PSP eller DS?

Hvilken bærbar kommer du til å kjøpe

• Sony PlayStation Portable

Stemmer: 0 0,0%
  • Nintendo Dual Screen/Developer System

• Begge

• Totalt antall stemmer
    0
D

Deleted member 91

Gjest
Damn, mye interessant der! Nå kan jeg nesten ikke vente på PSP. :forelsket:

Selvfølgelig lager Square en port av FFVII. Det er jeg enormt skråsikker på.
Sony vet at bare ved at Square kommer med FFVII-port, vil øke PSP-salget drastisk.

Ellers blir det spennende å se i fremtiden - både PSP og DS. :)

Opprinnelig skrevet av Jani@22.05.2004, 23.09
Sony vet at bare ved at Square kommer med FFVII-port, vil øke PSP-salget drastisk.

Tror også det blir FFVII.
Tenk for en skuffelse om
de valgte FFIX?

Opprinnelig skrevet av SortUlv@22.05.2004, 18.27
Makan. Ørten sider med bare krangel.
Her har vi bare så vidt rundet 5 :)

Metal Gear Acid PSP ? Konami
MeidEvil PSP ? SCE
Ape Escape PSP ? SCE
Wipeout PSP ? SCE
Death Jr. PSP ?
Spider-man PSP ? Activision
Syphon Filter PSP ? SCE
Ridge Racer PSP ? Namco
Twisted Metal PSP ? SCE
TonyHawk?s Pro Skater PSP ? Activision
Gran Turismo 4 Mobile ? SCE
Final Fantasy VII:Advent Children ? Square Enix
Der har du titlene som jeg kommer til å se nærmere på etter hvert.
Når det gjelder Metal Gear Acid, så er jeg skeptisk til det merkelige kortsystemet, men stoler på at Kojima koker ihop et bra spill, likevel.
Jeg spilte et par MediEvil-demoer på PS1, og syns det var veldig bra.
Ape Escape-originalen var veldig nyskapende og alt det der, men jeg lurer på hvordan det kan funke like bra med bare én analogstick.
Death Jr. har jeg sett noen bilder og videoklipp fra, og jeg liker grafikkstilen :D .
Spider-Man må man jo like, men jeg er vel en av de få som tross alt syns at spillene er bra, i tillegg.
Jeg har Syphon Filter-originalen på PS1, og syns det er steinbra. Av en eller annen grunn skaffet jeg aldri oppfølgerne, men en PSP-versjon ønsker jeg gladelig velkommen.
Ridge Racer var mitt aller første møte med PlayStation, og jeg liker arkade-bilspill.
Twisted Metal er moro i multiplayer.
THPS har jeg alltid vært ganske stor fan av, og tror ikke det forandrer seg med en PSP-versjon.
Jeg har egentlig aldri hatt noe spesielt forhold til Gran Turismo, siden jeg som sagt liker arkade-bilspill bedre. Men jeg er helt betatt av grafikken :ler: *grafikkhore*.
Og når det gjelder Advent Children, så skaffer jeg nok den tittelen på good ol' DVD, men kanskje det kommer noen ekstra spillbare funksjoner på PSP-versjonen?

/me like PSP!

Kilik

Lokal moderator
Opprinnelig skrevet av OnLy GoD CaN jUdGe Me@22.05.2004, 23.54
Editor's Note: I'm not sure you'd call it "confirmation" but EBGAMES.COM lists  27 of the 28 titles above as being shipped on March 26, 3005 for $49.99. They also state that all dates and prices are subject to change
$49.99 er like mye som et nytt konsollspill (PS2, Xbox, GC) koster i USA. Det betyr at PSP-spill vil koste rundt 500-600 kroner her i Norge...

Nja, da blir jeg i så fall skuffet. Sony har jo sagt at de skal prise konsollen litt høyere, og spillene billigere.
Satser på at EB er på viddene nå.

Virker som konsollene kan bli litt forsinket eller få høyere pris pga stor mangel på LCD-skjermer. Link

All forty-two games revealed so far, for PSP....!!

