Salgstall og sånt

Endre

Ødela forumet
MCV avslører salgstall for DS og Wii både i Europa og internasjonalt. Kort fortalt:
  • Nintendo DS:
  • 40 millioner solgte internasjonalt
  • 11 millioner solgte i Europa

Nintendo Wii:
  • 5,84 millioner solgte internasjonalt
  • 1,3 millioner solgte i Europa
Det er vel ikke akkurat en nyhet at det går bra for DS, men jeg var ikke klar over at den hadde rundet 40 millioner allerede. At det går bra for Wii er heller ingen stor nyhet, jeg håper bare for Nintendos del at salget holder seg stabilt fremover.

Endre

Ødela forumet
Den artikkelen sa vel egentlig at det er solgt flere PSPer enn DSer i Norge (eller at det var slik ved årsskiftet), men det er flott at spillene går unna.

Lodin

Der Waaaah
DS Lite runna forøvrig 10 millmerket i Japan denne uka. Det totale DSsalget ligger vel nå på 14, så det virker som salget virkelig eksploderte etter at de lanserte den.

Endre

Ødela forumet
Det ligger på litt over 16, men ja, DS Lite har hjulpet salget <strike>mye</strike> - kanskje det er mer riktig å si en del, siden det tross alt gikk bra i Japan før den kom.

Redigert: Regnet med at noen ville ta med den gif-en. :D

Kilik

Lokal moderator
DS har, som jeg nevnte her, allerede passert det totale GBA-salget i Japan med ca. 17 millioner solgte.

VGChartz er en fin side som holder orden på salgstall. PSP har faktisk gjort det rimelig bra rent hardwaremessig med over 21 millioner solgte. Problemet er at "ingen" kjøper spill til den.

Per dags dato har X360 solgt ca. 10 millioner, Wii ca. 7 millioner og PS3 henger ganske langt etter med ca. 3 millioner.

Kan forresten ta med de 10 mest solgte spillene lansert i 2005-2007:
SITAT
1. Nintendogs (DS) 12.09 mill.
2. New Super Mario Bros. (DS) 9.39 mill.
3. Brain Training (DS) 7.33 mill.
4. Animal Crossing: Wild World (DS) 7.3 mill.
5. Mario Kart DS (DS) 6.7 mill.
6. Wii Sports (Wii) 6.05 mill.

7. Final Fantasy XII (PS2) 4.94 mill.
8. Brain Training 2 (DS) 4.48 mill.
9. Need for Speed: Most Wanted (PS2) 4.06 mill.
10. Gears of War (X360) 3.98 mill.[/b]
Jepp, alle i bold er laget av Nintendo...

Endre

Ødela forumet
Jeg har lest en del steder at VGChartz ikke er til å stole på, og nærmest tar tallene rett fra ræva. Hvis MCV sier at det er solgt 1,3 millioner Wii i Europa, og VGChartz mener at det er solgt 1,79 millioner i "andre" land. Hvilke land er det da som har kjøpt nesten en halv million konsoller? Dette kunne kanskje vært Canada, men jeg tror de blir inkludert i Amerika? Og i følge VGChartz er det solgt 5.12 millioner i Japan og USA til sammen, så da må enten MCVs eller VGCharts tall være feil, selv om man utelukker disse "andre" landene.

Jeg stoler heller på MCV fremfor en side med dårlig rykte og øh ... en Z i domenenavnet. Etter å ha lest litt ordentlig på hvor de får tallene fra, skriver de faktisk rett ut at det også er basert på antagelser.

Kilik

Lokal moderator
MCV har nok mer nøyaktige tall, men de er utdaterte. 5,84 og 1,3 millioner solgte gjelder ut finansåret som ble avsluttet 30.mars. Det er over en måned siden. VGChartz oppdateres flere ganger i uka og baserer seg i hovedsak på offisielle tall, men det er selvsagt litt ekstrapolering inn i bildet. Jeg mener å ha lest de til en hver tid skal være innenfor en feilmargin på 10%.

Endre

Ødela forumet
Jeg sjekket forumet deres, og fant ut at de nå helt nylig (i mai) har fått tilgang til de offisielle NPD-tallene, så hvordan kan de egentlig ha hatt riktige tall før? Jeg er ganske sikker på at de bare har tatt de tallene de har fått tak i på annet vis, og regnet litt på hvor lenge siden det er de ble gitt ut, for å anslå noe. Uten NPD-tallene holder det heller ikke om de ringer opp noen butikker for å høre hvor mange spill de har solgt, så da har de ikke hatt mulighet til å garantere en feilmargin.

SITAT
We have recently finished our talks with NPD and they have agreed to supply us with their "Elite Media" information each month - so we will officially be getting the top sellers each month (hopefully first).

NPD have stressed that they want us to make a clear distinction between our data and theirs and are keen to avoid any confusion between the two. We want to make clear that NPD are the premier source for data in the US and if you want accurate detailed sales numbers then you should contact them directly.[/b]
Det kan hende dette er en standardadvarsel, men det kan også hende NPD ikke liker at VGChartz drar ut andre tall av ræva.

Er det ikke forresten litt merkelig å ta med et spill som følger med Wii på en toppliste over mestselgende spill?

Jeg synes bare det er ålreit å forholde seg til offisielle tall, enten fra NPD eller Nintendo.

Kilik

Lokal moderator
Selvsagt skal man ta en slik side med en klype salt.

