Playstation 4

#21
Ja, jeg burde slutte å klage, og heller være fornøyd med at jeg får mat på bordet, og passe på at ungene spiser opp maten sin fordi sultne barn i Afrika og sånt.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#22
Ingen tvil om at jeg gjerne tar maskin som spiller PS1, PS2, PS3 og "PS4"-spill slik at jeg kan sette PS3en på loftet.
 
#23
Min mening: Bakoverkompabilitet er ikke spesielt viktig. For min del er det sjeldent jeg gidder å spille hønngamle spill etter at nostalgifaktoren har gitt seg etter litt spilling. Det finnes hederlige unntak, men de er det ikke mange av egentlig. I overgangsfasen med ny konsoll er det greit å også kunne spille spill fra den forrige generasjonen, men etter det ser jeg ikke helt appellen.

Uansett, jeg skulle gjerne hatt muligheten til det. Jeg liker ikke helt at spillene bare kan bli helt ubrukelige om X år fordi konsollene har blitt faset ut og spillene krever tåpelige krav til autentisering og nettkobling. Jeg tror bakoverkompabilitet er noe de kommer til å gi faen i uansett, all den tid folk sikkert kommer til å kjøpe relanserte versjoner av Super Mario 64, FF7 og Zelda i årevis fremover, sånn som de allerede gjør nå.
 
#24
Vel, disse relanserte versjonene er bakoverkompatibilitet det også, er det ikke? Vi vet jo alle at før eller siden vil ikke maskinene en gang kunne ta disc'er lenger, da formatet blir utdatert før eller siden. Derfor er det for meg en bonus om den nyeste versjonen (som sannsynligvi vil være den som er lettest å få tak i fremover) av en konsoll kan kjøre spill fra samtlige generasjoner fra samme produsent så fremt det er mulig. Hadde vært fint hvis, dersom PS4 blir den siste tradisjonelle konsollen (dvs med discformat osv) kunne kjørt alle spillene fra Sony konsollene jeg har samlet opp gjennom årene (har en del PS1 og 2 spill som lengter etter å bli brukt). Alle spill blir ikke utgitt på nytt, og spesielt ikke i HD remaster utgave.

GOG.com i seg selv er bevis nok på at bakoverkompatibilitet er viktig for mange. Det er fortsatt butikk i gamle spill, selv om det kanskje ikke er noen millionindustri. I helgen kan jeg kose meg med både Skyrim: Dragonborn, System Shock 2, og Leisure Suit Larry 6 og 7, takket være bakoverkompatibilitet.
 
#27
StarEye, jeg tror du misforstår meg. Jeg mener at produsentene vil at du skal kjøpe spillene på nytt, ikke kunne spille originalutgavene på nye maskiner. Bakoverkompabilitet og relanseringer av gamle spill er ikke det samme, Sony/Nintendo/Microsoft tjener bare spenn på på sistnevnte, og er jeg redd for at du må ha noen generasjoner med Sony-konsoller under tven din en stund fremover også dessverre. Med mindre vi kjøper Metal Gear Solid 3 Extra HD.

GOG er en grei sammenligning, men pc-verden er i en helt annen verden enn konsollene. Det er ikke noe butikk i at du kan spille gamle Playstation-spill uten å kjøpe dem på nytt.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#28
Og har solgt type 50.000 på verdensbasis.

Edit: Til Lodin

Ugh, er trøtt, dette kan bli tungt.
 
#29
StarEye, jeg tror du misforstår meg. Jeg mener at produsentene vil at du skal kjøpe spillene på nytt, ikke kunne spille originalutgavene på nye maskiner. Bakoverkompabilitet og relanseringer av gamle spill er ikke det samme, Sony/Nintendo/Microsoft tjener bare spenn på på sistnevnte, og er jeg redd for at du må ha noen generasjoner med Sony-konsoller under tven din en stund fremover også dessverre. Med mindre vi kjøper Metal Gear Solid 3 Extra HD.

GOG er en grei sammenligning, men pc-verden er i en helt annen verden enn konsollene. Det er ikke noe butikk i at du kan spille gamle Playstation-spill uten å kjøpe dem på nytt.
Relanseringer (da snakker jeg om samme spill i nedlastbar variant, ikke HD remakes og den slags) er, i mine øyne, det samme som bakoverkompatibilitet. Da tenker jeg på for eksempel PS1 og PS2 spill på PSN. Jeg vet ikke hva slags magi de driver med som hindrer dette, men jeg ser ingenting i veien for at PS2 spillene du får på PSN skal kunne kjøres fra disc utgaven din også. Hvis ting ligger til rette for det (eneste forskjellen er disc versus nedlastet) så burde det være muligheter for å kjøre dine egne spill. Det er nok av mennesker som ikke gidder å bruke disc utgaven uansett (og noen bruker til og med begge), så at det ikke er butikk i dette er jeg ikke helt enig i. Jeg har store mange PS2 spill i hylla mi som jeg antakelig ikke kommer til å spille for di jeg ikke har en fungerende PS2 akkurat nå (og fordi jeg har begrenset med plass under tv'en uansett).

Men noe av det viktigste for meg med bakoverkompatibilitet er at jeg kan sette på et gammelt spill når som helst, uten å måtte drasse fram en gammel maskin fra boden. PC'en er for meg helt genial på grunn av dette. Har nesten ikke rørt konsollene siden jeg begynte å bruke PC'en til spill, og med mindre bakoverkompatibilitet blir normen så er jeg neimen ikke sikker på at jeg ender opp med alle konsollene slik jeg pleide å gjøre.
 
#32
Vel, med tanke på kor mykje eg kunne selge min bakoverkompatible ps3 for den gang det ble gjort vil eg anta det er fleire som tenker som deg. Men eg merker du innehar ein form for whitewhine / butthurt eg ikkje orker kverulere med. Gratulerer.
 
#33
Neida, men jeg tror ikke det å spille gamle spill er en spesielt viktig faktor for hvermansen som skal spille KÅDD, FIFA, Medal of Honor og Assassins Creed hvert år, og det gjelder vel for de aller fleste gamere.
 
#34
Vel, med tanke på kor mykje eg kunne selge min bakoverkompatible ps3 for den gang det ble gjort vil eg anta det er fleire som tenker som deg. Men eg merker du innehar ein form for whitewhine / butthurt eg ikkje orker kverulere med. Gratulerer.
Ja så fort man er uenig om noe på et forum så er man butthurt. Hva har jeg sagt som kan oppfattes som det? Trodde det foregikk en helt rolig konversasjon om emnet. Men beklager, skal aldri mer uttale meg om mine tanker rundt dette.
 

Lodin

Der Waaaah
#35
Måten de mekker bakoverprompabilitet er stort sett ved å slenge inn deler av gamle konsoller. Ihvertfall sånn Nintendo gjør det og Sony valgte å fjerne det fra PS3 for å spare spenn. Tipper de gjør det her og, særlig siden den nye maskina kjører med en relativt vanlig PC-prosessor og ikke cell.
Men jeg snakker jo alltid ut av rompa så hva vet jeg?
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
#40
iPoden min klarer seff ikke streame/sjekke fancy lenker, så plz plz plz skriv om alt sammen.

Jeg tror på dere!