Offisielt: 40 GB PS3 til 3990 kroner

Lodin

Der Waaaah
Oppdatert 5.oktober 07: PS3 40 GB til 3990, 60 GB Starter Pack til 4999

Engelsk sjef i Sony, Howard Stringer har gitt et intervju til De finansielle tidene. Hva får vi vite der? SITAT
Sony boss Sir Howard Stringer has said he is aware that consumers would like the cost of PS3 to be lower - confirming that the company is working to "refine" how much it can afford to drop the console's price.

Speaking in an interview with the Financial Times Stringer said, "While people have not bought as many PlayStation 3s as it looks, it is no different from PS2 and PS1 in terms of percentage of sales."

However, he conceded, "I think that the public would like the cost to be lower, there’s no question about that."

When asked by how much Sony could afford to cut the price the CEO replied, "That’s what we’re studying at the moment; that’s what we’re trying to refine."

The interviewer then asked if Sony will "come up with an answer by Christmas" - and Stringer answered, "Yes, of course."
He went on to observe that PS2 is "selling gangbusters", and that introducing a PSP price cut sent sales of the handheld "into an upward spiral".[/b]
Hva annet kan de gjøre? Så langt ser det ut til at Lair er det eneste eksklusive storspillet som vil dukke opp på maskina til jul. Ellers er alt de har å rutte med GTA4 som og dukker opp på 360, bare at det der får eksklusivt nedlastbart innhold og Ninja Gaiden Sigma, en port av et tre år gammelt Xbox spill. :hmm:

Og ja, Home og Little Big World kommer før eller siden, men er det noe man bruker penger på? På tide å riste på pengemakeren Sony?

Lodin

Der Waaaah
Nintendo og. Hvis de virkelig vil kan de fint begynne å tape penger på hver maskin de selger.
Ikke at de trenger det. De selger tre og fem ganger så mye som MS og Sony for tida. Bare følte for å nevne det. :p

Kilik

Lokal moderator
Vel, de har ikke noe valg...

Japan i forrige uke (Media Create):
SITAT
Wii: 64,529
PS3: 8,776
X360: 2,533
[/b]
Wii selger 7-8 ganger så mye som PS3.

USA i mai (NPD):
SITAT
Wii: 338,000
X360: 155,000
PS3: 81,600
[/b]
Wii selger 4-5 ganger så mye og X360 det dobbelte. GBA solgte 81,000...

Jeg ser for meg et priskutt på $100/1000 kr. rundt E3 i juli. I passe god tid før Halo 3 kommer og tar oss...

Lodin

Der Waaaah
Dnååå! Den har ihvertfall kommet over det stygge GBAdyret
Hva skal PS3 nå bekjempe?

Sega CD! Det høres rett ut for meg. Switch og Snatcher eide!

Vi får se. Jeg kan ikke se for meg noe kjempekutt i pris, har aldri skjedd før og kommer nok heller ikke til å skje nå. Ser for meg maks 500 kroner i priskutt her i Norge hvertfall.

MGS4 kommer nok til å øke salget ganske betraktelig. Det er alltid stille rundt sommertider. Kan tenke meg at folk venter til spillene har kommet... det er ikke akkurat kjempehauger med godtitler ute.

Kilik

Lokal moderator
Vel, har 1500-kroners-kuttet på Xbox etter bare én måned på det europeiske markedet friskt i minnet. PS2 ble også satt ned med en tusenlapp når Xbox kom ut. Men ja, mulig de venter og ser hvordan et par nøkkeltitler tidlig på høsten gjør det før de bestemmer seg for priskutt og størrelsen på det.

Sony må ligge nærmere sin argeste konkurrent Microsoft i dette løpet.
PS3 vil alltid være en dyrere maskin enn Wii pga hardware, da burde Sony legge prisen nærmere Xbox 360 for å få et reelt fotfeste i markedet med PS3.

Priskutt på 500kr er piss i havet. Den må minst ned 1500kr i pris, helst 2000kr. Da kan den bli mer aktuell for folk flest.

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Jeg tror Sony sliter med et dilemma. De trenger å ta inn tap ved å tjene inn på lisenser, men for å tjene på lisenser må de få en større brukerbase som eier en PS3. For å få til det må de nesten sette ned prisen, men det kan de ikke gjøre uten å tenke seg godt om. De taper jo enorme summer per maskin allerede, for ikke å snakke om den sinnssyke investeringa i teknologien.

