sony forsøker å moderere hva utviklere gir ut på deres konsoll. En utvikler intervjuet i Edge for noen måneder siden uttrykte frustrasjon med Sony ettersom de bortimot krevde at et spill skulle ha online-modus nå om dagen, selv om spillet ikke var designet for det. Han mente at det bidro til å senke kvaliteten på spill.
Alt på en boks ... den gjør alt, og funker ikke særlig bra til noe av det. Dette er selvsagt et smaksspørsmål: jeg har brukt PS2-en min til DVD-spiller et par ganger, og med tanke på kvaliteten det resulterte i, skjer det ALDRI igjen. Forferdelig bilde. Jeg er heldigvis så priviligert at jeg har DVD-spillere og konsoller om hverandre, og en AV-switch i surroundforsterkeren min, så det er mulig jeg ikke er istand til å se dette poenget. Uansett: greit nok, en spillkonsoll kan like gjerne spille av DVD-er. Men jeg ville ikke savnet muligheten.
Du ser ... det er noe som heter spilldesign, og noe som kalles interaktiv underholdning. Interaktiv underholdning spiller etter veldig annerledes regler enn hva film gjør. Der film i stor grad baserer seg på fortellerteknikk og spenningsoppbygning for å skape underholdning, fungerer ikke dette på samme måte i videospill. Joda, en del kvasi-spill som RPG-er og survival horror-spill bruker filmatiske teknikker (dårlig) til å bygge spenning, og begrenser dermed underholdningsverdien i interaktiviteten. Faktum er at det er hvor underholdende selve interaksjonen med spillet er som bestemmer hvorvidt et spill er godt eller ikke. Og det kan du ikke komme og påstå at er en smakssak. Akkurat som det finnes regler for hva som skaper en god film og ikke, finnes det regler for hva som gjør et spill bra. Spill som forsøker desperat å etterape filmen, og på den måten undergraver sin egen interaktive design, vil være dårlige. Dermed vil du aller helst unngå å blande inn inspirasjon fra et lineært medium til et medium der det er spillerens kontroll over enhver situasjon som er i sentrum.
Jeg kan ikke påstå at Sony forsøker å blande spill og film, men jeg kan si at jeg oppfatter deres markedsføringsbeslutninger som det. De forsøker å pushe PS3 og PSP som mediastasjoner fremfor noe, og det tror jeg formidler feil bilde av spillbransjen til prospektive forbrukere. Spill har ingenting med film og musikk å gjøre. Det er ikke den samme fokusen i det hele tatt. I motsetning til film og musikk er spill en opplevelse som krever noe fra spillerne, og som sådanne er det ikke nødvendigvis for alle. Hva om massemarkedet kjøper PS3-en men ikke spillene? Hvilke signaler sender det til Sony? Jo, spill er ikke noe satsningsområde. Det er som med PS2: det er et veldig stort marked, men likevel er det et veldig oppblåst marked. Halvparten av alle som har en PS2 bruker den til FIFA 2003 etter noen pils med gutta, også ser de film på den. Kanskje de plukker opp et spill i ny og ne når hypen trenger gjennom til deres virkelighet, men de synes vel egentlig ikke det er så hot shit, fordi de får høre at det er en "filmatisk opplevelse", noe det generelt SLETT IKKE ER. At spilldesignere forsøker å pushe spill som cinematiske opplevelser, og at konsollutviklerne forsøker å pushe mot fotorealisme, er skadende for bransjen som helhet fordi det ganske enkelt ikke er det interaktiv underholdning handler om! Bah.
SulkyIce Jew: Ikke anta at du kan noe bedre enn meg før du har bevist det. Selvsagt er Nintendo ute etter å tjene penger, og det gjør de også. Men de er et firma med lange tradisjoner, med en intens stolthet rundt det de driver med. Sony er først og fremst et elektronikkfima. De er stolte av maskinene sine. Merker du det? De viser frem maskinene, viser frem hva maskinene kan gjøre, men ikke hva du skal spille på dem, fordi de egentlig ikke bryr seg så mye om spillene? Spill er noe andre lager til deres konsoller. Deres spillutviklere er dyktige studioer som er blitt kjøpt av Sony for å fremme deres konsoll, det er ikke en tradisjon som har ligget med Sony særlig lenge. Hva med Microsoft? Du ser at de interesserer seg mest for systemet sitt, infrastrukturen. Sony viste ikke frem menyskjermer og skrøt ikke av koblingsmuligheter mellom PC og PS3. MS fokuserte intenst på online-arkitekturen sin, mulighetene konsollen deres hadde for å fungere som en PC, den smarte programvaren som tillot brukeren en unik opplevelse. Og så viste de frem maskinvaren sin. Mektig. Enda bedre enn PC-er!
Nintendo viste frem spillene sine. De viste frem konsollen sin også. Den var fin, men de fortalte ingenting om den, for de mente de hadde noe stort på gang som de ikke ville avsløre helt riktig enda. De viste frem spillene de ville satse på det neste halve året. Viste Sony og MS frem noe annet enn tech-demoer på konsollene sine? Viste de frem noen spill til sine nåværende konsoller? Viste de at de hadde noen interesse for spill som medium for annet enn intens inntjening? Fortalte J Allard at han elsket spill? Fortalte Ken Kutaragi at han var stolt over å få designe interaktive opplevelser? Nei, det gjorde de ikke. De la vekt på helt andre ting. Hverken J Allard eller Ken Kutaragi har noensinne vært involvert i spilldesign. De har jobbet med henholdsvis forretningsplaner, markedsføringsstrategi og mikrobrikkedesign. Satoru Iwata begynte som programmerer hos Hal Laboratories under Nintendo i 1985. Han sluttet på universitetet og ble kastet ut av familien sin fordi han ville jobbe med videospill. Mulig dette ikke er så viktig, men jeg synes det sier en hel del om Iwata og hans forhold til spill. Han arbeider ikke utelukkende etter forretningskalkyler. Han, og firmaet han styrer, virker å være interessert i å utvikle videospill som medium. Det synes jeg er sympatisk. Det betyr at de setter like mye pris på mediet som hva jeg gjør. Microsoft og Sony avslører gang på jævla gang at de egentlig ikke gjør det.
Var det noe mer dere lurte på da?