Sony Computer Entertainment made an official statement today clarifying what's in development for the system across the Pacific in Japan. The list, split between publisher and, if possible, with game name and genre, reads a little something like this:

CAPCOM
Vampire Chronicle (tentative name, fighting)
Devil May Cry Series (tentative name, stylish action)
Viewtiful Joe Series (tentative name, VFX action)

GENKI
Tokyo Xtreme Racer (racing)

KOEI
Shin Sangoku Musou (tentative name, action)
Strategy Game (tentative name, simulation)
Table Game (tentative name, table game)

KONAMI
Ys VI: The Ark of Napishtim (tentative name, action-RPG)
Sports Game: Soccer (tentative name, soccer)
Sports Game: Baseball (tentative name, baseball)
Mahjong Kakutou (tentative name, table game)
Meikyu Tansaku Gata Monster Shooting (tentative name, FPS)

KONAMI COMPUTER ENTERTAINMENT JAPAN
Metal Gear Acid (tentative name, genre TBA)

CYBER FRONT
Koron (puzzle/action)

SUCCESS
Kumo nofu ~ Raibo ~ (communication/adventure)
Sho Mate (table game)
Zooo (puzzle)

SQUARE ENIX
TBA (genre TBA)

SEGA
Puyo Puyo Fever (action-puzzle)

Project S (tentative name, genre TBA)

SONY COMPUTER ENTERTAINMENT
Gran Turismo 4 Mobile (tentative name, driving)
Ape Escape (Sarugetcha in Japan, tentative name, action)
Tenken Chimon (tentative name, action RPG)
Doko Demo Issho (tentative name, speaking game)
Hot Shots Golf (Minna no Golf in Japan, tentative name, golf game)

TAITO
Puzzle Bobble (puzzle)

DORASU
Dorasurotto (pachinko simulation)

NAU PRODUCTION
Intelligent License (tentative name, puzzle quiz)
Onryou no Mura (tentative name translates to "Village of Ghost), horror/adventure)

NAMCO
Tales of Eternia(RPG)
New Ridge Racer (tentative name, race)
New Puzzle game (tentative name, puzzle)

NIPPON ICHI SOFTWARE
Makkai Wars (tentative name, simulation-RPG)

HUDSON
Tengai Makyo Series (tentative name, Japanese-style RPG)
Bomberman Series (tentative name, action)
The Tower of Purgatory (Sci-fi action/RPG)

BANDAI
Gagharv (tentative name, RPG)
Mobile Suit Gundam (tentative name, genre TBA)

BANPRESTO
Super Robot Taisen (tentative name, genre TBA)

FROM SOFTWARE
Armored Core Formula Front (mech game)

TOMY
Action Game (action)

YUKES
Pro Wrestling (tentative name, sports)

WORK JAM
Tantei Shinguji Santarou (tentative name, adventure)

Keep in mind that this is a list of titles in development only in Japan. It does not include games from the numerous developers making games for the PSP in Europe and America.

A few notes about some of these games. Tenken Chimon was registers as a patent by Sony Computr Entertainment a while back. Konami's soccer game may or may not be Winning Eleven (although we imagine it will be). The mahjong game from Konami may not perk your interest, but it does seem to be the first home version of the company's hugely successful arcade game of the same name. Finally, the Namco RPG seems like it will be a Tales game, which, along with Tengai Makyo, instantly gives the PSP a couple of big-name RPGs.

Kilde: Link

Launch price predictions currently doing the rounds in the European press include anything between 149 euros (US$180) and 199 euros (US$241) for the Nintendo DS, and between 300 euros (US$363) and 375 euros (US$453) for the Sony PSP.

Kilde: http://www.gamespot.com/news/2004/05/25/news_6099194.html

------------

Et sted mellom €149 (Euro) og €199 (Euro) for DS er jo greit. Da kan man regne med mellom 1495 NOK og 1995 NOK her i Norge, og det er ikke så ille (selv om 1995 NOK er ganske mye).

Sorry, for sent svar.

Rocky:

Analogi ja. Du sammenligner specsa med kvalitet/kvantitet. Hva er det som gjør at DS'en har en kvantitet av specs og Sony sine specs til kvalitet? Vet du i det hele tatt hva ordet "kvantitet" betyr?
Jeg er fullt klar over hva "kvantitet" betyr, men når du sammenligner to ting er det ofte vanlig å bruke "kvantitet" som et uttrykk for det motsatte av "kvalitet".

Jeg forstår ikke fagspråket nei, men jeg har nok forståelse til å skjønne at mer/høyere specs er en fordel.
Helt rett, mer/høyere specs er en fordel, men det er mer til det enn som så.

Hvis vi ser bort fra den lille misforståelsen din, så vet du poenget mitt er at PSP er en atombombe og DS en kinaputt på det rent tekniske, da med tekniske finesser utelatt.

Hva jeg skrev i mitt første innlegg var en objektiv uttalelse, nettopp fordi den var basert på fakta. Ingen av dere, ser ut til å skjønne det.

Jeg hadde faktisk tenkt til å starte denne posten med en takk til deg for et saklig og godt (om dog endel hovmodig) svar på posten min.
Men...

Hvis det er usaklige diskusjoner, preget av ønsketenkning dere vil ha, så foreslår jeg at dere holder dere til nintendo.no-forumet. Her finner dere horder av slike diskusjoner.

...det her fikk meg til å ombestemme meg. Bare fordi noen ikke mener at PSP'en er det beste som har hendt spillbransjen så er dem automatisk Nintendo-fanboys? Se å kom ned fra den høye hesten din, at du i det hele tatt er frekk nok til å peke fingeren din og kalle andre fanboys fatter jeg ikke.
Jeg kaller dere ikke fanboys på grunn av at dere ikke liker PSP, tvert imot. Det ville bare vært urimelig. Jeg kaller dere fanboys på grunnlag av deres måte å kjempe deres sak, ved å vri å vrenge på det jeg skriver og deres måte å ta fram irrelevante, usaklige ting inn som argumenter. Men igjen, jeg kan jo ta feil her. Det kan jo tenkes at deres innlegg bare gjenspeiler deres dumhet og uteforstående oppfatning. Dere får velge. :)

Det var du som startet det hele med å komme med en typisk "fanboy-aktig" kommentar om de kommende håndholdte, alt jeg ville var at du skulle forklare hva du mente med det.
:confused: >_< :ler: :rulleøyne:

Shadar:

Du slutter ikke å overraske.

Selv gir du ikke opp etter at jeg har kommentert klart hvorfor det du skriver er bare tull og irrelevant å bruke som argumenter mot meg. Neida, du trekker bare inn mer irrelevant tull, som ikke på noen måte tar utgangspunkt i å kommentere det jeg skrev i mitt første innlegg, som er det relevante i diskusjonen. Dere la dere ut på å kommentere en objektiv uttalelse og vi sitter igjen med en diskusjon fordi begge har misforstått og fordi Shadar trekker inn all slags irrelevant tull. Ja, hvis det er en her som ikke slutter å imponere, så er det deg.

Jeg tror enda ikke det har gått opp for deg, at jeg faktisk ikke har uttalt meg om det spillmessige. Du har helt rett i at det er opplevelsen som teller, men tro og les hva jeg skriver: Det er din subjektive mening at DS gir en bedre opplevelse, men ikke alle deler samme mening som deg. Du kan gjerne uttale deg om det spillmessige, men ikke når du bruker det som argumenter mot meg. Særlig med tanke på at jeg ikke en gang har uttalt meg om hvilken håndholdt som har det beste spillmessig.

Jada, det er subjektive meninger, men hva er da objektivitet i et kreativt medium?
Objektivitet skaper subjektivitet, kjærer deg. En starter et emne og folk diskuterer rundt det. Saken er bare den at dine subjektive meninger er helt irrelevante i denne sammenhengen. Sist jeg husket var det mitt første innlegg som var utgangspunktet for diskusjonen og det er det også det som er relevant for å kommentere. Igjen utstråler du din usaklighet.

Ellers vil jeg påpeke noe interessant i Sonys specs. Jeg er helt enig; PSPen er kraftigere. Men jeg tror Nintendo som vanlig har understatet DSen, slik de gjorde med GCen. Det de oppgir er antakelig REAL-LIFE specsene til DSen, mens PSPen har teoretiske tall. PS2en har ifølge Sony laaaaaaangt høyere teksturerings, lyssettings og polygontegnings kapabiliteter enn GCen, noe som simpelthen er tøv. Regardless ...
Det får være opp til deg å spekulere i, men du framstår bare dum og usaklig når du ikke dokumenterer det du påstår.

Jeg eier masser av PS2-spill og GC-spill, og faktum er at PS2en ikke ble brukt på et år etter at jeg kjøpte GCen. Det var ingen interessante spill der. Det var stort sett franchiser, og ja, Nintendo har også franchiser, men de holder iallefall mer kvalitet enn masseappell.
Igjen, din subjektive mening og du har fullt lov til å mene det. Men jeg lurer på en ting, hvor er utgangspunktet for å argumentere for det, tatt i betraktning at det er meg du kommenterer mot? Åja, sånn var det. Du hadde enda ikke fått med deg at jeg ikke uttalte meg om det spillmessige.

Dine anklager om usaklige diskusjoner er forresten irrelevante, for ingen diskusjon eksisterer uten subjektivitet. Dersom man bare skal snakke om realiteter heller enn muligheter, blir kreativ tankegang overflødig ... men det er en avsporing.
Her viser du bare hvor mye du har forstått. Du ser, det er ikke det at du uttaler deg subjektivt som gjør det du skriver usaklig, men at det du argumenterer for er irrelevant når du bruker det mot meg. Jeg gidde dere en objektiv melding, der jeg uttalte meg på rent fakta. Teknisk- og designmessig er PSP bedre. Punktum. Jeg skal ikke gå innpå formteori, men om noen av dere har innvilgninger mot at DS har bedre design enn PSP, sier det bare noe om dere selv.

Min subjektive holdning er at DSen er mer spennende enn PSPen, fordi jeg a) ikke liker Sonys forretningsstrategi i forhold til videospillbransjen, som den behandler slik den behandler film- og musikkbransjen: som en forlengelse av sitt elektronikkimperium. b) Sonys strategi for PSP ser ut til å bli enda et forsøk på å gjøre spilling til noe det ikke er, nemlig masseunderholdning på lik linje med film. c) Nintendo lager spill. Denslags liker jeg.
Ja, og det får du fint lov til å mene, men hvorfor skriver du dette? Hvorfor argumenterer du imot en objektiv uttalelse, der jeg ikke uttalerer meg om det spillmessige?

Dersom du ikke er istand til å respektere min subjektive mening, har du heller ingen rett til å hevde at din subjektive tolkning av PSPens og DSens specs er sammenlignbare, simpelthen fordi du ikke vet noe om real-world performance. Dine innlegg er gode, men jeg synes samtidig de vitner om en litt mer respektløs holdning enn selv den jeg utviser. Og det vitner om innsats.
Dette tar toppen av kransekaka. Her kan jeg ikke annet enn å peke og le. Unnkskyld, hvilken subjektiv mening er det du snakker om? Når ble ikke specsene sammenlignbare. PSP er åpenbart kraftigere, og det er ikke en subjektiv mening, men objektive fakta. Men siden specs ikke er sammenlignbare for deg, kan du vel likesågodt nøye deg med en håndholdt amiga? Å si jeg ikke vet noen om real-world performance sier bare hvor usaklig og teit du er. Du vet altså at jeg ikke vet noe om hva PSP og DS kan framstille av grafikk. Gratulerer. Du er simpelten den latterligste jeg overhode har diskutert med i mine 3 lange år på SG. Eneste innsatsen du vitner om, er overfladiske innlegg. Akkurat om jeg er respektløs, får så være, men det er da ikke uten grunn.

Nei, det er bare til å gratulere gutta boys, for å lage et spetakkel ut av noen objektive fakta.

PS2'en har gitt meg langt flere timer med kvalitets underholdning enn GameCube har. Derfor ser jeg mest frem til PSP, siden jeg forventer mer av det samme, men på en håndholdt. Det er akkurat det jeg ønsker meg. Jeg bryr meg ikke om innovasjon før jeg er lei av spillene sånn dem er nå.

Dessuten, jeg har en liten følelse av at dette touchscreen blir mer en gimmick enn en innovasjon og forandring i spillmarkedet. Jeg mener, hvor mange ganger kan det være interessant å spille skrapelodd og tegne? Jeg vet det finnes muligheter, men akkurat nå så har jeg mine tvil til saken.

Samt for å si det helt til slutt... jeg mener Sony har gjort en sinnsykt bra jobb med å bringe spillmarkedet ut i det store kommersielle markedet. Det er et underholdningsmedium på linje med film og musikk. Jeg ser ingenting negativt i det. Hvorfor? Jo fordi uten denne suksessen ville vi sannsyligvis ikke sett multimilion prosjekter som Metal Gear Solid 2 og 3, Final Fantasy X etc etc. Hvor mye tror vi det koster for Nintendo å utvikle spill som Super Mario og Zelda? Hva tror vi Fable til Xbox kommer til å koste?

Ærlig talt, Nintendo har tjent akkurat like bra på denne superkommersialiseringen av spillebransjen som Sony har. Man får større frihet med mer penger. Sånn er det bare, uansett. Spillutviklere som ønsker å være originale ER originale, akkurat som i gamle dager. Sier ikke at det bare er positivt med dette, men ærlig talt er det for dumt å sitte å klage på at spillmarkedet har blitt for stort. Jeg for min del savner ikke den tiden da folk så rart på deg da du sa at du likte å spille dataspill.

SHDR

Gullmedlem
Objektivitet skaper subjektivitet, kjærer deg. En starter et emne og folk diskuterer rundt det. Saken er bare den at dine subjektive meninger er helt irrelevante i denne sammenhengen. Sist jeg husket var det mitt første innlegg som var utgangspunktet for diskusjonen og det er det også det som er relevant for å kommentere. Igjen utstråler du din usaklighet.
Javel ... men det var din uklarhet som startet diskusjonen i første omgang. Jeg henviser til:

Jeg er fullt klar over hva "kvantitet" betyr, men når du sammenligner to ting er det ofte vanlig å bruke "kvantitet" som et uttrykk for det motsatte av "kvalitet".
Så det unnskylder alt sammen? Det der er like tatt ut av løs luft som noe av det jeg foreløpig har skrevet. Du kan like gjerne si det der fordi du ønsker å invalidiere eget utsagn for å kunne hevde at du mente noe annet. Du respekterer ikke min argumentasjon, jeg velger å stille spørsmålstegn ved din.

Ellers vil jeg påpeke noe interessant i Sonys specs. Jeg er helt enig; PSPen er kraftigere. Men jeg tror Nintendo som vanlig har understatet DSen, slik de gjorde med GCen. Det de oppgir er antakelig REAL-LIFE specsene til DSen, mens PSPen har teoretiske tall. PS2en har ifølge Sony laaaaaaangt høyere teksturerings, lyssettings og polygontegnings kapabiliteter enn GCen, noe som simpelthen er tøv. Regardless ...
Bevis kommer i morgen tidlig. Stålsett deg.

Dette tar toppen av kransekaka. Her kan jeg ikke annet enn å peke og le. Unnkskyld, hvilken subjektiv mening er det du snakker om? Når ble ikke specsene sammenlignbare. PSP er åpenbart kraftigere, og det er ikke en subjektiv mening, men objektive fakta. Men siden specs ikke er sammenlignbare for deg, kan du vel likesågodt nøye deg med en håndholdt amiga? Å si jeg ikke vet noen om real-world performance sier bare hvor usaklig og teit du er. Du vet altså at jeg ikke vet noe om hva PSP og DS kan framstille av grafikk. Gratulerer. Du er simpelten den latterligste jeg overhode har diskutert med i mine 3 lange år på SG. Eneste innsatsen du vitner om, er overfladiske innlegg. Akkurat om jeg er respektløs, får så være, men det er da ikke uten grunn.
Greit. Greit. Greit.

Grunnen til at jeg og Rocky var uenige i første omgang er fordi du ikke kan uttrykke deg. Når var det kvantitet, selv retorisk eller figurativt ble det motsatte av kvalitet!? Da kunne du jo like gjerne skrevet at DS var dårlig og PSP var bra, så hadde du løst hele problemet og bare kommet med en mening istedet. Men du vet like lite om hva du snakker om som jeg gjør, enkelt og greit. Så dersom du vil negere mine meninger, må du samtidig oppgi dine egne, for de er simpelthen ikke basert på noe vi vet noe som helst om enda.

Dermed blir de subjektive. Dermed blir min argumentasjon gyldig. Du kan godt si deg uenig, men da blir det igjen en subjektiv vurdering der du finner ut at du ikke har interesse av å fortsette diskusjonen. Så slutt å leke deg med retorikk. Objektivitet fører til subjektivitet? Vrøvl. Objektivitet er det faktiske, det uomtvistelig sanne. Og det er ingen uomtvistelige fakta i diskusjonen. Jada, jeg går med på at diskusjonen blir irrelevant dersom du utelukkende snakket om det tekniske. Så du skal ha den.

Men du skal samtidig ha for å behandle din motpart svært lite respektfullt. Det er noe som kalles å behandle argumenter, og det er litt mer sofistikert enn å avfeie. Tenk på det neste gang.

SHDR

Gullmedlem
Ærlig talt, Nintendo har tjent akkurat like bra på denne superkommersialiseringen av spillebransjen som Sony har. Man får større frihet med mer penger. Sånn er det bare, uansett. Spillutviklere som ønsker å være originale ER originale, akkurat som i gamle dager. Sier ikke at det bare er positivt med dette, men ærlig talt er det for dumt å sitte å klage på at spillmarkedet har blitt for stort. Jeg for min del savner ikke den tiden da folk så rart på deg da du sa at du likte å spille dataspill.
Den eneste som har tjent på det er Sony. Nintendo tjente mye mer penger tidligere, og å si at Sony skapte multimillion-spillet er tøv. Enkelt og greit. Spillindustrien ville vært mindre dominert av franchiser dersom Sony ikke hatt gjort spilling til en trend, fordi massemarkedet ville holdt seg unna og latt spillere spille det de liker. Og tatt hvor middels filmlisensierte spill tidligere alltid har både solgt og spilt, kan jeg love deg at det ville vært et ganske annet marked.

Opprinnelig skrevet av Jani@22.05.2004, 20.09

Square Enix har selv uttalt seg om at de IKKE kommer til å lage noe til PSP i første omgang. :D

Opprinnelig skrevet av Shadar@26.05.2004, 23.38
Spillindustrien ville vært mindre dominert av franchiser dersom Sony ikke hatt gjort spilling til en trend, fordi massemarkedet ville holdt seg unna og latt spillere spille det de liker. Og tatt hvor middels filmlisensierte spill tidligere alltid har både solgt og spilt, kan jeg love deg at det ville vært et ganske annet marked.
Såååå... i dine øyne er ikke Mario en franchise? Eller Zelda? Hva hvis markedet hadde satt på hodet? At etter at Sony kom inn på markedet, så ville fortsatt Nintendo vært markedslederen, men Sony's inntreden første til at Nintendo måtte angriper markedet hardere og førte til en storindustri på linje med den vi har i dag, men med Nintendo bak førersetet?

Noe sier meg at 90% av Nintendo fanatikerne ikke hadde sagt noe på det.

Jeg sier heller ikke at Sony var de første som lagde multimillionspill, men de gjorde markedet så stort at det var først da det begynte å bli mulig. Hvor mange personer bruker man på et spillprosjekt i dag? Man har omtrent flere personer på hver enkelte del av spillet, og tror du virkelig vi hadde sittet med så store spill som Metal Gear Solid 3 eller Splinter Cell? Spillene blir mer og mer krevende og krever mer og mer ressurser. Da tror jeg ikke det holder med et par nerder som sitter på rommet sitt og lager et spill

Film lisenser har forøvrig alltid solgt bra, nettopp på grunn av navnet. Det er utallige filmlisensspill fra allerede tidlig 80-tallet. Hvorfor tror du grunnen til at de fortsatt ble produsert? Samt, hvor stor del av markedet i dag ER egentlig filmlisenser? Jeg vil ikke si mer enn kanskje 2-3% av spillmarkedet, og det er en stor overdrivelse. Det er rart at filmlisenser skal liksom være så "destruktive", når kanskje bare 1 av 20 spill er filmlisenser.

Opprinnelig skrevet av Shadar@27.05.2004, 00.13
Hvorfor det? En reissue av et 7 år gammelt spill pusher en next-gen konsoll? Og hvorfor skulle Square-Enix ville vanne ut sin egen franchise ved å indikere at en reissue er bedre enn et originalt produkt?
Det er rart at du som er så oppi det med franchiser og er så anti-kommersiell som det går an å få bli (og ikke minst anti-Sony) ikke skjønner at en remake eller port av Final Fantasy VII ville økt salget til PSP betraktelig....

:tommelned:

SHDR

Gullmedlem
Kjøpte flere mennesker GBA etter at Super Mario World kom til den? Eller Super Mario 2 eller 3 for den saks skyld? Selvsagt bidrar disse spillene til å selge konsoller, men de er ikke salgsargumenter på samme linje som Pokémon, som utvilsomt er det som har solgt flest GBAer.

FFVII er et gammelt spill. I forhold til FFX og FFX-2 er det gammelmodig, og veldig broddløst. Veldig mange av de samme konvensjonene er brukt om igjen. Det er mulig jeg bare undervurderer massen, men jeg kjenner ingen som ville kjøpt en PSP bare for å spille FFVII en gang til. Det er litt eldre gamere, som allerede er temmelig hardcore, som har spilt FFVII. Temmelig er brukt bokstavelig. Hvorfor skulle nye spillere som ikke har spilt FFVII ønske å spille dette? Det er uanstendig mye mindre fresht enn de siste par spillene, og Square ville måtte REMAKE hele spillet. Fra grunnen av. For grafikken i FFVII ser simpelthen ikke ut, og det gjør ikke filmene heller.

Tror du virkelig at Square-Enix, som allerede er i en litt økonomisk turbulent periode, ville våge å gå tilbake til røttene og risikere å miste hele markedet til en annen spillserie som i større grad holdt seg til tiden og trenden?

Du tar feil. PSP vil selge mer hvis Final Fantasy VII blir portet, i og med at det er et av de spillene med den største fanbasen i verden. Tror du at Super Mario er i det hele tatt sammenlignbart? Samt, jeg tror faktisk de tjente noen salg på at Super Mario World etc kom til GBA ja.

Men for å være realistisk. Jeg sier ikke at Final Fantasy VII ALENE er nok til å selge PSP. Men jeg sier at salget vil bli BEDRE ved at det blir portet.

Når det er sagt, så er det total underdrivelse av massene når du sier at spill uten supergrafikk ikke vil selge. De fleste kjenner til Final Fantasy, og selv nyutgivelsene av FF-spillene har solgt bra på PSone. Derfor har jeg ennå større tro på at FFVII vil selge ENNÅ bedre, siden det er regnet som et av de beste spillene. For min del ser det ut som du har en underbevisst anti-holdning (og til tider svært bevisst) som gjør at du nekter selv de beste spillene på Sonys konsoller å være argumenter for godt salg, selv om du burde vite bedre selv.