[PS4] PlayStation 5 i papbox

Novastrum

Feminist-elitist

Takk for meeeg.

fakeedit: Skal ha så nærme release som mulig. Synes det virker fornuftig å ha en større boks for å skape mindre viftestøy. Også rimelig genialt at det er intelligent støvsamlerløsning som gjør at man (selv) enkelt kan fjerne deksel for å fjerne støv etter noen år.
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
På Komplett-bestillinga mi står det at jeg får den mai 2021 :penga:
 

Novastrum

Feminist-elitist
Blir å kjøpe på Brio CC vest eller en eller annen bortglemt butikk som ikke har forhåndsbestilt bort alt. Men, ja er nok sannsynlig at det ikke blir day one. :(
 
Elkjø og Power har garantert noen konsoller som må kjøpes på dag 1 og skape litt liv og leven så det kommer an på hvor mye du vil ha en.

Ellers er det sikkert lurt å gå på lekebutikk, Coop obs eller tilsvarende sted nerdene ikke invaderer på slike slippdager.
 
Jeh, lol at over halve innmaten er heatsink og vifter. På den annen side betyr vel det at den i det minste ikke går varm sånn som Series S og X.

Uansett interessant å se Sony være villige til å vise fram hva pølsa er lagd av.

tja jeg er ingen fan av at nesten alt er lodda på hovedkorte sånt som harddisken og at denne "100usd bluray spilleren" ser meget lik ut som det som er inni en ps3 og ps4 .. Men er kanskje ikke vits i å finne opp hjulet på nytt..og jeg vil anta at faktisk xbox serie X har større luft inn\uttak enn ps5 da det kun er den smale siden på ps5en.. og vifa ser identisk ut med ps3 og ps4 ... så for meg ser det vel mest ut som en ps4 med mer ram, loddet på harddisk, ny cpu/gpu i en chip som ps4 og nytt kabinett...
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Ellers er det sikkert lurt å gå på lekebutikk, Coop obs eller tilsvarende sted nerdene ikke invaderer på slike slippdager.
Valsa inn på Toys R Us og kjøpte en Switch mens alle andre var utsolgt. Men de er jo borte nå...
 
Skader vel kanskje ikke å ringe litt rundt og høre om de lokale lekebutikkene får konsoller på day one.
 

Lodin

Der Waaaah
Her er en fylldig tubb om interfacet til maskina. Ikke superspennende, men hjelpefunksjonen var ganske nifty. Så spørs det om noen gidder å støtte den etter et år.

 
Gidder dere virkelig å kjøpe "rev 1" ? Altså greit nok at denne forhåpentligvis ikke har noen varmeproblemer.. men det er en stor forskjell mellom "å leke støvsuger" som ps4 hadde en tendens til å gjøre .. og å "leke kjøleskap" som det virker som ps5 prøver på...

Tror slim versonen av denne konsollen kommer før man aner da det både koster mye å lage en stor console i råvarer,
men også taper de markedsandeler til alle kunder som ønsker noe som ikke er på størrelse med noe man har i et nettverksskap..

Jeg personlig tror de fint kunne tatt utgangspunkt i kjølesystemet til en ps4, satt inn filter og økt enten viftehastigheten eller vifte størelsen eller antall blad på vifta til å gi en ok kombinasjon av kjøling og støy.. og i tillegg lage en slim verson som i det minste har samme størelse som en xbox one \ xbox orginal\vhs spiller ... Noe som er et normalt format og som nesten alle har plass til uten å rydde for mye...

Så er det jo også det at de vil prøve å få overgangen til ps4 til ps5 til å være litt bedre (som de alltid prøver på) og produsere spill til begge consoller .. og jeg vil anta at de slutter å produsere spill når ps5 slim har kommet ut eller lenge etter at den har kommet ut .. hvis man sammenligner situvasjonen med overgangen fra ps1 til ps2 eller fra ps2 til ps3 .. og selv fra ps3 til ps4 var ikke overgangen noe særlig brutal..
 

Lodin

Der Waaaah
Protip til dere som har PS+, men fortsatt ikke PS5: Det går såklart ann å regge Bugsnax allerede nå. Gjelder såklart også alt annet til maskina som måtte dukke opp etterhvert.
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
203796CF-2C68-47D3-A51B-B05DCA27A405.jpeg


Day two crew for øvrig. En særdeles smooth konsoll og kontroll.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Da ble det Day three crew her. Det ble selvfølgelig en forsinkelse siden jeg bor i nor og den fikk jeg beskjed om tidlig.

126247343_187793542823734_1422836576614785134_n.gif


Jeg ble oppringt av en Elkjøp-representant på tirsdag kveld som fortalte meg at de trodde maskinen kunne bli forsinket, og på grunn av dette ville de pre-kompensere meg med en hvit Dualsense-kontroller (veiledende kr 899). Den skal komme på mandag.
 
