Segata Sanshiro, Segata Sanshiro!

Lodin

Der Waaaah
#1


Året var 1997 og Sega hadde nylig sluppet Saturnen. Playstationen var enda et stykke unna og framtiden var lys, nå trengte man bare en talsmann som ville la folk se sannheten. Den talsmannen var Segata Sanshiro.
Riktignok vil de fleste av oss i ettertid innrømme at Saturnen sugde egg og velfortjen fikk deng av Sonys første barnesteg på spillfronten, men ingen kan hevde at Segata Sanshiro kampanjen ikke er noe av det mest geniale som har dukket opp fra japan på reklamefronten (og alle vet at de beste reklamene kommer derfra).
I praksis handlet hver film om den legendariske judomesteren Segata Sanshiro som reiser verden rundt å banker livskiten ut av de som bedriver andre ting enn å spille Saturn. Høres kanskje litt røfft ut, men etterpå får "elevene" alltid utlevert en gratis maskin så det er nok verdt det. Det at kampanjen og hadde en låt verdig de mest episke av action filmer gjør ikke saken dårligere.

Takket være Youtube kan vi enda oppleve hans største hits.

Nå vet vi alle at Segata feilet stort til slutt. Personlig syns jeg ikke vi kan klandre ham for det. Det gjorde nok ikke Sega heller for på slutten av Saturnens levetid hedret de ham med et eget spill. Vi kan kun spekulere på hva det gikk ut på, men banking av folk som ikke spiller Saturn var nok involvert.


Dette var alikevel ikke slutten. Ikke mange vet dette, men før Sega skulle lansere Dreamcasten slo Sony, Nintendo og Microsoft seg sammen og hyret Cobra til å angripe hovedkontoret deres. Desverre Kunne han ikke redde seg selv og det var nok og derfor Sega er den skyggen av sitt gamle jeg som vi ser i dag. :grine:

La oss i dag derfor hedre denne fantastisk mannen og synge med på sangen hans.
Klassisk utgave av låta
Live fra Sega Rocks

Kode:
asobi no michi ni tamashii kometa             The solitary man who devoted his soul to the way of games
hitori no otoko ga kyou mo yuku             Today, he comes again
majime ni asobanu yatsura ni wa             He will punish those who do not play seriously
karada de oboe saseru zo                     Their battered bodies will never forget!
Segata Sanshirou Segata Sanshirou             Segata Sanshiro, Segata Sanshiro!
Sega Saturn, shiro!                             Sega Saturn, shiro!
tenisu ya karaoke nanpa ni kurabu             They play tennis, sing karaoke, flirt around in clubs...
hoka ni suru koto aru darou ga                     Are there not more serious tasks to be done?
murenakya asobenu yatsura ni wa             Those who do not play maturely
kokoro ni toi kakeru zo                     He questions them deep inside their hearts
Segata Sanshirou Segata Sanshirou             Segata Sanshiro, Segata Sanshiro!
Sega Saturn, shiro!                             Sega Saturn, shiro!
wakamono yo!                                     Youngsters!
shinken ni torikunde irumono ga aru ka!     is there something in your life you are completely devoted to?
inochigake de uchi konde irumono ga aru ka!     Something you sink into so deep you put your life on the line?
Sega Saturn, shiro!                             Play the Sega Saturn!
yubi ga oreru made! yubi ga oreru made!     Until your fingers break! Until your fingers break!
setsuna no kairaku oi tsudzukete mo             Even if they chase after sex, that petty pleasure
munashii yosei ga nokoru dake                     Their soul will remain hollow
tokoton kiwamenu yatsura ni wa                     Those who do not immerse themselves to the extreme in gaming
karada ni tataki komu zo                     Will find their bodies beaten harshly!
Segata Sanshirou Segata Sanshirou             Segata Sanshiro, Segata Sanshiro!
Sega Saturn, shiro!                             Sega Saturn, shiro!
aoi oozora shiroi uki kumo                     The white clouds floating on the great blue sky
makka ni tagiru asobi no chi                     And the boiling red blood shed in fierce gaming
tochuu de nage dasu yatsura ni wa             Those who give up halfway through
karada de oboe saseru zo                     Their battered bodies will never forget!
Segata Sanshirou Segata Sanshirou             Segata Sanshiro, Segata Sanshiro!
Sega Saturn, shiro!                             Sega Saturn, shiro!
Segata Sanshirou Segata Sanshirou             Segata Sanshiro, Segata Sanshiro!
Sega Saturn, shiro!                             Sega Saturn, shiro!
 

Kilik

Lokal moderator
#3
Jeg har alltid lurt på hvorfor Saturn ble en suksess i Japan og en flopp i resten av verden. Jeg tror vi har svaret her.
 

