PS3 - generelle nyheter

Status
Stengt for ytterligere svar.
jo du har vel rett, jeg formulerte meg på en ganske homo måte(rett etikette på dette forumet sant?).

Det jeg mente var vel egentlig att det er spillene som bestemmer hva en konsoll er værd og hvor god den egentlig er.

CyberK

Finner ikke på noe.
Det kan jeg godt være enig i. Men det betyr noe bare for sånne som oss, som vet hva vi prater (synser) om. Flertallet driter i sånt, og det er, som alltid, flertallets diktatur som gjelder.

SITAT(Alex @ 07.10.06, 02.42) 26874
Jeg lurte på om han kunne formulere det hele på en litt mindre erotisk måte. Ingen grunn til å få trusa di i en tvist.
[/b]
Først: Jekk deg ned 40 hakk. Hvis du synes det var erotisk så lurer jeg virkelig på hvordan sexlivet ditt er. Jeg bekreftet vel egentlig bare Yetipants sin mistanke om at Ola mainstream setter grafikk høyere enn noe annet. De kan komme inn i butikken og si følgende.

Kunde: Hei! Hva er det kuleste dere har på spillfronten?
Jeg: Vel, vi har jo xbox 360 som er relativt kul i mine øyne.
Kunde: Ahhh, det er den derra xboxen det!
Jeg: Ja, det er den nyeste utgaven og den har nå kommet ned på en relativt grei pris pluss at det nå kommer skikkelig masse kule spill på vei.
Kunde: Jeg har lest et eller annet sted om at det skal komme en Playstion 3 og at den er 10 ganger kraftigere enn xbox.
Jeg: Det stemmer nok det, men begge maskinene ligger jo på samma nivå når det gjelder ytelse så jeg ville ikke brukt det som et argument hvis jeg skulle kjøpe en ny konsoll.
Kunde: Hva ville du valgt?
Jeg: Akkurat nå ville jeg valgt en xbox 360, nettopp fordi den begynner å få noen gode spill. Eventuelt så har du jo den nye Nintendo Wii som også kommer i løpet av vinteren og som vil by på en litt annerledes spillopplevelse.
Kunde: Nei, jeg venter på PS3. Jeg har sett noen bilder fra det nye Tekken og grafikken er bare helt syk. Nintendo vil jeg ikke engang vurdere. De har jo bare dølle pokemonspill. Dessuten har ikke Nintendo FIFA eller GTA. (Kunden har ingen kunnskaper om ulike franchiser til konsollene). Nei, tror nok PS3 blir mye bedre enn de andre.

Nicco: Slapp av. Her er det fitte som gjelder ;)

SITAT
Jeg jobber selv på spider-man og kan ærlig si att folk ikke forstår forskjell på Grafikk og gameplay.[/b]
Joda, ALLE vet meget vel hva som er viktigst når det kommer til stykket. Det du mener å si, er at folk ikke gjør sine kjøpsvalg på grunnlag av gameplay.

Når PS3-en, eller gudvethva, kommer hjem i stua, så merker du god forskjell på om det er kvalitet den er lasta med eller ikke. Mange sånne maskiner som støver ned "fordi de ikke var så morsomme" likevel, selv om den egentlige feilen ligger i at folk har zip peil på hva som er verd penger, og bare har lyst på noe nytt og tøft å vise vennene.

Hva gjelder PS3, og som jeg sikkert har sagt hundre ganger før allerede: jeg gleder meg. Det blir selvsagt rein galskap å kjøpe en på lanseringsdagen, men av og til er det viktig å føle seg som en skikkelig entusiastisk tech-idiot.

Det er litt som å campe utafor kinoen før billettsalg for ringenes herre: du gjør det ikke akkurat fordi du tror filmen blir verd det, men mer fordi det er moro å gjøre litt happening av ting.

Til disse kundene dere snakker om: Hva med å be dem pent om å holde kjeft og høre på ekspertene? Dere virker ALT for hyggelige og forsiktige. Hallo, hvis de mangler peil så gi dem det.

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
Å kjefte ut kunden er vel relativt dårlig butikk, uansett hvor dumme de er. Når man driver en sjappe som Spaceworld så er salget alfa og omega, og er man lur driter man i hva man selger så lenge man tjener penger på det.

