PSP eller DS?

Hvilken bærbar kommer du til å kjøpe

• Sony PlayStation Portable

Stemmer: 0 0,0%
  • Nintendo Dual Screen/Developer System

• Begge

• Totalt antall stemmer
    0
B

BonyHawk

Gjest
Viss du stabler alle gameboyene som er solgt på høykant for du en stabel som tilsvarer 699 Eifel tårn!

SHDR

Gullmedlem
Bonyhawk: Er det ikke bedre at noen retter på deg enn at du blir sett på som en idiot fordi du ikke kan skrive? Det skrives "hvis", og Eiffel er med dobbel-f. Dessuten er det veldig få GameBoyer som selges på høykant :p

Utviklere og shizz for DS:

Nintendo
Animal Crossing DS
Mario Kart DS
Metroid Prime: Hunters*
Nintendogs
PictoChat (software that lets players send instant messages and drawings using the DS's wireless capabilities.)*
Super Mario 64x4
Super Mario Bros. DS
WarioWare Inc. DS

Som vanlig veldig lite overraskende, men desto mer sikkert. WarioWare, Animal Crossing og Metroid er sure-fire hits.

Activision
Spider-Man 2

Lisens-spill ... ikke spennende, men viktig for mainstream-appellen.

Bandai
Dragonball Z
One Piece
Mobile Suit Gundam Seed*

Dragonball Z og One Piece er fantastisk populære også i vesten, mens Gundam helst appellerer til det asiatiske markedet. Uansett bidrar det til stor spredning på brukerdemografien.

Capcom
Gyakutensaiban (aka Reversal of Judgment)
MegaMan Battle Network
Viewtiful Joe

Ingen overraskelser at MegaMan-franchisen og Viewtiful Joe kommer til DS, men Gyakutensaiban er nytt for meg. Ingen informasjon å finne på det noe sted.

Electronic Arts
Need for Speed

Again, viktig for mainstreamen.

Sega
Project Rub
Sonic DS (tentative title)*

Sonic er alltid bra :D Kan sementere forholdet mellom Sega og Nintendo dersom det selger godt.

Square Enix
Dragon Quest Monsters
Egg Monster Heroes*
Final Fantasy Crystal Chronicles

Trenger jeg si noe? Final Fantasy er veldig viktig for enhver konsoll, ingen serie har en så stor skare tilgivende fanboys.

Tecmo
Monster Rancher
Team Ninja game (name has not been released)

Team Ninja er hype-buildere som få, og dersom de lager noe spennende, kan bare forhåndsomtalen bidra til å shifte DSer.

Dette er ingen fullstendig liste, men et lite utdrag av hva som kommer, og hvorfor dette er interessant.

B

BonyHawk

Gjest
Opprinnelig skrevet av Shadar@17.05.2004, 13.39
Bonyhawk: Er det ikke bedre at noen retter på deg enn at du blir sett på som en idiot fordi du ikke kan skrive? Det skrives "hvis", og Eiffel er med dobbel-f. Dessuten er det veldig få GameBoyer som selges på høykant :p

Skrevet av en kompis ,i en heftig bakrus :D

Ps. Se signatur

PSP = Kvalitet
DS = Kvantitet

Da mener jeg selvfølgelig på det tekniske. Spillmessig går det rett og slett på smak og behag. Designmessig er det jo ingen tvil om hva som ser best ut. DS'n ser så utrolig billig og kjedelig ut. Ligner nesten på et leketøy i plast. PSP'n derimot kunne ikke vært bedre.

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
Jeg tror jeg venter med DS til "SP"-versjonen kommer(den kommer nok skal du se).

SHDR

Gullmedlem
Da mener jeg selvfølgelig på det tekniske. Spillmessig går det rett og slett på smak og behag. Designmessig er det jo ingen tvil om hva som ser best ut. DS'n ser så utrolig billig og kjedelig ut. Ligner nesten på et leketøy i plast. PSP'n derimot kunne ikke vært bedre.
... eller mer unnseelig. Er det uansett et IMAGE dere er ute etter, eller gode spill?

Hva er det som gjør at DS er kvantitet mens PSP er kvalitet? I mine øyne er det motsatt. PS2 har ørten spill, men det er ingen av dem jeg vil spille. GC har færre spill, men jeg har interesse av veldig mange fler av dem.

