Persona: How I learned to stop being emo and love JRPGs

#41
Bortsett fra en milliard nye kostymer og events er det også:

  • Social link for Adachi :psyduck:
  • Nye egenskaper i kamp, som mopedkjøring, dual attacks
  • Nye personaer å "fange"
  • Nye persona-former til alle hovedpersonene
  • Ny musikk
  • Nye områder å utforske i byen
  • En liten epilog
  • Pluss masse masse mer jeg ikke husker
Og man kan få tak i Magatsu Izanagi :qq:
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#43
Siden jeg ikke har hatt det noe gøy med JURPEGE siden Persona 4, så skaffet jeg meg ... Persona 2. Det har samme moderne setting som man er vant med, og det er igjen high school-ungdommer (og noen litt eldre fra forrige spill (de var high school-ungdommer i det)) som er heltene. Du spiller den stumme protagonisten Tatsuya Sou, og på laget har du Maya, en reporter, og fotografen hennes Yukki, Lisa, en klassevenninne som er forelsket i deg men det driter du i, og Eikichi, en narsissist fra en rivaliserende skole. Plotet går ut på at folk i byen har begynt å spille "The Joker Game". Det går ut på at du ringer ditt eget telefonnummer for å komme i kontakt med han, og han vil da oppfylle et ønske for deg. Folk bruker dette for å skape seg rikdom, popularitet, makt, og andre ting. Men hvis man påkaller han uten å ønske seg noe vil man bli gjort om til en skyggeperson, en person som er nesten usynlig for andre, og helt uten drømmer eller motivasjon.

Tatsuya, Lisa, og Eikichi sine personaer har våknet opp, og Philemon, en mystisk skikkelse som er i skyggene i alle Persona-spillene, ber dem å finne ut hemmeligheten bak Joker. Men Joker er ikke det eneste problemet. Dere vet i rollespill når man snakker med noen, så er det ofte at de sier at "de har hørt er rykte", og så viser det seg at det er sant i 100 % av tilfellene? Atlus har iallfall hatt det artig med dette, for i Persona 2 er gimmicken at alle rykter er sanne. Du kan plukke opp rykter fra tilfeldige folk, såkalte rumor mongers, eller tilogmed fiendene dine! Hvis du har et rykte du vil ha spredd må du gå til et detektivbyrå hvor det er en kar som sprer rykter mot en liten sum. Det er veldig mange som bare er av typen "kokken på sushistedet er en eks-spion og selger våpen" som brukes til å kjøpe seg nytt utstyr, men også enkelte som f.eks sier "det er et spøkelse på skolen", og det vil da dukke et spøkelse opp som du kan slåss mot.

persona22.jpg


Dette er en viktig del av hovedspillet også. Etter å ha kastet rektoren (han hadde forøvrig bedt Joker om å gi han håret tilbake) på skolen min ut av et klokketårn, kunne jeg velge om jeg trodde han hadde overlevd eller ikke, og det jeg valgte ble sant. I en del av spillet er det en ny popgruppe som er startet, men ingen vet hvem det tredje medlemmet er, men det går rykter om at det er Lisa i gruppa di. Og pinadø er det det, noe som også overrasker henne. Og så er det visst noen nazister som er tilbake ...

Persona 2 fungerer på samme måte som Persona 3 og 4, bare at de spilla er en del dumma ned. I 2 kan du nemlig skifte ut personaer ikke bare på hovedpersonen, men på hele laget ditt! Dvs du må holde rede på hvem som har hvilken persona og hvilke magier den personaen har for å henge med. Du får nye personaer ikke ved å fange dem, finne dem tilfeldig etter kamper, eller fuse dem med hverandre; istedet må du snakke med fiendene dine (dette er fjerna helt i de nye) for å få tarotkort. Når du har nok kort av en tarot kan du gå til Igor for å påkalle en ny persona. Noen personaer fungerer bedre med enkelte figurer enn andre, og hyggelig nok kan du bruke en persona av høyere level enn figuren, det vil bare koste veldig mye SP å bruke angrepene dens. Og de oppfordres du virkelig til å bruke, for personaer levler uavhengig av deg, og du må bruke dem for å levle dem.



Random encounter-raten er ganske høy, men du kan se ca når du blir angrepet fordi menyen din blir rødere jo større sjanse det er, ala Shin Megami Tensei 3. Fiendene har som vanlig ting de er sterke mot, svake mot, absorberer eller reflekterer, men det er mye mer komplisert enn i andre SMT-spill fordi det er så mange forskjellige typer angrep. Ikke bare har du magiene ild, vann, is, jord, luft, guddommelig, etc, men også bare never, sverd, kuler, mm. Flere enn jeg klarer å huske. Du kan også kombinere persona-angrep. Hvis to stykker f.eks angriper med ildmagi rett etter hverandre for første gang vil du lære en veldig sterk fusion-magi som heter Blazing Burst. Spillet lar deg bestemme hvem som skal angripe i hvilken rekkefølge, og dette gir mye rom for strategier.