Det triste er at slike sjapper overlever. :(

SITAT(Archtor @ 07.10.06, 16.29) 26918
Å kjefte ut kunden er vel relativt dårlig butikk, uansett hvor dumme de er. Når man driver en sjappe som Spaceworld så er salget alfa og omega, og er man lur driter man i hva man selger så lenge man tjener penger på det.

Det triste er at slike sjapper overlever. :(
[/b]
Jada, det vet jeg naturligvis. Men det går an å ... være litt mer overbevisende enn jeg får følelsen av gjennom disse dialogene.

"Vel, jeg synes X360 er ganske bra, da..." holder neppe for å omvende en fyr som tror han vet hva han vil ha.

At Sony er ond og arrogant er gammelt nytt. Og kutte ut Playstation på grunnlag av dette er ganske latterlig, for MS og Nintendo er jo ikke noe bedre. Det er spillene som teller, folkens.

Men hvorfor tror dere at Sony blir symbolisert med kvalitet av mannen i gaten? Jo, det er jo selvsagt fordi de leverer gang på gang. PSOne var en braksuksess med tonnevis av klassikere, det samme var PS2. Begge konsollene har solgt over 100 millioner eksemplarer hver, og det er jo selvsagt hovedsaklig på grunn av at de to konsollene har bedre spillutvalg enn N64, GC og Xbox har til sammen. Og da selger de selvsagt mye mer enn konkurrentene. Og når PSOne- og PS2-folk skal handle ny konsoll vil jo de selvsagt gå for PS3 når de allerede har gode erfaringer med forfølgerene. Så at mannen i gaten venter på PS3 har jeg full forståelse for.

Og angående kundene: Hvorfor ikke bare fokusere på spillene. Skjønner virkelig ikke hvorfor dere begynner å snakke om selve konsollene. Skal vel ikke være vanskeligere enn å spørre kunden om hvilken type spill han/hun liker. Liker han/hun action- og skytespill og slikt, kan du for eksempel vise dem Dead Rising og Saints Row. Liker de Nintendo-spill så anbefaler du selvsagt den nye Wii-konsollen. Liker de DS og hva den tilbyr med innovative spill, så anbefaler du Wii. Liker de Final Fantasy, Metal Gear og så videre så anbefales PS3. Verre skal det ikke være, og på den måten kan du få kunder til å teste ut andre konsoller også.

oerhört: Du aner ikke hvor mange ganger jeg har hatt lyst til å si: "Kan ikke du bare holde kjeft og høre på proffene. Ikke spør meg hvis du ikke vil ha hjelp. Du kaster bare bort tiden min". Jeg var veldig interessert i å selge ting og jeg elsket å hjelpe andre. Problemet er bare at du må oppføre deg ordentlig i enhver situasjon, hvilket jeg alltid gjorde.

Archtor: Ikke tro at alle som jobber i spaceworld er ondskapsfulle skapninger. Det er en franchise kjede med forskjellige eiere. Prøv å sett deg i deres situasjon og du skjønner hvorfor man kan bli litt stressa og småirritert. Sjefen min var selvfølgelig mer opptatt av profitt enn det jeg var, men han gjorde ganske mye fine ting for kunden som han egentlig ikke hade behøvd og gjort. Butikker som kun tenker profitt og ikke kundebehandlign vil før eller siden merke det på økonomien.

Sony er på ingen måte dårlig. Det var ikke meningen å fremstå som en Sony hater. Det er bare det at de lever mest sannsynslig på navnet. Folk vil ikke engang vurdere andre ting. De mainstream gamerne som kjøper PS3 på lanseringen fordi det er oppfølgeren til PS2. Jeg har snakket så mye om spill i de 3 årene jeg har jobbet på spaceworld og jeg kan trygt si at PS3 kommer til å selge bra. Sony pleier å levere bra saker, men ejg er også opptatt av at folk prøver ut nye ting. er så sinnsykt lei av folk som disser på ting og tang de ikke har peiling på.

Den rare og trangsynte verdenen vi "gamere" lever har ingne innflytelse på Ola casual-gamer. Vi kan spekulere og diskutere hvorvidt Sony fører en god strategi eller ikke, det har så å si null og si for mesteparten av verdens konsolleiere.

