Problemer innad i Japan?

Jante

privileged CIS shitlord
#1
Under Tokyo Game Show i fjor erklærte Capcoms Keiji Inafune at den japanske spillindustrien var ferdig. Eurogamer har en fin artikkel som går litt nærmere inn på hva som egentlig skjedde med spillutviklingen i soloppgangens rike; landet som bragte oss Mario, Sonic, Link, Cloud Strife og et utall andre spillikoner. Med et par hederlige unntak i Super Mario Galaxy, The Last Guardian og Demon's Souls har det vært ganske stille fra den gamle giganten.

Lenge var det nok å produsere spill for det japanske markedet, og eksport ble lenge sett på som en fin bonus. Dette har endret seg, og det holder ikke lengre å lage produkter som blir oppfattet som "helt greit" på det japanske markedet. Isolasjonen fra vesten og dårlige engelskkunnskaper har også ført til at japanske utviklere ikke har plukket opp de nyeste teknologiene og trendene, og fenomener som f.eks. Facebook og Twitter har gått dem hus forbi. Den japanske spillindustrien hadde et teknologisk fortrinn på 80- og 90-tallet, men har ikke klart å opprettholde dette forspranget.

You know, I don't want to overplay the death of Japanese game making. The industry is going through some changes right now, for better or worse. Some Japanese companies are still making games that are successful globally. I think it is more a fact that Western game development has grown and matured to a point it can easily compete. While younger generations grew up with Sonic and Mario, current generations are growing up with Halo and World of Warcraft.

Japan will never again be a pinnacle of game development simply because competition is too stiff. I'm sure once the dust has settled and Japanese companies have become more global-minded, in more than just sound-bite platitudes, it will once again be seen as a powerful player. Just not the only one any more.
Link

Hva sier SG? Har Japan utspilt sin rolle som spillkjempe?
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#2
Vel, det er klart at de ikke kommer til å være den ene, dominerende kjempen lenger. Som de sier i artikkelen, japansk spillindustri gjennomgår en sakte omveltning, og når den er ferdig kommer de til å være ganske redusert. Men de kommer også til å være mer globalt orientert, og vil også fortsette med en industri på nivå med det man kan forvente seg av et land med mange innbyggere og en kunnskapsbasert økonomi. På mange måter tror jeg det kan være greit for oss vestlige at den japanske industrien orienterer seg mer mot oss men likevel beholder sin egenart.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#3
Det kan bli en ganske stor utfordring; hvordan tilnærme seg vesten uten å miste det som har vært unikt med japansk spillindustri? Hvis japanerne forsøker å bli mer internasjonal mainstream og "vestlig", vil ikke spilla bare bli den samme generiske smørja vi får servert fra vestlige utviklere?
 

Drauden

SGs kollektive lillebror
#4
MGS-spillene har vel alltid prøvd å appellere til vesten, og likevel være japansk på de teiteste måtene. De har jo blitt veldig popz.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#5
De største japanske utviklerne har jo gjerne sine melkekuer, som Capcom med Resident Evil, så noen nød tror jeg ikke de lider. At maktsentrumet i gamingindustrien blir spredd utover verden har jeg ikke noe særlig imot selv om jeg er redd for å miste det som gjør (gjorde?) japan unikt. Ser for meg en sprø kultur, stor konkurranse og krav til nyskapning er elementer som har gitt oss spill som Ace Attorney-serien.
Som Jante er jeg også redd det skal "vestliggjøres" for mye, om alle skal ha Nolan North som stemmeskuespiller og legge inn GoW-coversystem vil det bli fettkjedelig å følge med på gaming.
 
#7
Nippon Ichi er i ferd med å gå i dass og det er bare fordi ingen av dere kjøpte Disgaea 3! :argh:
Eneren har jo nok grindan til å vare i et årtusen, hva skal jeg med fler?
 
#9
Jeg orker ikke å efforte alt for mye, men her er mine two cents: Den japanske spillindustrien er oppskrytt. Til de grader også. Kun et fåtall av spill fra japan blir vurdert på det vestlige markedet. Det er ikke dermed sagt at vesten lager bedre spill, for all del. Men jeg er absolutt ikke redd for at Japan kommer til å selge sjela si, det har de allerede gjort. Spill som er nevnt (Ace Attorney, RE, FF, Katamari osv) er allerede veldig populære i vesten, og er i tillegg et veldig trygt produkt å produsere for dem. Penger har de nok av, eller de burde i det minste.

At kopimaskinene slanker seg og kvitter seg med de kjempesære dritt-tittlene som ikke engang selger i Nipponland eller hva faen dere kaller det er ikke nødvendigvis negativt. Mer rom for orginalitet.
 

SHDR

Gullmedlem
#10
Disgaea 3 er dramatisk mye bedre enn Disgaea. Det er faen meg vel verdt pengene, enda mer enormt og endeløst enn det første.

Also: Masse bra som kommer ut av Japan, men lite av det er blockbuster-titler. Jeg synes japsesvina har levert også i denne generasjonen med for eksempel Dead Rising, Lost Planet, Devil May Cry 4, Bayonetta, Street Fighter IV, MadWorld, Kororinpa, NiGHTS, Ninja Gaiden 2, Resident Evil 5 ... Greit, mesteparten av det jeg ramser opp er Capcom-titler, men point still stands. På DS og PSP spiller jeg for det meste japanske spill, ettersom amerikanerne er for opptatt med å snekre novelty-bullshit som Drawn to Life og Scribblenauts til å kunne utfordre japsene på RPG-er og plattformspill.
 
#11
Men det er ikke portabelt, som er eneste grunnen til at jeg orker grindfesten Disgaea er uansett.
 

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
#12
Det er problemer innad i Japan

Vestlige giganter som EA og Activision snuser på tronen
De små, lokale selskapene er i harnisk
Der debatteres heftig i Capcoms Hus

For det er problemer innad i Japan
det er problemer innad i Japan
 
#14
Eneste jeg hørte var "hei jeg er feit og liker tegneserier".
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#20
God hand er for sært til den jevne gompen i gata. Det er det som gjør det til en vinner blant dem som er intellektuelle nok til å forstå det.