Play! A Video Game Symphony.

#1
God kveld, folkens. :)

Jeg er sikker på det er flere her som har fått med seg at Kringkastingsorkesteret arrangerer storslått konsert i Lillestrøm til fredag. Play! A Video Game Symphony er et amerikansk konsept som nå har tatt turen til Norge, og fremføres altså av KORK i forbindelse med Electroworld 2007 som også går av stabelen til helga. Jeg og en kamerat tenkte vi skulle ta turen og få med oss denne begivenheten, da vi begge er svært glad i spillmusikk.

Jeg lurer egentlig bare på om det er andre her på forumet som har sikret seg billetter. Det hadde vært stas å møte noen SG buddies på turen. :) Ser i hvert fall ut til at det er nok av billetter igjen enda, så det er ikke for sent å hive seg på. =)

http://www.play-symphony.no/
 

Lodin

Der Waaaah
#2
Det hadde vært artig, men 500 spenn for å høre det sure orkesteret til NRK er litt mye. Noe piss å måtte slepe seg til Lillestrøm og.
Uansett blir det sikkert stort sett bare kattejammer fra møkk som WoW, Halo og Final Fantasy. :v:
 
#4
Jeg, min bror (Riku) og min fetter tar turen fra Bergen til Lillestrøm nå på fredag for å oppleve dette. Kan man virkelig motstå når de lover et av sine største show så langt, Machinae Supremacy som gjesteopptreden, og musikk fra Shadow of the Colossus? Tror ikke det nei, absolutt verdt alle pengene man bruker på tog tur/retur fra Bergen-Lillestrøm, overnatting og billetter. (Håper jeg..) Trolig blir dette en "once in a lifetime"-opplevelse også.
 
#5
Skal selv avgårde også, med to venner (Matrim og Fenrir fra forumet, om noen husker dem fra gamle dager). Håper det blir gode greier. De lovnadene fra Calath gjør det ikke akkurat kjipere heller. Har du kilde på det?
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#6
Jeg har billett og satt det av i kalenderen, så da skal alt være i rute! Gleder meg!

Prøvde fortvilt, men ingen jeg kjenner har interesse for BÅDE symfoniorkester og spill(musikk), så jeg reiser alene, men er heldiggvis ikke så langt fra Oslo :)
 
#7
SITAT(Klaymen @ 22.10.07, 22.53) 86387
Skal selv avgårde også, med to venner (Matrim og Fenrir fra forumet, om noen husker dem fra gamle dager). Håper det blir gode greier. De lovnadene fra Calath gjør det ikke akkurat kjipere heller. Har du kilde på det?
[/b]
Jeg quoter www.play-symphony.com;
SITAT
» PLAY! is making headlines in Oslo
The Oslo show will feature special guests MACHINAE SUPREMACY, RONY BARRAK, LEON WILLETT, OSLO PHILHARMONIC CHORUS and new videogame titles that will be part of the program. This show promises to be one of the largest PLAY! productions to date. [/b]
Med mindre jeg suger brød i engelsk, så vil jeg tro at det er det de mener med "Largest PLAY! productions to date." Headlinen er ikke akkurat lite imponerende så langt heller.
SITAT
Some of the tiles confirmed already are:

- WORLD OF WARCRAFT

- FINAL FANTASY

- OBLIVION

- THE LEGEND OF ZELDA

- COMMODORE 64 MEDLEY

- HALO

- SONIC

- DREAMFALL

- SUPER MARIO BROTHERS

- GUITAR HERO

and many more…… [/b]
I tillegg så var blant annet Shadow of the Colossus nevnt med en gang det ble bekreftet at Play! skulle spille i Lillestrøm, så det er nok en relativt stor mulighet for at vi får noen godbiter fra SotCs nydelige soundtrack.

Også Machinae Supremacy da.

SITAT
Other highlights will include the Swedish power metal act MACHINAE SUPREMACY who will perform on various tracks, the attendance of Leon Willett - composer of the world famous online game Dreamfall. Famed Percussionist Rony Barrak will perform on special selections. Barrak is one of the foremost players of Darabouka. He has played with orchestras and bands all over the world, from BOND to Sarah Brightman.[/b]
Seksjon A her også forresten!
 
#8
Jeg har hatt billetten liggende en god stund nå. Skal reise med en del venner, og vi skal sørge for å være det god tid i forveien slik at vi kan sikre oss gode plasser så langt forran som mulig (seksjon A representin'). Gleder meg!
 
#9
Står på biletten min at det ikke åpner før 1,5 time før... men kanskje lurt å komme litt før med tanke på biletter og slikt, ja. Ser ut til at det er seksjon A jeg og har. Gleder meg som en unge nå... langt mer enn til Muse i kveld, faktisk.
 