SHDR

Gullmedlem
SITAT(Lodin @ 15.06.07, 20.32) 70456
Engelsk sjef i Sony, Howard Stringer har gitt et intervju til De finansielle tidene. Hva får vi vite der? Hva annet kan de gjøre? Så langt ser det ut til at Lair er det eneste eksklusive storspillet som vil dukke opp på maskina til jul. Ellers er alt de har å rutte med GTA4 som og dukker opp på 360, bare at det der får eksklusivt nedlastbart innhold og Ninja Gaiden Sigma, en port av et tre år gammelt Xbox spill. :hmm:

Og ja, Home og Little Big World kommer før eller siden, men er det noe man bruker penger på? På tide å riste på pengemakeren Sony?
[/b]
Howard Stringer er CEO i Sony, og han er engelsk. Hvilket er uvanlig fordi alle de tidligere CEO-ene har vært japanske. Han er konsernleder, ikke sjef for den engelske divisjonen.

Now, problemene til Sony er rimelig mange og store: De selger ikke nok maskiner, så utgiverne gidder ikke spandere penger på utvikling til plattformen med mindre de får dekket utviklingskostnadene av Sony (eksklusivitet, pluss sjanse til å etablere ny franchise/markedsandel på ny plattform). Siden de ikke selger nok maskiner, kan de ikke ta sjansen på å rampe opp produksjonen av PS3-er.

Siden economies of scale ikke sparker inn, og praktisk talt alle komponenentene deres er proprietære eller har en kontraktbundet fabrikkeringssprosess (hvorfor skal Nvidia gidde å subsidiere utviklingen av en billigere fabrikkeringsprosess for Sony?) kommer ikke PS3-en til å bli nevneverdig billigere å produsere med det første. IBM har begynt å prøve seg på superdatamaskinmarkedet for å vinne tilbake utviklingskostnadene for Cell, men hvis det ikke funker har de ingen interesse av å investere arbeidskraft i å videreutvikle prosessen *selv om Sony dekker utviklingen*, siden de selv ikke kommer til å vinne noen markedsandeler på det. Med mindre det er noen kontrakter der som vi ikke vet om. Det eneste som kommer til å bli nevneverdig billigere i PS3-en er BluRay, men siden markedet for HD-filmer ikke er særlig digert på grunn av dårlig forbrukerinformasjon og utilstrekkelig forbedring av opplevelsen for forbrukere, kommer det neppe til å skje i en håndvending.

Siden Sony ikke akkurat har verdens beste råd om dagen (til tross for at Bravia-fjernsynene deres selger som varmt hvetebrød i det foreløpig begrensede HD-markedet), kan de ikke kutte pris siden de ikke kommer til å redusere utgiftene sine via videreutvikling av fabrikkeringsprosessene med det aller første. Nettopp fordi PS3-en var nokså loddent designet i utgangspunktet: off-the-shelf-løsning fra Nvidia? Høres hverken ut som Sony eller noen god designbeslutning siden den forekom så sent i prosessen at G75-en ikke fantes i de tidligste devkit-ene.

De kommer til å kutte pris, men det kan ikke bli mer enn $100 (og sannsynligvis mindre i PAL-territoriene) siden de ikke nødvendigvis kommer til å tjene inn igjen det tapte på programvarelisenser. Siden de ikke kan kutte i pris, kan de ikke matche prisen til x360 og iallfall ikke Wii. Dette betyr at de kommer til å fortsette å selge veldig dårlig i tiden fremover. Dermed kommer de til å tape denne generasjonen. Jeg mener ... når har en plattformholder noensinne klart å karre seg opp fra jumboplass? Atari 5200, Sega Saturn og GameCube klarte det iallfall ikke.

