Nintendo's fremtid

  • Trådstarter Deleted member 1518
  • Startdato
D

Deleted member 1518

Gjest
#1
Jeg kommer alltid til å tenke på hva Nintendo skal gjøre til neste generasjon. De ligger allerede såpass langt bak på grafikkfronten at jeg vil si at det løpet er kjørt. Og nå som Microsoft og Sony kanskje har lært noe om invensjon og salgstall så har jeg lite tro på at Nintendo klarer å komme opp med noe appellerende til neste generasjon. Forsåvidt har jeg lite å hente av Wii, men det har tydeligvis ikke andre.
Jeg vil anse det som løpet kjørt for håndholdt(edit: konsoll mener jeg jo selvfølgelig), hvert fall for min del. Tanker?
 

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
#2
Pussig nok leder Nintendo på begge områder og det går bedre for dem enn noen gang før. Siste jeg hørte var at de nå var ett av de tre største firmaene i hele Japan og det sier jo ikke så lite. Tror du bør gjøre litt research før du kommer med påstander som dette.

Edit: å si at de ligger bak på grafikkfronten er vel også feil. Jeg tviler på at de ikke har teknologien, men de har jo sagt klart og tydelig ved flere tilfeller at de heller ønsker å legge vekt på pris/tilgjengelighet og da er det klart man må foreta noen kutt her og der. Klart, grafisk er ikke Wii helt opp til par i en del spill og den store multimediamaskinen er det ikke, men det reflekteres jo i prisen.
 

Kilik

Lokal moderator
#3
Nintendo går så det griner ja.

Kan se for meg en Wii 2 om x antall år som en slags perfeksjonering av Wii-konseptet. En videreutvikling av hele kontrollsystemet med bedre nøyaktighet og med noen nye innovative finesser jeg ikke har fantasi til å komme opp med hva er. Tipper også et langt større fokus på online. Hardwaren er sikkert på PS3/X360-nivå, kanskje litt bedre, og det er godt nok etter min mening. Grafikkracet er over.

På håndholdtsiden kommer vel denne snart.
 
#4
Tror nok Nintendo kommer til å gjøre det bra fremover, til og med JEG har skaffet meg en Wii, og mulighetene ved kontrollen til Wii appelerer til veldig mange casual gamere.
 

Kilik

Lokal moderator
#5
Kom til å tenke på at...

PlayStation var svakere enn N64 og solgte best.
PS2 var svakere enn Gamecube og Xbox og solgte best.
Wii er svakere enn PS3 og Xbox 360 og selger best.
 
#6
Helt ærlig: trenger man virkelig bedre grafikk enn hva som finnes nå? Eller kommer fokuset til å ligge på innovasjon og originalitet. Jeg ser også for meg at Nintendo perfeksjonerer Wii'en, og bare fortsetter suksessen med den. Nintendo gjør veldig mye riktig for tiden.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#7
Samma om konsollene pusher grafikken så mye de bare orker; PC er, har vært lenge, og vil forbli best på akkurat det området uansett. Ser for meg at konsollene vil fortsette å innovere på andre områder enn grafikken framover, som med DS og Wii. Gleder meg til Nintendo annonserer den neste håndholdte maskinen sin, selv om det nok blir lenge til med tanke på suksessen med DS Lite. ^_^
 
#8
SITAT(Ghaz @ 18.01.08, 14.23) 98534
Helt ærlig: trenger man virkelig bedre grafikk enn hva som finnes nå?
[/b]
Nei, men det sa folk for 10 år siden også. Så lenge utviklingen er der vil folk ha det, men om det hadde stoppet på ps3/xbox360-nivå hadde nok ingen klaget (heller ikke om det stoppet i forrige generasjon).

Så lenge noen fortsetter racet, vil det være vanskelig for andre å stoppe opp, selv om Nintendo nå sier de har gjort det. Personlig mener jeg kanskje de "stoppet" på feil sted, siden faktisk SD-oppløsningen blir ganske begrenset nå som folk begynner få store tver.

Den svakere hardwaren plager meg ikke i spill som feks Mario Galaxy, som ser fantastisk ut, men det er umulig å unngå å tenke på hvor flott Metroid Prime 3 kunne sett ut på raskere maskinvare.
 
#10
Hvis ikke Nintendo klarer å komme ut med noe bedre enn Wii neste gang så er jeg ferdig med Nintendo.
Wii er den kjedeligste konsollen jeg noen gang har eid, t.o.m. PSP klarte underholde meg mer å det sier jo bare litt. Som Torulv så har jeg også lite tro på at Nintendo klarer å komme opp med noe appellerende til neste generasjon.. litt bæd i grunn.
 

Kilik

Lokal moderator
#11
Nintendo har vel aldri uttalt at de har stoppet opp grafikkmessig? Er vel heller at grafikken kommer et stykke lengre ned på prioriteringslisten for tiden, etter innovasjon og pris blant annet.
 