Terje

mostly harmless
#10
Jeg drar dit nesten ene og alene for å høre C64 og Amiga-medleyene. Turrican, Shadow of the Beast, IK+ og fler for fullt orkester bør bli stort. :)

I tillegg er det jo mange andre gode grunner til å dra. Også noen jeg ikke visste om som Machinae Supremacy, så dette ser jeg virkelig frem til. :)
 

Lodin

Der Waaaah
#11
Nå som NRK har så jævla mange kanaler syns jeg de bør dra på dette her med et crew og filme. Hadde vært perfekt visning klokka 2 om natta på NRK3 og jeg sparer penga jeg skal bruke på Metroid Prime 3. :grr:
 

Terje

mostly harmless
#12
Når du sier det så hadde det faktisk vært kult om det ble gjordt et offisielt opptak av dette. Høres ut som noe jeg godt kunne tenk meg å hatt senere.
 
#13
Da sitter jeg her og venter på at det hele skal starte. stemningen er god, men plassen kunne vært bedre. har en del svære folk foran meg, så sikten er dårlig. : / menmen. er vel musikken som er viktigst.. litt moro. sitter et par chicks bak oss og diskuterer final fantasy. hun ene trodde hun hade lest feil på første boss i ff7 da man får beskjed om å angripe bossen når halen er oppe. hehe. litt merkelig å sitte her og høre alle rundt oss prate om spill. litt uvirkelig.
 
#14
Var på Play! i Stockhom tidligere i år, og kan meddele at det er en opplevelse av de sjeldne! Herlig musikk, som vi kjenner altfor godt, og alle i salen er det akkurat av den grunn! Verdt pengene! Opplegget de har i Norge er ikke helt ulikt det i Stockholm så jeg sparer meg utgiftene en gang til + Metroid Prime 3 kommer til å ta litt av min dyrbare tid mellom alle semesteroppgavene! :p
 

Tutankoopa

Ole (オーレ)
#15
SITAT(Lodin @ 23.10.07, 16.54) 86444
Nå som NRK har så jævla mange kanaler syns jeg de bør dra på dette her med et crew og filme. Hadde vært perfekt visning klokka 2 om natta på NRK3 og jeg sparer penga jeg skal bruke på Metroid Prime 3. :grr:
[/b]
Dagbladet melder at det hele skal ut på DVD en gang i fremtiden. LINKH

Forøvrig, for meg ville hele morroen med ett slikt arragement vært å delta i litt spillprat, noe jeg får sjansen til utrolig sjelden i virkeligheten. Blir omtrent en sjelden diskusjon med min bror <_< Det var det som gjorde Wii-køen til en opplevelse av de sjeldne for meg.

Ser misunnelig på deg nå Eirik. Og alle dere andre forsåvidt. ^_^
 

oma

Village Drunk
#16
Noen fra jobben min reiste bort nå, var en smule misunnelig på dem :p håper dette kommer på cd da, er det noen som vet noe om det?
 
#17
Opprinnelig skrevet av Jason Paul
Please register or visit the PLAY! web site at www.play-symphony.com for further information about a soon to be released PLAY! Live CD.
Jeg må si jeg elsket det, selv om jeg savnet enkelte låter (mer fra Final Fantasy, noe fra Chrono-serien, og gjerne ett eller to spor fra Shadow of the Colossus.). Finalen deres gjorde opp for det - One Winged Angel var fantastisk; orkesteret gjorde jobben sin noe bedre enn koret, men koret sang også overraskende bra. Sammen med Machinae Supremacy fremførte de sangen ikke lignende noen versjon jeg noensinne har hørt. Forøvrig ligger en helt ok (kvalitet- og lydmessig) film av denne fremførelsen på youtube allerede, søk "Play! Symphony Oslo".
 
#18
Nå er jeg og hjemme fra konserten (tilbragte like gjerne hele helgen i Oslo). Vi får begynne med det negative.

Dette var fryktelig, fryktelig dårlig arrangert. Når vi kom stilte vi oss opp ved det som man skulle tro var inngangen, men så fort at det sto "utgang" over døren. Så vi gikk langs hele hallen bort til der det sto inngang, hvor vi ble bedt om å gå til der det sto utgang, for det var visst inngangen til konserten. Der slapp vi ikke inn, av en dørvakt som sa vi skulle stille oss på midten av bygget. Der var det en folkemengde samlet etterhvert. Plutselig begynte alle å løpe, og vi så en dør 30 m til venstre hadde åpnet seg. Bleh. Og når vi først kom inn, var det flere køer. Folkene som jobbet der kunne ikke fortelle hvilken kø vi egentlig skulle stå i... Men vi tok til slutt den med "Inngang A" ettersom det sto "Felt A" på biletten. Og da vi endelig kom inn var det ikke akkurat bra heller. Masse ubehagelige jernstoler uten noen form for puter var satt opp i et stort lagerrom, og orkesteret var på en forhøyet scene. Dette funker bra til rockekonsert (minus stolene), men her skulle jeg gjerne sittet på en tribune, eller noe. Så jeg kunne sett hele orkesteret skikkelig. Og i tillegg, i den 20 minutters pausen kunne man kjøpe øl. Men det var kun en kortleser, av typen som krever signatur. Tar sin tid når mange hundre skal ha øl plutselig da... ikke kunne han som sjekket leg fortelle meg om de tok kort heller. Utrolig inkompetente arrangører generelt... dessuten var kvaliteten på bildene fra prosjektorene ikke akkurat allverdens heller.