Det beste Sony kan gjøre er å bare innrømme at de har tapt, pushe et begrenset antall PS3 i tiden fremover for å holde fabrikkeringskostnadene stabile og vente på julestria. Se hvordan MS klarer seg der, og eventuelt bare kutte ut hele PS3-en og gå etter Wii-en med en ny konsoll brandet mot casual-markedet. Eventuelt kan de sørge for å lansere LittleBigPlanet (som jeg ikke tror kommer til å selge særlig mye. Jeg synes det ser stilig ut, men det er like mye tech-demo som spill, og ... hvorfor skal jeg egentlig spille det? Og hvorfor skal jeg betale 5000kr for det?) og KillZone 2 (som helst bør se akkurat ut som target renders for at de ikke skal bli ledd ut) like over sommeren sammen med en tung markedsføringskampanje og et priskutt. Om de ikke klarer å tjene en betraktelig mengde markedsandel og konsumerbevissthet på det, har de ikke mer igjen å gjøre.

Med mindre x360 selger ytterligere 10 millioner i år, tror jeg forresten x360 blir Microsofts siste high-end spillkonsoll, og at deres neste konsoll enten kommer til å være svakere enn eller ikke nevneverdig kraftigere enn x360. Dermed blir PC-en hardcore-plattformen of choice, og siden laptoper selger mer enn stasjonære PC-er om dagen, kommer hardcore-markedet enten til å marginaliseres eller dø ut. På tide, spør du meg. Med mindre Nintendo investerer tungt i å beholde hardcore-markedet, tror jeg høsten 2007 kommer til å bli den siste høsten der salgslistene vil være dominert av tradisjonelle gamer-titler. Neste år kommer også til å ha mye hardcore-spill, siden mange har satset på stort salg av x360 og PS3 i år og i fjor, men jeg tipper casual-spillene til DS og Wii kommer til å selge mer.

Jeg er glad jeg skal inn i denne bransjen nå.

SITAT(kilik @ 16.06.07, 00.07) 70493

USA i mai (NPD):
Jeg ser for meg et priskutt på $100/1000 kr. rundt E3 i juli. I passe god tid før Halo 3 kommer og tar oss...
[/b]
Jeg kan virklig ikke, selv med min ytterste godvilje, forstå hvorfor Wii selger så mye. Det er lenge til jeg i det hele tatt kommer til å vurdere å kjøpe denne konsollen. Så langt er det ikke ett eneste Wii spill som interesserer meg overhode. (vel, Zelda, men funker like bra på Gamecube) Eneste pluss er at man kan spille gamle nintendospill på den.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Billig, morsom kontrollmetode, artige småspill som selv mor kan like. Verre er det ikke. ^_^

Sancti

Terrorkatt
SITAT(Griever @ 18.06.07, 11.12) 70841
Jeg kan virklig ikke, selv med min ytterste godvilje, forstå hvorfor Wii selger så mye. Det er lenge til jeg i det hele tatt kommer til å vurdere å kjøpe denne konsollen. Så langt er det ikke ett eneste Wii spill som interesserer meg overhode. (vel, Zelda, men funker like bra på Gamecube) Eneste pluss er at man kan spille gamle nintendospill på den.
[/b]
Jeg tenker meg det var litt av det samme folk sa da de første personbilene kom på veien:

"Jeg kan ikke, selv med min ytterste godvilje, forstå hvorfor fintfolk vil la seg frakte omkring i disse nymotens blikkboksene. De oser og bråker noe forferdelig, de kneler i motbakke og de er riktig så dyre å holde på veien. Og som om ikke det var nok, så starter de knapt om vintrene.

Nei, takke meg til hest og kjerre."

Trench_Rat

Sommerbildene våre
SITAT(kilik @ 16.06.07, 00.07) 70493

USA i mai (NPD):
[/b]

[derail]

Jeg tror ikke Sony går konkurs med første, hørt om en konsoll som heter PS2 og selger som bare juling for tiden

[/derail]

edit: det er jo uansett ikke på salg av konsoller de tjener penger men lisenspenger de tar inn på spillsalg, men jo større brukerbase jo flere solgte spill.

SITAT(Sancti @ 18.06.07, 16.52) 70874
Jeg tenker meg det var litt av det samme folk sa da de første personbilene kom på veien:

"Jeg kan ikke, selv med min ytterste godvilje, forstå hvorfor fintfolk vil la seg frakte omkring i disse nymotens blikkboksene. De oser og bråker noe forferdelig, de kneler i motbakke og de er riktig så dyre å holde på veien. Og som om ikke det var nok, så starter de knapt om vintrene.

