Kjære PlayStation Network-/Qriocity-kunde:
Vi har oppdaget at mellom 17. og 19. april 2011 har enkelte PlayStation Network- og Qriocity-brukerkontoopplysninger kommet på avveie på grunn av en ulovlig og uautorisert inntrenging på nettverket vårt. På grunn av denne inntrengingen har vi:
midlertidig slått av PlayStation Network- og Qriocity-tjenester
engasjert et anerkjent sikkerhetsselskap som skal foreta en fullstendig undersøkelse av hva som har skjedd og
tatt forholdsregler fo
Vi setter pris på tålmodigheten, forståelsen og velviljen din, og vi gjør alt vi kan for å løse disse problemene så raskt og effektivt som mulig.
Selv om vi fremdeles undersøker detaljene rundt denne hendelsen, tror vi at en uautorisert person har innhentet følgende opplysninger som du har oppgitt: navn, adresse (by, delstat/provins, postnummer), land, e-postadresse, fødselsdato, PlayStation Network-/Qriocity-passord, påloggingsinformasjon og PSN online ID (online-ID). Det er også mulig at profildataene dine, inkludert kjøpshistorikk og faktureringsadresse (by, delstat, postnummer) og sikkerhetssvar for passord på PlayStation Network/Qriocity har blitt innhentet. Hvis du har autorisert en underkonto for en annen person, kan de samme dataene for denne personen også ha blitt innhentet. For øyeblikket er det ingenting som tyder på at kredittkortopplysninger har blitt stjålet, men det er ikke umulig at dette har skjedd. Hvis du har oppgitt kredittkortinformasjon via PlayStation Network eller Qriocity, advarer vi mot at kredittkortnummeret (ekskludert sikkerhetskoden) og utløpsdatoen kan ha blitt innhentet.
For din egen sikkerhet oppfordrer vi deg til å være oppmerksom på e-poster, telefonsamtaler og brev fra personer som ber deg om å oppgi personlige eller sensitive opplysninger. Sony kommer ikke til å kontakte deg på noen som helst måte, inkludert via e-post, for å be om kredittkortnummer, personnummer eller andre personlige identifiserbare opplysninger. Hvis du blir bedt om å oppgi slike opplysninger, kan du være sikker på at det ikke er Sony som ber deg oppgi disse. Når PlayStation Network- og Qriocity-tjenestene fungerer som normalt igjen, anbefaler vi at du logger på og endrer passordet ditt. Og hvis du bruker PlayStation Network- eller Qriocity-brukernavn eller -passord til andre urelaterte tjenester eller kontoer, anbefaler vi på det sterkeste at du endrer disse også.
For å beskytte deg mot identitetstyverier eller andre økonomiske tap ber vi deg holde et øye med kontoutskrifter, kredittrapporter eller lignende rapporter.
Vi takker for tålmodigheten din mens vi jobber med å undersøke denne hendelsen. Og vi beklager ulempene dette har medført. Teamene våre jobber døgnet rundt med dette, og tjenestene blir gjenopprettet så snart som mulig. Sony tar informasjonsbeskyttelse svært alvorlig, og vi vil fortsette å jobbe for at ekstra tiltak blir iverksatt for å beskytte personlige identifiserbare opplysninger. Det å sørge for at kundene våre får sikker underholdning av høy kvalitet er vår fremste prioritet. Ta kontakt med oss på no.playstation.com/psnoutage hvis du har flere spørsmål.
Med vennlig hilsen
Teamene hos Sony Network Entertainment og Sony Computer Entertainment
Sony Network Entertainment Europe Limited (tidligere kjent som PlayStation Network Europe Limited) er et datterselskap av Sony Computer Entertainment Europe Limited, datakontrolleren for personlige data på PlayStation Network/Qriocity.