Nintendo

Opprinnelig skrevet av Shigsy@06.03.2005, 17.13
Slå meg den som vil, men jeg likte både Super Mario Sunshine, Zelda: The Wind Waker og Mario Kart: Double Dash svært godt.

Jeg har også lagt merke til at jeg ikke bryr meg så veldig om de store feilene som Nintendo gjør. For eksempel mangelen på tredjepartsstøtte har egentlig ikke plaget meg i det hele tatt.

Også GameCubes fraværende online har plaget meg minimalt. Jeg spiller ikke en gang online med PC-en min, og jeg har nå en relativt god PC med 1MB linje koblet til seg.

En annen ting som plager mange er Nintendos melking av franchisene sine. Dette bryr meg også svært lite.

185892​
Her mangles det sårt litt objektivitet. Bare fordi noen (i dette tilfellet deg) synes det er ok, blir det da greit av Nintendo å være så kyniske? Her lukter det nesten fanboy, for å bruke et mer eller mindre bannlyst ord på Spillegal. Du innrømmer at Nintendo har gjort feil, men "liker dem allikevel". Nesten som en mor som ikke klarer å sette grenser for sin sønn: "Jeg vet jo at det er galt, men han er jo bare barnet..."

Man må ikke bare se på spillene til Nintendo. Hardawere logikken deres er minst like kjip.

Shadar: Du kan umulig mene at ICO er det første spillet uten HUD? Jeg har tilogmed spilt Amstrad spill uten.
Den ene setningen din: "Singstar og Eyetoy. Dette er gode titler fra en utvikler som ikke lytter til hva markedet forteller dem, men heller hva dens teft som spilldesigner mener er bra." Singstar og Eyetoy er vel de mest pengeforlokkende spillideene som finnes. "Hey, vi lager et karaokespill med noe cheesy interface og komplett mangel på grafikk som konsollen er god nok til å produsere. Slenger vi med et par musikkvideoer kan vi fint få en 600 kroner for det hele uten at forbrukerne aner ugler i mosen..." Eyetoy er i teorien noe originalt, man kan spille uten en form kontroller. Men kamera med dybde og fargesensorer har allerede vært i bruk på arcademaskiner i flere år. Dessuten er ikke Eyetoy særlig fungerende som et "spill".

Nintendo er jo kjent for sine orginale og morsome spill og ikke minst barnevennlige. Selv om det har kommet noen veldig få titler som er for voksne barn også. :p

Men jeg begynner å lure mere å mere på om at Nintendo kan bare kutte ut hele hardwaren og heller lage di spilla som er ekslusive på di andre konstollene som er mye bedre. Da tenker jeg kun på Gamecuben altså, di håndholdte maskinene til Nintendo burde fortsette å være. Men rett og slett kutte ut Gamecuben.....

Og da er det mange folk som kommer til å skrike ditt å datt tenker jeg. Men om vi tenker over det så er det jo ikke noe imponerans med GC i det hele tatt. Men det er spilla som er ekslusive for Nintendo som er bra.

Jeg tror at 2005-2007 er åra som kommer nå til å være kritiskt for Nintendo. Om ikke dems neste konsoll nå kommer til å være noe utenom det vanlige så tror jeg at det er kroken på døra for Nintendo på hardware fronten.

Har ikke kjøpt 1 spill til GC på sikkert 1år nå...eller faktisk 1 spill og det er Paper Mario som er noe av det værste møkka jeg har spilt...

Opprinnelig skrevet av plan_9+06.03.2005, 20.02-->
<!--QuoteBegin-Shigsy
@06.03.2005, 17.13
Slå meg den som vil, men jeg likte både Super Mario Sunshine, Zelda: The Wind Waker og Mario Kart: Double Dash svært godt.

Jeg har også lagt merke til at jeg ikke bryr meg så veldig om de store feilene som Nintendo gjør. For eksempel mangelen på tredjepartsstøtte har egentlig ikke plaget meg i det hele tatt.

Også GameCubes fraværende online har plaget meg minimalt. Jeg spiller ikke en gang online med PC-en min, og jeg har nå en relativt god PC med 1MB linje koblet til seg.

En annen ting som plager mange er Nintendos melking av franchisene sine. Dette bryr meg også svært lite.

