SITAT(Thinaran @ 24.12.06, 10.13) 43703
Har vi ikke allerede etablert at survival horror-spill har kontrollene de har pga stemningen og for å øke uhyggen? Tror ikke noen hadde blitt skremt av RE1 hvis det hadde blitt laget i tredjepersons perspektiv og hadde samme fart på gameplayet som Gears. Og RE4 har da det eksakt samme kontrollsystemet (pluss sikting), bare et annet perspektiv. [/b]
Vi har tydeligvis spilt forskjellige spill. Jeg makter ikke å spille noen RE-spill bortsett fra fireren nettopp fordi kontrollsystemene er så hinsides. Argumentet om at det å ikke være i stand til å kontrollere figuren sin skal skape en
uhyggelig stemning kjøper jeg ikke helt.
Opprinnelig skrevet av Buggz
Å sette to kuler i frontruta på en lastebil (!) er mer vrient enn nødvendig? Skjerpings, nå klager du på banaliteter. Det bør tyde på et godt spill.
Klager ikke på spillet som sådan, men det var ett eksempel på en situasjon hvor jeg følte at kontrollsystemet arbeidet mot meg. Gubben du styrer trekker ikke akkurat raskere enn sin egen skygge, kan man si. Akkurat på samme måte som han er omtrent like smidig som en tresko; pausene i spillet som kommer fordi spillet er så kresent på hvor hotspots for A-handlinger ligger, har ikke livets rett.
Jeg vil nå fortsatt påstå at japanerne har en ting eller to å lære om design av kontrollsystemer fra sine vestlige kolleger. For hvert spill som har upåklagelig flyt og presisjon - eller støttehjul som bidrar til en positiv spillopplevelse, som i Capcoms egen Devil May Cry-serie - har vi misdannelser som Silent Hill 2-kontrollsystemet (for det ultimate i spilltortur, skaff deg PC-versjonen og spill uten pad

) og Resident Evil 1-3 (og sikkert et par andre også, jeg ble så grundig uimponert av kontrollsystemet at jeg har gjort mitt beste for å unngå dem). Jeg godtar ikke at min eneste mulighet for å påvirke spillet skal kapres i et feilslått forsøk på å "bidra til stemningen"; det er, om noe, et signal om at det øvrige designlaget ikke kan jobben sin godt nok.
For all del, ta i bruk alle triks for å bygge opp den stemningen dere ønsker, men akkurat kontrollsystemet
må lages på spillerens premisser. Det er denne innsikten Epic har som jeg ønsker flere skal få tak i, for det er alt for mange som ikke vet om dette.