Offisielt: 40 GB PS3 til 3990 kroner

Libresse

Sharing is caring, Fisting is assisting
Gutta.

Dere snakker om to forskjellige markeder. Det nytter ikke dra gode gamle Big N vs. Sony vs. MS.

Sony og MS krangler om samme kunder, Nintendo driver med noe helt annet, og befinner seg i et helt annet marked. Det nytter ikke å la kjæresten spille Fantasy Warrior XXX på PS3 eller Xbox, fordi det ikke appellerer, men Casual Cooking Daddy på Wii eller DS seirer her.

Wii skal ikke appellere til oss gutta, det skal appellere til andre folk med andre behov. Det er ikke samme marked, og derfor poengløst å sammenligne. Wii kommer til å dra haugesvis av utviklere, som kommer med freshe produkter, mens PS3 kommer til å knote med fysikk-lekespill (Little Big World?), som er KUN for folk som elsker fysikk i spill. Det har ikke noe massemarkedspotensiale. Folk flest vil ha en streamlinet opplevelse, de gir blanke faen i teksturer og oppløsning, mens fin animasjon og godt fortalte historier er noe som treffer alle midt i hjertet. Og spør deg selv hva krever kraft, og hva krever ferdighet.

Less power, more skills.

kkthxbye

Novastrum

Feminist-elitist
SITAT(Yetipants @ 28.06.07, 09.29) 71744
Så fint, da er jo ikke Wii-en dau for din del. Haw. :rulleøyne:
[/b]
Jo, for min del er ikke Casual Cooking Daddy noe mer interessant enn Flow på PS3. Kjæresten min er kun interessert i slike spill, men for meg blir det mer et produkt man bruker når man slapper av. Spill på Wii har ikke imponert meg noe særlig, selv om kontrollmetoden er intuitiv. Jeg synes det er kjempegøy i fem minutter av gangen, men det holder ikke, selv om dette til og med er et salgsargument for mange.

SITAT
Japanere liker nisjeprodukter? Kaller du åtte komma fem millioner salg på likt antall måneder nisje? Det høres mer iPod ut for min del.[/b]
Åkei, jeg slang ut nisje som en provokasjon, da jeg selvsagt er klar over at Wii er så godt som mæinstreamen der borte. I min verden er det fortsatt en nisje, selv om det er grasrota som kjøper den, og i det legger jeg at spillopplevelsen på Wii er en avstikker i den tradisjonelle markedssektoren. Jeg fatter ikke at folk er opptatt av Wii, like lite som jeg fatter at folk orker å sitte på internett og spille flash-spill til krampa tar dem. Jeg er ikke interessert i minigames lenger*, det har Wario Ware gjort for meg. Jeg er interessert i helhetlige opplevelser med få grunnelementer som kan benyttes om igjen i forskjellige miljøer som er både kunstnerisk og teknologisk imponerende. Jeg er like interessert i spillmotorer som spillmekanikk, og så lenge Wii kun tilbyr meg halvparten av mine ønsker vil det være et ufullstendig produkt... For meg.

*Med mindre det er på mobilen min, eller på DS. Når man er mobil er det veldig digg å ha ca$ual gameZ som er lett å ta opp og lett og legge bort.

PS
SITAT
mens PS3 kommer til å knote med fysikk-lekespill (Little Big World?), som er KUN for folk som elsker fysikk i spill. [/b]
Der har du bomma, Little Big Planet satser på en ny opplevelse, og fysikken er ikke noe folk kommer til å legge merke til før de blir gjort oppmerksomme på det. Spillet ser gøy ut, og det gjør noe nytt, så enkelt er det. At grafikken er pen - er bare reklame. Ingen vil like det hvis det ikke er gøy å spille.

"Folk flest" legger ikke merke til hvorfor de liker et spill, selv om det godt kan være fordi de sanser at spillet oppfører seg på en logisk måte (eks. fysikk, animasjon). Eksempelvis Flow på PS3 hadde ikke vært imponerende hvis det ikke hadde oppført seg slik det gjør. Folk ville ikke likt det hvis det grafiske var pent, men at flytedyra dine ikke oppfører seg levende. Folk legger ikke merke til at de nyeste spillene som oftest har en eller annen fysikkmotor påklæsjet, men de legger merke til at eldre spill plutselig virker foreldet.