185892​
Her mangles det sårt litt objektivitet. Bare fordi noen (i dette tilfellet deg) synes det er ok, blir det da greit av Nintendo å være så kyniske? Her lukter det nesten fanboy, for å bruke et mer eller mindre bannlyst ord på Spillegal. Du innrømmer at Nintendo har gjort feil, men "liker dem allikevel". Nesten som en mor som ikke klarer å sette grenser for sin sønn: "Jeg vet jo at det er galt, men han er jo bare barnet..."

Man må ikke bare se på spillene til Nintendo. Hardawere logikken deres er minst like kjip. [/b]
Jepp, her magler det objektivitet i bøtter og spann, og det er jeg veldig klar over. Jeg sier ikke det er greit at Nintendo gjør disse feilene. Jeg sier bare at disse feilene ikke har betydd mye for meg personlig. Så ja, det er min objektive mening. Jeg liker Nintendo basert på hva som er viktig for meg personlig, og da har ikke andres meninger mye å si. Jeg skal selvfølgelig ikke klage hvis Nintendo mekker seg en onlinetjeneste (gratis, hvis ikke gidder jeg ikke bruke den, online er ikke så viktig), får opp tredjepartsstøtten og begynner å lage flere orginale spillserier. Jeg forventer og forlanger egentlig at alle disse tingene forbedres til neste generasjon, for Revolution vil ikke bli noen Revolusjon uten. Uansett hvor unik selve hardwaren blir.

Og jo, jeg kan bare se på spillene. Du vet like godt som meg at spillene er den avgjørende faktor når man går til anskaffelse av en konsoll. Det er det i hvert fall for de aller fleste.

REDIGERT

Larsen: Hvordan er det mulig å ikke like Paper Mario 2? Ja, jeg vet. Objektive meninger. Lenge leve dobbeltmoralen :trollmann:

Jeg er fornøyd med utvalge til GameCube, jeg. Konsollen har gitt meg F-Zero GX, Metroid Prime, Metroid Prime 2: Echoes, Super Smash Bros. Melee, Metal Gear Solid: The Twin Snakes og Resident Evil 4, som jeg ser på som konsollens største titler, og det er titler som i mine øyne er på høyde med de beste spillene på XBox og PS2, og et par av dem ser jeg på som enda bedre.

Men om jeg har opplevd skuffelser fra Nintendo når det gjelder GameCube? Joda, det skal være visst. Super Mario Sunshine var moro, men ikke på høyde med de tidligere spillene i serien (da tenker jeg på de Mario-spillene i plattformsjangeren).

Mario Party 4 hadde jeg det moro med, men det ble så unødvendig med Mario Party 5 og 6. Hvor store forskjeller er det egentlig? Den siste versjonen har
riktignok en grell mikrofon, men gir det så mye ekstra?

Paper Mario ... Sikkert noen som liker det, men jeg ble skuffa. Synes det var enormt kjedelig. Tamt.

Mario Power Tennis og Mario Golf: Toadstool Tour har overhode ikke interessert meg, og selv om noen skulle finne disse interessante, så synes jeg det blir melking av Mairo-franchisen. Jeg vil da mye heller se flere Mario-spill i plattform-sjangeren, der den hører hjemme!

Mario Kart: Double Dash!! er et spill som interesserte meg 15 minutter i single-player, og deretter noen timer i multiplayer. Kan ikke direkte klage på multiplayer-opplevelsen, men i single-player er det bare kjedelige, og det er jo egentlig ikke så enormt forskjellig fra tidligere utgivelser. LAN? What about online?!

Den største skuffelsen er vel bruken av Pokémon-franchisen. Pokémon Box, Pokémon Channel og Pokémon Colosseum? Neste på GameCube blir vel Pokémon Snap 2 og Pokémon 3D Pinball ... Ikke bare på GameCube de melker franchisen, men remakes av de to første spillene på GBA, samt Pokémon Pinball: Ruby & Sapphire og Pokémon Dash på DS. Pokémon Dash?! WTF?! ... Kan de ikke heller utvikle serien litt, for det har skjedd enormt lite i utviklingen. På GameBoy har det vært nye Pokémon, nye karakterer (som egentlig ikke er så ulike fra de tidligere spillene) og litt bedre grafikk - men det er alt. Greit, Pokémon Pinball (det første) var faktisk ikke så ille, men de melker til det ekstreme. Jeg vil se Pokémon Online!