Når du skal kontakte en demon må du finne ut hvilken type de er (om de er Joyful, Foolish, Wise, Gloomy, osv) og så prøve å finne hvilken figur som har beste de responsene. Hver av de fem medlemmene har fire måter å kontakte en demon på, så det er potensielt mye prøving og feiling før du kommer inn i det. Hvis du tabber deg ut blir demonen sint og kan i verste fall gi alle på brettet et gratis angrep mot deg. Fordi dette ikke er nok er det mulig å inngå en pakt. Gjør dem "glad" tre ganger (dette er en annen type dialog enn å gjøre dem "interessert", som gir deg kort), så kan du inngå en pakt med demonen. Møter du fiendetypen igjen senere vil du i tillegg til deres tarotkort få "free tarot", blanke kort som du kan gjøre til hva enn du trenger. Veldig nyttig. Gjør du dem glad en gang til vil de tilby deg et item, penger, eller rykter. Item kan f.eks være et Dia-kort, som gjør at du kan putte healing på neste persona du påkaller.

persona21.jpg


Alt i alt, dette spillet har veldig mange spillsystemer og ting å holde styr på, men er fortsatt veldig spillbart. Denne versjonen av Persona 2 er en remake av PS1-spillet til PSP, og er kjøpbart på PSN. Spillet koster 249 på den norske butikken, men akkurat nå er det mulig å kjøpe en bundle for 229, som inkluderer det fantastiske Persona 3 Portable. Absolutt anbefalt kjøp hvis du har PSP eller PSVita!

Dette spillet har undertittelen Innocent Sin, og er del 1 av historien. Kun del 2, Eternal Punishment, ble sluppet på PS1 i vesten tidligere. Innocent Sin ble nemlig stoppet av Sony back in the day pga HITLER og muligheten for å inngå et homofilt forhold, men ble fan-oversatt. Denne PSP-remaken er uansett det beste valget, for det har en ny og enklere interface, nye portretter, nytt soundtrack (du kan velge det gamle inni options hvis du vil), og nye vanskelighetsgrader.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#44
Atlus hadde en live-event nå nettopp, hvor de skulle avsløre Persona-relaterte ting. Og det er ...



Chibi dungeon crawler til 3DS med casten fra Persona 3 og 4, laget av Etrian Odyssey-teamet. (Redigerer inn trailer når den er ute)

Persona 4 Arena 2 med tre nye figurer. Solgt som et separat spill.

Og til slutt, Persona 4: Dancing All Night til Vita, sannsynligvis et slags rytmespill.






Men etter 40 minutter med bare trolling kom det en liten annonsering på slutten:
Persona 5
Winter 2014
PS3
 

Nabbe

Har fin hatt.
#45
YAY PERSONA 5!!!!!

... neste år... neste vinter? :(
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#46
2015 i USA, 2016 i Europa tipper jeg. Blir nok import av US-versjon. Men at teksten var på engelsk kaaaaaan jo bety at det kommer samtidig? (Tviler)


 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#48
Gleder meg! Blir nok mest å spille Persona 5 men de andre har min oppmerksomhet bare fordi.
 

Kleevah

Livsfarlig amatør
#49
Her er flere trailers, PersonaQ:

Dancing All Night:
 

Lodin

Der Waaaah
#51
Det er Etrian Odyssey 4 teamet som mekker Q så det blir nok en habil dungeon crawler. Prøvde demoen av EO4 og det virka ihvertfall bunnsolid.
Og lol, Hatsune Miku folka hos Sega lager dansespillet så... det blir nok også noe noen der ute vil ha.
 
#53
De Hatsune Miku-spilla er helt elendige rytme-spill, eller tar jeg feil? Jeg hadde slukt et noe alá Osu! Tatakae! Ouendan! med Persona-tema, men etter å ha sett kvikktitten til Giant Bomb av det lokaliserte Hatsune Miku-spillet så... tror jeg ikke det blir helt av den kvaliteten.

Men YAY! Persona 5! Blir trolig det siste spillet jeg bruker PS3-en min til som er passende, da Persona 4 fortsatt ligger i PS2-en.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#55
Forhåpentligvis kan du kle Rise opp i bittesmå kostymer og posere henne så du kan ta pervo bilder sånn som i Project Diva-spilla.