S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky

Lodin

Der Waaaah
Det er konsollspilleren i deg som prater lille venn. =D
Akkurat nå er det oppdaget en masse hemmelige ekstrarom i min nyeste favoritt Bionic Commando Rearmed til PC som man må hacke seg fram for å spille. De kommer aldri folk med PS3 eller 360 til å se. Merk mine ord, 6 september når neste lønn kommer inn skal jeg kjøpe det spillet enda en gang!

Terje

mostly harmless
"lille venn"? Jeg er gamlere enn deg, gutt! :p

Og ikke en typisk konsollfan heller, forøvrig. Deler bare ikke ditt syn på mods. Det er en gammel greie egentlig, tilbake til Amiga dagene. Annenhver crack hadde jo cheats for uendelig liv, tid, levelskip osv. Brukte dem alltid siden de var der, til den dagen jeg innså at flere av de spillene jeg synes var kjedelige ble mye artigere hvis man ikke slo på cheatsa. Så nei, jeg endrer av prinsipp ikke på et spill lenger uten å vite sikkert om det får uheldige konsekvenser for gameplayet.

Jante

privileged CIS shitlord
Angående kjøretøy i Stalker så var det aldri noe jeg savnet og det er en grunn til at de kuttet det ut. De fikk det rett og slett aldri til å fungere ordentlig. Nå er det heller ikke noe jeg kommer til å savne i Clear Sky; det å traske rundt og utforske ting på måfå er en av mine favoritt-hobbyer i slike spill. Barsk Mad Max-style vehicular combat får man jo uansett nok av i både Rage og Borderlands. ^^

Et annet eksempel på at modding eier er jo Thief - Deadly Shadows. Siden dette ble laget til xbox (den første lol) og PC samtidig, gadd ikke Ion Storm å hive inn teksturer med bedre kvalitet til PC-versjonen, og brukte bare de dritstygge teksturere de var nødt til å lage til xbox-versjonen på grunn av minnerestriksjoner. Med andre ord var det en glorifisert port. Det forklarer forøvrig også hvorfor kartene er små og man må gjennom loadepunkter oftere. Men, poenget mitt her er at en dedikert fyr ved navn JohnP har gitt ut en hel rekke forbedringer til spillet som gjør det uendelig mye bedre og øker innlevelsen. Høyere teksturkvalitet, lootshimmer og usable item-highlighting er redusert så det stikker mindre ut, etc, etc, etc. Alt dette er småting som jeg mener gjør spillet til en enda bedre opplevelse, men som ikke endrer spillmekanikk eller balanse på noen måte - men det er selvfølgelig en subjektiv sak. (oma oma oma)

Spillet hadde forsåvidt også problemer med at når du loadet en save av et oppdrag ble vanskelighetsgraden automatisk resetta til normal, selv om du hadde begynt oppdraget på hard. Dette har også blitt fikset av entusiaster i mods/oppdateringer, så vidt jeg vet.

Høykvalitets-teksturer anbefales iallefall til alle som har tenkt å spille det på PC. Alt ser plutselig mye bedre ut.

Lodin

Der Waaaah
"lille venn"? Jeg er gamlere enn deg, gutt! :p

Og ikke en typisk konsollfan heller, forøvrig. Deler bare ikke ditt syn på mods. Det er en gammel greie egentlig, tilbake til Amiga dagene. Annenhver crack hadde jo cheats for uendelig liv, tid, levelskip osv. Brukte dem alltid siden de var der, til den dagen jeg innså at flere av de spillene jeg synes var kjedelige ble mye artigere hvis man ikke slo på cheatsa. Så nei, jeg endrer av prinsipp ikke på et spill lenger uten å vite sikkert om det får uheldige konsekvenser for gameplayet.
Ah, de fleste Commodore 64 spilla mine hadde muligheter for å togle ting som evig liv og shizz. Der jeg sikkert som deg lærte at man må vise nøysomhet med juksinga. With great power osv...
Derfor jeg avskyr modder som uten videre gir shizz uten videre. Gå ned i den kjelleren og du finnere sverdene fra Final Fantasy VII og VIII! Det er jeg enig i at er juks.
Når folk derimot lager en hel quest rundt at du finner et forlatt gammalt hus med en hemmelig kjellerdør med ei trapp som varer omtrent evig... Når man så endelig har kommet ned er alt blitt uhyggelig med blod som renner fra vegga og stemmer som messer og borti hjørnet ser man?
Det er Pyramid Head fra Silent Hill 2 som styrter mot deg og det er faktisk akkurat like jævlig som i Konami orginalen.
Han tåler jævla mye deng og er ikke levla, men når du først tar ham har du ditt helt eget Pyramid Head utstyr, inkludert to jævla svære sverd som clipper gjennom alt.
Det er helt på høyde med alt som allerede er i spillet til utviklerne.