1080: Avalanche synes jeg var et godt spill, faktisk. Jeg likte det faktisk bedre enn det über-hypa SSX 3, men egentlig blir det litt vanskelig å sammenligne, da fokuset i 1080 er fart, og fokuset i SSX er über-triks.

Animal Crossing og Pikmin må også nevnes, og de er vel av de mer innovative titlene til GameCube i år. Jeg synes egentlig begge spillene er ganske artige, men ikke noe store greier.

Så ja, Nintendo skuffer til tider, men de kommer også med noen stor-titler, og totalt-sett synes jeg GameCube er en flott konsoll. Har hatt mye moro med den, selv om det i det siste har blitt langt mer spilling på PS2 og XBox (utenom den tiden da jeg fikk Resident Evil 4).

Nintendo DS har forresten vært en skuffelse når det kommer til spillutvalget. Det er ikke ett eneste stor-spill på den i Nord-Amerika, og konsollen har vært ute i over 3 måneder. Super Mario 64 DS er det eneste skikkelig gode spillet, men det er en halveis remake. Wario Ware Touched! var en enorm skuffelse som varte i toppen 2-3 timer.

Likevel vet jeg at de gode spillene kommer ... Advance Wars, Another Code, Pokémon Pearl/Diamond (håper på en stor forbedring) etc. Bare synd man må vente.

Opprinnelig skrevet av impywimpy@06.03.2005, 19.47
Microsoft har da også spyttet ut Top spin, crimson skies, fable og PGR/2.
185974​
Fable er utviklet av Big Blue Box Studios, Top Spin av Power & Magic, PGR-serien av Bizarre Creations. All info hentet fra ign.

(...) men kun Ico kan overgå Nintendos produksjon, og det blir ikke flere Icoer. Aldri. Og siden Nintendo aktivt forsøker å bringe til massene det Ico brakte til noen få, går de av med seieren for min del. Om du feiler prøver du igjen, du bytter ikke demografi og skaffer deg skinnfrakk.
Sjekket ut den uoffisielle oppfølgeren til ICO, Wanda and Colossus?

Larsen: Hvordan er det mulig å ikke like Paper Mario 2? Ja, jeg vet. Objektive meninger. Lenge leve dobbeltmoralen :trollmann:
186015​
Vel synes det ble for dumt med den sena som du skal gjøre alle kampene på. Og pluss at jeg rett og slett ikke synes det var noe morro. Synes at Mario kan holde seg til plattform spill og holde seg langt unna RPG som dem prøvde på i Paper Mario2.

Men så skal det nevnes at det er kun noen få spill jeg liker til GC og det er Eternal Darkness,Resident Evil serien og det Lugios Mansion eller hva det heter...

Opprinnelig skrevet av Psycho Mantis
Mario Party 4 hadde jeg det moro med, men det ble så unødvendig med Mario Party 5 og 6. Hvor store forskjeller er det egentlig? Den siste versjonen har
riktignok en grell mikrofon, men gir det så mye ekstra?

Mario Power Tennis og Mario Golf: Toadstool Tour har overhode ikke interessert meg, og selv om noen skulle finne disse interessante, så synes jeg det blir melking av Mairo-franchisen. Jeg vil da mye heller se flere Mario-spill i plattform-sjangeren, der den hører hjemme!

Den største skuffelsen er vel bruken av Pokémon-franchisen. Pokémon Box, Pokémon Channel og Pokémon Colosseum? Neste på GameCube blir vel Pokémon Snap 2 og Pokémon 3D Pinball ... Ikke bare på GameCube de melker franchisen, men remakes av de to første spillene på GBA, samt Pokémon Pinball: Ruby & Sapphire og Pokémon Dash på DS. Pokémon Dash?! WTF?! ... Kan de ikke heller utvikle serien litt, for det har skjedd enormt lite i utviklingen. På GameBoy har det vært nye Pokémon, nye karakterer (som egentlig ikke er så ulike fra de tidligere spillene) og litt bedre grafikk - men det er alt. Greit, Pokémon Pinball (det første) var faktisk ikke så ille, men de melker til det ekstreme. Jeg vil se Pokémon Online!
Dette er jeg veldig enig i. Med unntak av Smash Bros. og Mario Kart, hopper jeg glatt over alle disse sidekicksene. Jeg begynte nesten å grine da jeg fikk høre om Metroid Pinball til DS. Metroid er vel nesten den eneste av Nintendos serier som ikke har blitt tilgriset med masse spinn-off's, men det tar altså slutt. :(

