NM i gampeplay 2015

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#1


Ja, det er den tida av året igjen. Først av alt: Ubeskrivelig nok er du faktisk ikke for seint ute til å melde deg på NM i gameplay 2015, den fristen går nemlig ut på julaften. Hvis du vil være med, sajn deg opp her. Koster den svimlende sum av 100 spenn (må betales med kort på forskudd). PS det er gratis å dukke opp og se på.

Men ja, etter frafall i år (pga. unge som måtte passes på; nå er'n fylt ett år og får klare seg sjæl), tenker jeg å stille sterkere i 2015. Eller, "sterkere". Som alltid sammenfaller dette med oppstart av skoleåret etter juleferien, så det blir begrenset hvor mye tid jeg får lagt i det. Spesielt siden jeg også er pappa nå. Gjør det mest for moro skyld.

Uansett: NM i gampeplay fungerer sånn at du melder deg på, får et tema på nyåret, mekker en heidundrandes prototyp på ti dager, presenterer den for en jury på baren Tilt i Oslo den 10. januar, og vinner 100K*.
*Bare hvis du er best, de andre får ingenting

Høres bra ut? Bra! Jeg har ikke store forhåpninger om å vinne, men det har vært god stemning på arrangementet før, med alle slags folk som har vist fram ting som både har vært fullstendig awesome og ...ikke like awesome. Det meste er interessant, iallfall.

Det er iallfall ålreit hvis flere SG-ere enn meg gidder å ta turen, om så bare for å se på (som er gratis, som nevnt). Vi kan henge på den latterlig lille plassen hver deltaker får til å brette ut laptopen og spillet sitt, sose rundt og se hva for noe rask de andre har laga, prøve å leke kule og prate med Jon Cato (det pleier å funke bra siden han er innmari ålreit) eller bare benytte oss av at arrangementet finner sted på en bar. Hvis noen mot alle odds finner ut at de skal melde seg på som deltaker er så klart det også fett, faktisk så fett at det begynner å ligne på medister.
 
#3
Interessert i å være en del av team Fetthest, hvis det er aktuelt. Er faktisk i Norge 10. januar, men ikke i Oslo, så evt. presentasjon må andre stå for.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#4
Jeg blir ikke med som deltaker, men kan melde at ledelsen stiller med minst én mann blant publikum.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#5
Interessert i å være en del av team Fetthest, hvis det er aktuelt. Er faktisk i Norge 10. januar, men ikke i Oslo, så evt. presentasjon må andre stå for.
Ja, kjør på. Hva vil du bidra med? ^^
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#6
Vellll da er TEMAET offentliggjort, og det er...

MOTSTAND

.
Jepp. Vi får vha simn sjher.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#9
Frua foreslo at man kunne ha en motstand, og så kom det en annen motstand, og så ble det motstand mot motstand, og det blir jo dobbel motstand, da. Så sånn blir det da, nesten som det der Tim eller hva det het (The Incredible Machine, red. anm.).

Neida, jeg har en idddde vettu. Har skribla litt også. Skal mekke system i dag. Oppfinnsomt nok blir navnet Resistor og jeg skal late som om at jeg kan noe om elektriske koblinger.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#10
Da tror jeg du kanskje lager akkurat det samme som det første jeg tenkte på da jeg leste temaet.
Edit: eller. Altså. Ikke akkurat det samme. For jeg tenkte bare veldig vagt.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#11
Jo. Akkurat det samme.
 

Shinra85

Spillegals effort emo
#13

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#14
Det var den første ideen, eller, THE RESISTANCE var første ideen og så var den litt for obvious så da tenkte jeg at du heller skulle KNUSE the resistance men så kom jeg på at Papers, Please eksisterer.
 
#15
Det er vanskelig å nekte for at Vidkun Quisling: The Game ville skåret bra på originalitetsskalaen.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#17
Den greia med at jeg var NESTEN FERDIG med alt grunnleggende da, hehe, joda! Takk til Unity som fant ut at det skulle bugge som faen da jeg skulle eksportere en testgreie i går kveld sånn at jeg måtte bruke kvelden på å fikse det isteden. Fun fact: Hvis du VIRKELIG driter deg ut i Unity får den som kjører spillet ditt blant annet en stack trace vedkommende kan sende til deg med instruks om å "fix plos" eller noe. En annen fun fact: Så vidt jeg veit er det ingen mulighet i Unity for å se hva som ligger på stacken. I tilfelle dette ikke gir mening så er det omtrent som å gi deg en kjørehenvisning og så øh sprenge alle veiene som fører dit eller noe.

Men ja, hvis du vil teste en øh... greie. En greie, så klikker du her. Du kan farte rundt og skyte (WASD, mus for å sikte, venstre musknapp for å skyte, høyre for å bytte våpen), men så er det ikke så mye å skyte på ennå. Kommer mer i kveld. Lover.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#18
så det er det som er din motstand ja. Da var det overhodet ikke det jeg hadde i mitt hode.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#19
JO.
 
#20
Spillegal stilte sterke i årets NM i Gameplay med to deltagere (Yetipants og SHDR). Jeg og Buggz møtte opp som publikummere og det var stas å se spill så tidlig i startgropa og høre med utviklerne om deres tanker og ideer, og ikke minst gi tilbakemeldinger og dele våre oppfatninger av prosjektene.
Det var et par spill som utmerket seg, men jeg og Buggz ble raskt enig om hvilket spill vi vil se mer av, nemlig Agents Vs Villain av Process (www.processgames.com). Juryen så nok at Spillegals representanter ble imponert og deklarerte likegodt spillet som årets vinner senere på kvelden.

Spillet er en local multiplayer plattformer hvor tre personer styrer hver sin agent som skal komme igjennom en skjerm full av feller som den fjerde personen (Villain) kan aktivere når noen er i nærheten. Det går noen sekunder før fellene kan aktiveres på nytt så timing er nøkkelen her.
En ting som førte til mye latter er at agentene kan dytte hverandre, og man så flere agenter bøte med livet av et lite knuff i ryggen som førte de inn i skuddlinjen til en laser eller lignende.



Første av to demobrett. De hadde også en røff versjon av en bosskamp hvor Villain kontrollerte bossen.

Et av de morsomste bidragene var Resistant strain, hvor du kontrollerte en pille på vei igjennom en kropp hvor du kjempet mot stadig mer resistente fiender. Etter å ha skutt noen fiender med et boblevåpen ble de resistente og du måtte raskt bytte til et laservåpen for å bekjempe resistansen til fienden. Se for deg Borger fra Star Trek.



En original tolkning av årets konsept. Det var flere som var redde for at de fleste spill i år ville bygges rundt elektrisitet eller magnetisme og gikk sine egne veier.

Imellom spilltesting og skitsnakking fikk vi også drukket noen hipsterøl og spilt noen arkadespill.



Klassisk beat`em-up jeg ikke husker hva heter, men som var temmelig festlig.