Ser ikke ut til at Fallout 3 vil støtte mods. :(

Forøvrig er du ikke eldre enn meg nei. =D

Jante

privileged CIS shitlord
Ser ikke ut til at Fallout 3 vil støtte mods. :(
Det var vel snakk om at de ikke ville gi ut construction kit med en gang, i motsetning til det de gjorde med Oblivion hvor de la det ut til nedlastning ved release. De har dog åpnet for at det kommer etterhvert. Uansett tror jeg at noen flinke gutter vil få til å modde Fallout 3, enten med construction kit eller ikke. Mange spill som aldri gav ut editorer eller development kits, men som alikevel har en drøss med mods (KOTOR-spilla, GTA-serien, Thief-serien, etc.)

Terje

mostly harmless
Lodin skrev:
Når folk derimot lager en hel quest rundt at du finner et forlatt gammalt hus med en hemmelig kjellerdør med ei trapp som varer omtrent evig... Når man så endelig har kommet ned er alt blitt uhyggelig med blod som renner fra vegga og stemmer som messer og borti hjørnet ser man?
Det er Pyramid Head fra Silent Hill 2 som styrter mot deg og det er faktisk akkurat like jævlig som i Konami orginalen.
Han tåler jævla mye deng og er ikke levla, men når du først tar ham har du ditt helt eget Pyramid Head utstyr, inkludert to jævla svære sverd som clipper gjennom alt.
Det er helt på høyde med alt som allerede er i spillet til utviklerne.

Ser ikke ut til at Fallout 3 vil støtte mods.

Forøvrig er du ikke eldre enn meg nei.
Kunne kanskje tatt en diskusjon om hvor voksent det er å juge på alderen i en forumprofil da, men så forbanna viktig er det ikke. ;)

Men å få tak i to jævla svære sverd som clipper gjennom alt er vel akkurat sånt gameplay-endrende tull jeg vil unngå? Kult å leke med når man allerede har runna spillet ja, men ikke når man opplever spillet for første gang. Å få ekstra quests som ikke egentlig endrer på noe kunne vært greit nok, men etter mine erfaringer er disse sjelden særlig bra. For hver virkelig gode som den du nevner finnes det et hav av ræva dårlige.

Lodin

Der Waaaah
:eng: Var derfor jeg aldri brukte sverdene eller rustninga, de hadde for høye stats. Istedet satte jeg dem på en mannekeng i et av de mange husene mine. Som et minne om den gangen jeg myrda PH. De mannekengene får man forøvrig kun med mods. :p

Og ja, det finnes et uendelig hav av uendelig dårlige mods til Oblivion. Personlig syns jeg det er viktigere at det finnes hundrevis som gjør spillet bedre.

Lodin

Der Waaaah
Ja, men du må orke å lese langdryk Sovjetæra sci-fi. Eneste fellestrekkene i boka og spillet er forøvrig at det er en sone, det er karer som sniker seg inn der og kalles Stalkere, at det er fult av anomalies, men de er mye farligere enn i spillet og at det er en greie midt i sonen som "oppfyller ønsker". Er bare en novelle så den tar ikke så fryktelig lang tid å lese. Om ikke annet er den mer levbar enn filmen.
Ligger linker til den på wikien.

D

Deleted member 91

Gjest
Boka er småkul, men som Lodin sier gjelder det å ha litt sansen for langdryk sovjetæra sci-fi. Jeg kom sånn 70% ut i den før jeg glemte det hele litt bort, men burde vel gjøre meg ferdig nå før Clear Sky lander. Apropos: 1 dag og 9 timer igjen. :gal:

Jeg bestemte meg forresten for å gi det originale Stalker en sjans før Clear Sky landa, og det er jammenmeg feite saker. Har nettopp kjempa så jævlig for harde livet at det faen ikke går an, da: Skulle gjennom Bloodsucker-tunnelene inn til Agroprom for å hente noen filer på militærinstituttet, men klarte mirakuløst nok å overse Streloks stæsj nedi der. Verre skulle det bli når jeg rakk å komme ut av tunnelen i circa 3 sekunder før jeg egga på meg hele militærstyrken på instituttet der, og etter å ha saktens drept sikkert oppimot 20 stykker av dem, dro jeg med meg filene og stakk. Ti sekunder etter min flukt fra selve bygget ble jeg gruppevoldtatt av vaktposten utenfor, hvor jeg fortsatt bare hadde ussel pistol og sliten hagle, mens de hadde AK-er og det som verre var. På et eller annet vis kom jeg meg videre fra dem, før jeg møtte på enda ni faens soldater ved områdeskiftet til Garbage. Det tok et par forsøk, kan du si. Når jeg endelig kom meg gjennom og trodde jeg var ferdig, tror du faen ikke det er bandittraid på togstasjonen. Uten noe hjelp overhodet fra resten av niggerne der klarte jeg til slutt å cappe alle 12 av dem, og det er vel circa der jeg er nå. Og nå må jeg tilbake. Fordi jeg glemte det jævla stæsjet i tunnelene. Fitte.

Lodin

Der Waaaah
Hadde du tenkt å kjøpe dette på Steam i dag? Vel det kan du bare drite i fordi der er det utsatt til den femtende.
Tydlig at det er enkelt som fy å hindre europeere i å kjøpe spill der som bare er sluppet i USA, men tydligvis ikke omvendt.

Dem hadde det ikke på Platestinkeriet i går, er det ute i noen andre sjapper?

Terje

mostly harmless
Det har ikke akkurat fått kjempeomtaler. Både Eurogamer (7) og CVG (6.8) var ganske skuffet. Ser ut som det har mistet mye av horror aspektet ved at det er nesten ingenting igjen av de underjordiske delene, å finne artifacts er visst blitt forferdelig tungvint og tidkrevende, og spillet er generelt sett en hel del vanskeligere ved at det flere ganger skjer ting du umulig kunne ha forutsett som gjør at du f.eks. mister alt utstyret ditt og slikt. Litt sånn prøve og feile-spillmekanikk ute og går altså. Jeg tror jeg venter til folk har spilt det litt og hører hva de synes.

D

Deleted member 91

Gjest
Hadde du tenkt å kjøpe dette på Steam i dag? Vel det kan du bare drite i fordi der er det utsatt til den femtende.
Tydlig at det er enkelt som fy å hindre europeere i å kjøpe spill der som bare er sluppet i USA, men tydligvis ikke omvendt.

Dem hadde det ikke på Platestinkeriet i går, er det ute i noen andre sjapper?
Vel, vi får det ikke på EB Games før til neste fredag vi heller. For min del gjør ikke utsettelsen så forferdelig mye (kanskje jeg tilogmed rekker å gjøre meg ferdig med det originale Stalker til fredag om jeg står på), det er nesten mer komisk å se reaksjoner på diverse nettfora hvor folk sitter oppe og teller ned timene til spillet slippe idet steam-sida forandres når det er seks jævla timer igjen. :D

Terje: Rockpapershotgun.com rapporterer at den første patchen allerede er sluppet, og den skal visstnok ordne opp i et par av tinga de anmeldesene klager på. Jeg har også hørt fra et par folk på noeforferdelig som har fått tak i spillet at anmeldelsene visstnok var kraftig overdrevet, og at penger egentlig ikke er noe problem (med mindre du er en scrub) og så videre. Klart, bugs og glitches og sånt er det fortsatt nok av, så det blir nok gøy. Men vi får se, ja. Det første Stalker fikk jo ganske varierte anmeldelser det også, men av det jeg har spilt hittil (som ikke er allverden, sant nok) så virker det bedre enn 83/100 eller hva faen som er snittet på metacritic.

Lodin

Der Waaaah
Jeh, de har utsatt det i Europa også virker det som det til tross for at CD-keyene våre er helt ok. Er dette for å unngå at en engelskspråklig versjon lekkes ut på nettet da eller?

Ser ut til at flere russiske nettbutikker har collecters edition inne, men foreløbig ser det ut til at det kun er en ozon.ru som jeg har funnet som muligens kunne sendt til norge :p

Nesten sånn at det er fristende ;)

Men da er det vel russisk version? om det kan patches til engels så ok, om ikke er det vel ganske kjedelig og lære seg russisk bare for ett spill.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
...

Ja for det går jo ikke an å skaffe seg engelsk versjon i etterkant, nei det er umulig det.

Novastrum

Feminist-elitist
Så man skal kjøpe spillet på russisk og spille det ferdig, og så laste ned en engelsk versjon og liksom spille denne for å forstå en dritt av det som skjer?

Håper jeg misforstår!