Akkurat som Bungie har Halo, Rare har grabbed by the ghoulies og Bizarre Creations har PGR. Men alle spillene er publisert av microsoft, og det er det vi snakker om her så vidt jeg kan se. Jeg orker ikke å komme med tåpelige analogier, og satser heller på at du forstår at dette er relevant.

Jeg har selv en Gamecube, men den står ofte og støver... Allikevel elsker jeg den. Bare og holde kontrollen gir meg en god følelse.
Grunnen til at jeg ikke spiller er min mangel på økonomi som fort fører til en mangel på spill.

To ting som hadde gjort Nintendo Revolution revolusjonerende for meg:

- Online muligheter (helst gratis)
- Et Pokèmon MMORPG

impywimpy: Det er irrelevant i den forstand at du siktet til Shadar sitt innlegg som utelukkende handler om førstepartispill. Dessuten er Rare og Bungie kjøpt opp av Microsoft og dermed blir de en del av førstepartispillene.

Opprinnelig skrevet av Shigsy@06.03.2005, 21.27
Jeg begynte nesten å grine da jeg fikk høre om Metroid Pinball til DS. Metroid er vel nesten den eneste av Nintendos serier som ikke har blitt tilgriset med masse spinn-off's, men det tar altså slutt. :(
186039​
Vel, det er i hvert fall bedre enn Mario Pinball. Metroid Pinball kan faktisk fungere, akkurat som at Pokémon Pinball fungerer helt greit, nettopp fordi Pokéballen er en ball, og det samme med Morph Ball. Mario er ingen ball, og opplegget blir bare teit.

Men jeg er enig i at det blir veldig mye melking. Det hadde vært mye bedre å finne opp en ny serie/franchise, akkurat som de gjør med Yoot Saito's Odama til GameCube (et spill som faktisk virker meget lovende).

Nå ser det jo ut til at Nintendo har en del nye franchiser på vei til DS, bl.a. Polarium, Another Code og Puppy Times, så det er ikke bare melking!

SHDR

Gullmedlem
Egle: Vet at Wanda and the Colossus kommer, ja, jeg følger med på det. Men det blir ikke ICO. Det blir nok noe spesielt, det blir nok ikke noe vi har sett før, men det blir ikke så tøft som Ico, et spill som fremfor noe spilte på knytningen du opparbeider deg til karakterene for å bygge spenning. Det er godt mulig den samme magien finnes i Wanda and the Colossus, men i og med at det er et action-spill med et klarere mål og et klarere middel for å nå målet enn det å rømme fra et slott var, så blir det nok ikke det samme.

Planni: Jeg mente ikke at det var mangelen på HUD som var det revolusjonerende, selv om det er ekstremt uvanlig i et moderne spill, jeg mente måten spillet bygget sin stemning på, i et spill der hovedpersonen ikke kan ta skade, men din overlevelse er avhengig av et annet menneske du må beskytte. Det var det jeg mente.

Opprinnelig skrevet av Egle@06.03.2005, 23.04
impywimpy: Det er irrelevant i den forstand at du siktet til Shadar sitt innlegg som utelukkende handler om førstepartispill. Dessuten er Rare og Bungie kjøpt opp av Microsoft og dermed blir de en del av førstepartispillene.
186080​
Du er helt på jordet Egle. Når microsoft publiserer et spill betyr det at de eier rettighetene til spillet, altså at det er deres spill. Om det var Bill Gates som programmerte det på soverommet er knakende likegyldig. Microsoft har rettighetene til spillet. Retro studios utviklet Prime. Betyr det at det ikke er et nintendo spill? Hva betyr så dette, jo det betyr enten at microsoft betalte for spillet, eller at spillet er laget på oppdrag fra microsoft. Dette er ikke spill de betaler for å holde eksklusivt på konsollen, men spill de selv utgir. Det kan selvfølgelig hende jeg tar feil, men kan du forklare meg forskjellen ved å eie ett og alle spillene et selskap gir ut? Crediten de får på åpningsskjermen er ihverfall identisk for alle spillene. Et microsoft spill utviklet av et mindre selskap.

