Så hvem vant E3 2012

Hvem vant E3 2012?


  • Totalt antall stemmer
    24
#1
Electronic Entertainment Expo 2012 er unnagjort, og hva sitter vi igjen med? Var dette virkelig den dårligste E3 evha? Har du kanskje enda ikke fått med deg hva som skjedde, sjekk dem ut! Ikke glem å stemme!



 
#3
Jeg kan vel starte.

Sony tok denne, lett, med Nintendo rett bak. Altså de åpnet E3 med games! Det vi ville ha! Takk gud at de droppet blinkende lys, USHER, dans, sang og alt det drittet. Kan si Nintendo startet vel best av alle, men falt så jævlig på slutten. Sony holdt koken oppe fra start til slutt. Beyond var bare beyond! The Last of Us eide også! God War: Ascension så like brutalt ut som alltid, akkurat det vi ønsker! Wonderbook var... la oss bare glemme den... Assassin’s Creed: Liberation, Assassin’s Creed III, og Far Cry 3 var helt oko. Sony kunne sikkert gjort det bedre, men de stjal dette showet lett.
HOLD ON SONY-CHAN I BERIVE IN YOUUUUUUUU!
 
#4
Sony sin deprimerte meg nesten. Nintendo startet med Pikmin 3 og viste litt mer Paper Mario og Luigi's Mansion 2, men ellers var det gørr. Microsoft sin gidder jeg ikke engang snakke om.

Så utifra de valgene der blir det helt klart Nintendo, men hvor er Ubisoft? De er vinnerene av E3.
 
#5
Det eneste jeg oppriktig syntes var skikkelig kult var Beyond, men det var liksom ikke overraskende, hverken at de viste det eller at det virker kult. Akkurat nå misliker jeg ellers The Last of Us fordi den ene av hovedpersonene også ser ut som Ellen Page, men i The Last of Us' tilfelle uten tillatelse. Hvis dette ikke plaget meg, hadde jeg sikkert syntes det også var kult. Det gjør jeg ikke. Men det har ikke noe å si. For det er bare snakk om i hvor mye større grad jeg likte Sonys bedre enn de andres, og det er i alle tilfeller ikke mye. Jeg prøver å si at alle var kule på hver sin måte, men at neste år forhåpentligvis blir kulere.

Jeg så ikke Ubisofts :(
 

Lodin

Der Waaaah
#6
Jeg stemmer såklart Nintendo fordi jeg alltid gjør det, men slutten var ganske begredelig. Som nevnt skulle Retro vært der og vist no og om det var et nytt Metroid tror jeg planen var å ha det på slutten. Da hadde pipa fått en annen lyd. Personlig hadde jeg bytta om Nintendo Land og Pikmin. Når det er sagt virker pressen positiv til spilla de har fått teste fra NL og de er en god del mer utvikla enn minigamsene fra Sports og Play. Men men. Innser glatt at launchen til WiiU kommer til å suge, men jeg skal ha den på dag en og kommer til å kompansere med tredjeparties som Aliens og Darksider 2. Pikmin 2 og New Super Mario blir og eie og skal dukke opp iløpet av de første tre månedene.

Microsoft sin var bare møkkjedelig, men jeg vet ikke helt hva de kunne gjort. Gears og Halo er begge serier som burde vært avslutta ved forrige spill eller ihvertfall fått hvile noen år. Historiene er fortalt og spist. Forza og tinga til Live Arcade var det eneste som interesserte meg og det sier litt. Kinect kan som vanlig gå å dø i skogen foreløpig, men jeg håper fortsatt de fikser de fleste problemene og integrerer det som funker i 720. Ihvertfall er det den MS driver å fokuserer på nå så de har ikke no mer pul å gi denne generasjonen.

Sony sin greie gikk mens jeg jobba så jeg har bare sett trailerne. Beyond bryr meg midt i ryggen. Det er pen CG, men kommer bare til å være masse QTEer som Heavy Rain. Jeg vil ha no mer ambisiøst som Omikron, men David Cage vil heller mekke filmer. Last of Us kan bli jævla bra og så jævla bra ut, men folk som har sett demoen bli spillt på messa sier den er helt scripta. Uteliggerne gjør de samme tinga hver gang. Tipper dette blir utsatt til kuene kommer hjem, men fortsatt noe av det mest imponerende på messa. Wonderbook er søppel og Sony kommer ikke til å støtte det særlig. Liker særlig at halve tida består trailerne av en fyr som mumler om at det ikke kommer til å dukke opp skoger og magiske biblioteker i stua di, bare på skjermen. At Sony tydligvis bryr seg like lite om Vita som alle oss andre er bare stusselig. Sansynligvis fortsatt en bedre presentasjon enn EA, Ubisoft og MS da.

Forøvrig er den som egentlig vant som vanlig PCen. PCGamer skrev en artikkel om hvordan de ville hatt en sånn event og jeg er helt enig. Om Valve satte igang no sånt og sponsa mesteparten ville de rocka huset hver gang. Hva faen skal konsollbabbyene si når de kan vise fram grafikk fra ARMA 3 og Hawken?
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#9
Jepp jepp, for prøve å gjøre en kort oppsummering.

Jeg meldte på Twitter under Nintendokonferansen de vant E3 noe jeg forsåvidt fortsatt står for. Som flere har nevnt skuffet Microsoft sin heftig da de bare holdt 360-konsollen kunstig i live ved å presentere akkurat nok til at vi ikke glemmer de. Masse Kinect og veldig få spill (og de som ble vist imponerte på ingen måte), Halo 4 slo meg som litt verken/eller da det som tidligere nevnt ikke slår meg som et Halospill men mer som den uekte sønnen, man ser det er fra samme "univers" men utover det var det QTE-aktige sekvenser og rotete oppførsel av NPCene så om ikke en stor gjeng her på bruket bestemmer vi skal spille dette MP hopper jeg nok glatt over.
Jeg likte forsåvidt Spilinter Cell (som tidligere meldt er jeg fan) så satt pris på traileren selv om jeg sitter med en vond følelse av at det er lagt opp til mer voldelig gameplay enn tidligere. Var ikke veldig mye vi fikk se men som den freaken jeg er liker jeg å f.eks. spille gjennom uten å bli sett og det virket ikke som om områdene i spillet var lagt opp for dette, men vi får se.
Noe særlig mer husker jeg ikke fra MS-konferansen, var noen trailere som ikke gjorde inntrykk, uansett konferansens tapere.

Så var det Sony da som av de fleste som oftest meldes som taperne på forhånd siden Sony Sony lol osv. men i år gjorde de ikke en for shabby jobb, vi fikk jo se spill! David Cage sitt nye spill, Beyond, ser jeg frem til mye fordi jeg likte Heavy Rain, men som nevnt i oppsumeringen av konferansen er jeg nervøs for ambisjonsnivået, om Mr. Cage blir litt stormannsgal kan det fort bli for... ja, henviser til de første 20 minuttene av Heavy Rain. For no dritt.
Super Smash-klonen ser gøyal nok ut, i det minste et godt alternativ til de som ikke har Wii og vil ha enkel multiplayerslossing. Uansett ikke noe nytt, de har derimot flere nye titler (eller remakes/gjenutgivelser/egne versjoner) til PS Vita som bare sagosen har og kune Yetipants og jeg skal kjøpe. Setter pris på utvalget, for all del, men det de viste frem gjorde ikke konsollen noe mer must have. FarCry3 ser, i likhet med Splinter Cell, ut som er kraftig "militærisert", fremsto veldig charlie foxtrot tango.
Uansett var ikke Sony all verden heller, viste ikke mye som engasjerte meg men de viste i det minste spill så bedre enn Microsoft, men fortsatt svakt.

Skriver om Nintendo og evt. restene senere!
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#10
Kjenner meg ikke igjen i det du skriver om Far Cry 3 i det hele tatt, om noe syntes jeg det virka langt mer interessant enn alskens blops og moderne farfedre. Demoen på E3 var nødvendigvis veldig lineær, men som han ene kisen påpekte så var det bare en av flere øyer i en øygruppe. Far Cry 2 hadde allerede bilær og fri vandring rundt i skauen, ser ingen grunn til at de har fjerna det i Far Cry 3. Regner med de har lagt til båtær som tutær og bråkær, dog.
 

