PS3 - generelle nyheter

Status
Stengt for ytterligere svar.

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
SITAT(Sulky @ 07.10.06, 23.06) 26986
Hva prisene anngår så har du et poeng. Jeg brydde meg lite om disse siden jeg fikk spillene til innkjøpspris. Det er egentlig leverandøren som setter veiledende priser og det er disse spaceworld pleier å følge hvis du lurte på det.[/b]
Det er da virkelig ikke en unnskyldning for å ligge høyere enn konkurrentene i pris. De veiledende prisene er de samme for alle, og butikkene står fritt til å selge varene for lavere pris hvis de vil.

Det er ikke akkurat som mangfoldet av spillbutikker i norge er såpass at Spaceworlds død ville være en fordel, da. Tror ikke det er SW som "holder de andre nede".

Nå tenker vel bedrifter først og fremst på å overleve selv og ikke på å sørge for det sunne mangfoldet i spillbransjen. Ting har en tendens til å gå til helsike for mindre sjapper som vil lukte på blomster og være idealister.

Nettopp. Jeg vet kun om én eneste spillbutikk her i området som ikke er en del av en større franchise, og det er en bruktsjappe i Stavanger som i tillegg til de brukte spilla, kjøper inn en del nye. Det merkverdige er at prisene deres er svært konkurransedyktige. Jeg har sett nye spill der ligge på samme priser som Lefdal varter med, og det er jo en bragd i seg selv. Så når Spaceworld tar seg så godt betalt som de gjør, er det noe virkelig galt med verden.

For min del så kan jeg ikke huske sist gang jeg brukte penger i en Spaceworld-sjappe. Makan til drittbutikk med sinnsyke priser og typiske eplekjekke og bedrevitende selgere. Akkurat som Elkjøp med andre ord, bare perverst mye dyrere.

Derfor kaster jeg heller bort pengene mine i hederlige sjapper som Underholdningsmagneten hjemme, og det bør dere også!

Elkjøp er også kyniske greier, men ikke i like stor grad som Spaceworld. Elkjøp utgir seg ikke for å være noe det ikke er. Det er et varehus med mange varer til gode priser, middelmådig ekspertise og ingenting annet å by på. Dette vet folk og dette forventer folk når de oppsøker Elkjøp. Spaceworld derimot, markedsfører segsom "eksperten" når det kommer til forbrukerbasert underholdningselektronikk. Folk flest tror at Spaceworld er DET stedet (THE place) for å kjøpe spill. Allikevel får de verre priser, dårligere kundeservice, muuuligens litt bedre utvalg og varierende ekspertise (noen som jobber der har kunnskap og er svært behjelpelige, mens andre har ikke peiling og prøver å pushe på deg alt du kikker på).

SITAT(Houseman @ 08.10.06, 00.04) 26994
Det er da virkelig ikke en unnskyldning for å ligge høyere enn konkurrentene i pris. De veiledende prisene er de samme for alle, og butikkene står fritt til å selge varene for lavere pris hvis de vil.
[/b]
Unnskyldning :blunk: Det var ingen unnskyldning. Det er ikke billigst hos spaceworld. Jeg sa bare at spaceworld følger prisene til leveradørene, altså jeg svarte på hvorfor det er så dyrt der.

Jeg aner ikke hva andre butikker gjør. Men serriøst, ikke legg skylda på meg for at dere har hatt et helt forjævlig opphold i en spaceworld butikk.

Kilik

Lokal moderator
Jaja, ikke gjør dette til en Spaceworld-diskusjon.

