JRPG hadde vel knapt konkurranse på konsoll på slutten av 90-tallet. På den tiden føler jeg markedet var veldig segregert. FPS, RTS, pek-og-klikk og D&D-inspirert RPG på PC laget av vestlige utviklere, mens fighting, JRPG, survival horror og racing laget av japanske utviklere dominerte på konsoll (les: PlayStation).
Nå er situasjonen en helt annen. FPS og sandbox har blitt de mest populære sjangerene. Vestlige utviklere (som muligens har høyere teknisk kompetanse pga sin PC-bakgrunn) har med unntak av RTS-sjangeren nå hovedfokus på konsoll og dermed må Final Fantasy konkurrere mot Mass Effect og Fallout, Capcoms actionspill må konkurrere mot alle vestlige FPS/TPS-ene etc.
Og en annen ting er konsollsalget i de ulike regionene som skaper problemer med å appelere både til hjemmemarkedet og Vesten. Ta f.eks. siste ukessalget fra Japan (Media Create uke 36):
PSP 35,766
PS3 22,227
DSi LL 18,929
DSi 16,968
Wii 16,080
DS Lite 4,039
Xbox 360 2,860
Dette er omtrent motsatt av hva situasjonen er i USA for tiden (NPD August):
X360 - 356,700
DS - 342,700
Wii - 244,300
PS3 - 226,000
PSP - 79,400