PSN er fortsatt nede og snuskebukker har all informasjon om deg og morra di

Jante

privileged CIS shitlord
#21
Folk er vel mest sinna på Sony fordi denne informasjonen var såpass lett tilgjengelig og fullstendig ukryptert, ikke fordi de i all sin uskyld ble hacka av noen brilliante og pur onde promperomsnerder som vil ødelegge alt som er vakkert i verden. Selv om hacking er moralsk forkastelig og bladiblabla bør det ikke være så jævla enkelt å komme over slik sensitiv data til 77 mill mennesker på ett sted og i klartekst i utgangspunktet. Det burde ihvertfall et av verdens største teknologiselskap være smertelig klar over nå.

Jeg, for one, er spent på hvordan Sony skal ro seg ut av denne Fukushimaen. Det blir garantert et "class action"-søksmål eller to, og jeg unner ikke PR-folka deres de neste månedene. Selv med verdens mest ignorante hærskare av fanboys blir dette en tøff oppgave.
 
#24
Detta var forresten hovedsak på Nyhetene på TV 2 i stad. Shit is real.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#25
Vil bare nevne at jeg - i likhet med andre her i tråden - bruker individuelle passord på viktige ting. PSN er ikke en viktig ting for meg, så da får jeg bare på forhånd beklage om noen begynner å skrive tulleinnlegg fra min bruker her på forumet.
 

Terje

mostly harmless
#26
kyllingmannen skrev:
Detta var forresten hovedsak på Nyhetene på TV 2 i stad. Shit is real.
Hah, fikk nettopp en halvhysterisk har-du-fått-med-deg-at melding fra en veninne som så det på nyhetene nå. :D

Joda, skulle mene det.
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#27
BBC World kjørte også rimelig hardt på det nå, snart har nok de fleste fått det med seg. Men den berømmelige eposten fra Sony uteblir da. :sukk:" title=
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#28
Tar litt tid for alle de epostene å komme seg fram gjennom røra, skjønner du vel.
 

Jante

privileged CIS shitlord
#29
Det var litt morsomt å se det som hovedsak på Dagsrevyen, hvor de åpenbart ikke hadde peiling på hva de snakka om.
 

Lodin

Der Waaaah
#30
Et villt søksmål drar nær.
Første av mange spår eg.

E: Og endelig no konkret info fra Sony:
On the safety of your personal and financial information...
The entire credit card table was encrypted and we have no evidence that credit card data was taken. The personal data table, which is a separate data set, was not encrypted, but was, of course, behind a very sophisticated security system that was breached in a malicious attack.
Trur jeg jaggu jeg driter i å fornye kortet mitt siden det snart går ut uansett.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#31
Oi se der gitt jeg hadde rett da jeg tenkte at det ikke var noen vits i å gå av skaftet.
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#32
Jeg har også forholdt meg veldig rolig til hele greia, planla ikke å forandre noe informasjon og da Skandiabanken (som jeg bruker) sier dette bare lener jeg meg tilbake og venter på at Sony fikser det:

- Ingen grunn til panikk

Johnny Anderson er informasjonssjef i Skandiabanken. Han sier at bankene har gode rutiner for å fange opp kontomisbruk av ulike typer, og at kundene uansett er sikret hvis noen skulle tappe kontoen din for små eller store beløp.

- Vi er kjent med informasjonen som fremkommer i mediene vedrørende hacking av onlinetjenesten til Sony PlayStation. Det jeg kan si er at alle Mastercard og Visakort overvåkes av Nets og EDB, og at banken får beskjed dersom det er mistenkelige transaksjoner på noen av våre kunders kort.

- Vi vil i disse tilfeller kontakte våre kunder og ta nødvendige forhåndsregler for å unngå eventuelle misbruk.

- Er det nødvendig for bekymrede PlayStation 3-kunder å sperre kortet sitt nå?

- Nei, i utgangspunktet anbefaler vi ikke kunder å sperre bankkortet nå. Det er ingen grunn til panikk slik vi kjenner til denne saken.

- Det man kan gjøre er å be banken sette en regionssperre på kortet, slik at det for eksempel bare kan benyttes i Norge. Drar man på ferie til USA i sommer, kan man endre dette på sparket. Enten selv, via nettbanken, eller ved å ringe banken. Det er et dynamisk system som også gir kunden litt ekstra trygghet.

- Hva om kunder opplever å bli svindlet for penger?

- Vi tar det fulle ansvaret ved svindel.

- Så folk kan sove godt om natten, selv om kontoinformasjonen til mange tusen nordmenn nå kan være i feil hender etter sikkerhetsbruddet på PlayStation 3?

- Ja, absolutt, sier Johnny Anderson.
Sikkert lite populær holdning men jeg tar dette med ganske stor ro, er ikke som om jeg spiller over PSN anywayz. Sony har sikkert en voksen IT-avdeling og selv om det er helt ubrukelig for meg å uttale meg om burde de selvfølgelig ha trygget dataene våre bedre (uten at jeg kan si noe om hvordan de er sikret), og jeg retter den lille frustrasjonen jeg skulle ha mot de hackerfittene som synes det er kult å ødelegge for alle andre.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#33
Men det er også morsomt at de skriver sophisticated security system. Jeg vet om et par folk som er relativt sofistikerte, men som også virker totalt ubrukelige allikevel.
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#34
Q: When or how can I change my PlayStation Network password?
A: We are working on a new system software update that will require all users to change their password once PlayStation Network is restored. We will provide more details about the new update shortly.
Vel, den var ganske hardcore. Stemmer vel med det alle fornuftige mennesker hadde tenkt til å gjøre uansett. Tror det kan bli en del trykk på serverene deres nåår 77 millioner skal skifte passord samtidig.