Er enig i mye som er skrevet her. Sony vil på tross av sin høye pris og to sterkere konkurrenter enn forrige gang fortsatt være markedsledende i lang tid framover. En ting som er verdt å nevne er den lange levetiden til Sony-konsollene når det gjelder spillutvalg, noe som bør være et fremragende kjøpsargument. PS1 hadde seks gode år med kvalitetstitler, inkludert ett år etter at PS2 hadde kommet ut. Mens stortitler til Xbox forsvant den dagen X360 ble lansert (3,5 års levetid) og GC ikke har hatt noe nevneverdig å snakke om siden RE4 (under tre års levetid), så holder også PS2 fortsatt koken med sine seks år på baken. Guitar Hero, Okami, Shadow of the Colossus, DQVIII, Yakuza, Bully, Buzz! og FFXII og God of War er totalt sett mer forlokkende enn hva next-gen™ har å by på for tiden. Og snart kommer denne.

Nå har jo Kutaragi flere ganger hintet om ti års levetid for PS3. Med deres track record ser jeg ikke bort fra det...

Som boende her borte kan jeg bekrefte det. Men tviler ikke på at Gamestop og andre har mange flere å ta av og vil kjøre megabundler ala hva de gjorde ved 360 lanseringen.

Jepp da begynner det å bli close mellom Wii og Ps3, viser nye resultater fra en spørreundersøkelse fra Japan(ITMedia) der de spurte hvilken next-gen konsoll de ville kjøpe.

På toppen av listene er det Wii som ruler, men PS3 har kommet seg betydlig

Hele 40% satser på Wii, mens 39% på PS3, tilnærmet likt, og ja tror ikke jeg trenger å nevne 360 engang...ops der gjorde jeg det.

Men det er morsomt å se at Wii har kommet seg bra, men PS3 er forsatt en god kandidat.

SITAT(kilik @ 08.10.06, 11.30) 27062
Jaja, ikke gjør dette til en Spaceworld-diskusjon.

Er enig i mye som er skrevet her. Sony vil på tross av sin høye pris og to sterkere konkurrenter enn forrige gang fortsatt være markedsledende i lang tid framover. En ting som er verdt å nevne er den lange levetiden til Sony-konsollene når det gjelder spillutvalg, noe som bør være et fremragende kjøpsargument. PS1 hadde seks gode år med kvalitetstitler, inkludert ett år etter at PS2 hadde kommet ut. Mens stortitler til Xbox forsvant den dagen X360 ble lansert (3,5 års levetid) og GC ikke har hatt noe nevneverdig å snakke om siden RE4 (under tre års levetid), så holder også PS2 fortsatt koken med sine seks år på baken. Guitar Hero, Okami, Shadow of the Colossus, DQVIII, Yakuza, Bully, Buzz! og FFXII og God of War er totalt sett mer forlokkende enn hva next-gen™ har å by på for tiden. Og snart kommer denne.

Nå har jo Kutaragi flere ganger hintet om ti års levetid for PS3. Med deres track record ser jeg ikke bort fra det...
[/b]
10år er i overkant litt for mye når man tenker på hva som skjer på hardware fronten i løpet av et tiår.
Men PS2 lever enda og man vil nok få se et par gode spill til (GOW2, Bully etc)

Men jeg tviler sterkt på at PS3 holder seg i 10 år. Sony holder kanskje ut lengst.. Men 10år ? :blunk:

Kilik

Lokal moderator
Tja, trenger man så mye mer ytelse nå? Nå med PS3 er det ikke teknologien som begrenser grafikk, AI, fysikk etc., men hovedsakelig utviklernes ferdigheter og tid. Vi har for hver konsollgenerasjon forventet klare forbedringer i grafikken, men dette vil nok i praksis stoppe opp for PS4 og PS5. Hva skal være salgsargumentet da? Her tror jeg Nintendo med Wii har et forsprang...

Men jo, mye kan skje på ti år, men jeg tror ikke utdatert ytelse er PS3s største utfordring.

Kilik

Lokal moderator
Virker som onlinefunksjonaliteten absolutt blir en verdig konkurrent til Xbox Live.