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
#6
Er ikke så vanskelig å være den tøffeste når man også er den eneste. :hehe:
 
#8
Utrolig tøffe reklamer

Men at du syntes "saturnen sugde egg" betyr bare at du ikke har gitt Saturn en fair sjangs.

Saturn er bedre enn psx på alt(- solgte konsoller..)
 

Finkelroy

(┛o‿‿o)┛彡┻━┻
#9
Posten over meg er feil på så mange måter at jeg ikke helt vet hvor jeg skal begynne.

Faktisk tror jeg ikke jeg gidder å begynne.
 
#10
SITAT(GungHo @ 09.11.06, 10.12) 33617
Posten over meg er feil på så mange måter at jeg ikke helt vet hvor jeg skal begynne.

Faktisk tror jeg ikke jeg gidder å begynne.
[/b]
Ting som er bedre på saturn enn psx :
-Bedre kontroll
-Mer videominne (1.5 vs 1 mb)
-Bedre lyd (32-C PCM, 8-C FM stereo vs 16-bit 24 C PCM)
-Bedre oppløsning(704x480 vs 40x480)
-Trenger ikke minnekort for å lagre
-vcd

Ok, Psx matcher ikke saturn helt på 3d, men saturn tar det igjen på overlegent gameplay.

Er smak og behag, men at den er dårlig er bare tull.

Grunn til at det ikke er noen som har klart å lage en sega saturn emulator enda...
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#11
SITAT(PadrePio @ 09.11.06, 19.11) 33750
Grunn til at det ikke er noen som har klart å lage en sega saturn emulator enda...[/b]
Grunnen er at den var dårlig designet. Da PSX ble annonsert, fikk Sega panikk og gav ordre om at Saturn også måtte ha 3D. Resultatet var to forskjellige kjerner som ikke var samkjørt, som måtte tøyles samtidig. Og dermed er vi over på et annet poeng: Siden det var tortur å programmere for maskinen, ble det ikke all verdens mange spill på den heller. Usj.
 
#12
men så ble også saturn kraftigere enn psx ved å ha 2 x 28(?)mhz chipper mens psx har 1 32 mhz chip, hvis jeg husker riktig.

Grunnen til at sega saturn ikke klarte seg vs psx er etter min mening orginal utsalgspris.
Orginal utsalgspris blir som et stempel som følger konsollen hele dens levetid.(3do, Pippin døde også trolig pga stempel som dyr).
(Saturn - 399 usd/399£ Playstation - 299$/299£)

Hadde bare sega gitt saturn et par år lengre levetid så hadde vi sett hva saturn virkelig er i stand til.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#13
Hadde bare Sega brukt huet istedenfor lommeboka da de designet kassa, ville den kanskje vært dugandes til noe. Akkurat det du skriver om prosessorhastighet er vel og bra, men du nevner ikke at de to prosessorene måtte dele samme buss, noe som er omtrent som en sprinter med uslåelig kondis og tredve centimeter lange bein. En annen faktor som bidro til høy pris, var at Sega ikke gadd å hyre inn folk til å designe custom-brikker til kassa, og heller kjøpte ferdige brikker fra andre som ble puslet sammen på et digert hovedkort. Tiden og ressursene de sparte på det måtte forbrukerne betale for.

Der har vi et par punkter, pluss spillutvalg som allerede nevnt, som hinter om at Saturn fortjente den skjebnen den fikk.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#14
Hoi! Sjekka litt på nettet her, og tok et par skjermskudd akkurat. Og:


Ingen lyd, men det går da an å spille. Kos. :)
 
#17
SITAT(sheriffen @ 10.11.06, 16.10) 33989
Hvorfor syter folk fortsatt om Sega? Jeesus, de feilet og betalte dyrt for det. Get over it plz.
[/b]
Det gjorde Nintendo med n64 også, men det betyr ikke at spillene eller maskinen fortjener å bli glemt.
 
#18
Hæ? Feilet Nintendo 64? Maskinen som har det mest solgte Zelda-spillet av dem alle? Spillet som ikke bare betraktes som det beste Zelda-spillet noensinne, men det beste spillet generelt sett? Maskinen solgte ikke så voldsomt dårlig heller, eneste som er greia er at Nintendo ikke lenger hadde monopol på markedet.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#19
Bare for å spørre, ble Saturn noengang solgt i Norge? Jeg spør fordi jeg aldri i mitt liv har sett en Saturn på ordentlig.
 

Lodin

Der Waaaah
#20
Jeg testa Nights og House of the Dead på en amerikansk maskin i ei importsjappe en gang. B)
Men nei, jeg har heller aldri sett en norsk maskin.