Nei, takke meg til hest og kjerre."
[/b]
Ja. Det var jo nesten det samme. Hvem bryr seg om at det er en helt ny og fantastisk måte å spille på når det ikke finnes et eneste spill som er verdt å betale penger for. Ærlig talt. Over et halvt år siden de kom på banen, og jeg kan ikke akkuratt si at jeg ser veldig god utnyttelse av maskinen sitt fantastiske potensiale. Jeg har spilt x antall av disse minispillene, og jeg har til gode å se noen som underholder noe særlig lengre enn 20 minutter. Kanskje jeg er sær. Kanskje jeg er dum som hadde håpet på litt mer enn å bare stå å veive med kontrollene.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
...Eller kanskje du bare har bestemt deg for at Wii er drit, og ikke en gang Excite Truck eller Mario Strikers kan få deg til å endre mening? Bare en tanke.

Novastrum

Feminist-elitist
Men, motorstorm er jo bedre enn excite truck. Og PES er bedre enn Mario Strikers, så hva skal man med "morsomme" kopier?

SHDR

Gullmedlem
Jeg gir hardfaen i fotball, og det gjør Super Mario Strikers også. Dermed er det et meget godt fotballspill for min del, siden jeg knapt kan reglene og likevel er istand til å forstå at fotball som grunnleggende regelsett egner seg som videospill. Jeg synes Excite Truck er bedre enn MotorStorm, iallfall så langt som jeg har spilt MotorStorm (en halvtimes tid i butikk, knapt optimale forhold men stadig underveldende).

Derfor er det vits med Excite Truck og Super Mario Strikers. Fordi det eksisterer marked for dem. Hvilke spill som er bedre er bare ren konjektur med mindre vi har planer om å begynne å stille kriterier for opplevelser, og til syvende og sist blir det en smakssak. Jo bredere erfaring vedkommende som mener noe om et spill har, jo mer gyldig kan vedkommendes mening kanskje sies å være, men til syvende og sist vil man aldri kunne stille objektive mål for underholdningsopplevelser. Jeg synes det er pent mulig å kritisere spill og mene at noen spill er bedre enn andre, selvsagt, men til aller syvende og sist blir det et spørsmål om god og dårlig smak. Og i dette tilfellet er det faktisk ingen grunnlag for diskusjon siden ingen har presentert konkrete eksempler!

Såh ... kan vi slutte å diskutere dritt som dette uten å stille eksempler og begrunne meninger? Til slutt vil jeg bare si til alle som mener at Wii-spillene så langt er ræva og at teh wii is teh d0med at de bør lære seg å tenke to steg fremover før de uttaler seg. Hvis Wii tar igjen x360 i løpet av året, og det ser det jaggu ut til at den vil gjøre, så har vi nettopp overvært et paradigmeskifte i måten videospill lages og markedsføres på. Om det ikke passer dere, så er det snart på tide å finne seg en ny hobby, for om Nintendo når salgsmålene sine for 2007 ser det ut til at dere må lære dere å like den nye verdensordenen. Selvsagt vil det alltid være et hardcore-nisjemarked, og til slutt vil krysspollinering av casual- og hardcore-spillkonsepter og designprinsipper sørge for at det finnes et langt bredere tilbud av spill enn hva som finnes i dag, men det er visse sjanser for at spillbransjen slik vi ser den i dag ikke kommer til å bestå for alltid.

Så. Get with the program.

SITAT(Yetipants @ 19.06.07, 10.12) 70978
...Eller kanskje du bare har bestemt deg for at Wii er drit, og ikke en gang Excite Truck eller Mario Strikers kan få deg til å endre mening? Bare en tanke.
[/b]
Du har så mange tanker Yeti. Det er akkuratt det jeg liker med deg. Jeg synes absolutt ikke Wii er drit. Jeg synes spillene er drit til middels. Har ikke prøvd Supermario Strikers da. Excite Trucks var jo ikke dårlig, men ingen grunn til å kjøpe Wii. Jeg synes den nye spillemåten er genial, men det hjelper så fint lite når spillene er som de er. Gledet meg nesten like mye til Wii som til PS3 jeg skal jeg si deg. Å jeg ble ganske skuffet.