Den ferdige kontrollen derimot, skal ikke være mye å skryte av ifølge IGN:
SITAT
Prepare to be shocked though: we don't really like it all that much. True enough, you can go along with Phil Harrison's proclamation that it's already the industry-standard controller amongst umpteen-million gamers around the globe, but, arguably, that doesn't make it the best. Personally, we can't help but feel that the SIXAXIS (as it's now known) has been sadly neglected when viewed alongside the rest of the PS3. Compared to Microsoft's uber-comfortable Xbox 360 pad, the SIXAXIS feels cheap, plasticky, uncomfortable and disconcertingly light - almost as if it's going to fly out of your hands during those more extreme gaming moments.

More worrying still, the newly-designed lower L and R shoulder triggers feel more like they belong on an early controller prototype than the near-final model. Replicating the 360 pad, rather than being simple shoulder-mounted buttons, the triggers are now hinged horizontally along the controller, with pressure forcing them inward along the bottom - like triggers then, really. Trouble is, they're placed almost unnaturally low meaning we found ourselves operating them by jamming our fingers in between the hinges to apply pressure, rather than using the buttons themselves. What's more, the triggers are convex, with no grooves to keep your fingers in place - an issue further compounded by their smooth finish, offering no resistance against your finger tips. Invariably we found our digits slipping off with the triggers snapping back to their default position. Bah. Of course, the PS2's Dual Shock pad wasn't without its faults either but we still learned to live with it. It's just a shame that Sony hasn't used its resources to bring its controller up to next-gen standards along with its cutting-edge hardware.
[/b]

Lodin

Der Waaaah
Høres ut som de bruker omtrent samme løsning for triggerne som Dreamcast. Opp med henda alle de som greide å herpe mer enn to DC kontrollere pga. det!
Får håpe Sony bygger med litt mer stødig matriale.

Oisann, da fant jeg ut av PS3s kontroll, eller Sixaxis som den heter, ikke har vibrering. Hvis jeg hadde vært en av de hardcore PS-fansa, så hadde dette fått meg til å stoppe opp og tenke litt om jeg virkelig vil ha konsollen. Risting er noe som gjør spillopplevlsen bedre; det rister når kulene treffer deg, eller når fiender nærmer seg (For mercs i Double Agent).. Hvordan fikser de dette på PS3-versjonen av spillet? For dere som har spilt demoen og sett hva som skjer når spionene nærmer seg deg, da vet dere hva jeg snakker om. Men samtidig så blir det sikkert kult med sånn derrene greier, som kan måle hvor kontrollen er. Flyspill blir en fet opplevlse.

SITAT(Revan @ 17.10.06, 17.52) 28681
Oisann, da fant jeg ut av PS3s kontroll, eller Sixaxis som den heter, ikke har vibrering. Hvis jeg hadde vært en av de hardcore PS-fansa, så hadde dette fått meg til å stoppe opp og tenke litt om jeg virkelig vil ha konsollen. Risting er noe som gjør spillopplevlsen bedre; det rister når kulene treffer deg, eller når fiender nærmer seg (For mercs i Double Agent).. Hvordan fikser de dette på PS3-versjonen av spillet? For dere som har spilt demoen og sett hva som skjer når spionene nærmer seg deg, da vet dere hva jeg snakker om. Men samtidig så blir det sikkert kult med sånn derrene greier, som kan måle hvor kontrollen er. Flyspill blir en fet opplevlse.
[/b]
Vibrering er kun interessant for meg når jeg spiller FPS, og FPS suger uansett på PlayStation - vibrering eller ei. Det med risting i Double Agent, kan lett erstattes med en farge på HUD-et som skifter alà tampen brenner. Ergo, null vibrering er et dritdårlig argument for at PS3 suger.

Og er du imponert over "Hvor-kontroll-er-sensor-tingen", så er den på Wii bedre.

Ellers er Xbox 360 fanboyismen din veldig tydelig i den posten :D . Jeg tror ikke du hadde gjenvurdert Xbox 3 (eller hva enn den neste konsollen til MicroSoft kommer til å hete) om de hadde kvittet seg med vibreringen.

PS3-en så uansett veldig svær ut. Skulle likt å se Xbox 360 på en VG-avis. Noen som gidder :D?

Status
Stengt for ytterligere svar.