Opprinnelig skrevet av Shadar@17.05.2004, 22.37
... eller mer unnseelig. Er det uansett et IMAGE dere er ute etter, eller gode spill?

Hva er det som gjør at DS er kvantitet mens PSP er kvalitet? I mine øyne er det motsatt. PS2 har ørten spill, men det er ingen av dem jeg vil spille. GC har færre spill, men jeg har interesse av veldig mange fler av dem.
Shadar, det eneste du viste med det innlegget var usaklighet og dumhet. Du kan for det først starte med å lese ordentlig hva jeg skriver. Jeg skrev at PSP er kvalitet og DS er kvantitet, på det rent tekniske og ikke spillmessige.

Hadde du bare sett denne saken objektivt og ikke subjektivt, ville du forstått at hva du liker- og ikke liker av spill er helt irrelevant i denne saken. Du kan gjerne begynne å dokumentere hva som gjør akkurat PS2-spill dårligere enn GC-spill, men det blir fortsatt subjektive meninger. Selv har du sikkert ikke prøvd en ørten del av spillene som er på PS2 og har da ikke et realt grunnlag på å mene noe som helst, i motsetning til en liberal gamer som elsker flere spill til både GC og PS2. Fortsatt vil det være et subjektivt syn, men det er også lov, for det viser ikke på noen måte dumhet i den grad du gjør.

Når det kommer til dette med konverteringer må jeg si meg veldig skuffet til hvor mye teit folk kan skrive, både fra Sony- og Nintendo-fans sin side. Fra det jeg vet, er det gitt lite info om spillene til både PSP og DS. Å skrive at disse spillene er konverteringer på grunn av at det tar opp det samme konseptet fra spill på andre konsoller, er latterlig. Dette er spill med helt ny setting og kan på ingen måte kalles en konvertering. En spillkonvertering er en overførelse av et spill til et annet format i samme form. Fra den infoen som er gitt og det som har blitt vist, vet vi at dette ikke er tilfelle. Jeg skal ikke si dette sikkert, men det som kan ligne litt på en konvertering er Mario-spillet til DS, som jeg har lest tar utgangspunkt i Mario 64 med litt ekstra.

Hvis folk kan fortsette og diskutere med litt mer åpenhet og ikke den samme "fanlike" ønsketenkningen hele tiden, hadde det vært mye bedre. Da slipper vi konflikter og diskusjoner over ting som faktisk ikke trengs å diskuteres, men er dratt opp fordi en eller annen knall har skrevet noe usaklig tul. Godta det som er fakta, så kan vi heller diskutere det som er usikkert subjektivt.
Takk.

Hvis jeg skal gå etter din definasjon av hva som er en konvertering, er ikke Super Mario 64x4 en konvertering. Spillet har et enormt multiplayer fokus. Så vidt jeg har forstått, er det kun noen baner som er hentet fra Mario 64 (men jeg er veldig usikker).

Gran Turismo 4 til PSP, er derimot en ren konvertering av PS2 versjonen. Mulig det er noen eksklusibve ekstra features i PSP versjonen som foreksempel mulighet til å bytte biler med andre PSP eiere, men dette gjennstår å se.

Gran Turismo 4 til PSP, er derimot en ren konvertering av PS2 versjonen. Mulig det er noen eksklusibve ekstra features i PSP versjonen som foreksempel mulighet til å bytte biler med andre PSP eiere, men dette gjennstår å se.

Og hvem sa det........ :confused: .... Så vidt jg vet så har vi ikke fått noe info om spillet bare sett noen videoer av det... Så du kanke si at det er en konvertering når du ikke vet noe om spillet........

Det stemmer at de ikke er gitt ut noe info (ikke som jeg har fått med meg da) om spillet, men jeg er da ikke helt blond heller. Spillet har akkurat samme navn som sin PS2 broder og bildene ser også veldig like ut. Det er godt mulig det kommer noe små forandringer i PSP versjonen, men ikke noen store som er av betydning for gameplayet. Men for all del. Godt mulig jeg tar feil.

Opprinnelig skrevet av MMD@17.05.2004, 23.26
PSP = Kvalitet
DS = Kvantitet

Hvorfor gå utifra det tekniske?
Hvorfor gå utifra utseende?
Hvorfor sammenligne utseende når designet på DS ikke er endelig?
Hvorfor ser DS-en så kjedelig ut (igjen tar du opp designet - hvorfor?)?

