Piratkopieringens tragedie

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Piratkopieringens tragedie

Vet du hva piratkopieringens store tragedie er? Nei, det har ingenting med penger å gjøre. Eller, litt. Men det har overhodet ingenting med tap av penger å gjøre. Det dreier seg om penger som i ”valuta for pengene”. For å backe opp denne påstanden litt skal vi ta en ørliten gløtt på noen momenter i piratkopieringens historie.
Piratkopiering har eksistert så lenge det har eksistert programvare, enten det er blitt utført bevisst eller ikke. Nå var ikke jeg i live da dette skjedde, men i det minste så lenge jeg har levd har dette vært en realitet. Jeg er i skrivende stund 24 år gammel, så da må det jo ha skjedd en rivende utvikling innen området kopisperring? La oss se.

Før i tiden, da programvare ikke tok større plass enn at den kunne lagres og kjøres fra diskett, var det en smal sak å kopiere ting. Bare kopier disketten, og vips hadde du det dyre regnearket du alltid hadde ønsket deg (de hadde lavere forventninger i de dager, ser du. Jeg vet, jeg var tross alt et par måneder gammel). Når det gjaldt spill, fulgte det ofte med et ark eller en annen innretning som på ymse vis frembrakte en kode du skulle skrive inn ved oppstart av spillet. Disse var ofte trykket med matt svart blekk på et blankt svart ark, noe som gjorde kopiering (og ofte avlesning) umulig. Det at det tok cirka ti minutter å skrive av et slikt ark og deretter kopiere det avskrevne arket i det uendelige, lot ikke til å bekymre noen nevneverdig. Minst av alt de som fikk gratis spill, kan jeg tenke meg.
Uansett, slike kopisperrer – eller kopieringstidsforlengere – var normen frem til dette fantastiske CD-ROM-mediet for alvor fikk fotfeste. På den tiden trengtes ingen kopisperre på CD-er, det faktum at de inneholdt så mye data var beskyttelse nok. For harddisker flest rommet ikke 650 megabyte på den tiden.
Med tid og stunder gikk teknikken fremover, harddiskene ble større, CD-brennerne gikk ned i pris og CD-er var plutselig ikke den kopisikre bastion de en gang var. Nye kopisperrer ble konstruert som på fiffig vis la inn data på feil steder av CD-en slik at kopieringsprogrammene ble forvirret og opprettet ugyldige filer. Det tok ikke lange tiden før programmene ble oppdatert til å takle dette problemet, og kopisperrefolkene var like langt. Dermed begynte den æraen vi er inne i nå, hvor prinsippet om kopisperring er helt gått bort fra og spillindustrien heller har gått over til å gjøre livet så jævlig som mulig for de som gjør det rette og betaler for spillene sine.

For nå er det vanlig å lage kopisperrer som sjekker hvilke programmer du har installert på PC-en din, som legger inn sine egne prosesser i minnet uten å be om tillatelse og som – hvis du er riktig uheldig – kan nekte deg å bruke spillet du nettopp har kjøpt som noe annet enn ølbrikke.
Saken er nemlig den at enkelte av disse kopisperrene er avhengig av litt fiksfakseri med CD-ROM-stasjonen din for å sjekke at CD-en du bruker er ekte, og ikke - for eksempel – en kopi som kjøres via et emuleringsprogram, en veldig vanlig metode å sikkerhetskopiere CD-er på i dag. Denne metoden er såklart fin og flott så lenge den fungerer, men saken er at dette ikke alltid er tilfelle. For det kan godt hende at CD-ROM-en din viser manglende vilje til å samarbeide med kopisperreprogrammet, og da sitter du fint i det. Du kan bytte eller selge spillet, eller kjøpe ny CD-ROM-stasjon. Uansett får du ikke spilt det du akkurat kjøpte i butikken. Men alt dette er vel uvesentlig, så lenge det faktisk sperrer for kopiering? Eller hva?