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Altså uten power kan man ikke bruke alle skills, men uten skills har man ikke bruk for power. Det er litt kjipt å ha 20 i strength hvis du har under 10% i alle kamp skills. Det eneste du kan gjøre da er å bære med deg masse ting, som alle andre også kan bære, bare ikke samtidig. Nei. gi meg heller en charakter som har 10 i strength, men masse cha, wis og int med en bedre overall på alle skills.

Libresse

Men det er akkuratt det som er feil.

Wii sikter på MASSEmarked, altså ikke hardcore gamere.

PS3/Xbox sikter på hardcore gamere, en nisje.

Jeg ser at PS3 også sikter på mye annet, men den treffer ikke, mye på grunn av prisen. Og mye på grunn av at det nettopp er en Playstation. Wii er fresh, den er hip, den er cool og, ikke minst, den er vennlig. Alle kan spille sammen, man trenger ikke å selge rævva si på internettforum for å spille litt med andre, og det er nettopp dette Wii prøver på, aaaaaaaaaand... den gjør det med suksess.

Jeg kan sitte, og har sittet, på samme rom med fem andre og spille Excitetruck i fem timer i strekk, i singleplayer. De fleste synes det er morsomt, fordi det vet hvordan det fungerer. Å se på en nisse eie i Gears, CS eller WoW er derimot like gøy som å se på maling tørke, for en som ikke vet hvordan det fungerer og henger sammen, uten at man må henngi 20+ timer i spillet bare for å finne ut hvordan det henger sammen. Fordi folk flest, jeg også i mange tilfeller, har absolutt ingen interesse av dette.

Wii fører også til kortere, og billigere, utvikling av spill, hva fører dette til?

Mer orginale spill, bredere utvalg og kanskje noe lavere kvalitet (Men så er spillkvalitet rimelig LOL om dagen).

Kanskje det også fører til at utviklere kan bruke penger på andre områder? Som å fortelle gode historier? Som å gi blanke faen i hvor skarp teksturen er, fordi det er bare han nerden som har spilt alle spill mellom himmel og jord som kommer til å gnage på dette? Som å droppe bump-fisting og Normal-crapping, til fordel for god animasjon? Som å lage spill som er intuitive og ikke så abstrakte at du har drept halvparten av det potensielle markedet ditt før spillet er ute av designstadet?

It wins, spør du meg. Ikke bare fra potensiell-utvikler-perspektiv, men også fra et kunde-perspektiv. Wii har potensiale og fart i markedet, PS3 har konvensjoner og har blitt dømt øst, vest, nord og ned.

Sad to say so, but; Nintendo driter i deg.

Novastrum

Feminist-elitist
SITAT
Sad to say so, but; Nintendo driter i deg.[/b]
Og jeg gråter ingen tårer for det. Jeg kommer uansett til å skaffe meg en billig Wii på et eller annet tidspunkt. Jeg har tre kamerater som har Wii, men som nesten ikke bruker den, pga. mangel av bra spill. (noe av det jeg baserer min skepsis på).

Uansett. Høsten ser fortsatt ut til å prioritere mine interesser, og jeg tviler på at det blir noe verre med årene.

SITAT
Som å gi blanke faen i hvor skarp teksturen er, fordi det er bare han nerden som har spilt alle spill mellom himmel og jord som kommer til å gnage på dette?[/b]
Som nevnt tidligere, alle legger merke til godt produktdesign, animasjon, fysikk, teksturshiz. Men, det skjer ikke bevisst av alle. Folk vet hva som ser best ut, også de som ikke er nerden som har spilt alle spill mellom himmel og jord.

Uansett, ved å se på enkle topplister ser man hvor problemene til Wii ligger, i alle fall her til lands. (MASSEmarked?)
http://www.vg.no/spill/topp20konsoll.hbs
Man kan bare vente på PS3 priskuttet, da folk for alvor vil investere i "overprisa" hardvare, og nextgen-kartet blir nogenlunde realistisk.