Opprinnelig skrevet av MMD@17.05.2004, 23.26
PSP = Kvalitet
DS = Kvantitet

Jeg må si at jeg syns den analogien du bruker der er temmelig feilplassert om misvisende. Er greit nok hvis man bruker den for å forklare sexlivet sitt, men blandt to maskiner man knapt vet noe om syns jeg denne feiler.
Teknisk kvantitet? Sikter du til at DS'en kommer til å bli sluppet med en haug av ekstra ubrukelige finesser som ingen strengt tatt trenger? Sist gang jeg sjekka så var det Sony som vil lansere en bærbar mediaboks, ikke Nintendo.
Teknisk kvalitet? Forklar meg hva som gjør det tekniske i PSP'en til kvalitet over Nintendo's plan. Og hvis jeg skal gå etter erfaringer fra tidligere Sony-maskiner så ville jeg vært ganske forsiktig når det kom til å snakke om teknisk kvalitet fra deres side.

Jeg er forøvrig enig i at PSP'en ser mye bedre ut (selv om jeg også liker DS'ens retro-aktig look), men som Shadar (teh god) så godt sa så kjøper man seg ikke et image når man kjøper en spillmaskin, man kjøper den hovedsaklig for å kunne spille spill.

PS! Psycho Mantis: Ikke regn med at designet kommer til å forandre seg noe merkverdig. Nintendo har selv sagt at de er mer eller mindre fornøyde med designet og er nå bare ute etter å finpusse på den.

Jeg må si at jeg syns den analogien du bruker der er temmelig feilplassert om misvisende. Er greit nok hvis man bruker den for å forklare sexlivet sitt, men blandt to maskiner man knapt vet noe om syns jeg denne feiler.
Analogi? Jeg opplyste bare om innlysende fakta, noe som enda ikke har gått opp for dere.

Teknisk kvantitet? Sikter du til at DS'en kommer til å bli sluppet med en haug av ekstra ubrukelige finesser som ingen strengt tatt trenger? Sist gang jeg sjekka så var det Sony som vil lansere en bærbar mediaboks, ikke Nintendo.
Det var specsene jeg siktet til, men om du skal gå innpå de tekniske finessene så har de begge innovative påfunn.

Teknisk kvalitet? Forklar meg hva som gjør det tekniske i PSP'en til kvalitet over Nintendo's plan.
Bare for å gjøre det litt mer minneverdig for deg, her er specsene mellom de to:

PSP:
----

CPU: MIPS-R4000 333 MHz
RAM: 32 MB
VRAM: 4 MB
Storage: 1800 MB (UMD dual-layer)
Resolution: 480 x 272
16.77 million colors
33 million polygons/second
664 million pixels/second
IEEE 802.11b (Wi-Fi)

DS:
---

CPU: ARM-9 67MHz + ARM-7 33 MHz
RAM: 4 MB
VRAM: 656 kB
Storage: 128 MB
Resolution: 256 x 192 (both screens)
262,144 colors
120,000 polygons/second
30 million pixels/second
IEEE 802.11x (Wi-Fi)

Om du ikke forstår fagspråket, så la være å svare også.

Og hvis jeg skal gå etter erfaringer fra tidligere Sony-maskiner så ville jeg vært ganske forsiktig når det kom til å snakke om teknisk kvalitet fra deres side.
Nei, det ville bare vært teit og usaklig, ikke for å glemme ganske irrellevant med tanke på den informasjonen som er gitt mellom de to.

Jeg er forøvrig enig i at PSP'en ser mye bedre ut (selv om jeg også liker DS'ens retro-aktig look), men som Shadar (teh god) så godt sa så kjøper man seg ikke et image når man kjøper en spillmaskin, man kjøper den hovedsaklig for å kunne spille spill.
Kunne ikke sagt meg mer enig, og like så godt som meg vet du at folk har forskjellige subjektive meninger om hva som er best av spill og ikke. Dette er ikke noe jeg tok opp.

Hvis det er usaklige diskusjoner, preget av ønsketenkning dere vil ha, så foreslår jeg at dere holder dere til nintendo.no-forumet. Her finner dere horder av slike diskusjoner.

Jeg hadde faktisk tenkt til å starte denne posten med en takk til deg for et saklig og godt (om dog endel hovmodig) svar på posten min.
Men...
Hvis det er usaklige diskusjoner, preget av ønsketenkning dere vil ha, så foreslår jeg at dere holder dere til nintendo.no-forumet. Her finner dere horder av slike diskusjoner.
...det her fikk meg til å ombestemme meg. Bare fordi noen ikke mener at PSP'en er det beste som har hendt spillbransjen så er dem automatisk Nintendo-fanboys? Se å kom ned fra den høye hesten din, at du i det hele tatt er frekk nok til å peke fingeren din og kalle andre fanboys fatter jeg ikke. Det var du som startet det hele med å komme med en typisk "fanboy-aktig" kommentar om de kommende håndholdte, alt jeg ville var at du skulle forklare hva du mente med det.

Analogi? Jeg opplyste bare om innlysende fakta, noe som enda ikke har gått opp for dere.
Analogi ja. Du sammenligner specsa med kvalitet/kvantitet. Hva er det som gjør at DS'en har en kvantitet av specs og Sony sine specs til kvalitet? Vet du i det hele tatt hva ordet "kvantitet" betyr? Bruker Sony bedre deler til maskinen sin enn det Nintendo gjør?

Teknisk kvalitet? Forklar meg hva som gjør det tekniske i PSP'en til kvalitet over Nintendo's plan.
Bare for å gjøre det litt mer minneverdig for deg, her er specsene mellom de to:

PSP:
----

CPU: MIPS-R4000 333 MHz
RAM: 32 MB
VRAM: 4 MB
Storage: 1800 MB (UMD dual-layer)
Resolution: 480 x 272
16.77 million colors
33 million polygons/second
664 million pixels/second
IEEE 802.11b (Wi-Fi)

DS:
---

CPU: ARM-9 67MHz + ARM-7 33 MHz
RAM: 4 MB
VRAM: 656 kB
Storage: 128 MB
Resolution: 256 x 192 (both screens)
262,144 colors
120,000 polygons/second
30 million pixels/second
IEEE 802.11x (Wi-Fi)

Om du ikke forstår fagspråket, så la være å svare også.
Jeg forstår ikke fagspråket nei, men jeg har nok forståelse til å skjønne at mer/høyere specs er en fordel. Men det er nettopp der din tidligere kommentar også feiler. "Mer/høyere" er ikke lik "kvalitet" - snarere tvert imot, om noe så er det mer likt "kvantitet".

PS! Beklager hvis det virker sånn, men jeg er ikke ute etter å prøve å drite deg ut. Det eneste jeg vil fram til en forklaringen din ang "kvalitet/kvantitet".

SHDR

Gullmedlem
MMD: Gode argumenter, men jeg synes faktisk at jeg som spillentusiast har en viss rett til å mislike retningen Sony har ledet industrien inn på. Jeg er enig i at litt mer åpenhet ville vært flott, men jeg har spilt fantastisk mange PS2-spill, og det er faktisk ikke flere enn en håndfull av de som er interessante for meg. Jada, det er subjektive meninger, men hva er da objektivitet i et kreativt medium? Dersom man skal vurdere dem objektivt, vil det si at det som selger mest automatisk er best. Det betyr at Enter the Matrix er et skrekkelig godt spill.

Ellers vil jeg påpeke noe interessant i Sonys specs. Jeg er helt enig; PSPen er kraftigere. Men jeg tror Nintendo som vanlig har understatet DSen, slik de gjorde med GCen. Det de oppgir er antakelig REAL-LIFE specsene til DSen, mens PSPen har teoretiske tall. PS2en har ifølge Sony laaaaaaangt høyere teksturerings, lyssettings og polygontegnings kapabiliteter enn GCen, noe som simpelthen er tøv. Regardless ...

Jeg eier masser av PS2-spill og GC-spill, og faktum er at PS2en ikke ble brukt på et år etter at jeg kjøpte GCen. Det var ingen interessante spill der. Det var stort sett franchiser, og ja, Nintendo har også franchiser, men de holder iallefall mer kvalitet enn masseappell.