De driter altså loddrett i spillene og går etter teite rykter som de har hørt i Kvakktuelt i Donal Duck & Co. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har hørt at PS3 kommer til å bli 10-30 ganger mer kraftigere enn xbox 360. Det går tydeligvis ikke på spill, men på maskinvare og det å ha best maskin.

Man trenger ikke være fanboy for å si at både xbox 360 og Nintendo Wii kommer til å gi mer for pengene, når det kommer til spill, nå ved juletider.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Spesielt siden PS3 nå ikke kommer før på vårparten, da. :p

Apropos Spaceworld: På Spaceworld Hamar (som er en separat butikk fra relativt nyåpnede Spaceworld Maxi Hamar) jobber det en kis som - etter sigende - er jævlig rå på hi-fi. Jeg har ikke peiling på hi-fi, så jeg aner ikke, men han har visst skikkelig peiling. Det er jo vel og bra, men ettersom jeg har vært litt og snoka i sjappa mens han har drevet med sitt, har jeg fått et inntrykk av at han synes han bør være best på spill også, selv om han ikke har peiling på det. Blant annet overhørte jeg følgende samtale mellom ham og en kis som var nysgjerrig på PSP like før sommeren:

Selger: "Ja, den PSP-en ja, den er skikkelig fin vet du! Massevis av spill til den, og det kommer flere nye nå snart."
Kunde: "Okay? Er det mange bra spill da? Det går an å spille Playstation-spill på den?"
S: "Ja, alle Playstation-spill kjører på PSP også."
K: "Synes den er litt liten til at du får plass til en CD i den, jeg..."
S: "Øh, ja, det følger med et program til PC-en din sånn at du kan kopiere spillene rett over. Det skjer automatisk."
K: "Kult nok... går det an å se film også, eller?"
S: "Jada, film og musikk og alt, kan bare koble den på nett og laste ned. Det er en egen tjeneste hvor du kan laste ned filmer gratis, bare du betaler for maskinen. Det er en egen avtale Sony har."
K: "Oi, tøft. Hva koster den da?"
S: "Neeeei, det er ikke all verdens. Bare 2.300 spenn. Du må huske på at du får mye for pengene da!"
K: "Øh... hvor mange spill får jeg med da...?"
S: "Neeeei, det følger ikke med noen spill, men så må du huske på at dette er en skikkelig kraftig maskin da, som garantert kommer til å holde koken i mange år!"
K: "Øh, trodde ikke det var så dyrt... tenker jeg får vente litt, jeg."
S: "Ja, okay da. Vi snakkes."

Var på nippet til at jeg kremtet høyt og sa "Unnskyld, men...", men siden kunden ikke beit på gadd jeg ikke. :p

SITAT(Sulky @ 06.10.06, 21.16) 26846
I de 3 årene jeg jobbet i spillbutikke kan jeg med hånde på hjertet si at PS2 lever kun på navn og kjedelig lisens spill.
[/b]
Når be MGS kjedelig?

SITAT(Yetipants @ 07.10.06, 19.45) 26957
Trist historie[/b]
Jeg føler jeg er omgitt av idioter. Den historien der hadde jeg ikke trodd på om den ikke kom fra Yetikjeft.

Er det virkelig sant? Han må skytes. Jeg har gønner, du har ammo?

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
SITAT(Sulky @ 07.10.06, 18.38) 26936
Archtor: Ikke tro at alle som jobber i spaceworld er ondskapsfulle skapninger. Det er en franchise kjede med forskjellige eiere. Prøv å sett deg i deres situasjon og du skjønner hvorfor man kan bli litt stressa og småirritert. Sjefen min var selvfølgelig mer opptatt av profitt enn det jeg var, men han gjorde ganske mye fine ting for kunden som han egentlig ikke hade behøvd og gjort. Butikker som kun tenker profitt og ikke kundebehandlign vil før eller siden merke det på økonomien.[/b]
Jepp, den stiger rett i taket. Ikke forsvar Spaceworld bare fordi du jobber der, de kjører de strammeste prisene jeg noen gang har vært vitne til. Jeg anklager ikke kun Spaceworld for å være kyniske når det gjelder kunder, jeg sier bare at det er slik man i det store og hele driver god butikk pr. idag.