Mja, kanskje. Hvis det hadde hatt noen effekt overhodet. For det jeg lurer på, er følgende: Hvis disse fantastiske kopisperrene faktisk gjør det som står på etiketten, nemlig å sperre for kopiering, hvorfor i heiteste kan jeg da gå på Internett - på en allment tilgjengelig nettside - og hente ned splitter nye spill gjerne flere dager før de kommer i butikken? Og hvorfor har ingen av disse piratkopiene noen av de irriterende feilene som butikkeksemplarene har? Piratkopiene krever som regel at man enten brenner ut eller emulerer filene man laster ned, installerer spillet og legger på et program som knekker kopibeskyttelsen. Så slipper man å finne frem CD-en når man skal spille, man slipper at CD-ROM-en ikke vil kjøre CD-en, man slipper å få installert lumske overvåkningsprogrammer på PC-en og man slipper å få beskjed om å avinstallere eventuelle emuleringsprogrammer man bruker.
Dette er metoden de aller, aller fleste spilldistributører bruker for å plage kundene sine. Jeg vet om ett spillfirma som kopibeskytter spillene sine, og de kalles Valve Software. Da jeg skulle kjøpe Half-Life 2 i fjor betalte jeg med kredittkort over nett, lastet ned spillet via distribusjonstjenesten Steam som drives av Valve og kunne spille Half-Life 2 med en gang det ble sluppet. Ettersom spillet krever at du autentiserer filene via Steam – også den utgaven som kjøpes i butikk – minskes sjansen for piratkopiering. Jeg sier ikke at Half-Life 2 ikke kan kopieres, men at det – i det minste for meg – ble mye mindre interessant å piratkopiere spillet når det å få tak i en original versjon var så mye enklere og gav såpass mange fordeler (jeg fikk med alle spill Valve har gitt ut tidligere pluss Counter-Strike Source, Day of Defeat Source og Half-Life 2 Deathmatch).
Uansett, jeg krever ikke at alle spillselskapene skal gjøre som Valve, men vær så snille: Ikke straff oss fordi vi velger å betale for produktene deres. Straff de som kopierer isteden.

Lodin

Der Waaaah
Kopisperrer irriterer vettet av meg. Det at man må ha CDen i maskina er noe forbanna tull og jeg tviler på at jeg er den eneste her som alltid cracker spilla sine uansett om de er kjøpt eller ikke.
Forøvrig sitter jeg her med en kopi av Space Rangers 2 som jeg ikke får kjørt samme hva. Det kjører et uhumskt sikkerhetsprogram ved navn Starforce som er legendarisk for å fucke opp maskiner. Folk har faktisk fått harddisken sin permanent herpa pga. den dritten.
Ubisoft er vel den mest kjente utgiveren som bruker SF i spilla sine. Dette er grunnen til at jeg kun rører konsollspill fra den kanten.
På den annen side av spekteret har vi Epic og deres Unreal Tournament 2004. Etter at spillet hadde vært ute i 6 måneder fikk de tilatelse av Atari til å fjerne kopisperringa slik at man ikke trenger å ha CDen i. Siden spillet hovedsaklig er multiplayer burde det holde lenge med CD-key sikring.
Det nylig USA-utgitte Land of the dead spillet skal også få en blomst. Dette spillet har faktisk ingen sikring i det hele tatt. Bare å innstallere og putte CDene tilbake i coveret. Bruker ikke engang CD-key så man kan feks. fritt innstallere det på flere maskiner på et LAN uten problemer. Det går nok litt utover salget, men kundene blir nok til gjengjeld meget happy. :tommelopp:

EDIT: Eh, jeg blingsa og så ikke at dette stedet ikke var til diskusjoner.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Psh, drit i det. :)
Angående Ubisoft så har de gått fra null sikring (Beyond Good & Evil, Prince of Persia: Sands of Time) til kaste-penger-rett-i-dass-sikring (det at King Kong-demoen har StarForce). Litt... pussig, spør du meg. Kanskje de fikk det for seg at de glimrende spillene nevnt ovenfor solgte dårlig pga. piratkopiering...?
For rene MP-spill er nok CD-key-sikring tilstrekkelig, men jeg tror ikke Valve er helt på viddene med det at HL2 krever autentisering via Steam heller. En ting jeg kan tenke meg er at det i fremtiden blir slik at vi kjøper lisenser på tingtang og får tilgang til krypterte filer direkte på nett, slik at vi slipper å sose med CD-er og sånt tøys.

CyberK

Finner ikke på noe.
Æh, jeg klarer ikke finne de reglene som sier at dette ikke er lov. Derfor hopper jeg uti det i den fruktbare diskusjonens navn.