Dine anklager om usaklige diskusjoner er forresten irrelevante, for ingen diskusjon eksisterer uten subjektivitet. Dersom man bare skal snakke om realiteter heller enn muligheter, blir kreativ tankegang overflødig ... men det er en avsporing. Min subjektive holdning er at DSen er mer spennende enn PSPen, fordi jeg a) ikke liker Sonys forretningsstrategi i forhold til videospillbransjen, som den behandler slik den behandler film- og musikkbransjen: som en forlengelse av sitt elektronikkimperium. b) Sonys strategi for PSP ser ut til å bli enda et forsøk på å gjøre spilling til noe det ikke er, nemlig masseunderholdning på lik linje med film. c) Nintendo lager spill. Denslags liker jeg. Dersom du ikke er istand til å respektere min subjektive mening, har du heller ingen rett til å hevde at din subjektive tolkning av PSPens og DSens specs er sammenlignbare, simpelthen fordi du ikke vet noe om real-world performance. Dine innlegg er gode, men jeg synes samtidig de vitner om en litt mer respektløs holdning enn selv den jeg utviser. Og det vitner om innsats :)

"Playing on the Playstation 2 will be like jacking into the Matrix!"
- Ken Kutaragi.

Jepp, og vi så alle hvordan det gikk. Jeg stoler like mye på Sony som jeg stoler på Valve.

B

BonyHawk

Gjest
Ser ut som om vi har en god diskusjon på gang her, synd at jeg ikke har noe å komme med :(

Er enig med Shadar om Sonys forretningsstrategi. Det kan jo hende at de utvider spillinteressen, men samtidig minsker den interessen hos hardkore gamere som vill ha lange spill av den gode gamle sorten (som jeg mener nintendo fortsatt lager), ikke for si at sony ikke lager gode spill da. Man kan kanskje begynne å merke presset developerne har om dagen(spesielt hos EA).

MMD: Gode argumenter, men jeg synes faktisk at jeg som spillentusiast har en viss rett til å mislike retningen Sony har ledet industrien inn på. Jeg er enig i at litt mer åpenhet ville vært flott, men jeg har spilt fantastisk mange PS2-spill, og det er faktisk ikke flere enn en håndfull av de som er interessante for meg. Jada, det er subjektive meninger, men hva er da objektivitet i et kreativt medium? Dersom man skal vurdere dem objektivt, vil det si at det som selger mest automatisk er best. Det betyr at Enter the Matrix er et skrekkelig godt spill.

Ellers vil jeg påpeke noe interessant i Sonys specs. Jeg er helt enig; PSPen er kraftigere. Men jeg tror Nintendo som vanlig har understatet DSen, slik de gjorde med GCen. Det de oppgir er antakelig REAL-LIFE specsene til DSen, mens PSPen har teoretiske tall. PS2en har ifølge Sony laaaaaaangt høyere teksturerings, lyssettings og polygontegnings kapabiliteter enn GCen, noe som simpelthen er tøv. Regardless ...

Jeg eier masser av PS2-spill og GC-spill, og faktum er at PS2en ikke ble brukt på et år etter at jeg kjøpte GCen. Det var ingen interessante spill der. Det var stort sett franchiser, og ja, Nintendo har også franchiser, men de holder iallefall mer kvalitet enn masseappell.

Dine anklager om usaklige diskusjoner er forresten irrelevante, for ingen diskusjon eksisterer uten subjektivitet. Dersom man bare skal snakke om realiteter heller enn muligheter, blir kreativ tankegang overflødig ... men det er en avsporing. Min subjektive holdning er at DSen er mer spennende enn PSPen, fordi jeg a) ikke liker Sonys forretningsstrategi i forhold til videospillbransjen, som den behandler slik den behandler film- og musikkbransjen: som en forlengelse av sitt elektronikkimperium. b) Sonys strategi for PSP ser ut til å bli enda et forsøk på å gjøre spilling til noe det ikke er, nemlig masseunderholdning på lik linje med film. c) Nintendo lager spill. Denslags liker jeg. Dersom du ikke er istand til å respektere min subjektive mening, har du heller ingen rett til å hevde at din subjektive tolkning av PSPens og DSens specs er sammenlignbare, simpelthen fordi du ikke vet noe om real-world performance. Dine innlegg er gode, men jeg synes samtidig de vitner om en litt mer respektløs holdning enn selv den jeg utviser. Og det vitner om innsats

"Playing on the Playstation 2 will be like jacking into the Matrix!"
- Ken Kutaragi.

