Problemer innad i Japan?

#41
Det er en jævlig stretch å kalle anime, eller japsekultur, mainstream, sorry ass broseph.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#42
Forsåvidt enig, men jeg synes det kommer en del anstendige JRPG-er også. Jeg likte FFXIII, Shin Megami Tensei-serien er en favoritt, Dragon Quest-serien turer og går. De bryter ingen ny grunn, men de pleier jo å være varierte tilnærmelser til RPG-malen. Synes egentlig japanerne har en mye mer interessant tilnærmelse til RPG-systemer enn oss whiggere, men at de henger langt bak på å skape troverdige *steder* heller enn kulisser.
Som jeg sa også, det er ikke spesielt mye som er bra der, men det finnes jo noe bra. Det finnes sikkert noen få powermetal-band jeg liker også, men sånn generelt i forhold til hvor mange powermetal-band det er så er det meste drit. Jrpg-sjangerer virker som det baserer seg på hovedsakelig tre mulige kampsystemer. Turnbased - menyklikking, fake realtime - fortsatt menyklikking, og et kampsystem som heller baserer seg på stein saks papir. Avanserte former for stein saks papir riktignok, but still.
Storyen, virker som i 99% av spillene baserer seg på memory loss og en eller annen bad guy med harry hår. og det er alltid gigantiske plott, og verdens undergang er så å si alltid underliggende. Og jeg sier ikke at jeg ikke liker sjangeren her, faen heller jeg blåste av 140 timer på FFXII, timer jeg ikke føler at jeg wastet. Shin Megami tensei digger jeg totalt. Det som kanskje er problemet er at så mange av spillene er så utrolig like. Men herrefredmercury, fps sjangeren i vesten er ikke akkurat veldig.. varierende den heller, enten så er det andre verdenskrig, moderne krig, eller corridor-scifiblaster. Det jeg mener med variasjon er andre sjangere enn de typiske japanske, altså shmup, fighter, jrpg. Puzzle-spill til en viss grad også. Men det er mer spill som shadow of the colossus, demon's souls, journey (ikke at det er ute) som er originale der borte. De har ikke gameplay som er likt alle andre fra japan. ta demon's souls, egentlig veldig typisk vesten, men det er allikevel noe med hele greia som gjør at det ikke føles vestlig. kanskje det er det at japanerne er flinkere til å ta slike settinger mer alvorlig når de først er i den? altså. Hadde demon's souls vært vestlig produsert hadde det helt sikkert ikke vært så gjennomgående dystert som det er. det hadde garantert blitt puttet inn en slags comic relief eller et eller annet. Til og med voice actinga der er relativt alvorlig. Ikke noen morsomme stemmer eller overdrevne MEDDAL GIIIIIEEEER aktige David Hayter stemmer.

apropos det, er det david hayter som er hovedrollen i vanquish? Vanquish som er enda et eksempel på en ny vri på den sjangeren den utarter seg i. jeg stinker i demoen. bare dør og dør.
 

Kilik

Lokal moderator
#43
JRPG hadde vel knapt konkurranse på konsoll på slutten av 90-tallet. På den tiden føler jeg markedet var veldig segregert. FPS, RTS, pek-og-klikk og D&D-inspirert RPG på PC laget av vestlige utviklere, mens fighting, JRPG, survival horror og racing laget av japanske utviklere dominerte på konsoll (les: PlayStation).

Nå er situasjonen en helt annen. FPS og sandbox har blitt de mest populære sjangerene. Vestlige utviklere (som muligens har høyere teknisk kompetanse pga sin PC-bakgrunn) har med unntak av RTS-sjangeren nå hovedfokus på konsoll og dermed må Final Fantasy konkurrere mot Mass Effect og Fallout, Capcoms actionspill må konkurrere mot alle vestlige FPS/TPS-ene etc.


Og en annen ting er konsollsalget i de ulike regionene som skaper problemer med å appelere både til hjemmemarkedet og Vesten. Ta f.eks. siste ukessalget fra Japan (Media Create uke 36):

PSP 35,766
PS3 22,227
DSi LL 18,929
DSi 16,968
Wii 16,080
DS Lite 4,039
Xbox 360 2,860

Dette er omtrent motsatt av hva situasjonen er i USA for tiden (NPD August):

X360 - 356,700
DS - 342,700
Wii - 244,300
PS3 - 226,000
PSP - 79,400
 

Kilik

Lokal moderator
#44
Ryktes at Slant Six Games, Vancouver-studio som tidligere har laget de tre middelmådige SOCOM-spill for Sony, jobber med nytt Resident Evil...

Kotaku