S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky

Terje

mostly harmless
Eneste som virkelig irriterte meg med det første spillet var at den dømrade lommeløkta ikke lyste opp annet enn de nærmeste fem grasstråa. Alt annet var for langt unna til å bli opplyst. Jævli kult å stå der i dritmørket, høre en av de bikkjehelvetene klikke for så å bare ha et hundredels sekund å sikte og skyte på når dyret kommer spurtende mot deg. Hvem dust går ut i monsterbefengte ødemarka om natta, velutstyrt med proviant, gønnere og faens oldemor, men tar bare med seg en sliten løkt med svakt batteri, dårlig pære og møkkete glass? Jeg vet noe av poenget var å bruke lyset minst mulig fordi det gjorde monstre oppmerksom på deg, men likevel. Inkluder et lys som faktisk lyser opp noe når du trenger det, eller kutt like godt ut hele driten.

Ellers var spillet jevnt over fantastisk. Litt buggete her og der, men like fullt genialt. Ser frem til denne oppfølgeren.

Lodin

Der Waaaah
:eng: Sett opp en eller annen slider for lys i options. Det killer noen maskiner, men uten det er lommelykta ubrukelig. Blei forøvrig fiksa i en mod og siden tatt med i en patch.

Stalker lider litt av det samme som Oblivion, halvparten av tinga folk klager over kan fikses med modder. :rofl:

Terje

mostly harmless
Nå er jeg en av de som helst ikke modder et spill iallfall under første gjennomspilling. Det skal mye til for at jeg gjør det, men hadde jeg visst om den lykt-modden så er det ikke umulig at den hadde blitt ett av unntaka. Ellers er jeg flink til å få tak i siste patch etter innstallering, så den patchen som fiksa lykta må ha kommet etter at jeg spilte det.

Skal huske den til en eventuell annen gang, så takk for tipset. :)

Jaha? Funker strålende i Vista her, null problem.

Så vidt jeg kan huske crasher spillet etter litt tid, og jeg får en feilmelding som jeg ikke kan huske innholdet i. Kjøpte spillet rundt lansering, og plukket det senest opp igjen for et par måneder siden for å sjekke om det var kommet patcher som fikset problemet. Hadde det bare vært meg som ble rammet av crash og tull så skulle jeg ikke klaget, men sist jeg sjekket var det visst et temmelig vanlig problem. Mulig jeg må gi det en ny sjangse og eventuelt sjekke om det finnes mods eller community patcher som fikser problemet.

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
Høyreklikk snarveien og velg "run as administrator", vet en del spill pleide å kræsje for et års tid siden når de skulle ha tilgang til systemfiler og Vista nektet dem det, og da måtte man ty til den metoden.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Eller slå av faens UAC.

Lodin

Der Waaaah
Han sparer og vurderer å bygge sjæl. Det kommer til å bli jævla artig på Bomb framover. =D

Forøvrig driter jeg i å kjøpe noen nye deler for dette her. Regner med at jeg kan få det til å se nogenlunde likt ut som enern og det holder lenge.

Lodin

Der Waaaah
De funker ikke i motoren eller settingen. Vent en uke så modder noen inn en jævla truck det er gøy å prøve å kjøre omkring med i to minutter sånn som sist.

Når det er sagt burde det vært med quad-bikes siden det russiske militæret faktisk bruker dem og de er små nok til å ikke smelle inn i hver minste busk.

En eller annen form for kjøretøy burde vært med ja.
Nei, jeg gidder ikke mods når jeg kjører igjennom spillet på singelplayer. Forhåpentligvis er det laget slik at man ikke savner kjøretøy.