Da jeg drev og leste om Starforce etter forrige gang Lodin klaget over det, fant jeg denne artikkelen. (det kan forøvrig nevnes at det viste seg at jeg allerede hadde det på PCen, sikkert fra demoen av Bet On Soldier, og PCen funker fortsatt fint) Jeg synes at det var ganske nyttig å se saken fra den andre siden. De eneste impulsene vi spillegale får om dette er fra andre spillegale som forståelig nok er sure. Men som de sier i artikkelen, om spillselskapet klarer å få 500 mennesker til å kjøpe det istedenfor å laste ned, så har de tjent penger på det. Vi ser at selskapene er klare over at vi ikke liker det, men at de anser det som en nødvendighet for å sikre sin fortsatte inntjening.

*setter seg opp på pidestall og tøyer pekefingeren*

Jeg mener rent prinsippielt at man alltid skal betale for de spillene man liker, rett og slett fordi det gir selskapet som utviklet det et tegn på at de har gjort ting riktig, og dessuten gir dem monetær støtte til å lage mer slikt. Fremtiden for dataspill ligger ikke i Open Source (uansett hvor mye jeg digger det ellers). Problemet ligger i at folk flest klarer på en måte å rettferdiggjøre det å laste ned spill ved at "det er så lett, og de merker det sikkert ikke på inntjeningen", eventuelt "jeg hadde ikke kjøpt det ellers". Denne logikken har jo helt klare mangler, tross alt er det lett å stjele med seg noe i butikken som du kanskje ikke hadde kjøpt ellers. Din lokale butikk har ikke akkurat onde dørvakter som stripsearcher deg. Men det som mangler fra internett er frykten for å bli tatt. Hadde man hatt et onlinepoliti som bøtela over en lav sko, ville folk sluttet med piratvirksomhet. Et problem med det er at bevisførselen på noe slikt er svært vanskelig. Og internett kan ikke gjøre til en politistat heller.

Jeg tror at løsningen ligger nærmere det Yetipants snakker om, en slags online spillkonto som kan åpnes fra hvorsomhelst med de superduperraske bredbåndene vi forhåpentligvis har i fremtiden. Men det er en svært vanskelig modell å realisere, for det vil kreve at hele spillbransjen gikk sammen under en paraply, ettersom jeg føler at det vill være altfor rotete om alle selskapene skulle ha sine egne løsninger. (Pluss at det ville skvist ut små selskaper) Dette innebærer naturligvis noen svært tøffe tak selskapene imellom, som nesten gjør det urealistisk.Om det skulle lykkes, ville det ha skapt en monopolsituasjon som knapt kunne kalles sunt, og i tillegg ville det ha gjort mange spillbutikkmennesker arbeidsledige. Derfor funker det også dårlig.

Poenget? Det mistet jeg litt underveis, men vi kan gå til standardsvaret mitt; at menneskeheten er en gjeng med griske og smålige idioter som stort sett klarer å ødelegge for seg selv. Vi blir visst nødt til å vente og se hva som skjer. Håper dere fikk noe ut av dette.

Lodin

Der Waaaah
Problemet med Starforce er at det i likhet med de fleste andre beskyttelser ikke gjør jobben sin, men skaper dobbelt så mye krøll. Etter flere dagers roting og knot har jeg kommet fram til at min lovlig kjøpte kopi av Space Rangers 2 ikke kjører fordi SF har bestemt seg for at CD brenneren min bryter kopisikringa. Jeg får ikke innstallere spillet engang. Det eneste jeg evt. kan gjøre er å laste det ned og muligens bruke Alcohol og noen andre greier for å lure SF til å tro at jeg har en akseptabel CD spiller. Jeg klarer liksom ikke helt å se hvordan dette hindrer piratvirksomhet.
Ytterligere bevis på hvor ubrukelig SF er er det faktum at de eneste som bruker det er Ubisoft og et fåtall små dritere av noen europeisk utgivere. Skulle likt å se hva som hadde skjedd hvis feks. EA putta SF på den nyeste ad-onen til Battlefield 2.
Og sist men ikke minst, her er noen passende sitater fra SA etter at det viste seg at King Kong demoen hadde SF.
IT'S A DAMN DEMO, STARFORCE IS SLOWLY MAKING ME TURN AWAY FROM PC GAMING...

It's stopped me from playing this demo and who knows, maybe they just lost a sale because of it.

I know it's not legal, but is there any way to crack that bad boy? I'd like to play it, but not if it requires StarForce.

