Odin Sphere [PS2]

Lodin

Der Waaaah
#1
De som titta innom Penny Arcade i går fikk kanskje lest litt om det nærliggende JRPGet Odin Sphere. Som folk flest hadde heller ikke jeg hørt om det, men etter å ha titta litt rundt er jeg frelst. Det som skiller dette fra lignende spill er hvor utrolig detaljert grafikken og animasjonene er. Der det meste som kommer fra Atlus selv og Nippon Ichi fortsatt stort sett ser ut som det kunne vært til PS1 viser OS virkelig muskler. Bare på bilder ser det nydelig ut, men det er først når man ser det i bevegelse at man blir virkelig imponert.
Ihvertfall virker det som historien handler om fem spillbare karakterer og deres rolle i en episk krig. Høres ikke så orginalt ut, men kampsystemet ser fett ut og statbuildinga virker som Atlus sitt vanlige gromverk.
22 mai ser ut til å være datoen USA får det, men som vanlig er det ikke engang annonsert i Europa. Import må til med andre ord. Gleder meg ihvertfall som en unge. :sikle:





Traileren
IGN har masse videoer.

Hjemmesida som går opp og ned fra nettet som en jojo.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#2
Åh, jeg har lengtet etter et spill i 2D til dagens stasjonære konsoller. Sprites + høyere oppløsning enn NES/GBA/DS er nyyydelige greier.
(Nei, Nicholas, det er ikke nå du skal komme heseblesende med Alien Hominid)
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#3
Vurderer å forhåndsbestille spillet allerede, men skal vente på anmeldelsene. Det har endelig kommet opp en wikipedia-artikkel på spillet (det var ingen i går), og her er litt av plotet:
SITAT
The nations of Erion had always held an uneasy peace, as the various kings and queens watched each other for any signs of weakness. When the country of Valentine is obliterated by the power of an ancient artifact, it sparks a bloody war between the fairies of Ringford and the warriors of Ragnanival. Little do they know that they are acting out an almost-forgotten prophecy: one that, if fulfilled, will lead to the destruction of the entire world. Take control of the warrior princess Gwendolyn, daughter of Odin, and follow the threads of an intricately woven story as you uncover the truth behind the prophecy – and how to bring it to an end.[/b]
Annen nyttig info er at musikken er ved Hitoshi Sakimoto, samme fyren som komponerte musikken til Final Fantasy Tactics/Final Fantasy XII, og at gameplayet er en slags Wonder Boy in Monster World-vri med comboer.
 

Lodin

Der Waaaah
#5
Har ingen sikre kilder (siden scansene jeg hørte om er forsvunnet), men Famitsu ga det vistnok full pott med 10 av 10. Ikke at de alltid er like mye å stole på, men det lover jo godt.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#6
Meh. Venter heller på Lodin Sphere. *Badum-pssh*
 

Kilik

Lokal moderator
#7
Ah, da har jeg muligens fem PS2-spill på vårens handleliste: Odin Sphere, God of War II, Tomb Raider: Anniversary, Vice City Stories og Buzz! The Mega Quiz. Hvem trenger PS3?...
 
#9
Sjekket trailerne på Gametrailers, klødde litt i Playstation-fingrene mine etterpå. Får se om det kommer til europa, man blir jo litt skeptisk med årene.

Mens vi er inne på temaet, og fordi jeg ikke gidder lage en ny tråd bare for dette: Noen som vet om Valkyrie Profile: Silmeria (sp?) kommer til disse breddegrader?
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#10
Det sies at som de fleste Atlus-spill, vil Odin Sphere få et relativt lavt opplag. Jeg har iallfall forhåndsbestilt mitt eksemplar hos VGplus for å være på den sikre siden.

Jeremy Parish har forresten skrevet en interessant artikkel om 2D-gaming på konsoller.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#11
*bestilt*
 
#15
Trodde ikke jeg kunne bli så sinnsykt imponert av et 2D-spill lengre. Har allerede bestillt det, siden jeg ikke kan finne en europeisk utgivelsesdato noen steder. Gleder meg som en unge! :pai:
 

Kilik

Lokal moderator
#16
Meh, sånn litt over middels hos Gamespot: 7.6

"The Bad: Crippling slowdown kills some of the most exciting moments in the game; frequent load times; excessive inventory management."

Venter på flere anmeldelser før jeg bestemmer meg...
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#17
Amerikanske Play Magazine ga spillet 10/10, men det er et blad av typen Gamefan, som hyper ALT fordi de får annonseinntekter slik.

PSM ga spillet 9/10. Bladet er ikke ute ennå, men anmelderen henger på et forum jeg frekventerer og sier bl.a:
SITAT
Well, for me personally, the game hit the perfect combination of beautiful graphics and style with just enough item creation complexity to keep the gameplay side interesting. As far as the actual fighting goes, its no God of War, but i wasn't playing it for that. Honestly, Odin Sphere is so relaxing to play that the idea that it was simple repetetive button mashing never really became an issue.[/b]
 

Novastrum

Feminist-elitist
#18
Fikk spillet på torsdag. Og det er ... kule greier! Har spilt det ca. 4 timer, og den første timen gikk med på å gispe over hvor jævlig fett designet og spillmotoren er. 2D har aldri sett så kult ut. Bildene over her bringer ikke spillet noe justice akkurat, dette må sees i aksjon. Animasjonene er mykere enn noe tidligere, og teknikken som er brukt for å bevege figurene er så sjarmerende og stilig ... atte hjælp. Hittil har Metal Slug og ymse slossespill vært det beste på 2D-fronten når det kommer til bevegelse i animerte figurer. Odin Sphere vinner.

Selve gameplayet er søren ikke verst det heller, blanding av run'n'jump action og rpg. Med litt innslag av ... gartneri. Historien er veldig enkel og rett fram, jeg vil si det er perfekt, da man ikke trenger å sette seg inn i en innvikla historie på nytt, hvis man ikke spiller på et par dager (FFXII, jeg ser på deg). Dette er et spill man kan spille i en halvtime, eller i tre fire timer i strekk. Bra saker, anbefales - om kun for å se hvor bra 2D kan se ut.
 
#19
Fikk det i dag. Artig de tre timene jeg har spilt det. Vakker grafikk. Kampsystemet er ok, men det går litt sent når det mye som skjer samtidig. Alkemigreiene virket ålreit så mye jeg har prøvd av det. Regner med at øvelse gjør mester.

Jeg fikk ikke spilt mer enn tre timer, for da jeg skulle forsette så hadde minnekortet sagt takk for seg. Det her blir definitivt det siste PS2-spillet jeg kjøper meg. Jeg gidder ikke å miste hundrevis av timer(ca. 110 på FFXII og tre på OS var alt denne gangen regner jeg) fordi jeg glemte å lagre på begge minnekortet(som begge har streiket), noe som er idiotisk å måtte gjøre i det hele tatt. Synd, det var to andre sære JRPG som Odin Sphere jeg var interessert i.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#20
Jeg fikk Odin Sphere idag, men jeg får sannsynlig ikke spilt det før om en uke fordi jeg er opptatt med kurs hver kveld etter lang arbeidsdag. :grine: