Opprinnelig skrevet av Yetipants@31.08.2005, 16.37
Advance Wars, nye Zelda, New Super Mario Bros., Metroid Prime har ikke potensiale? Og ja, dette er etablerte franchiser, MEN SPILLENE BLIR UNIKE FOR DS. De utnytter maskinvaren på en ny måte.
Eh, joda. Alle vil inneholde en liten level hvor du må styre raketten med pennen/kutte vekk grenene for å komme gjennom skogen/spille memories for å få bonusliv for deretter å vende tilbake til det vanlige ørtenårgamle gameplayet. Joda, i Metroid skal du styre med pennen. Det fungerer egentlig greit også. Er det en innovasjon? Niks. Man kan nesten gjøre på en hånholdt, hva man har kunnet gjøre på PC og konsoller (ja, jeg spiller fint med analoge stikker, akkurat som mange ikke styrer fint med touch-screenen) i mange år allerede.
Altså, jeg er nå i besittelsen av min ANDRE DS (den andre jeg har kjøpt i butikken etter den kom ut), det til tross for at brodern også har en. Har også vært i besittelse av alle spilla som har vært noe tess: Another Code, Mario 64, Project Rub, Yoshi, Bomberman, WarioWare... noen jeg har glemt? Så ikke kom her og ikke si at jeg ikke er egnet til å uttale meg om maskinen. Jeg tviler på at andre her inne har investert like mye tid og penger på den. Jeg har også eid 11 forskjellige Game Boyer gjennom livet mitt, samt alle av Nintendos hjemmekonsoller.
Etter å ha prøvt tilnærmet alle spilla tilgjengelige på DS, kan jeg si med stor sikkerhet at alle er piss. I omtrent alle tilfellene er touch-funksjonen nærmest unødvendig. Å gnikke på skjermen for å lete etter smykker gjemt under sanden er morsomt i tyve sekunder. Akkurat som et Flash-basert pc-spill man finner på 123spill.no. Det er faktisk flere spill på nevnte side jeg HELLER ville hatt enn de spilla jeg har til DS nå. Fremtiden til DS ser ikke ut til å bli særlig lysere. Vi ser alle frem til Advance Wars; en ny utgave av forgjerne fra GBA, lite mer. Mario Kart DS; Mario Kart... igjen. Metroid Hunters; joda, dette spillet er pittelitt nytt, men neppe mer enn en underlegen Quake 3-wannabe. Dessuten undergraver spillet hele stilen og gameplayet til Metroid-serien, og er dermed kun en skamløs melkeku. Noen andre fenomenale spill jeg har glemt?
Misforstå meg ikke, jeg er kjempeglad i min DS, og har brukt mange timer på å spille Bomberman med kompiser. Men er dette virkelig så innovativt som dere skriker etter? Se for dere at PSP hadde hatt en slags svampsensor som merket om man fuktet konsollen. Denne kunne man bruke i Ratchet And Clank Portable for å ta en spesiell boss, for så å aldri tenke på den igjen. Vi trengte den ikke lenger, og vi hadde ikke noe ønske etter den heller. Å spille Ratchet And Clank var morsomt nok. Det er her Nintendo feiler. Har vi virkelig behov for en touch-skjerm? Har du noengang gjennom din tid som gamer tenkt: "Fitte med agurk! Her kunne jeg virkelig trengt å trykke på skjermen for å vise hvor jeg mente å slå med sverdet mitt." I et slikt tilfelle ville det nok vært deg selv som var problemet. Du var nemlig ikke god nok til å treffe riktig med sverdet. Eller så var det rett og slett spillmotoren som ikke fungerte godt nok. Poenget mitt er at det ikke er intuitivt å spille med en penn på skjermen. Det blir som å peke med en mus. Hvor mange spill peker man med musa? Jo, i alle strategi-spill selvsagt. Ingen andre.
Så langt ser iallefall launch-spilla til PSP til å være ca dobbelt så spennende som DS sin. Vi får her gjennomførte spill med god grafikk som har tatt mer enn ei uke å lage. I motsetning til WarioWare, Polarium, Ridge Racer og Mario 64 (de to sistnevnte er nemlig porter).
Dessuten synes jeg det blir feil å avskrive medieavspillingsfunksjonen kun fordi du selv ikke er interessert i dem. De er begge gode, gjennomførte funksjoner som definitivt har sin brukergruppe. Har dere noengang prøvt å se film på PSP? Skjermen er kanskje liten, men den høye oppløsningen veier opp for dette. Jeg vil påstå at bildet PSP leverer lett kan matche mange av de slitte 24-tommerne mange av dere sikkert sitter med. Mp3-spilleren har jeg ikke testet, men Sony har lang erfaring på dette området og den har høstet mer enn godkjent kritikk. Minnekort-swapping er også utrolig praktisk om man skal høre på musikk.
Dessuten er den penere. Det er selvsagt et dårlig argument i seg selv, men når den konkurrerer med DS som både er stygg og uergonomisk, blir det plutselig litt viktigere.
Edit:
Vil bare si at det er hyggelig med en skikkelig diskusjon her igjen. Alt for lenge siden siden sist.