I've heard horror stories, and it has been compared unfavourably to spyware or malware around here many times.

Sometimes people go too far bitching about Starforce, but this is a fucking demo. An annoying copy protection scheme does not belong in something that does not need to be protected.

It does fuck up some people's computers. There is such an outcry against StarForce because it can do real harm. It's intrusive and installs without warning. I don't see the point in including it in a demo. It's like they just want it on people's computers, to spread it as much as they can.

Damnit... I was going to check this out but if it has Starforce I shall pass...

Silent Hunter 3 almost killed my PC I am not fooling with it again.
[/b]
Ikke bare har det null stoppevne mot pirater, men det hindrer faktisk folk fra å kjøpe produktene. Supert jobba SF! :tommelopp:

Kilik

Lokal moderator
Faktisk når det gjelder Half-Life 2, så har jeg en fullt fungerende piratkopi* som verken krever Steam installert eller noe annet tull for å kjøre. Og dette er vel sakens kjerne, det er ofte enklere å kjøre en piratkopi enn en original kopi. Bare ta kopisikringer av musikk-CD'er. En rekke nye album kommer med frekke kopisikringer som gjør at jeg ikke kan høre musikken på PC, MP3-spiller eller i bilradioen. Slikt gjør at jeg bare får mindre lyst å kjøpe original-CD'er og heller laster ned albumet. Kopisikringen virker altså mot sin hensikt.

*Jeg lover å kjøpe en original kopi. Valve fortjener pengene mine. Dessuten vil jeg spille online.

Endre

Ødela forumet
EDIT: Eh, jeg blingsa og så ikke at dette stedet ikke var til diskusjoner.
[/b]
Det er lov å la disse emnene utvikle seg til diskusjoner, faktisk vil jeg oppfordre til det, da blir det mye mer interessant. Så ... kjør på, alle sammen.

*oppdatere forumbeskrivelse*

Jeg har hatt litt problemer med noen originale spill i det siste. Kjøpte meg en ny laptop for en stund siden. Den fungerte helt bra og alt sånt, helt til jeg skulle prøve å spille spillene jeg også hadde kjøpt. (Hitman: contracts, Deus Ex 2). BEGGE spillene sier at cd'en er en backup, men det er den altså ikke. Jeg tenkte først at det var noe i veien med cd-romen på den nye laptopen, men etter å ha lest i denne tråden er jeg ikke lenger så sikker. Bør også nevnes at jeg ikke fikk nero til å brenne cd eller dvd. (Den startet og brenne, men hang seg alltid på 100%, og cd-en ble uleselig.)

Er det noe galt med cd/dvd-spilleren til laptopen, eller er det noe tull fra spillene? :confused:

Lodin

Der Waaaah
Har du noen av disse spilla? Starforce har faktisk vært kjent for å fucke opp visse CD-brennere (høres faktisk ut som det er akkurat det du har). =D
Uansett lett nok å fjerne via den linken.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Faktisk når det gjelder Half-Life 2, så har jeg en fullt fungerende piratkopi* som verken krever Steam installert eller noe annet tull for å kjøre. Og dette er vel sakens kjerne, det er ofte enklere å kjøre en piratkopi enn en original kopi.[/b]
Akkurat i HL2s tilfelle vil jeg nå påstå det er LETTERE å spille med original. Betal med VISA, last ned (Valve har ikke spart på kruttet, så du får som regel fin hastighet), dekrypter filene og spill. Gå rett online om du vil, eller last ned mods, eller spill Day of Defeat, eller... ikke sant? :)
Det er ikke bare det at HL2 ikke har noe låk kopisikring, det er også at du får så mye ekstra.
Noen nevnte Deus Ex 2 her... det måtte jeg cracke for å få det til å kjøre i det hele tatt. Og ja, det kjøpte jeg på lovlig vis. Uansett så ville jævelskapen ha det til at jeg hadde installert "emulation software" selv etter at jeg hadde fjernet DaemonTools, Alcohol OG Nero.

CyberK

Finner ikke på noe.
Har du noen av disse spilla? Starforce har faktisk vært kjent for å fucke opp visse CD-brennere (høres faktisk ut som det er akkurat det du har). =D
Uansett lett nok å fjerne via den linken.
[/b]
Vent... CD-brenneren min sluttet å funke for en stund tilbake. Tenkte at den kanskje bare var ubrukelig av seg selv....MISTANKE!