Greia er at VGChartz ikke er for de som vil ha nøyaktige salgstall, men oppdaterte, omtrentlige tall for å følge trendene ukentlig. NPD-tall kommer bare én gang i måneden og ofte veldig sent (april-tallene har ennå ikke blitt offentliggjort). Om Wii har solgt 5,8 mill. eller 6,2 mill. innen mars er for min del uinteressant. Her snakker vi detaljer. Da er ca. 6 millioner en grei pekepinn. Men at Wii solgte over 6 ganger mer enn PS3 i Japan i forrige uke er mer interessant informasjon.

Kilik

Lokal moderator
Wii Passes Xbox 360 in Worldwide Sales [kotaku]

Wii har altså solgt mer på 9 måneder enn X360 har solgt på hele 21 måneder. Dvs. at snittsalget for Wii er på 1,2 mill. i måneden, mens tilsvarende for X360 er 0,5 mill. i måneden. PS3 ligger også på 0,5 mill. i måneden, men her må man ta med i beregningen at det ikke er lenge siden den ble lansert i Europa.

Mulig X360 tar tilbake tronen med Halo 3 og Bioshock...

Sony har forøvrig annonsert tall for Europa på GC:
SITAT
1.3 million PS3s have now been sold in Europe, with Resistance: Fall of Man and MotorStorm the best-selling first party titles, shifting 531,000 and 469,000 units respectively.

The recently-released PS3 Starter Pack boosted sales by 61 per cent in the first three weeks after launch, and the company expects to have 65 titles in shops before Christmas.[/b]
Dette ser ut til å stemme rimelig bra med VG Chartz' tall for regionen.

Kilik

Lokal moderator
Priskuttet til PS3 i USA hjalp ikke stort, men den slår i det minste GBA med klar margin nå. X360 gjør det ikke stort bedre den heller. Wii-salget begynner virkelig å ta av...

NPD US Hardware Sales - July

Wii: 425,000
Nintendo DS: 405,000
PlayStation 2: 222,000
PlayStation Portable: 214,000
Xbox 360: 170,000
PlayStation 3: 159,000
Game Boy Advance: 87,000

Wired

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Oh fuck... Det er.... Drøyt. Det at ps3 ikke selger så mye ennå er vel ikke akkurat et sjokk. Det at wii selger SÅÅÅÅÅ mye er helt sykt. Det at ds fortsatt selger stabilt rundt en million (pluss minus) eksemplarer i måneden på verdensbasis er helt sykt. hvis det fortsetter sånn... da... ja hva skal jeg si? Jeg vet ihvertfall at DS er den konsollen jeg spiller mest på og har gjort det siden mai 2005

Kilik

Lokal moderator
Sykt hvor det har snudd seg ja. Skal ikke lenger tilbake enn 2-3 år da det ble sagt at DS var en gimmick som ville floppe, PSP ville ta over håndholdtmarkedet og at Nintendo var ferdig i hjemmekonsollmarkedet.

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
Jepp. Og det er jo det "pro-gamere" sier om wii nå.
Er litt skeptisk selv jeg siden europa blir så nedprioritert og antall spill på wii som er bra er ikke akkurat mange. Men det jeg tror kommer til å skje er at når spillene først kommer ut, og det ikke bare er (vift med hånda) kommer det til å ta helt av. Så det blir spennende å se. Med ds var jo også folk skeptiske til at man "bare" brukte pennen, men man bruker jo ikke kun pennen på ds. jeg spiller ihvertfall spill på ds hvor man ikke trenger å gjøre det. man kan, men trenger ikke.

Sancti

Terrorkatt
Jeg skulle ønske jeg hadde penger tilbake i 2004, for da skjønte jeg utmerket godt hvorfor DS ville vinne over PSP. Den eneste feilen jeg gjorde var å anta at PSP ikke ville klare å få et så stort grep om markedet som den har. Synd jeg ikke skrev en tilsvarende sak om x360, PS3 og Wii. Da ville jeg kunne kalt meg NEStradamus. Videospillprofet.

Either way. PS3 selger mindre enn x360 i USA i en måned der Microsoft har fått en real bredside PR-messig på grunn av RROD-problemene, mens Sony satte ned prisen på PS3-en med $100. Riktignok bare en halvfalsk kind-of-priskutt fordi de faser ut en modell, but still! Det var veldig billige PS3-er på salg i Amerika i forrige måned.

At Wii selger er ikke noen overraskelse. Enhver med hjerne kunne se det komme. At den selger mer enn DS er litt mer overraskende, særlig siden det fortsatt ikke er lenge siden nyeste Pokémon kom ut.

PS3 = teh d0med. Selv om de kutter prisen og får servert en gigantisk mulighet av MS klarer de ikke umiddelbart å kapitalisere. På den annen side selger visstnok PS3-en bedre i Europa og Australia, og selvsagt i Japan. Så kanskje x360 til slutt blir "den amerikanske" konsollen, mens PS3 blir "resten av verdens" konsoll. Ved siden av Wii-en, selvsagt, som kommer til å krøste dem begge. Bare én måned til, så har Wii gått forbi x360 i salgstall og gjort det klinkende klart hvorfor Peter Moore valgte å stikke av til EA.

Kilik

Lokal moderator
Litt økonomi...

Sonys spilldivisjon tapte hele 847 millioner dollar i 3.kvartal. Tydelig at PS3 fortsatt selges med klare tap. Totalt fikk Sony et overskudd på 650 millioner dollar.

Microsofts spilldivisjon gikk derimot med 165 millioner dollar i overskudd i samme periode takket være Halo 3-lanseringen. Totalt fikk MS et gigantoverskudd på 4,3 milliarder dollar.