Omtale av nettbutikker

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#1
Her kan vi gi vår vurdering av ulike nettbutikker slik at brukere som ikke har handlet der før kan vite om butikken er til å stole på eller ikke.

Regler:
  • Det skal hovedsaklig være omtaler av nettbutikker som selger spill, men film- og musikkbutikker er også tillatt.
  • Du må ha gjennomført minst tre handler før du kan vurdere nettbutikken.
  • Husk å få med sentrale ting som leveringstider, servicegrad, priser, utvalg osv.
  • Avslutt med å oppsummere vurderingen i noen få punkter (positivt og negativt), og avslutt med en karakter fra 1 til 10.
Eksempel på hvordan en omtale skal være:

Nettshop.com

*din vurdering*

Positivt:
- Lave priser
- Godt utvalg

Negativt:
- Treg levering
- Fikk ikke svar på mail

5/10
 
D

Deleted member 91

Gjest
#2
Play.com

Play.com er en av Englands største internettbutikker, og har et stort utvalg av spill, film og musikk. Det er mest sannsynlig nettbutikken jeg har handlet mest gjennom, simpelten fordi de ofte har en hel del gode tilbud (eksempelvis er alle Seinfeld-boksene til under 200,- NOK stykket), og leverer veldig fort. Leveringstid kan være så kort som 3 dager, men mest sannsynlig ender opp på en uke. Jeg har ved enkelte tilfeller opplevd at en CD har tatt to uker å komme fram på, men det begynner å bli en stund siden. Varene blir sendt i standard gule boblekonvolutter, noe som gjør at godsakene kommer frem relativt uskadet, og at de glir inn i de fleste postkasser, slik at du slipper turer til postkontoret. Frakt er også gratis, så prisen på spillet er prisen du betaler. Eneste klaberet med Play.com er, som med de fleste utenlandske butikker, at varer derfra blir stoppet i tollen - noe som gjør at du ender opp med å betale moms på 25% av varens verdi, og 80,- NOK (tror jeg?) i avgift. Det er strengt talt ikke Play.coms feil, og kan da ikke straffes for det. De sender også alle varer du bestiller i separate pakker, så hvis du bestiller ting som hver for seg ikke ender opp over tollgrensa, går det greit. Det er også viktig å merke seg at man ikke kan betale med annet enn VISA og Mastercard, selv om de merkelig nok har VISA Electron-logoen på siden sin. Hva kundehjelp gjelder har jeg ingen erfaring, men tatt i betraktning at det er en såpass stor og kjent side, har jeg vanskeligheter for å tro at det er helt elendig. Dessuten, siden er godt designet, og det meste er veldig enkelt å finne ut av. Så, for å oppsummere:

Positivt:

- Godt utvalg
- Til tider veldig gode priser
- Rask levering

Negativt:

- Toll?
- bare kort

Alt i alt er Play.com en flott side, som egentlig tilbyr alt man kan vente seg.
10/10
 

Endre

Ødela forumet
#3
Videogamesplus.ca

Videogamesplus.ca. er en relativt ukjent (?) kanadisk spillbutikk med et godt utvalg av amerikanske titler til flere format. Jeg har handlet der ved to anledninger, og har ved begge anledningene blitt kjempefornøyd. Den første gangen bestilte jeg Animal Crossing til Nintendo DS, og fikk spillet levert ikke lenge etterpå (4-5 dager? litt usikker, men det gikk fort), merket som «Toy Game» til en verdi av 20 kanadiske dollar, slik at jeg slapp toll. Den andre gangen bestilte jeg Animal Crossing til DS nok en gang (dama mi ble hekta på det, så jeg måtte gi henne mitt eksemplar :eek:), sammen med et Nintendo WiFi-adapter til PCen min, og Mario & Luigi SuperStar Saga. Jeg kontaktet de per e-post for å forklare at jeg ville sende varene separat, for å unngå toll, og at jeg var villig til å betale frakt for alle tre varene. Samme dag fikk jeg svar, og ikke lenge etterpå lå alle varene i postkassa mi, pakket hver for seg og markert som lekespill nok en gang. Anbefales!

Positivt:
- Relativt godt utvalg, får inn de fleste spill ganske tidlig etter det jeg har sett
- Konkurransedyktige priser
- Rask levering
- God kundeservice

Negativt:
- Bare kort

10/10
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#4
Videogamesplus.ca

Forhåndsbestilte New Super Mario Bros. til DS-en min i forrige uke. På mandag (launchdato i Nord-Amerika) fikk jeg mail om at spillet var sendt. I dag, fredag, fikk jeg spillet i postkassen. Det var merket med en verdi på $20, uten at jeg hadde bedt om det. Prisen var heller ikke så halvgæærn, mener jeg å huske.