Lodin

Der Waaaah
Folk som ikke liker mods er komunister eller noe. Eksempel er hvordan våpen og armering ble ødelagt ved bruk i orginalen. Greit nok at det er logisk at ei rifle blir slitt ut etter årevis med bruk i det gjørmehelvetet, men det burde være mulig å reparere og vedlikeholde den og verneutstyret sitt. Det gikk derimot ikke så man måtte kaste skiten når den ble utslitt.
Helt til den dagen da noen slapp en mod som lot deg betale tradere for å fikse utstyr mot en moderat sum rubler eller vodka.
Beviset på at det ikke ødela noe som helst med spillet er at det er blitt et standard feature i Clear Skies.

EDIT: Forøvrig var det en del av kanonen til orginalen at avansert mekanikk som biler og lignende brøyt ned pga. anomalisene i sonen og dette er og støtta av novellen det er løst basert på. Så får vi se.

Cycerin

Norsk. Nykristen. Naruto.
Mods gjør stort sett bare spillet bedre, og liker du dem ikke kan du la være å laste ned.

Det er jo akkurat det jeg gjør. Jeg laster dem ikke ned. Kjekt at muligheten er der selvfølglig, ikke misforstå meg. Mods til multiplayer i spill har jeg selv brukt mer.
Når jeg spiller story modus i spill så lar jeg det være urørt. Slik som utvikleren mente vi skulle oppleve spillet. Det er tragisk når det må til en frivillig tredjepart som redder andres spill fra å feile.
Dette er utvikleren sin jobb. Hvorfor ellers tar de betalt ?

Lodin

Der Waaaah
Du har alvorlige problemer mann.
Å bruke mods er som å være Spiderman: With mods come great responsibilities!
Selv lever jeg med regelen at jeg starter et spill vanilla, altså uten noe spess og runner det ofte slik. Hvis det derimot dukker opp noe som klart vil gjøre spillet bedre uten å ubalansere det laster jeg ned fort som en mink.
Ærlig talt, I Oblivion kan du per i dag være en dickgirl med pyramid Head drakt som har sin egen livgarde og kan fly omkring på en jævla drage. Ikke nok med det, du kan dra til Morrowind. Noen har laga en mod som konverterer filene fra ES3 så de kjører i ES4!
Du har ikke no argument. :lodin:

Terje

mostly harmless
Mods kan være kjekt nok, absolutt. Men første gang jeg spiller gjennom noe så vil jeg spille det slik utvikleren ville det skulle være. Om jeg starter et nytt spill en annen gang så kan det være aktuelt med mods som fikser ting jeg irriterte meg over første gangen. Noe skal være seriøst galt med et ellers bra spill før jeg modder det under første gjennomspilling. Levelinga i Oblivion for eksempel.

Lodin

Der Waaaah
Nå handler denne tråden mer om modder og signe det.
Hva med Vampire the Masquerade: Bloodlines? Beste RPG i 2004 uten tvil, men satan så buggete. Activision selv gadd bare finansiere en halfassa patch som stort sett bare gjorde ting verre. Derimot finnes det fanpatcher som fikser alt fra skrivefeil til harde kræsjer og det som verre er. Selv har jeg vært med å bidra med å rette på den lille biten med tekst en norsk professor sier med en gang han møter spilleren.
Troika tok seg tid til å leie inn noen som greide akksenten, men ikke å finne ut hva en å er for noe.

I praksis, du kan enten spille det med den ene ofisielle patchen og være nærmest garantert å kræsje på fire steder eller du kan laste ned den store stygge "modden" som ikke gjør annet enn å fikse spillet og selv fire år etterpå fortsatt oppdateres. To av folka som var med å lage det bidrar forøvrig.

Terje

mostly harmless
Det er jo da en sånn en som fikser noe som er seriøst galt. Det blir noe annet. Men jeg vil ikke gjøre noe som kan endre på den originale spillopplevelsen på noen som helst måte. Selv om en mod gjør spillet bedre i dine øyne er det ikke sikkert den gjør det i mine. Det får vente til andre gjennomspilling, da vet jeg bedre hva endringene til en mod gjør med spillopplevelsen og hvilke som skal til for å gjøre den bedre i mine øyne.