Kilik

Lokal moderator
#11
Nintendo vant, men bare såvidt foran Sony. Ekstremt skuffende like før en konsollansering. Pikmin 3 og New SMB U bærer preg av at de opprinnelig var Wii-spill. NintendoLand ser ut som et greit partyspill det, men det er ikke akkurat i Metroid/3D Mario/Smash Bros/Zelda-ligaen. Og tredjepartsstøtten er veldig halvhjertet som man er vant til på Nintendo-konsoller. ZombiU ser lovende ut, men det sa vi om Red Steel også.

Sony skal ha skryt for nye IP-er som Beyond og ikke minst The Last of Us, men ellers var det rimelig traurig. Vita selger elendig og Sony virker ikke å bry seg. Ingen nye eksklusive first-party-spill eller priskutt på gang og third-party bryr seg heller ikke nevneverdig. Når man ikke får se så mye som et bilde fra Call of Duty Vita fem måneder før lansering vet man hvor det bærer. Det spørs om Vita er tilstede i det hele tatt på neste års E3.

Microsoft var ekstremt kjedelig. Smart Glass har potensiale, men det ender vel opp som en gimmick som blir lite brukt i praksis. På spillfronten var det kun FPS/TPS-oppfølgere + Kinect. Utenom South Park-folka som gjorde narr av hele greia. Sier som Edge: "If Xbox is indeed the biggest console gaming brand on the planet, then console gaming is in trouble."
 

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
#14
@Fetthest: Synes å huske 4-playergameplayet vi fikk se virket veldig lineært og pew pew, jeg stemmer i på å håpe det ikke er representativt da du som nevner det ville vært rart å gå vekk fra det som gjorde FarCry2 bra.
 
#15
Det vi fikk se av FC3 så utrolig lite imponerende ut ja, men at det virket mer interessant enn blops kommer man ikke bort i fra.
 
#16
E3 er ikke så veldig interessant for meg lengre, og jeg vet ikke om det er dalende spillinteresse eller lavere kvalitet på presentasjonene som gjør det. Det virker å være mer showpreget enn tidligere, kjendisdominert og veldig lite ny og spennende informasjon.
 
#17
Jeg tror det er ganske trygt å si at dette har virkelig vært et lavpunkt for E3. Det er mindre en platform for å annonsere store nye spill folk faktisk vil ha og mer for å vise utviklere hvorfor du kan tjene penger på vår konsoll.
 
#18
Det kommersielle aspektet har alltid vært der, men det virker som målgruppen i hovedsak nå er sluttbrukerne istedenfor bransjen, media og forhandlere. Med utallige streamer, liveblogger og endeløs aktivitet på sosiale medier er fokuset flyttet mer over på show istedenfor opplysning og demonstrasjon. Da blir det gjerne danseshow med Usher og teasere til COD og FIFA istedenfor å ha fokus på vise frem det nye og banebrytende som utviklerne jobber med.
 
#20
Etter fjordårets litt kronglete avsløring av Wii U så trengte Nintendo å være on message og veldig tydelige i hva de har lyst å oppnå med maskinen. De endte opp med å forvirre enda litt mer, noe som ble pinlig åpenbart da CNN fortsatt skrev om Wii U som om det var en ny kontroll til Wii, og ikke en helt ny maskin. Dette kunne egentlig ikke føltes som en større kontrast til da dem lot folk spille Wii for første gang. Det var en E3 hvor folk flokka seg rundt det nye Svampebob-spillet bare fordi det var maskinen i Nintendo-boothen med minst kø. I år så dreit de fleste journalister å bli igjen etter konferansen for å prøve spillet som liksom skal være denne maskinen sitt Wii Sports.

Dette var Nintendo sin beste mulighet til å overbevise før launch og de endte opp med å snuble. De hadde for få nye opplevelser rettet mot entusiaster til å vinne tilbake mange av de som følte seg brent av Wii, og de hadde ingenting som vil fylle rollen til et Wii Sports eller et Brain Age for å gjenskape interesse blant mainstreamen. Det er noe respektabelt over det at de fokuserte på spill som vil være aktuelle rundt lanseringen, men det hadde kanskje vært lurere å virkelig selge potensialet til maskinen og i det minste pirre oss med info om hva vi kan forvente det første året.

Jeg vet jeg skal ha maskinen, men ikke med det første med mindre prisen føles veldig gunstig.

Så jeh... Nintendo tapte E3 og alle indie-spillene som ikke var der vant. Og ja, E3 føles mindre og mindre relevant, som egentlig er helt greit.