PSP: Batteriet på armen, bekreftet!

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
Såklart er den det, men de er tross alt ikke konkurrenter. Håndholdte konsoller kan pr. idag ikke sammenliknes med stasjonære.

Opprinnelig skrevet av Einride@07.07.2004, 00.17
Komm ikke å si at Gameboy Advanced og Gameboy har bra grafikk. Kanksje noen av spillene har bra gameplay, men gameplayen på stasjonær konsoll er som oftes bedre.
Jeg er enig i at det finnes mye drittspill til Gameboy, men det gjør det jo også til stasjonære konsoller. Akkurat nå spiller jeg kun på Game Boy Advance SPen min. Jeg spiller for tiden The legend of Zelda: A link to the past, Pokemon Ruby, Golden Sun 2, Mario and Luigi Super star saga og Advance Wars 2. Jeg vurderer også å begynne på nytt på Fire Emblem. Alle disse spillene er knallspill som etter min mening overgår veldig mange spill til dagens stasjonære konsoller, selv om grafikken selvfølgelig er værre.

Det skal sies at grafikk nesten er det som bryr meg minst i spill, så jeg er kanskje litt rar. :svette:

SHDR

Gullmedlem
Shigsyfreak: Vil du bli med til en øde øy sammen med meg og Yetipants der vi kan dyrke gameplay som en avgud? Freeman er også invitert.

Einride: Du er gameplayguru altså? De aller fleste har nu fått med seg at grafikk sjeldent er noe definerende element i en spillopplevelse. Jeg mener fortsatt at Metal Gear Solid til PSX er en langt bedre spillopplevelse enn Splinter Cell: Pandora Tomorrow, og det er ikke fordi jeg er en rusten nostalginerd som flittig drar laksen til mine gamle Power Player. Moderne grafikk har en tendens til å skape forventninger til spillopplevelsen som den simpelthen ikke er istand til å oppfylle, siden spillmediet i utgangspunktet er begrenset av inputmetoden, altså spillkontrollen, og selvsagt spillets design som underholdningsmedie. Jo mer realistisk, og jo mer tilsynelatende grenseløst, jo mer skuffende når de elementære tingene du ikke er istand til å gjøre vises. Abstraksjonene i mer gammeldags 2D-grafikk hjelper til å sette forventningene på et litt mer fornuftig nivå, og fokusere interessen på mulighetene som er tilgjengelige, fordi ønsket om å gjøre mer spennende ting simpelthen ikke er like stor. Hvilke moderne konsollspill mener du er så overlegne de på aldrende konsoller som SNES, Genesis og, teknisk sett, GBA? Det er alltid drittspill, selvsagt, industrien lever tross alt av dem, men de beste spillene er de som bruker etablerte, konvensjonaliserte underholdningsmønstre med bakgrunn i abstrakt presentasjon av utfordringer for å motivere til løsning innenfor de presenterte rammer! Du har selvsagt genuint komplekse spill som Thief og Total War, som er underholdende først og fremst på grunn av den kompliserte tankegangen som kreves for å løse egentlig vanvittig enkle problemer. Jeg må forbi den lysstrimen der. Hvordan skal jeg få til det? Jeg må invadere Irland. Men skottland er i opprør ... Når spilte du et spill sist som presenterte komplekse problemstillinger for deg og stadig klarte å være underholdende og umiddelbare? Aldri, kan jeg tenke meg. Et spill som krever for mye blir arbeid og ikke adspredelse. Enkelhet er stort sett alltid nøkkelen til en god spillopplevelse, og konklusjonen er at renheten som kreves av et enkelt utseende spill med hensyn til presentasjon av problemer og gitte løsninger på dette kommuniseres svært godt på en grafisk underlegen plattform som GBA, simpelthen fordi mer avanserte spill emulerer virkeligheten og inviterer til å tenke utenfor de rammer du kan handle innenfor. Når følte du deg begrenset i A Link to the Past? Sjeldent. Fordi de få mulighetene du har er logiske og umiddelbare. Når følte du deg maktesløs i Splinter Cell sist? Fordi spilluniverset impliserte muligheter som ikke var mulig for den heller impotente spillfiguren din å gjennomføre? Hele tiden?