Q: Have all PlayStation Network and Qriocity users been notified of the situation?
A: In addition to alerting the media and posting information about it on this blog, we have also been sending emails directly to all 77 million registered accounts. It takes a bit of time to send that many emails, and recognize that not every email will still be active, but this process has been underway since yesterday. At this time, the majority of emails have been sent and we anticipate that all registered accounts will have received notifications by April 28th. Consumers may also visit www.us.playstation.com/support and www.qriocity.com for notices regarding this issue. In addition, we have taken steps to disseminate information regarding this issue to media outlets so that consumers are informed.
Jeg venter fortsatt i spenning på min epost, tar det virkelig så lang tid? Har noen andre fått ennå?
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#35
Dere/oss som også har amerikanske kontoer skal ha fått e-post på adressen vi oppga da vi regget den, europa kommer sikkert til sist.
 

Lodin

Der Waaaah
#36
I grunn overaska over at de ikke bare ff'a den til alle samtidig.

E: Japansk nyhetssending illustrerer hvordan kortinformasjonen din kan bli stært.

 

CyberK

Finner ikke på noe.
#37
Helt riktig, Sony lot bare infoen din bli stjålet dersom du også har FIENDENS maskinvare. Eller kanskje det var den som gjorde det?
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#39
Fikk mail i natt, mye den samme som ble sendt amerikanerne. Legger den ut her jeg:

Kjære PlayStation Network-/Qriocity-kunde:

Vi har oppdaget at mellom 17. og 19. april 2011 har enkelte PlayStation Network- og Qriocity-brukerkontoopplysninger kommet på avveie på grunn av en ulovlig og uautorisert inntrenging på nettverket vårt. På grunn av denne inntrengingen har vi:
midlertidig slått av PlayStation Network- og Qriocity-tjenester
engasjert et anerkjent sikkerhetsselskap som skal foreta en fullstendig undersøkelse av hva som har skjedd og
tatt forholdsregler fo
Vi setter pris på tålmodigheten, forståelsen og velviljen din, og vi gjør alt vi kan for å løse disse problemene så raskt og effektivt som mulig.

Selv om vi fremdeles undersøker detaljene rundt denne hendelsen, tror vi at en uautorisert person har innhentet følgende opplysninger som du har oppgitt: navn, adresse (by, delstat/provins, postnummer), land, e-postadresse, fødselsdato, PlayStation Network-/Qriocity-passord, påloggingsinformasjon og PSN online ID (online-ID). Det er også mulig at profildataene dine, inkludert kjøpshistorikk og faktureringsadresse (by, delstat, postnummer) og sikkerhetssvar for passord på PlayStation Network/Qriocity har blitt innhentet. Hvis du har autorisert en underkonto for en annen person, kan de samme dataene for denne personen også ha blitt innhentet. For øyeblikket er det ingenting som tyder på at kredittkortopplysninger har blitt stjålet, men det er ikke umulig at dette har skjedd. Hvis du har oppgitt kredittkortinformasjon via PlayStation Network eller Qriocity, advarer vi mot at kredittkortnummeret (ekskludert sikkerhetskoden) og utløpsdatoen kan ha blitt innhentet.

For din egen sikkerhet oppfordrer vi deg til å være oppmerksom på e-poster, telefonsamtaler og brev fra personer som ber deg om å oppgi personlige eller sensitive opplysninger. Sony kommer ikke til å kontakte deg på noen som helst måte, inkludert via e-post, for å be om kredittkortnummer, personnummer eller andre personlige identifiserbare opplysninger. Hvis du blir bedt om å oppgi slike opplysninger, kan du være sikker på at det ikke er Sony som ber deg oppgi disse. Når PlayStation Network- og Qriocity-tjenestene fungerer som normalt igjen, anbefaler vi at du logger på og endrer passordet ditt. Og hvis du bruker PlayStation Network- eller Qriocity-brukernavn eller -passord til andre urelaterte tjenester eller kontoer, anbefaler vi på det sterkeste at du endrer disse også.

For å beskytte deg mot identitetstyverier eller andre økonomiske tap ber vi deg holde et øye med kontoutskrifter, kredittrapporter eller lignende rapporter.

Vi takker for tålmodigheten din mens vi jobber med å undersøke denne hendelsen. Og vi beklager ulempene dette har medført. Teamene våre jobber døgnet rundt med dette, og tjenestene blir gjenopprettet så snart som mulig. Sony tar informasjonsbeskyttelse svært alvorlig, og vi vil fortsette å jobbe for at ekstra tiltak blir iverksatt for å beskytte personlige identifiserbare opplysninger. Det å sørge for at kundene våre får sikker underholdning av høy kvalitet er vår fremste prioritet. Ta kontakt med oss på no.playstation.com/psnoutage hvis du har flere spørsmål.

Med vennlig hilsen
Teamene hos Sony Network Entertainment og Sony Computer Entertainment

Sony Network Entertainment Europe Limited (tidligere kjent som PlayStation Network Europe Limited) er et datterselskap av Sony Computer Entertainment Europe Limited, datakontrolleren for personlige data på PlayStation Network/Qriocity.
Direkte kopiert, så det som ser rart ut (halv setning og linjeskift) er der.
 

Lodin

Der Waaaah
#40
Kotaku viderebringer en historie fra CNBC hvor en sikkerhetsekspert påstår at det er en eller annen jøpip som driver å shopper rundt ei liste med over 2 millioner brukere fra PSN. Dette skal vistnok være med bankkortnummer og CCV. Så får vi se da.