D

Deleted member 91

Gjest
Digg! Venter fortsatt på min, komplett sier 12. desember som er helt ok, kjenner ikke på FOMOen i det hele tatt. Dere som har fått, hvordan er det med den 3D audioen Cerny hypet masse? Merker dere faktisk forskjell? Etter tusenvis timer med Siege og Warzone så syns jeg egentlig surroundlyden funker bra nok der, eneste som kan være litt diffust er lyder over/under, så nysgjerrig på hvor mye bedre det liksom skal være.
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
Vennligst kompenser meg også med en Dualsense for at day one startet med en antatt levering samme dag, men at hentemeldinga kom først dagen etter pga eksterne og/eller interne faktorer.

Ikke kjøp konsoll fra «jai» btw. Håper disse får seg en saftig momsregning for å ha videresolgt i stor skala produkter beregnet på privatkunder.

9E209220-C591-4EC7-82E0-ED14361B4ADF.jpeg
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Har ikke prøvd 3D-audioen siden jeg har et 5.1-anlegg og ingen andre i hus. Det er en feature jeg er ganske lite interessert i.

- HD-rumble (eller hva de kaller det) er ganske raff. Litt irriterende i introen til Spider-Man når du bare ser cutscenes men fungerer meget bra i Astro's Playroom siden de er Sony og vet akkurat hva de driver med. Astro sine skritt tapper DS-en hele tida og du kan kjenne på kontrolleren om det er metall eller jord eller is du går på. Man skulle tro dette ble slitsomt men det er skikkelig kult.
- Jeg runda Astro med platinum og 100 % (inkludert speedrun-trophien) i dag. Kort men supergøy spill, men det visste alle som spilte VR-Astro.
- Du kan nå se playtime for alle spillene dine i profilen din. Inkludert PS4-spill! De visste hele tida!
- Hvis du sjekker Settings -> Saved Data and Game/App Settings -> Game Presets, så kan du velge "standard"-settings for spill. Foretrekker du invert men hater å gå inn i hvert eneste nye spill sin meny for å justere det så kan du sette din foretrukne innstilling her. Gjelder lyd og subs og. Dette viste seg å være kritisk for Astro's Playroom som ikke har en settings-meny i det hele tatt og da jeg fikk buen og måtte slåss mot en boss var jeg helt fucked og måtte google det. Xbox har vel bare hatt dette i femten år.
- Du kan laste ned Apple TV+app på den! Jeg fikk et årsabo på AppleTV+ fordi jeg kjøpte en ny MacBook Pro til jobben, men jeg har ikke hatt noe måte å se innholdet der i 4k HDR før nå. TV-en min har ikke app for det og jeg eier ikke den AppleTV-boksen fordi hvorfor skulle jeg.
- Den er et beist:
126858158_213485067015187_148407179201319309_n.jpg

Men den lager omtrent ingenting annen lyd enn diskdrevet. Imponerende.
 
Ang. lyd: Både PS5 og Series X har en egen chip dedikert til å håndtere lyd, hvor standarden før var at dette skjedde på samme prosessor som resten av spill-logikken. Resultatet av det ble da gjerne at lyd var nedprioritert og fikk en relativt liten bit av kaka når det kom til prosessor-kraft. At maskinene har en prosessor dedikert til lyd vil alle, uansett hvilke høytalere de bruker, få utbytte av. Flere lydkilder som kan spilles av samtidig, bedre kalkulering av posisjonen til lydkildene og kanskje til og med no fancy proc-gen håndtering av lyden (Battlefield-serien har gjort dette siden Bad Company 2, tror jeg, men vet ikke om andre spill som gjør det) er aspekter som kan forbedres.

Sony spesifikt har en egen middle-ware kalt Tempest Audio elns (tror det er middle-ware) som Mark Cerny er ganske stolt av og som vil kunne gjenskape samme opplevelse som sånne youtube-klipp som ber deg bruke hodetelefoner og så føles det som at en person ER RETT BAK DEG i real-time, som jeg tror kan bli ordentlig fett. Aberet med dette er at man trenger høytalere med ordentlig støtte for det og at spill implementerer det skikkelig, noe jeg ikke tror mange (noen?) spill har gjort enda.

Så! Kort oppsummert fra min side er at lyd vil bli merkbart bedre denne generasjonen på begge konsoller, men at det fort kan bli en sånn situasjon hvor det er en gradvis framgang over lengre tid og at man ikke nødvendigvis merker forskjellen før man går et langt steg tilbake.

PS: Det er EVIG mye lettere og billigere å få god posisjonell lyd med hodetelefoner enn et surround-anlegg. Hvor lyden kommer fra i forhold til hvor ørene dine er viser seg å være ganske alfa omega for at det skal føles riktig så å ha høytalerne tredd over (eller dytta inn i) øret hjelper. Jeg spilte Half-Life: Alyx med noen ørepropper fra Clas Ohlson til 250,- og surround-effekten med det setupet var bedre enn den er i spill på Atmos-annlegget mitt i stua.