Jepp, og vi så alle hvordan det gikk. Jeg stoler like mye på Sony som jeg stoler på Valve.
Shadar dette var en diskusjon om forklaringen til MMD ang kvalitet/Kvantitet... Trenger helle ikke å skryte så mye om DS.... Dere nintendo fanboys SLAPP AV...... :tommelned: ..... MMD sa bare sin mening som dere gjør nå... (PSP er Best... :D ) (-- Min mening... Som noen på forumet her sier at de ikke liker PSP sin strategi og mener at PSP ser ut til å bli enda et forsøk på å gjøre spilling til noe det ikke er, nemlig masseunderholdning på lik linje med film. Jeg skjønner ikke en ting hva er problemet med det....?? Men dere fortsett med diskusjonen....

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hvis du ikke skjønner det, har du faenmeg ingenting på et forum kalt "Spillegal" å gjøre.

Opprinnelig skrevet av OnLy GoD CaN jUdGe Me@18.05.2004, 23.14
Shadar dette var en diskusjon om forklaringen til MMD ang kvalitet/Kvantitet... Istedenfor å skryte så mye om DS så burde du tenke deg om.... Dere nintendo fanboys SLAPP AV...... :tommelned: ..... MMD sa bare sin mening som dere gjør nå... (PSP er Best... :D ) (-- Min mening... Etter det jeg har sett og lest på nettet har jeg kommet frem til at PSP.... Som noen på forumet her sier at de ikke liker PSP sin strategi og mener at PSP ser ut til å bli enda et forsøk på å gjøre spilling til noe det ikke er, nemlig masseunderholdning på lik linje med film. Jeg skjønner ikke en ting hva er problemet med det....??
Tror du alle som ikke liker PSP er Nintendo-fanboys? Det går ann å ha en mening uten å bli stemplet som en fanboy.

Akkurat nå, så synes jeg DS virker mer lovende, og mer underholdene enn PSP. Og da tenker jeg på mulighetene til DS, og selvfølgelig spillene.

Men betyr det at jeg ikke liker PSP? Betyr det at jeg er fanboy?

Jeg liker faktisk PSP også. Den er utrolig stilig. Jeg skal skaffe meg den, uten tvil. Men så langt synes jeg ikke den har noen spill jeg bare må ha. Gran Turismo 4 Mobile virker interessant, men resten interesserer meg ikke stort. Metal Gear Acid ble jeg så langt bare skuffet over. Husk at min mening om PSP's spillutvalg kan forandre seg. Dette er bare hva jeg mener nå, og det er fortsatt et stykke til lansering.

Og hva galt med å snakke possitivt om en konsoll man ser fram til? Er det ikke det du har gjort når det gjelder PSP da?

SHDR

Gullmedlem
Shadar dette var en diskusjon om forklaringen til MMD ang kvalitet/Kvantitet... Trenger helle ikke å skryte så mye om DS.... Dere nintendo fanboys SLAPP AV......  ..... MMD sa bare sin mening som dere gjør nå... (PSP er Best...  ) (-- Min mening... Som noen på forumet her sier at de ikke liker PSP sin strategi og mener at PSP ser ut til å bli enda et forsøk på å gjøre spilling til noe det ikke er, nemlig masseunderholdning på lik linje med film. Jeg skjønner ikke en ting hva er problemet med det....?? Men dere fortsett med diskusjonen....
Greit. Du synes det er helt greit at spill blir enda et anonymt, pregløst massemedie skapt for å tjene penger på store navn og skape stjerner for å øke et massekonsum som allerede spinner ut av kontroll? Da tenker jeg at jeg dømmer deg litt jeg og. Nord og ned.

Du sier at du liker PSP best. Det gjør deg til fanboyen, for jeg har foreløpig ikke sagt at jeg liker DSen best. Jeg sier bare at den ser mer interessant ut, fordi jeg liker Nintendos spill bedre. Hm. Jeg begrunner uttalelsen min, du fordømmer min fordi de fleste Nintendo-fans er fanatiske. Du røper like mye dybde som en sølepytt. Jeg liker å forholde meg seriøs, men jeg forbeholder meg retten til å poste tøv når du gjør det samme.

Anse deg som fornærmet, om du ønsker det.