PS: jeg er fullt i stand til å se begge sidene av denne saken - og er enig i at det er tåpelig å sammenligne de to markedene, så jeg tror jeg gir meg her.
Det eneste som provoserer meg er den bunnløse optimismen, med fravær av kritikk. Nintendo kan ha godt av litt kritikk, etter det noen vil kalle GameCube-flausen; jeg teller 6 "must have"-spill i løpet av like mange år.

SHDR

Gullmedlem
Jeg teller betraktelig mange flere. Det er, som i alle ting, avhengig av smak. På Xbox, however, teller jeg under ti must-have spill. Jeg har rundt femogtjue GC-spill, mesteparten av dem er eksklusiver.

Ingen kommer til å kjøpe PS3 selv om den dropper i pris. Vel, kanskje i Norge, der folk kjøpte Nintendo 64 i kraft av Nintendos på den tiden gode navn og rykte. Men det er Wii som er mainstream-fenomenet, det er Wii som rir på bølgen av den meget uventede og svært omfattende DS-suksessen. PS3, however, er akkurat som PSP: Dyr, avansert, nerdete og uforståelig. Selvsagt er det mange som vil ha den, selvsagt kommer mange til å kjøpe den. Men den kommer ikke til å selge like mye som Wii, akkurat som PSP aldri kommer til å selge like mye som DS. Det er to ulike markeder, og plutselig er den gamle "mainstreamen" (som jeg mener aldri har vært mainstream i noen annen enn entusiastisk forstand) blitt nisje. That's life.

Novastrum

Feminist-elitist
SITAT
Ingen kommer til å kjøpe PS3 selv om den dropper i pris. [/b]
En overdrivelse, jeg ser det - men likevel helt usannsynlig profeti da det faktisk er prisen som er det største kontraargumentet for å skaffe seg en nå om dagen. Hvis en blueray-spiller, som oppskalerer DVD-er, spiller PS2 og PS3 spill, SACD-er, ripper i både WMA, AAC, og MP3-format, og kan benytte bluetooth-perifert utstyr (som f.eks. fjernkontroll.) og diverse minnebrikker, kan skaffes til rundt 4000,- kommer nok mange til å bite på. Og er folk flinke til å selge maskinen når HD-DVD og Blueray blir mer utbredt kommer ikke bare ungdommer til å kjøpe maskina, men også folk av den eldre garde, som vil ha en underholdningsmaskin. Og man kan påstå at den gemene hopen driter i dette, men jeg opplever annerledes.

Jeg kjenner mange og kjenner til enda fler som er interessert i PS3, men som kun blir stoppet av prisen. Kan heller ikke huske å ha opplevd noen som synes at XMB er noe særlig nerdete eller uforståelig, heller ganske stilig og downplayed. 360 er en haug mer knotete - og ikke minst nerdete. Med de ekle <Insert generic EA game> reklamene og de skrikende fargene over alt.

Men men, mulig smaken og nerdedefinisjonene er annerledes i U Knightdom.

Og du har rett, Xbox-utvalget suger fettvev fra eldre sjøpølsetestikularis.

Men, nå gidder jeg ikke mer. Så lenge spillene er bra ... osv.

Libresse

Fra VG, men hey, det anngaar dette

http://www1.vg.no/spill/artikkel.php?artid=145962

Jeg er ikke interessert i noen av featurene til PS3, Bluray, SACD, ripping...

MEH.... Jeg har en PC og en Mac, de klarer det meget mye bedre (om jeg ville).

Jeg er derimot interessert i spillene, og jeg synes ikke PS3 har en dritt aa stille opp med, foreloepig. Det er paa Xbox det foregaar om dagen (og litt Wii). For aa ikke aa glemme WoW, lol.

Novastrum

Feminist-elitist
Det folk ofte glemmer når de omtaler casual-delen av markedet er at denne ikke bruker like mye penger på spill, og heller ikke er like interesserte i å teste ut noe som ikke er trygt og kjent.

Sure, så og si alle familier har kjøpt et eller annet The Sims spill. Men så var muligens dette det eneste spillet de kjøpte det året. Det samme med folk som kjøper PS2 for å spille Buzz og Singstar. De kjøper disse spillene og lar maskinen støve til det kommer nye versjoner. Og slik tjener man på et lite publikum som ikke er åpne for forandring. Men utviklingen av dette markedet krever mer PR vil jeg tro. Folk kan for lite. Interessen er skapt, men det skal bli vanskeligere å holde den med Wii utover mange år. De fleste casual-gamere jeg kjenner mister interessen av maskinene sine etterhvert.