Det som er litt merkelig er at jeg ikke har noen av de spillene på listen. Riktignok et par demoer, men ikke de som skulle ha det. Ja, faen heller, jeg laster ned fjerne-saken ettersom jeg ikke har noen spill å miste.

Gratulerer med en publisert artikkel i dagbladet forresten:)

En liten gratulasjon må vel være lov sant?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
NEI!!! Du skal trampes under det nye forumstyrets harde beksømstøvler!!!
Øh, jeg mener... takk. :)

En følger på med nok en gratulasjon og spør dermed om artikkelen (jeg regner med at det er denne) finnes på dagbladet.no?

Ja, den ligger på forsiden over webloggene... i den blå boksgreia...

Lodin

Der Waaaah
Grattis med publiseringa da!

Fant en ganske underholdende analogi på hvordan SF fungerer.
"It's like having a drunk police officer constantly in your house. He is always going through your stuff looking for weed, answers the phone and tells your friends to fuck off, and at the worst times passes out on the dinner table in a pool of his own vomit, mumbling that he is going to throw your criminal arse in lock up."

:ler:

Gratulerer med publiseringen Yeti :)
Meget god artikkel som har tydeligvis fremmet mange gode diskusjoner. Skulle bare ønske vi hadde hatt mer spill/pc relaterte diskusjoner her og mindre apesnakk :ler:

Ser at noen var misfornøyde med Steam i Dagbladet. Men jeg har bare hatt positive opplevelser til nå, det fungerer smertefritt.

Det er liknende system jeg ønsker å se til konsoller og jeg tror faktisk at Microsoft kommer til å være først ute med det. Å kunne kjøpe spill for en billigere penge uten å tenke på porto/toll og få spillet på samme dag som resten av verden er nok fremtiden. Slenge spillet over på et fordyrende medium, slenge det i enda dyrere cover osv.. Alt det der er unødvendig for mange. Vil jeg på død og liv ha en manual så kunne denne blitt gitt ut i pdf format eller bare blitt integrert i spillet slik som en del utviklere har gjort tidligere.

Apropå kopisikring og drm kom jeg over denne blogen forleden. Jeg nekter fra nå av å kjøpe kopibeskyttet musikk fra nå av. Sony har gått alt for langt. Veldig interessant og lærerik lesing forresten. :)

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Ser at noen var misfornøyde med Steam i Dagbladet. Men jeg har bare hatt positive opplevelser til nå, det fungerer smertefritt.

Det er liknende system jeg ønsker å se til konsoller og jeg tror faktisk at Microsoft kommer til å være først ute med det. Å kunne kjøpe spill for en billigere penge uten å tenke på porto/toll og få spillet på samme dag som resten av verden er nok fremtiden. Slenge spillet over på et fordyrende medium, slenge det i enda dyrere cover osv.. Alt det der er unødvendig for mange. Vil jeg på død og liv ha en manual så kunne denne blitt gitt ut i pdf format eller bare blitt integrert i spillet slik som en del utviklere har gjort tidligere.
[/b]
Jeg har også kun hatt positive erfaringer med Steam, men såklart er ingenting perfekt og det vil alltid være noen som får problemer. De klagene jeg så på Dagbladet var stort sett fra folk som hadde fått installert patcher som ikke funka på PC-en sin eller at noen hadde stjålet CD-keyen deres, og iallfall det siste der kan ikke Valve lastes for.

Elfkin: Satan! Sinnssyke greier. Det hadde jeg faktisk ikke trodd folk drev med. Da spørs det om ikke jeg skal sjekke etter rootkits på PC-en min i ettermiddag, har spilt av et par kopisperrede CD-er der i vanvare... flott artikkel, forresten.

Jeg hadde store problemer med steam når HL2 ble sluppet. Jeg fikk half-life 2 dagen det ble sluppet på dvd, og løp hjem for å teste det. Når jeg setter i cden blir jeg spurt om å autentifisere gjennom steam, og det fungerte selvsagt ikke fordi steam sine servere hadde tryna/var overbelastet. Jeg regner med at det var fordi steam var såpass nytt, men det er alikevel sånt som ikke skal skje. Det er det eneste problemet jeg har hatt med steam så alt i alt er jeg vel fornøyd. :)