#12
Wii og DS er virkelig et friskt pust til spilleverden. De har med Wii allerede overbevist meg om masse.

At Resident Evil 4 skulle være en såpass ny, og mer behagelig opplevelse med den nye Wii moten er jo utrolig.

Metroid Prime 3 gir oss virkelig en helt ny måte og spille FPS spill på konsoll. Spillet er også utrolig bra og gjennomført.

Mario Galaxies som kommer ut å så å si knuser all motstand på platform fronten, og nesten skaper følelsen at vi har en ny dimensjon.

Mario Galaxies har også flere steder blitt kåret til game of the year. Spill som det er alene med og rettferdig gjøre konsol kjøpet.

Nintendo går vel ikke akkurat noe mørk fremtid i møte, tvert imot. Liker mann ikke Wii.. så er jo det greit. Vi er tross alt så heldige at vi har muligheten til å velge. En annen ting med Wii, er at om jeg skal introdusere noen av mine venner/familie for min lidenskap... spilling... så er det veldig veldig lett og imponere med Wii. Skal ikke noe til før hvem som helst faller pladask for opplegget.

Det er jo tross alt spillene vi lever for, og når Nintendo over sikkert de siste 10 årene har i 8 av tilfellene hatt "årets spill" på sine konsoller, så er det vel liten tvil om at dem gjør noe riktig.
 
D

Deleted member 1518

Gjest
#14
Archtor: prisen mellom Wii og Xbox 360 har jo aldri vært noe store tross xbox sin kapasitet. Jeg ville nok heller ikke være for sikker på å påstå at Nintendo leder sammenlagt på konsollfronten, beregnet alle inntektskilder, som tjenester, arcadespill, vanlige spill osv. Men jeg regner med at de kommer til å gjøre det med tiden, om det ikke er tilfellet nå.
Jeg tviler ikke på at Nintendo ikke har teknologien i bakhånd, men en annen ting er å sette steget til verks. Nintendo tjener jo fett på spill laget på måfå av utviklere du aldri har hørt om før, og som aldri ville hatt nok ressurser til å lage et spill med bedre grafikk. Det er jo et tilfelle at Japanske utviklere veldig ofte ikke er så avanserte som for eksempel amerikanerene når det kommer til utvikling på det grafiske nivået, egentlig over hele linja. Sett ved siden av store prosjekter fra Konami, Capcom og Square. Det sier jo ikke alt om kvaliteten selvfølgelig. Jeg kan ikke akkurat si at jeg synes Wii er i den prisklassen den burde, sensoren som skal ta i mot signaler fra wiimote er jo middels sakt ræv, og funksjonaliteten er jo så pokkers begrensa at jeg får lyst til å grine. Ser jo ofte nyhetsoppslag der noen entusiaster påstår at den kopierer bevegelsene dine. Det har jeg aldri opplevd så langt med min Wii. Med andre ord, det er langt fra bare bare å prøve å hoppe på samme lass som Sony Og Microsoft nå, det kan det ikke nektes for. Nintendo har jo kvittet seg med to av mine tidligere favoritt first party utviklere, Rare og Sillicon Knights fordi det kostet for mye, for lang produksjonstid osv. Det er jo et tegn på hvor Nintendo går og hvor ressursene ligger. Og jeg tror ikke Sony og Microsoft tomhendt ut fra sukseen for Nintendo, det vil med andre ord bli enklere for dem å implementere. I bunnen har faktisk webcameraene til både Xbox og Playstation samme muligheter som Wii, de er bare ikke blitt satset på i denne genereasjonen.
Og ikke si at dette ikke er gjennomtenkt plz baby. Trenger bare noen til å syte før jeg får skrevet noe.

kilik: Det er jo ikke barebare og kaste seg ut i onlinetjenester, her ligger Nintendo allerede langt bak. Hvert fall onlinetjenester med funksjon i spill. MS og Sony har jo allerede et langt forsprang.
Playstation hadde jo noen fordeler som Nintendo 64 ikke hadde. Bedre teksturer, enklere å lage spill, CD som kostet lite å produsere. Playstation 2 på den annen side kom jo lenge før konkurrentene.


Jeg vet ikke helt om jeg har lyst til å kalle Wii for en innovasjon. For min del er det keitete og jeg får ikke noe veldig stor spilleglede av å bruke den heller. De fleste jeg kjenner som har spilt endel opp gjennom åra føler det samme. Kjøpere av Wii er vel stort sett folk som ikke har peiling på spill, ikke at de ikke har lov til å kjøpe seg spillmaskin, men jeg tror denne bølgen med innovasjon har tatt litt over styr. Bare fordi salgstallene er så høye grunnet hyppig kjøp blant rookies, får hele "revolusjonen" en boost. Microsoft prøvde jo for lenge siden å gi ut en kontroll til PC med sensor som jeg selv prøvde da, var ikke noe stort den gang heller.

edit: For og ikke være så grinete kan jeg jo si at Nintendo har kommet med noen kremspill, blant annet Zelda TP og Mario Galaxy. Jeg har også vært storspiller av tidligere super smæsj og F-zero, så jeg har vel forhåpentligvis noe å glede meg til. Men Metroid Prime 3 skuffet meg noe, selv om jeg ikke har fått spilt det noe særlig.
 