Blæh... jeg skal slutte.

Libresse

SITAT(Novastrum @ 28.06.07, 11.15) 71753
PS
Der har du bomma, Little Big Planet satser på en ny opplevelse, og fysikken er ikke noe folk kommer til å legge merke til før de blir gjort oppmerksomme på det. Spillet ser gøy ut, og det gjør noe nytt, så enkelt er det. At grafikken er pen - er bare reklame. Ingen vil like det hvis det ikke er gøy å spille.
[/b]
Ny opplevelse som i et spill som bare handler om en fysikkmotor?

For det er jo det LBP gjør? Filmene jeg har sett viser at det er en rekke minigames, som kan spilles multiplayer. Med brun grafikk og en gotta-create-em-all-prepackaged-objects! n1?

Det overbeviser ikke, enda ihvertfall. De touter det som en creativity-simulator, jadda dårlig forklaring but you get my flow. Det jeg har sett nå er bare bells and whistles, med en fysikkmotor og masse pre-laged drit du kan kaste rundt omkring. Minner, av alle ting, om Lemmings i 3D med større frihet, men så var Lemmings et spill da....!

Novastrum

Feminist-elitist
SITAT(di Valore Scadente @ 29.06.07, 09.31) 71870
Ny opplevelse som i et spill som bare handler om en fysikkmotor?

For det er jo det LBP gjør? Filmene jeg har sett viser at det er en rekke minigames, som kan spilles multiplayer. Med brun grafikk og en gotta-create-em-all-prepackaged-objects! n1?

Det overbeviser ikke, enda ihvertfall. De touter det som en creativity-simulator, jadda dårlig forklaring but you get my flow. Det jeg har sett nå er bare bells and whistles, med en fysikkmotor og masse pre-laged drit du kan kaste rundt omkring. Minner, av alle ting, om Lemmings i 3D med større frihet, men så var Lemmings et spill da....!
[/b]
Jeg ser det som en blanding av mario med fysikk og incredible machine med 4-player og pent utseende. Og for meg virker det rimelig n1.

Libresse

SITAT(Novastrum @ 29.06.07, 09.31) 71869
Det folk ofte glemmer når de omtaler casual-delen av markedet er at denne ikke bruker like mye penger på spill, og heller ikke er like interesserte i å teste ut noe som ikke er trygt og kjent.

Sure, så og si alle familier har kjøpt et eller annet The Sims spill. Men så var muligens dette det eneste spillet de kjøpte det året. Det samme med folk som kjøper PS2 for å spille Buzz og Singstar. De kjøper disse spillene og lar maskinen støve til det kommer nye versjoner. Og slik tjener man på et lite publikum som ikke er åpne for forandring.

Blæh... jeg skal slutte.
[/b]
Men hallo, skal markedet vokse, så må man appllere til flere mennesker? Ye

Hvordan gjør man dette? Ved å lage en kontroll ingen forstår bæret av? Av å lage time-sink spill?

Eller gjør man det mer åpent, enklere å komme inn i og forstå? Spill handler jo bare om regler, så hvorfor skal man lage så jævlig mange av dem og eksludere kjøpemassen sin? Det maker ihvertfall ikke sense.

Sist jeg sjekket, så likte ikke hardcore gamere nye spill heller, de spiller Fantasy Warrior XXX den dag idag, de spiller Call of Crap 12, Devil May Die 18 og Panzer Pung 6.

Helt til det kommer en ny versjon, eller et nytt spill som er prikk likt, bare litt bedre.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Det er et par av Novastrums argumenter her som hinter om at det er like mye vits i å diskutere PS3 med ham som det er å diskutere noe som helst med kjøkkenveggen. Så jeg har tenkt å la være. :p

Libresse

SITAT(Novastrum @ 29.06.07, 09.35) 71871
Jeg ser det som en blanding av mario med fysikk og incredible machines med 4-player og pent utseende. Og for meg virker det rimelig n1.
[/b]
Forksjellen er at spillet du nevnte hadde en ekstra feature, der du kunne lage brett selv.