Positivt:
- Lave priser
- Kjapp levering
- Verdien merket ned så jeg slapp å betale moms

Negativt:
- Det ser ut som om jeg ikke vant Wii-en jeg var med i trekningen om :(

10/10
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#5
CD-WOW.com

Jeg bestilte dobbel-pakken med Castlevania Harmony of Dissonance og Aria of Sorrow fra disse folka, da de var de eneste som hadde spillet for under 200 kroner (£16.99). Det går to uker. Jeg får plutselig en "advarsel om ufortollet forsendelse" i postboksen min. CD-WOW har ikke skrevet NOE verdi på pakken, og Posten krever at jeg sender dem dokumentasjon på prisen på innholdet. Jeg sjekker e-posten jeg fikk hos dem, og ... 244 kroner? o_o

De hadde fakturert meg mer enn prisen på websida si! Jeg som skulle få dette spillet for under 200, måtte nå betale 390 kroner!

Positivt:
- Lave priser på enkelte ting, men hvis jeg må fortolle havner prisen uansett på 85 kroner ekstra

Negativt:
- Se forrige punkt
- Løgnere og bedragere
- Svarer ikke på e-post

1/10
 
#6
Hvis du får "advarsel om ufortollet forsendelse" fra posten så er det billigste å bare skrive ned verdien litt fra kvitteringen du har mottatt for å slippe toll og moms, for posten vet ikke verdien på varen.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#7
Kvitteringen jeg mottok på e-post sa 244 kroner (hadde jeg dobbeltsjekket det med en gang jeg fikk den hadde jeg avbestilt :(), og Posten krevde i tillegg kontoutdrag som dokumentasjon.
 
D

Deleted member 91

Gjest
#9
Såvidt jeg vet, ja, men du får toll om du bestiller noe til en verdi av mer enn 200 kroner.
 
#10
Gamezone.no

Bestilte Mario Kart DS og Nintendo Wi-Fi USB dongle i begynnelsen av Desember. Har du ikke kredittkort er det drit-dyrt. Altså:

Spill - Normal Pris + Porto (30 kroner) + Servicepakke kødd(79) + Postoppkrav (44 kroner) = Jævla dyrt for oss som ikke har kredittkort

Itilegg til dette bestilte jeg jo i begynnelsen av Desember, som jeg nevnte. Jeg fikk pakken i begynnelsen av Februar etter 100 mails og masse krangling. Krevde erstatning og alt jeg fikk var et dumt gavekort på 50 kroner.

Positivt:
- Kult utvalg
- Najs bestillings system
- Forhåndsbestillinger på ting ganske tidlig

Negativt:
- Ikke billig for dudes uten kredittkort
- Ikke like billig som de fleste andre nettbutikker
- Trege
- Kjipe
- Frekke
- Selvdiggere lzzm "BEST PÅ SPILL YEY!"

4/10
 
#11
SITAT(Thinaran @ 28.05.2006, 17.50) 6321
Kvitteringen jeg mottok på e-post sa 244 kroner (hadde jeg dobbeltsjekket det med en gang jeg fikk den hadde jeg avbestilt :(), og Posten krevde i tillegg kontoutdrag som dokumentasjon.
[/b]
Hm. De gangene jeg har fått "melding om ufortollet sending"-brev fra posten (hvor man blir bedt om å egenfortolle det eller la Posten fortolle det), så har jeg egenfortollet det og kun tatt et screenshots av betalingsmeldingen som jeg bare skriver litt ned ved hjelp av Paint. Deretter sender jeg det til Privatfortolling@posten.no hvor jeg ber de sende det til min postadresse fordi det er under tollgrensen. Dette har i hvert fall funket de 4-5 gangene jeg har fått slikt.
 
#12
Da jeg hadde kjøpt et spill over Ebay og selgeren ikke hadde merket pakken med en pris fikk jeg samme greia. Jeg gav dem derimot ingen form for bevis på hvor mye pakken var verd. Så jeg sa at jeg hadde ingen kvittering og at pakken hadde en verdi på 180,-.

Par dager etterpå kunne pakken hentes hos posten, uten at jeg måtte betale noe ekstra. :)
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#15
Momsen (spill er ikke tollbelagt) er akkurat den samme uansett hva slags land du handler fra (kan godt hende det er noe restriksjoner med f.eks. import fra Burma, men jeg tror ikke det er så aktuelt uansett). 25% + de gebyrene posten skal ha for å regne det ut. Nå er jo riktignok vgplus et bittelite unntak...
 
D

Doctor Downs

Gjest
#18
SITAT(Imp @ 07.06.2006, 20.23) 8494
Mente egentlig frakten (porto) :) , noen som vet?
[/b]
Enten veies pakka, og da kan så lite som en bonus disc gjør utslag i prisen, men stort sett har hver enkelt nettside faste priser på sånt. F.eks alle forsendinger under kiloen til femti kroner, eller at en type artikler har en fast portopris. Sjekk alltid de portofrie sidene først, du kan spare på det. De største er vel Play.com med PAL (Playusa.com har R1 DVD-titler, men ikke spill), DVDBoxOffice.com med US-NTSC og Lik-sang.com som, hvis jeg ikke tar helt feil, kan by på både US-NTSC, JAP-NTSC og PAL.
 
#19
DvdBoxoffice er Mega
fikk min nye WI-fi idag
rprøv dem selv før dere dømmer de
Likte de ikke før, men etter at du har fått In stock optiog, og hva som er på lager, er de lekre karer :eek:

Spill er tollfritt hvor har du dette fra?