Opprinnelig skrevet av Shadar@07.07.2004, 09.36

Freeman er også invitert.
La meg ta med bilbatteri og bluetooth versjonen av HiSaturn samt et par shootere og jeg er game.

Enkelhet er stort sett alltid nøkkelen til en god spillopplevelse
Du har skjønt noe altfor få har skjønt :ehm...:

Forøvrig en av de beste postene jeg har lest på dette forumet! :tommelopp:

Jeg forstår fort at jeg ikke burde ha sagt noe som helst. Jeg er fult klar over at det finns gode spill på de håndholdte(Advanced Wars ^_^ ), men jeg våger alikevel å påstå at det er flere dritt spill en det det er på de stasjoære. Jeg er også fult klar over at de ikke skal konkurrere med hverandre, men jeg kan alikevel ikke forestille meg hvorfor noen ville velge ett drit bra Gameboy spill over ett drit bra PS2 spill.

Du skal ha, Shadar, for at du er flink til å skriver. Jeg må si at jeg gleder meg til å lese artikkelene dine jeg og. Selv om jeg kanskje ikke kommer til å være enig, hvem vet. Så lenge ikke artikklene forteller meg hva jeg skal mene.

Jeg kan ikke si meg helt enig med deg akkurat her. Jeg forstår godt hva du mener når du skriver om grafikk som trigger fantasien til å legge planer som karakteren ikke er istand til å utrette, men jeg kan fortelle deg at jeg klarer å begrense min egen fantasi når jeg vil det. Jeg klarer å holde hode kaldt isteden for å forestille meg en trippel baklengs salto opp den veggen der. Jeg er heller ikke dum, jeg ser også genialiteten ved enkelheten og det abstarkte, dog foretrekker jeg det komplekse som man nesten gir opp håpet på, jeg foretrekker også grafikk som resulterer i ett meget stort gap. I nødens stund tenker man at det aldri kommer til å gå, man tenker at her finns det ingen løsning. Men så, så tar rasjonell tankegang over. En klarer å holde hodet kaldt. Såklart det er en løsning, de har jo ikke laget ett spill uten løsning. Dermed fortsetter en , mer lidenskaplig en noen sinne, "jeg skal ikke slå av før jeg finner løsningen på dette!"

Opprinnelig skrevet av Haggar@03.07.2004, 16.12
hoho! det værste er at jeg tror alle kommer til å drite seg ut etter hva de har sagt om sony, og sony leverer et knallprodukt. jeg har fremdeles troen på de, og det skal jeg ha til det motsatte er bevist.
Eg sler meg på den tankegangen.

Hvem sier at grafikken på GBA ikke er god? Er det bare meg som blir imponert av et bra design og ikke bare ultrahøye oppløsninger? Man kan vel ikke si at Final Fantasy 7-8-9 har dårlig grafikk? Det kan man vel egentlig ikke si om Castlevania: Aria of Sorrow eller noen av de andre på GBA heller? Hva med Golden Sun, er det dårlig grafikk? Eller Super Mario Advance spillene?

Jeg kan faktisk sette meg ned å spille et Commodore 64 spill og fortsatt bli imponert (til en viss grad) av grafikk og design. Metal Warrior har for eksempel veldig god grafikk og design, i mine øyne. Trenger man superhøy oppløsning for å få god grafikk?

epp

firm and correct
Det som slår meg er at folk som konstruerer ting sjelden eller aldri skal ta i bruk tingene selv. Dette virker lite gjennomtenkt fra Sony sin side. Som om ikke maskinen blir stor nok i seg selv så skal du i tillegg slite med å drasse på en stor klump (les: ekstern batteripakke).