SITAT
Den rare og trangsynte verdenen vi "gamere" lever har ingne innflytelse på Ola casual-gamer. Vi kan spekulere og diskutere hvorvidt Sony fører en god strategi eller ikke, det har så å si null og si for mesteparten av verdens konsolleiere.[/b]
Nåja, det der ville jeg tatt med en spade salt. Litt av grunnen til at Dreamcast ble siste verset for Sega var jo en god blanding av deres manglende evne til å markedsføre den riktig og Sonys evne til å gjøre det motsatte. Å bare gi loddrett faen i hvordan firmaer gjør ditt og datt med noe du har sterke følelser for, bidrar jo kun til at de kan fortsette på samme måten. Det virker kanskje litt fåfengt, men når vi ser at flere og flere "gamere" dukker opp betyr det jo at budskapet må ha en viss virkning, eller hva?

SITAT
De driter altså loddrett i spillene og går etter teite rykter som de har hørt i Kvakktuelt i Donal Duck & Co. Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har hørt at PS3 kommer til å bli 10-30 ganger mer kraftigere enn xbox 360. Det går tydeligvis ikke på spill, men på maskinvare og det å ha best maskin.[/b]
Uvitenhet har ikke spillbransjen noen som helst form for copyright på. Folk går etter "størst = best og vakrest"-regelen, samme hva det er.

SITAT
Man trenger ikke være fanboy for å si at både xbox 360 og Nintendo Wii kommer til å gi mer for pengene, når det kommer til spill, nå ved juletider.[/b]
Sant. Og hvis du virkelig ønsker å snu trenden, kan du gjøre ditt ved å prøve å informere kunden om dette. Fortell dem hva som gir dem mest for pengene, og kanskje litt til. Valget er jo til syvende og sist deres, men man kan jo prøve å påvirke dem litt i det man selv anser som riktig retning.

SITAT(oerhört @ 07.10.06, 13.20) 26914
Til disse kundene dere snakker om: Hva med å be dem pent om å holde kjeft og høre på ekspertene? Dere virker ALT for hyggelige og forsiktige. Hallo, hvis de mangler peil så gi dem det.
[/b]
Sant. Er man en selger med kunnskap, bør man bruke dem til mer enn å besvare ja og nei-spørsmål fra håpløse kunder. Selvsagt skal man ikke kjefte på dem, men om man ser at de ikke eier innsikt i hva de skal kjøpe, så oppfordre dem til å teste XBoxen eller hva det måtte være. Sett på et fint spill på demo-konsollen f.eks.

Hva Spaceworld angår, håper jeg hele kjeden går konkurs. Det er en bedrift hvis suksess er stort sett er grunnet deres kyniske salgsetikette. Jeg sier ikke at dette gjelder alle og enhver som er ansatt i en SW-butikk. Men jeg er overbevist om at alle daglige ledere og andre "sjefer" har gjennomgått et seminar eller to hvor de lærer å dra mest mulig penger ut av alle som setter for i buitkken deres. Prisene der inne er et kapittel for seg selv...

Archtor:

For det første. Jeg forsvarer spaceworld på grunnlag av hva jeg har opplevd der som annsatt. Jeg reagerte bare på det du skrev. Synted det var feil av deg å ta alle butikkene under en hov siden hvert enkelt individ i hver butikk oppfører seg annerledes.

Jeg foreslår også andre produkter til kunden, men gidderrett og slett ikke skrive ned alt som blir sagt i en lang samtale med en kunde. -_-

Hva prisene anngår så har du et poeng. Jeg brydde meg lite om disse siden jeg fikk spillene til innkjøpspris. Det er egentlig leverandøren som setter veiledende priser og det er disse spaceworld pleier å følge hvis du lurte på det.

Alex: Så fint for deg. Det er bra å ha noe å glede seg til. :) Spaceworld går ikke konk sånn plutselig kjære deg. Det er en franchise kjede med ulike eiere for hver butikk.

Hvorfor tåpelig? Om du synes en bedrift representerer kun kynisme og bidrar utelukkende til å ødelegge for det sunne mangfoldet spillbransjen er avhengig av for å overleve, hadde ikke du og blitt glad om den gikk konkurs?

Status
Stengt for ytterligere svar.