Men! Så over til det positive. Dette var utrolig kult. De begynte med Battlefield (dagbladet har filmet litt av det tidlig i dette klippet og ca på 2:20, og lengre klipp på youtube filmet med mobil ). Det jeg ikke forventet var at de skulle endre på sangene på måten de gjorde, og det var utrolig stilig med den trommen, til tross for at den soloen er litt i drøyeste laget. Likevel er Rony Barrak min nye gud. Bare ut å kjøpe seg tromme med en gang. Senere han bidro også senere til å piffe opp sanger som Metal Gear Solid, og slikt, og dette gjorde konserten utrolig stilig. Hørte og mye bra jeg ikke forventet skulle være så fantastisk, som Silent Hill, og de aller eldste spillene jeg ikke hadde hørt om hadde og mye VELDIG god musikk. Dessuten var dirigenten Arnie Roth utrolig sjarmerende, og virket som han virkelig likte det han gjorde og musikken selv, og det gjorde hele showet veldig bra. Utorlig kult med overraskelser som lemmings og slikt også. Men Metallica sin One kunne de spart seg for. Det er ikke en musikk laget for spill, passet ikke inn. Og joda, vokalisten var god til å synge... men han var ingen rocker. Middelaldrende norsk kar med briller som sto rett opp og ned ga ikke allverdens til show. Ellers er jeg litt skuffet over at de droppet Shadow of the Colossus, og de kunne gjerne hatt mer Final Fantasy (jeje, jeg vet det er fysj å snakke positivt om Final Fantasy før XII her, men stemningen i musikken i de spillene er upåklagelig, og passer perfekt til symfoniorkester), dessuten ville jeg gjerne hatt mer Zelda (song of storms!). De de spillte av Final Fantasy var derimot fantastisk. Kuleste versjonen av One Winged Angel jeg har hørt, fikk frysninger når Machinae Supremacy tok i skikkelig og headbanget i takt på de hardeste tonene.

Sånn ellers må jeg si det var topp å ha folk snakkende om spill over alt rundt meg, og trakk på smilebåndet da jeg så tilfeller av Moogle-hatter, og en kar i frakken til Dante.

Forresten så er Lillestrøm en fryktelig skitten by. Gikk for å ta en øl etterpå, men hadde vanskelig for å finne noen bar. Fant noe som het "Cafè og Bar" eller noe i den duren, som så ut som et rolig og fint sted med unormalt mye damer (var store vinduer hele veien rundt). Men, de hadde visst litt heftig lydisolering, for med en gang glassdøren åpnet seg, kom den grusomste fjortistrancen jeg har hørt på år og dag dunkene ut, i et nivå som man skulle tro få klarer holde ut. Var som hoppesangen, gjallarhorn theme og rosa helikopter på en gang. Klarte ikke la være å brøle ut i latter, g tiltrakk usunt mye oppmerksomhet, men det får så være. Fant en hotellbar, men klarte glemme tiden så rakk akkurat ikke siste toget, og måtte ta nattbus og taxi hjem... bleh.

Men, til tross for alt, skal jeg avgårde neste år og, for dette var utrolig kule greier. Håper de bare leier operahuset eller noen annen passende arena for det den gangen.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#19
SITAT
jeje, jeg vet det er fysj å snakke positivt om Final Fantasy før XII her[/b]
W00t, de fleste her inne er vel enige om at dette er det friskeste FF-spillet på år og dag?
 
#20
SITAT(Klaymen @ 29.10.07, 15.59) 87195
jeje, jeg vet det er fysj å snakke positivt om Final Fantasy før XII her
[/b]
Spillene før XII, Novastrum. XII kan man snakke så positivt man bare vil om.

Forøvrig er jeg veldig enig med flere her at det kunne/burde vært mer av Square sine melodier, men jeg snakket med de jeg var ilag med etter konserten og kom frem til at det overhodet ikke hadde vært noe problem å fylle en to-timers konsert med bare Final Fantasy-materiale, for ikke å snakke om dersom man skulle tatt med Chrono- og Kingdom Hearts-serien. Så egentlig er jeg fornøyd med valg av melodier, med et par hederlige unntak (les: melodier fra spill jeg ikke har noe forhold til, og at de ikke fremførte noe fra Shadow of the Colossus).

Besides, vi fikk jo en god del orkestrert Squaremusikk mens vi ventet på at salen skulle fylles, og i pausen? Det var idet minste et lite plaster på såret.

Uansett var jeg så storfornøyd etter opplevelsen at jeg gladelig stiller opp neste år også om Play tar turen tilbake til Norge.