Fra Media Molecule sin hjemmeside:
SITAT
LittleBigPlanet™
Sony Computer Entertainment
(Playstation 3)

The LittleBigPlanet experience starts with players learning about their character’s powers to interact physically with the environment. There are obstacles to explore, bits and pieces to collect and puzzles to solve – requiring a combination of brains and collaborative teamwork. As players begin to explore, their creative skills will grow and they will be ready to start creating and modifying their surroundings – the first step to sharing them with the whole community.

Characters have the power to move anything in this glued and stitched-together landscape;
hey have the power to design, shape and build both objects and entire locations for others to play.

There’s no complicated level editor; all of these skills can be learnt by simply playing the game. Creativity is part of the gameplay experience and playing is part of the creative experience. Players can make their world as open or as secretive to explore as they like.

When it’s ready, they can invite anyone within the LittleBigPlanet community to come and explore their patch – or can go and explore everybody else’s.[/b]
Hvor mange ganger står det noe relatert til å spille der? Og hvor mange ganger står det noe relatert til å lage noe? Også snakker de om et community? Err... spillet er ikke ute av døre engang.

Personlig liker jeg å spille spill på konsollen min, også være kreativ eller whatthefuck på datamaskinen, som faktisk har software som tillater meg den friheten til å gjøre hva jeg måtte drømme om. Hva får vi her? Pre-pakka trær, sitroner og hoppeplatformer, slik at vi kan lage og spille dårlig designede brett i enn underlegen Mario? Vi kan leke oss med fysikken, som er gøy i ca 2 minutter?

Yeah, really sounds like a n1, if you smoke weed and eat poopsock

Novastrum

Feminist-elitist
SITAT(Yetipants @ 29.06.07, 09.41) 71873
Det er et par av Novastrums argumenter her som hinter om at det er like mye vits i å diskutere PS3 med ham som det er å diskutere noe som helst med kjøkkenveggen. Så jeg har tenkt å la være. :p
[/b]
Det er jo en passe feig måte å forholde seg til annerledestenkende - og kan sammenlignes med at du ikke har noe å si til en kjøkkenvegg - like lite som vi er inne på samme tema.

Jeg ser ikke akkurat noe særlig argumenter fra noen andre akkurat nå heller, bortsett fra at markedet på en eller annen magisk måte skal utvide seg ved å få casual gamere til å fortsette å kjøpe en jevn mengde spill i årene som kommer. Hvordan skal dette funke?

di Valore Scadente: Om LBP ikke appelerer til din interesse er det jo helt greit. Men den brødteksten du har som eksempel er ikke noe mindre flosklete en den gjevne Wii-tittel, så jeg skjønner ikke helt hvordan du ut i fra den kan basere noe særlig av kritikk på den.

Angående om spillinteresserte kjøper flere oppfølgere enn casualspillere? Jeg vil tro at de som er interessert i mediet faktisk velger å utvide horisonten sin litt mer, og faktisk være mer kritiske enn å bare kjøpe oppfølgere i fleng.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Det jeg først og fremst reagerte på var at du dømmer både 360-ens og Wii-ens spillutvalg nord og ned, når PS3 per i dag kan skilte med... hva? Du kaller meg feig, jeg bare lurer på hvilken verden du lever i. :p

Novastrum

Feminist-elitist
Jeg vil gjerne at du viser meg hvor jeg har skrevet at Xbox360-utvalget er dårligere enn PS3 sitt. For det er jeg temmelig sikker på at jeg ikke har gjort. 360 har et overlegent bibliotek, og vil fortsette å ha det i mange år. De har en drøss mer ekslusiver og more to come. Dessuten har 360 fler gode spill ute enn PS3. Hovedgrunnen til at jeg vil kjøpe 3.party titler til PS3 er det enkle faktum at den ikke bråker når den er i bruk. Jeg gleder meg en god del til Xbox 360 ekslusivene, bla, Bioshock og Halo 3.

Wii er heller ikke dømt nord og ned, men frem til noen av 2008 titlene kommer er jeg ikke interessert.

So ... dette er vel mer en greie mot den helsikes Wii-elitismen enn noe annet.

Ingen harde følelser.