#15
- Nintendo 8-bit og super nintendo var fantastisk. Nintendo var best, konge på haugen osv. Både jeg og flertallet av gamere i verden var enige om det.

- Så kom nintendo 64. En gedigen nedtur etter min mening. Dårlig håndkontroll, elendig utvalg med spill, hvor alt for mange av spillene var svake, mens konkurrentene fikk langt flere spill til sine konsoller. På den positive side, var ett par av de ekslusive spillene til N64 VIRKELIG gode spill(Mario 64, zelda og banjo kazzoie spillene).

- Gamecube hadde bedre spill/handkontroll enn sin forgjenger, men problemet med at utrulig mange spill bare ble utgitt til konkurrentenes maskiner fortsatte. Nintendo levde videre på sine eksklusive titler som mario og zelda.

- Wii er etter min mening verst. Jeg har ikke hatt maskinen mer enn en knapp måned og bare spilt 4 spill, hvorav ingen har gitt meg noe som helst. Dårlige spill og nymotens spillkontroll av spillene appelerer ikke te meg, men tydeligvis til storparten av gamer-verden.

Etter min mening skulle og burde nintendo ha gått på en smell nå, men ikke pågrunn av grafikken. Men fordi de har forandret konsollspilling til et sirkus av armbevegelser, med dårlig spill, til tider dårlig samsvar mellom handbevegelse og handling som skal utføres. Dette er ikke TV-spilling lengre. Nyskapende, javel, men et stort steg i feil retning. Som sagt, storparten av gamere i verden vil si jeg tar feil. Kanskje gjør jeg deg. Eller kanskje er jeg blitt en gammel grinete "over the top" retro spiller, som lever i nintendo-fortiden :D
 
#16
Torulv:
Hvilke spill er det du har på Wiien din? Hva var favorittspillene dine fra i fjor? Og hvor i all verden er det du trekker faktaene dine fra?

Motion-sensoren i Wii-kontrollen er for det første ikke ræv. Og den KAN gjengi bevegelser du gjør til en viss grad. Hvor godt dette fungerer er rett og slett opp til utviklerne av spillet in question. Hittil har vi nemlig ikke sett mange spill hvor spillet kopierer dine bevegelser, men spill hvor vi blir spurt om å gjøre en manøver hvor spillet etterpå prøver å gjette hvilken bevegelse det var du gjorde. Det skal mer tenkning til for få dette til å fungere bra enn man kanskje først skulle anta. Man må f.eks ta hensyn til at folk flest vil ha helt forskjellige oppfatninger av hvordan man skal gjennskape bevegelsene, noe som gjør at folk kommer til spillet med utrolig forskjellige forutsetninger. Andre ting man må ta hensyn til er at man kanskje gjør simple bevegelser som å flytte hendene til en mer behagelig posisjon, noe som helst ikke skal registreres av spillet. Utviklere vil med tiden få en bredere forståelse av hvordan og best få dette til å fungere, prøving og feiling er den eneste måten og finne ut hva som fungerer best på. Men ta en titt på spill som Excite Truck, Metroid Prime 3 og Wii Sports. Disse har alle funnet veldig gode måter å implementere kontrollen på og viser hvor presis den kan være om ting gjøres riktig. Men en ting som er viktig å huske er at det kreves en del forståelse fra spilleren sin side også.

Gah, har masse mer å utsette på postene dine, men just nu skal man spise middag. Får ta det senere om ingen andre gjør det.
 
#18
SITAT(kilik @ 18.01.08, 13.37) 98524
Nintendo går så det griner ja.

Kan se for meg en Wii 2 om x antall år som en slags perfeksjonering av Wii-konseptet. En videreutvikling av hele kontrollsystemet med bedre nøyaktighet og med noen nye innovative finesser jeg ikke har fantasi til å komme opp med hva er. Tipper også et langt større fokus på online. Hardwaren er sikkert på PS3/X360-nivå, kanskje litt bedre, og det er godt nok etter min mening. Grafikkracet er over.

På håndholdtsiden kommer vel denne snart.
[/b]
Hva er det der ? Og når får jeg kjøpt det?
 

Lodin

Der Waaaah
#19
Det er en hjemmelaga bærbar GC. Som alle sånne hjemmesnekra saker er den sikkert utrolig god å holde i i flere timer i strekk.