Shadow Complex

Lodin

Der Waaaah
I morra er dagen da det som etter sigende kan bli årets beste nedlastbare spill slippes så da passer det vel med en tråd?
Shadow Complex er en 2D platformer i beste metroidvania stil hvor man som
Jason Bourne, nei Solid Snake, nei XIII, nei Wesley Gibson, nei
Jason Flemming skal redde dama si fra no mafian nazi kommunist republikanere som vil erobre San Francisco. De holder til i en enorm underjordisk base så da er det praktisk at Jason ganske snart finner en drakt som lar ham slå tilbake. Som i alle gode -vaniaer skal man farte fram og tilbake og snuse opp nye våpen og power-ups så man kan blæste større og større fiender. Anmelderne sier dette er ekstremt lojalt mot inspirasjonskildene bortsett fra visse seksjone hvor man skal skyte fiender som befinner seg på Z-aksen, altså dypere inn i bildet. Virker litt gimmicky, men men.
Hele greia kjører ihvertfall i Unreal 3 motoren så det er nok pent å se på. Selv forventer jeg meg dette årets Bionic Commando Rearmed og vel så det. De strålende anmeldingsene lover også godt.

EDIT: Her er sida til spillet på MS sitt dillenett. Er det som med Turtles kan man muligens gå dit å kjøpe det tidligere.

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Ser bra ut, men lukter at behovet for en kontroll med skikkelig D-pad melder seg. (nå vet jo ikke jeg helt hva kontrollen i dette spillet legger opp til) Anbefalings?

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Kontrollen i dette spillet er lagt opp for dual analogue sticks, og skal etter det jeg har lest fungere veldig bra.

Dette SKAL kjøpes. Om dette bare er noe likt Super Metroid kommer jeg nok til å elske det.

Takk for tipset. Fikk beskjed om at spillet var låst til en annen konsoll eller noe dritt først, men nå lastes det ned for full telling.

Lodin

Der Waaaah
Hvor i helvete er drakta? Jeg vil ikke være Nathan Drake mer! :argh:
Annet enn det er det strålende. Dette er Super Metroid, bare oppdatert til 2009 med tilhørende konvensjoner. Litt kinkig å sikte noen ganger, men autoaimen redder en med mindre folka er i bakgrunnen.
Merker at det muligens er litt kort, men at det og er en tittel man gjerne runner flere ganger. Også har det challenge rooms for machocistene.

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
Linken lot oss kjøpe og laste ned spillet før spillet var lagt ut på Marketplace, slik som vi gjorde da Turtles in Time: Reshelled kom ut.

D

Deleted member 91

Gjest
Ok, dette eier hittil. Det er rent Metroid og sånt elsker vi. Når det er sagt, fytti grisen så grelle de filmsekvensene er. Animasjonene og karakterene er sjarmløse men funksjonelle i gameplay, men up-close ... Goddamn.
Ikke kommet fryktelig langt (akkurat fått granatene), men det virker som godsaker. Spille mer senere.

D

Doctor Downs

Gjest
Det er skikkelig gromt, og det ser ut til at man får litt igjen for å backtracke til dører man ikke kunne åpne tidligere. Når det er sagt er det forstsatt litt lite motiverende å gjøre det hele tida, men alt i sin tid.

Det er tight nok, men jeg savner litt ordentlig stemning for dette er noe av det minst sjarmerende jeg har vært borti.. Er det sant at historien er basert på en bok? :s

Anyways så er det i det minste morro å spille. God pacing og det kaster nok oppgraderinger på deg til at det fort blir veldig vanedannende. Er glad for at det ikke skal være så fryktelig langt dog, for selv om det er artig og man hele tiden får nye egenskaper så føles utforskingen litt for mye som en grind.

Kort sagt: Spillet er fett, og prisen er akkurat riktig! Neste gang vil vi ha noe som ikke er så forjævlig generisk.