Det var på grunn av nintendos rolle tidligere at jeg at jeg anskaffet meg GC, hovedsaklig for å kunne spille zelda. Jeg er en altetende spiller, og får et spill gode anmledeser, så kjøper jeg spillet, derfor har det blitt en del spill i GC-samlingen min. Men for å være ærlig har alle spill uten om zelda skuffet meg, faktisk var ikke zelda noe å skryte av heller. Av en eller annengrunn så klarer jeg ikke å fullføre disse spillene jeg har til GC. Av en samling på 15 spill, har jeg kun fullført to spill, zedal og en remake av et playstationspill, som jeg da hadde fullført på playstation tidligere.

Titler som mariparty og Smash bros. er noe som vanligvis ville ha interrssert meg mye, og kunne ha endret mitt syn helt. Men siden jeg vanligvis kun spiller en liten time hver dag alene, så appelerer ikke disse spillene til meg. Hadde GC hatt skikkelig spilling over internett, hadde tonen min vært en helt annen.

Jeg ser jo at nintendo går nye veier med spill som pikmin, animal crossing og metroid prime. Menn enn hvor gode kritikker dise spillene har fått, liker jeg dem ikke. Dette har gjort meg veldig skeptisk til hele nintendo-maskineriet.
Nintedo har rett og slett blitt et svar på alt det jeg ikke liker med spill.

Slik som jeg har forstått det er alle selskapene jeg nevnte ovenfor egentlig uavhengige utviklere, men har inngått en samarbeidsavtale med Microsoft slik at Microsoft sørger for organiseringen av utgivelsen av spillene (Kan godt hende jeg tar feil, så gjerne motbevis meg). Mens for eksempel Naughty Dogs er blitt en del av Sony siden de har kjøpt opp selskapet, og blir derfor regnet som førstepartispill. Det forklarer vel forskjellen på å eie ett og alle spillene til et selskap.

Men! Dette var overhodet ikke poenget mitt. Det du ikke forstår er at de selskapene du nevnte ikke var relevant som sammenligningsgrunnlag. Det ble utelukkende snakket om hva Sony, Nintendo og Microsoft hadde gjort på det spilldesign-messige selv (Enten ved fullstendig oppkjøp av andre utviklere eller noe de i prinsippet har laget selv). Og da blir det helt feil å sammenligne spillpubliseringer av Microsoft. For hvis det nå skulle være snakk om publiseringer så måtte vi ha plusset på Advance Wars, FF-spillene, Eternal Darkness og sikkert mange flere på Nintendos side, mens man måtte plusse på Dark Cloud, Ratchet & Clank og sikkert mange flere på Sonys side også.

Nintendo føler jeg meg hjemme til.
PS2 er det liksom "bare" en spillmaskin med spill og dvd- spiller, det er ikke noe for seg selv.
Xbox har for mange spill som også er på pc(cs, fable, halo ovs.) at jeg like godt kan kalle pc-en min Xpc-box, men nintendo....
Jo, den står på egendhånd og lager dermed et spill man føler seg hjemme til, hadde nintendo hatt flere selskaper og samarbeide med, hadde sony og microsoft blitt mørbanka.

Opprinnelig skrevet av supermario@07.03.2005, 17.14
Nintendo føler jeg meg hjemme til.
PS2 er det liksom "bare" en spillmaskin med spill og dvd- spiller, det er ikke noe for seg selv.
Xbox har  for mange spill som også er på pc(cs, fable, halo ovs.) at jeg like godt kan kalle pc-en min Xpc-box, men nintendo....
Jo, den står på egendhånd og lager dermed et spill man føler seg hjemme til, hadde nintendo hatt flere selskaper og samarbeide med, hadde sony og microsoft blitt mørbanka.
186320​
Fy faen, der sa du det.

Opprinnelig skrevet av supermario@07.03.2005, 17.14
186320​
Det naturlige spørsmålet er jo nettopp hvorfor ikke flere samarbeider med nintendo og lager spill til GC!!