Jeg husker at jeg hadde en ekstern batterienhet til den første Gameboy'en.. En boks som tok 2x 1.5V batterier av typen "D" (de største). Dette blir prima tenkte jeg; nå kan jeg spille mye lengre uten å måtte bekymre meg for å måtte bytte batteri i tide og utide. Det ble til at jeg brukte den en - 1 gang!. Stor og klumpete, selv om det var feste for belte - og med kabel i mellom så det ikke smart ut. Etter å testet viste det seg jo også at spilleren kunne stå på i 30 timer kontinuerlig før batteriet gikk tomt og derfor aldri var noe behov for mere power (mA). Ja jeg vet at de bærbare i dag sluker mere støm, men jeg føler Sony burde vurdert andre måter å løse dette på (ja.. de har nok hatt noen diskusjoner på kamerset).

Opprinnelig skrevet av Einride@08.07.2004, 02.31
Jeg er også fult klar over at de ikke skal konkurrere med hverandre, men jeg kan alikevel ikke forestille meg hvorfor noen ville velge ett drit bra Gameboy spill over ett  drit bra PS2 spill.

71766​
ja ja... alle kan tydligvis ikke forstå alt, men ta en titt på salgstallslister fra Japan så ser du at mange velger et bra gameboy spill fremfor et bra ps2 spill.

Kewlt. Da blir det lettere å bytte batteri når man den er så lett tilgjengelig. Smart move!

EDIT: Som sagt så svarte jeg på emnet.

CyberK

Finner ikke på noe.
Synd at jeg har vært på ferie, slik at spørsmålet har ligget ubesvart til nå:

Når du leser artikkelen, står at han snakker om "The PSP battery pack". Nå, når man er en fanatisk sony-fan som meg, og følger med på alt som har med Playstation å gjøre, så vet man at battery packen ble, på et tidligere tidspunkt, lansert som ekstrautstyr.

M.a.o. Så er det et innebygget batteri i PSPen, og du kan kjøpe et eksternt et til å ha på håndleddet eller i lommen, eller liggende i setet ved siden av deg i bilen, for slik å kunne spille lengre på lange turer.

Power: Built-in lithium-ion battery, AC adaptor
Accessories: Stand
Headphone with remote commander
Headphone with remote commander and microphone
External battery pack
Case
Strap
PSP Specs

Behold the Power of Good Research!

Jeg håper nå at denne lille misforståelsen ble oppklart. om enn litt sent. Men det var en intressant krangel om grafikk vs. spillbarhet, det skal dere ha.

P.S: Når vi forresten snakker om gode spill på håndholdte maskiner...

SHDR

Gullmedlem
Opprinnelig skrevet av Cyberkverulant@19.07.2004, 10.00
Synd at jeg har vært på ferie, slik at spørsmålet har ligget ubesvart til nå:

Når du leser artikkelen, står at han snakker om "The PSP battery pack". Nå, når man er en fanatisk sony-fan som meg, og følger med på alt som har med Playstation å gjøre, så vet man at  battery packen ble, på et tidligere tidspunkt, lansert som ekstrautstyr.

M.a.o.  Så er det et innebygget batteri i PSPen, og du kan kjøpe et eksternt et til å ha på håndleddet eller i lommen, eller liggende i setet ved siden av deg i bilen, for slik å kunne spille lengre på lange turer.

Power: Built-in lithium-ion battery, AC adaptor
Accessories: Stand
Headphone with remote commander
Headphone with remote commander and microphone
External battery pack
Case
Strap
PSP Specs

Behold the Power of Good Research!

Jeg håper nå at denne lille misforståelsen ble oppklart. om enn litt sent. Men det var en intressant krangel om grafikk vs. spillbarhet, det skal dere ha.

P.S: Når vi forresten snakker om gode spill på håndholdte maskiner...
76710​
Jah. Flottz0rz. God research kan man aldri få nok av. Bare synd du ikke leverer noe nytt her. Det er allerede uttalt at PSPen er helt verdiløs uten batteripakken. 3 timers batterilevetid, anyone? Jada, batteripakken er ekstrautstyr, men det blir NØDVENDIG ekstrautstyr for å få noe ut av konsollen. Flott at du følger med på Sony, synd at du ikke utviser kritisk sans til deres beslutninger.

Bare vent en bitteliten stund, så kommer PSP-artikkelen fra helvete her. Kanskje dere lærer noe nytt alle sammen.