Har spilt det i en time og jeg liker det. Kontrollene er gode, vanskelighetsgraden virker passende foreløpig (normal) og det er litt sånn utforsknings og backtracking imellom slagene mot no mafian som tok dama mi. Jeg var redd for at det skulle være dødsforvirrende sånn som Symphony of the Night men heldigvis er det ikke sånn. Foreløpig ihvertfall.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
På den ene siden blir jeg en glad laks av å spille dette, på den annen side er det litt trist at alt som skal til for å høste toppkarakter nå om dagen er å blåkopiere et spill fra 1985 og kaste på litt Unreal Engine 3 og noen komplett overflødige filmklipp. Men men, slik går nu dagan.

D

Doctor Downs

Gjest
Viser seg å være et av de spilla der jeg storkoser meg mens jeg spiller, men ikke har spesielt lyst til å å fortsette når jeg har lagt det fra meg...

Viser seg å være et av de spilla der jeg storkoser meg mens jeg spiller, men ikke har spesielt lyst til å å fortsette når jeg har lagt det fra meg...
Hah, merkelig nok det jeg også føler. Spilte det en time sammenhengende i ettermiddag men har ikke rørt det siden jeg slutta å spille rundt klokka 19..

SHDR

Gullmedlem
Liker det, men det har en del trøbbel. Vanskelighetsgraden er litt ujevn, for eksempel: Fiendesoldater er ofte farligere enn minibosser, fordi spillet er høflig nok til å utstyre deg med granater, helse og et eller annet uknuselig dekke. Dermed blir bossene kakegang med en gang du har funnet ut hvilken vinkel du må pælme granaten i for å treffe dem i huet, mens vanlige fiender kan drepe meg gang på gang (som i den ene tre-fiender-på-to-plan set-upen hvor det er to kiser du kan knerte med en strømkabel, hvor han fyren på andre planet blir en genuin trussel fordi du må stå midt i skuddlinja hans og sikte ut av skjermen for å treffe ham. Frustrerende!). Jeg synes minibossene har vært fornøyelige så langt, velskrudde spillopplevelser med intuitive løsninger. Jeg håpet siktesystemet skulle være litt raskere og med hardere auto-aim, men så forventet jeg egentlig at kampen skulle være mer Abuse enn Super Metroid.

Nå er jeg bare 9% inn i spillet, så jeg aner jo ikke hva slags godbiter som venter meg. Tror rustning som gjør meg litt mer motstandsdyktig og jetpack for å øke mobiliteten vil gjøre alt betraktelig festligere. Så langt er nemlig ikke dette i klasse med de siste tre Castlevania-spillene til DS. Det er på langt nær like oppfinnsomt, selv om det er omtrent like polert. Også litt utrolig at de har klart å skvise plotthull inn i en så enkel historie ... eller er det bare ment å skulle være helt dust?

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jeg tar ikke helt Castlevania-sammenligningen din, de er vektet mer mot kamp og grinding enn mot utforsking. Complex Shadow ligger mye nærmere Metroid i så måte (kartet er kliss likt og duden har omtrent eksakt det samme bevegelsesregisteret som Samus i Fusion, for pokker). Men igjen, blåkopi og sånn. Jeg sitter og ergrer meg en del over clippingbugs og råtten sikte-innover-i-skjermen-funksjon, forresten.

SHDR

Gullmedlem
Synes hverken Portrait of Ruin eller Order of Ecclesia er særlig grindy. Portrait of Ruin er mye mindre avhengig av backtracking enn tidligere spill i serien, og Order of Ecclesia har en nesten like tydelig progresjonsstruktur som Shadow Complex. Jeg spiller forøvrig på hardcore, så kanskje det er derfor jeg synes vanlige fiender er litt frustrerende.

Enig i at det er mest Metroid, selvsagt, og jeg merket meg også akkurat det samme med hensyn til kontrollene, det hadde nesten vært like greit om man bare fikk diagonale skudd istedet for free-aimen.